Categorie: "PSP"

Armor Games’ Shift wordt een PSP Mini


Het populaire flash-spelletje Shift komt naar de PlayStation Store als PSP Mini (speelbaar op de PSP en de PS3). Als je Shift nog nooit hebt gespeeld, dan moet je dat echt eens doen. Je denkt dat het gewoon een platformspelletje is, maar zodra je op de shift-knop drukt verandert het in een razendslim puzzelspel waarin je ieder level op twee totaal verschillende manieren moet bekijken. De vraag is natuurlijk waarom we zouden betalen voor een spel dat we ook gratis op het internet kunnen spelen, maar ook daar heeft ontwikkelaar Fishing Cactus aan gedacht. De PSP Minis-versie heeft twee keer zoveel levels als de vorig jaar uitgebracht iPhone-versie, die er op zijn beurt al 25 meer had dan de originele flash-versie. Dat zijn voor iPhone-loze mensen zoals ik dus 75 nieuwe levels. Daar heb ik best een paar euro voor over.

[g.forum]

Zeldzame Japanse PSP heeft een verbeterde schuifknop


Zie hier een foto van de speciale Monster Hunter Portable 3rd-PSP die binnenkort in een gelimiteerde opgave wordt uitgebraht in Japan. Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd, maar als je goed kijkt zie je dat Sony de analoge schuifknop heeft verbeterd. Die was bij voorgaande iteraties van schuurpapier (of iets dat daar op leek) om te zorgen dat hij niet onder je duim vandaan gleed. De nieuwe verbeterde knop heeft echter een kuiltje om je duim op een comfortabele manier op z’n plaats te houden. Niets wereldschokkends, maar een kleine verbetering die Sony wat mij betreft vijf jaar geleden al had mogen doorvoeren. Op de close-up hieronder zie ik trouwens dat de ingedeukte knop nog steeds van schuurpapier is. Zo hou je natuurlijk nog steeds een rauwe duim over aan een potje Monster Hunter! Duidelijk een verbeterpuntje voor bij de volgende iteratie van de PSP.

Monster Hunter Diary’s schattige introfilmpje


Introfilmpje van Monster Hunter Diary op de PSP. Monster Hunter Tri heeft me een beetje huiverig gemaakt voor alle toekomstige Monster Hunters, maar dit (pre-rendered) filmpje ziet er wel erg leuk uit! Monster Hunter Diary, voor wie het niet meer weet, is een spin-off van de reguliere serie waarin de Felines hun eigen dorpje krijgen. Het is nog steeds mogelijk om op monsters te jagen, maar het hoofddoel van Diary is om je dorpje te onderhouden en groenten te verbouwen. Simpel gezegd: een kruising tussen Animal Crossing, Harvest Moon en Monster Hunter. Dat kan bijna niet niet interessant worden. Dit is trouwens ook de eerste keer dat we horen dat niet Capcom maar From Software (Demon’s Souls, 3D Dot Game Heroes) verantwoordelijk is voor Monster Hunter Diary. Wat mij betreft een spel om in de gaten te houden, al is het nog steeds niet duidelijk of hij ook buiten Japan wordt uitgebracht

Spelbeelden uit de God of War: Ghost of Sparta-demo


Als je een paar maanden geleden lid was geworden van PlayStation Plus, dan had je nu een demo van God of War: Ghost of Sparta kunnen spelen. Gelukkig filmde Gametrailers alvast een paar gevechten zodat we kunnen zien dat Ghost of Sparta wederom meer van hetzelfde is. Ik geloof zelfs dat ik het voor het eerst een zekere Kratos-moeheid bij mezelf begin te bespeuren. Ja de actie is vet, maar het komt me inmiddels wel heel erg bekend voor. Alle locaties uit de Griekse oudheid zijn ook al aan bod geweest en de nieuwe wapens die Kratos in ieder spel krijgt zijn eigenlijk vooral cosmetische toevoegingen. Qua speelstijl verandert er nooit zoveel.

Vanaf 22 september is de demo ook beschikbaar voor gewone stervelingen. Ik ga hem zeker proberen, maar ik vrees dat Ghost of Sparta wel eens de eerste God of War kan worden die ik uit verveling ga overslaan. (En wanneer gaat ontwikkelaar Ready At Dawn (bekend van Daxter en twee God of War-spellen voor de PSP) al dat talent nu eens inzetten voor een eigen spel dat iedereen omver blaast?)

The Flying Hamster morgen in de PlayStation Store


Tijd om mijn PSP alvast aan de oplader te hangen. Game Atelier heeft aangekondigd dat The Flying Hamster morgenavond wordt toegevoegd aan de Europese PlayStation Store. Met €6,99 wordt het de duurste PSP Mini die ik ooit heb gedownload, maar het is al zo lang geleden dat iemand een nieuwe cute’em up heeft gemaakt dat ik hem toch niet wil missen. Hopelijk vertaalt de relatief hoge prijs zich terug in lekker veel levels en een lange levensduur.

The Flying Hamster is precies wat de titel suggereert dat het is: een schattige shoot’em up met een vliegend hamster in de hoofdrol. In tegenstelling tot andere schietspellen kan het hamster voortdurend van wapen wisselen door andere munitie (zonnebloempitten, appels, bananen, bier) in zijn wangzakken te proppen. Bekijk hieronder een trailer om te zien wat je zoal te wachten staat. En onthoud: ook al komen PSP Minis vaak het beste tot hun recht op het scherm van een PSP, ze zijn in de meeste gevallen ook speelbaar op de PS3.

Famitsu interviewt de ontwerper van de PlayStation controller


“Getting to use such simple symbols in a design is an extremely rare opportunity, and it was really a stroke of luck to me. When you think of the Madonna in painting, most people come up with the same image of the same woman in their minds. In a similar way, the combination of those simple symbols (AOXD) has come to represent both the PlayStation and the fun of videogames, and being able to communicate that is a great thing.”

Leuk interview met Teiyu Goto, de man die de PlayStation-controller heeft ontworpen. Zoals altijd in dit soort verhalen werd hij bij iedere stap tegengewerkt door een uiterst conservatieve directie. Sony wilde een simpele kloon van Nintendo’s SNES-controller (it had to be a standard type of design, or gamers wouldn’t accept it) en voelde helemaal niets voor de extra handgrepen waar Goto mee experimenteerde. Alleen de directeur was meteen enthousiast. Deze Norio Ohga had een vliegbrevet en de handgrepen deden hem denken aan het stuur van zijn vliegtuig. Dat vliegbrevet was uiteindelijk de reden dat miljoenen gamers nu nog steeds elke dag genieten van comfortabele controllers.

Gerucht: Sony’s nieuwe PSP heeft een touchscreen aan de achterkant


“According to three separate development sources who have seen and used the new PSP, the screen is rich and detailed but the headline feature is the way games are controlled – by a touch-sensitive area on the back of the unit behind the screen.”

Dus het gerucht van de dag is dat Sony een nieuwe PSP heeft die achter de schermen van de GamesCom al aan ontwikkelaars wordt gedemonstreerd. (Commentaar van Sony: wij reageren niet op rumour and speculation). Het ding zou een mooier scherm hebben dan de huidige PSP, maar vooral die “touch-sensitive area” op de achterkant spreekt tot de verbeelding. Het werkt precies hetzelfde als de aanraakgevoelige schermen van Apple en Nintendo, alleen zitten je vingers niet in de weg tijdens het gamen. Als het waar is vind ik het tof dat Sony eindelijk weer eens iets nieuws verzint (of althans een nieuwe variant) in plaats van klakkeloos de concurrentie te kopiëren. De techniek zou ook prima passen in de huidige marketingcampagne dat de iPhone geschikt is voor snackgames en de PSP voor serieuze gamers. Altijd het hele scherm kunnen zien lijkt me voor die doelgroep een duidelijk voordeel. Helemaal nieuw is de techniek overigens niet. Hieronder een filmpje van een semi-transparant Mitsubishi-scherm om aan te tonen hoe de nieuwe PSP ongeveer zou werken.

Dode insecten en doodle art in PSP Mini Fly Fu


“Fly Fu is a side-scrolling beat-’em-up game with characters designed from photographs of dead insects mixed with doodle art.”

Meer dan zo’n omschrijving heb je eigenlijk niet nodig om mij nieuwsgierig te maken naar je spel. Dode insecten én levels die eruitzien zien als rommelige schetsboeken? Dat klinkt precies excentriek genoeg om het niet te willen missen. Ik twijfel nog of ik €2,49 ga uitgeven om Fly Fy in actie te zien op mijn eigen PSP. Het spel zelf schijnt een teleurstellende simpele buttonmasher te zijn zonder enige diepgang. Waarschijnlijk geen aanrader dus, maar bekijk in ieder geval even de trailer voor het verrassendste grafische stijltje dat je deze week zult zien.

Gerucht: Sony Ericsson werkt aan een ‘PlayStation Phone’


“If you’re a gaming fan, this is exactly the kind of phone you’ve been waiting for. The device is described as cross between the Samsung Captivate and the PSP Go — in other words, it’s a landscape slider with game controls in place of the typical QWERTY keyboard. The D-pad is here, but instead of the small joystick, the device will have what was described as a “long touch pad” for analog controls, along with standard PSP buttons and shoulder buttons.”

Geruchten zijn stom (vooral als ik er enthousiast over heb geschreven en ze blijken later niet te kloppen) maar deze kan ik niet negeren: Volgens Engadget staat Sony op het punt een Android telefoon uit te brengen (Android = Google’s open source besturingssysteem voor mobiele telefoons) die speciaal is ontworpen om op te gamen. Zoals je in het citaat al kunt lezen heeft hij de vormgeving van een PSP Go en dus ook de karakteristieke AOXD-knoppen. Het interessantste deel van het gerucht is dan ook dat Sony overweegt de telefoon onder te brengen in hun PlayStation-lijn. En dat zou groot nieuws zijn. Je kunt je voorstellen dat de release van een ‘PlayStation Phone’ veel meer indruk maakt dan gewoon ‘een telefoon die spelletjes speelt.’ Qua rekenkracht is de nog niet onhulde smartphone volgens Engadget vergelijkbaar met de huidige PSP. Engadget benadrukt verder dat de informatie afkomstig is van een betrouwbare bron: “We can tell you now that this is not a random rumor — we have reason to believe that what we’ve heard and seen is real and coming to market.” Wordt ongetwijfeld vervolgd.

[g.forum]

Mediatonic’s nieuwe PSP Mini kruist een shoot’em up met tower defense


“It’s a side-scrolling shooter meets tower defense (with courtroom drama and intrigue!) doused in sheer awesomeness… AND THEN SET ON FIRE.”

Mediatonic (bekend van de leuke-maar-net-iets-te-korte PSP Mini Monsters (Probably) Stole My Princess) heeft een nieuw spelletje aangekondigd. Het wordt zoals je kunt lezen een kruising tussen een shoot’em up en een tower defense-achtige. Hoe dat precies werkt snap ik ook nog niet, maar het komt er in essentie op neer dat het belangrijkste doel niet is om te overleven (de hoofdrolspeler is onkwetsbaar), maar om te zorgen dat er zo min mogelijk vijanden ontsnappen naar de linkerkant van het scherm. Ik ben geïntrigeerd, maar dat kan ook komen omdat vrijwel alle nieuwe shoot’em ups mij aanvankelijk intrigeren. Who’s That Flying!? wordt opnieuw een PSP Mini en staat als alles goed gaat gepland voor september. Ik hoop dat het een heel vreemd en obscuur spel wordt zodat ik de afkorting van de titel tzt als recensie kan gebruiken: WTF!?