Categorie: "PSP"

Patchwork Heroes demo in PlayStation Store


Voor ik deze demo kon downloaden wilde mijn PSP eerst zijn firmware updaten. Maar voor hij dat kon doen moest ik hem eerst een half uur aan de lader hangen. En als mijn PSP de afgelopen zes maanden niet in een beschermhoes had gezeten zou ik ook nog iets toevoegen over een dikke laag stof wegblazen. Waar het op neerkomt is dat ik niet vaak op dat ding speel. Daar kan Sony heel makkelijk iets aan doen; gewoon meer spellen als Patchwork Heroes uitbrengen! Quirky originele spelletjes die er net iets te mooi uitzien voor de DS. Zo’n zoom-functie waarbij de camera soepel naar achteren trekt om het hele level te tonen, het voegt echt iets toe en ik zie het Nintendo’s handheld niet zo makkelijk doen.

Is dit een goed idee: een jaar lang geen nieuwe games?


“Every Tuesday, a dozen new role-playing epics and cinematic shooters and thousand-year-spanning strategy games are released. All of them are billed as the most important experience of my life by every videogame site I read. All of them are covered in the New York Times as a cultural event. All of them feature mind-blowing graphics and genre-bending gameplay with celebrity voice-acting and Pulitzer-worthy writing.

And here’s what’s really crazy: It’s all true.

Citaat: waarom The Flying Hamster voor de PSP verschijnt


“For the lead version we excluded the iPhone for its lack of real buttons and because its market seems so flooded that the visibility of our game would be lowered. As for the Nintendo DS, the DSiWare doesn’t seem backed-up enough by Nintendo. So our choice naturally oriented itself to the Sony PSP.”

De Franse ontwikkelaar Game Atelier legt in twee zinnen uit waarom hun shoot ‘em up The Flying Hamster voor de PSP verschijnt en niet voor de iPhone of de DS. En ze zijn vast niet de enige ontwikkelaar die deze rekensom heeft gemaakt. Van de iPhone weten we dat hij niet ineens op magische wijze extra knoppen zal krijgen, het frustreert me dus vooral dat Nintendo hier zoveel kansen laat liggen. Terwijl WiiWare langzaam meer goede spellen krijgt blijft DSiWare een grijs gebied waarvan zelfs ik (iemand die bijna dagelijks de sites naloopt) nauwelijks weet wat er te koop is. Kom op Nintendo, zoek interessante ontwikkelaars op! Maak reclame! Hou op met die onzinnige ‘a little bit of…’ titels! Verzin een manier om DSiWare ook op ouderwetse DS’en te krijgen.

The Flying Hamster ziet er ondertussen nog steeds uit als een schattig schietspelletje. De look van het spel is grotendeels bepaald door twee vrouwelijke ontwerpsters zodat het spel ook vooral vrouwelijke gamers zal aanspreken. Dat is althans het plan. Als er over een paar weken een trailer wordt vrijgegeven zal ik die hier ook plaatsen.

[g.forum]

ModNation Racers ook naar de PSP


LittleBigPlanet deed er een jaar over om de overstap naar de PlayStation Portable te maken. Dat beviel blijkbaar goed; deze week kondigde Sony aan dat ModNation Racers al vanaf het begin een draagbare versie krijgt. ModNation Racers PSP wordt gelanceerd op dezelfde dag als zijn grote broer. Eerste trailer na de klik. Voor zover ik kan zien zijn beide versies op de graphics na identiek. En wij maar denken dat zulke krachtige level editors alleen mogelijk waren dankzij de rekenkracht van de PS3. Nu blijkt Sony’s draagbare PS2 het ook gewoon te kunnen.

One Million Ton Bara Bara komt naar Europa als Patchwork Heroes


Hé kijk, het zijn de eerste Engelstalige screenshots van Patchwork Heroes. Een paar maanden geleden nog een obscuur Japans PSP-spelletje genaamd One Million Ton Bara Bara, maar Sony kondigde vandaag aan dat hij ook naar Amerika en Europa komt. In Patchwork Heroes bestuur je een groepje soldaten dat vijandelijke luchtschepen in stukken zaagt. Een beetje zoals in het klassieke arcadespelletje Qix, maar met meer vijanden en veel grotere levels. Het spel verschijnt rechtstreeks in de PlayStation Store en krijgt dus geen fysieke release. Lezers zonder PSP kunnen hopen dat het spel als PSP Mini wordt uitgegeven (dan zou hij ook speelbaar zijn op de PlayStation 3), maar ik vrees dat Patchwork Heroes daar te groot voor is. Bekijk de screenshots hieronder en let op de heerlijk bizarre namen die de vertalers in het spel hebben geschreven. Warship Pooskoos? Ik ben nu al verkocht.

Nieuwe horizontal scrolling shoot ‘em up voor de PSP: The Flying Hamster


Eindelijk een PSP Mini die er interessant uitziet. The Flying Hamster is een spel over, hoe raad je het zo, een vliegende hamster. Ik had er tot vandaag nog nooit van gehoord en blijkbaar is Joystiq de enige (of de eerste) gamingsite die het spel heeft opgepikt. Afgaande op de screenshots is het een horizontal scrolling shoot ‘em up met pinguins, uilen, uien en een boze mol als vijanden. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat zoiets mijn interesse wekt. Volgens het persbericht bevat The Flying Hamster zes levels, variërend van een grote Japanse stad tot het oude Egypte. De graphics zijn uh… niet ingewikkeld, maar wel een soort van schattig. Ik vind het er niet slecht uitzien. Verwachte releasedatum is “very soon.”

Animal Crossing-achtige Monster Hunter spin-off naar PSP


Eerste screenshots van Monster Hunter Diary, een schattige Monster Hunter spin-off die Capcom dit weekeinde aankondigde. In tegenstelling tot andere Monster Hunter’s, waar de Airu’s maar een kleine bijrol spelen, draait Diary volledig om de katachtige wezens. Het spel speelt zich af in Airu Village, waar het de bedoeling is dat je zoveel mogelijk vriendjes maakt. Net als bij Nintendo’s Animal Crossing zit het spel vol ontspannende bezigheden als vissen, muziek maken en tuinieren. Maar anders dan Animal Crossing houdt Diary niet op bij de dorpsgrens. De katten kunnen ook besluiten om op avontuur gaan om monsters te vangen of grondstoffen te verzamelen. Met die grondstoffen kan het dorp vervolgens worden uitgebreid. Hoe meer gebouwen en faciliteiten er zijn, hoe meer Airu’s er bij je zullen willen intrekken. Het einddoel lijkt om een zo groot mogelijk dorp te bouwen, maar de producer benadrukt in het interview dat er geen vastomlijnde structuur is en ook geen tijdsdruk. Het gaat Capcom er vooral om dat spelers ontstressen en genieten van het rustig voortkabbelende dorpsleven.

PSP Minis werken nu ook op de PS3


PSP Minis, Sony’s “kleinere, hapklare (en goedkope) games voor PSP” werken sinds gisteravond ook op de PlayStation 3. Wie Firmware Update 3.15 heeft geïnstalleerd hoeft er verder niks speciaals voor te doen. Download de Minis gewoon vanuit de PlayStation Store zoals ieder ander PSN-spel. Wie er al een paar had gekocht voor de PSP kan die titels kosteloos opnieuw downloaden voor de PS3. Het probleem met de Minis is dat er nog geen echte killer app voor is verschenen. Kahoots is een aardig Lemmings-achtig puzzelspelletje, Hero of Sparta is een redelijk geslaagde God of War-kloon, Field Runners is leuk als je nog nooit een Tower Defense-spel hebt gespeeld, maar een ambitieus spel dat de service een eigen smoel geeft ontbreekt nog. (Overzicht van alle PSP Minis + recencies hier).

Toch is het wat mij betreft nog steeds een veelbelovend initiatief. Met de nieuwe PlayStation 3-compatibilieit (waar een bepaalde concurrent, die ook een thuisconsole en een handheld verkoopt, een voorbeeld aan zou kunnen nemen) kunnen de Minis alleen maar populairder worden.

[g.forum]

Eerste trailer: Lego Harry Potter, Years 1 – 4


Het zou mij niets verbazen als dit Traveller’s Tales populairste game tot nu toe wordt. Voor het eerst kan de jonge doelgroep een Lego-spel kopen over een filmserie waar ze zelf (en niet hun ouders) mee zijn opgegroeid. Resultaat: opeens begrijpen ze alle grapjes en verwijzingen. Ja kids, Traveller’s Tales maakt inderdaad hilarische spellen. Als je maar bekend bent met het bronmateriaal. Na twee Lego-spellen ben ik zelf wel klaar met de serie, maar ik twijfel er niet aan dat Lego Harry Potter net zo lekker wegspeelt als zijn voorgangers. Wel zonde dat dit het zoveelste Lego-spel is waar bijna geen Lego in voorkomt. Het is ongetwijfeld gemakzucht, maar de hele serie zou zoveel charmanter zijn als ook de levels zichtbaar van Lego-steentjes waren gebouwd.

Gametrailers bespreekt LittleBigPlanet PSP


Wat werd daar gezegd op 3:12? Je bestuurt Sackboy op de PSP met de analoge schuifknop? Ugh… dat lijkt me nou niet de ideale oplossing. Vooral niet omdat de vierpuntsdruktoets alleen wordt gebruikt om van gezichtsuitdrukking te wisselen. Alsof je daar iets van merkt op een scherm waar Sackboy’s hoofd hooguit een paar pixels breed is. Bovendien zijn er nooit andere spelers (geen multiplayer!) om gekke bekken naar te trekken. Wat een verspilling van de knop die speciaal is uitgevonden voor 2D platformspellen. Voor iedereen die al bekend is met LittleBigPlanet op de PS3 lijkt er verder weinig reden om deze bijna-identieke port te proberen. Heb je geen PlayStation 3? Let dan even op en bekijk de onderstaande recensie aandachtig. Als platformspel is er weliswaar van alles mis met LittleBigPlanet, maar het is wel een klein wonder dat Sony zoveel content in een PSP-spel heeft gestopt. Het blijft bovendien uniek dat een level editor je zoveel vrijheid geeft. Je eigen platformlevels bouwen is – ondanks de rottige besturing – echt heel verslavend.