Categorie: "iOS"

Kijk dit: Superbrothers: Sword & Sworcery EP


Ik ontdekte tot mijn schrik dat games.blog nog nooit aandacht heeft besteed aan Superbrothers: Sword & Sworcery EP. Daarom vandaag zes-en-een-halve willekeurige minuten uit deze onverwachte Game van het Jaar-kanshebber. Vooruitgesnelde omschrijvingen als “een muzikale adventuregame” en “interactief album” klonken een beetje vaag, maar als recensenten het spel beginnen te vergelijken met Zelda en Ico weet je dat er echt iets bijzonders aan de hand is.

De Sword & Sworcery EP is momenteel alleen verkrijgbaar voor de iPad, wat betekent dat ik het niet kan spelen. Binnenkort verschijnt er echter ook een versie voor de iPhone en de iPod Touch, wat betekent dat ik het… eh, nog steeds niet kan spelen. Verdorie. Ik wou dat mijn iPod Nano eindelijk eens kapot ging zodat ik de aanschaf van een Touch kon rechtvaardigen.

Angry Birds als Michael Bay-actiefilm


Alweer een trailer voor een niet bestaande game-verfilming (zie ook Fantastic Mr. Starfox, 80s Zelda, God of War en de gritty reboot van Pokémon). Dit is wat mij betreft de minst leuke, al is dat ook wel weer toepasselijk: het is zogenaamd een Michael Bay-verfilming. Het zou net wat voor hem zijn om Angry Birds uit te werken tot een humorloze actiefilm. Je kent dat wel: de aarde wordt aangevallen door buitenaardse varkens en een katapult met een pluche vogel is ons laatste redmiddel. Het grootste probleem is dat het Michael Bay-stijltje nauwelijks is na te bootsen door amateurs. Waar zijn de grote explosies? Hoe komt het dat de varkens niet arriveren in een reusachtig Computer Generated ruimteschip? Zonder dat soort spektakel komt deze trailer nooit echt van de grond. Maar toch, een aardige poging met een paar glimlachmomenten.

Mag ik mezelf tegenwoordig trouwens nog een gamer noemen als ik Angry Birds (100 miljoen verkochte exemplaren!) nog nooit heb gespeeld? Volgens de makers is hun creatie de nieuwe Super Mario, maar ik zie het er niet aan af.

Kijk dit: de winnaars van het Independent Games Festival


Dus Minecraft won dit jaar de belangrijkste prijs op het Independent Games Festival. Geen verrassende winnaar maar waarschijnlijk wel een terechte. Ik bedoel: aan de ene kant heeft het inderdaad iets overbodigs om zo’n populair spel nóg een keer in het zonnetje te zetten (helemaal omdat zoveel andere obscure indiegames óók een steuntje in de rug verdienen), maar aan de andere kant… Minecraft is ook gewoon een onvergelijkbare ervaring. Misschien inderdaad wel specialer dan al die andere inzendingen. 4.000.000 registered users can’t all be wrong.

Eigenlijk zou je gewoon alle finalisten moeten bekijken op de site van het IGF (inclusief drie spellen uit Nederland!), maar laat ik me vandaag beperken tot de zeven prijswinnaars. Ik ben het in veel gevallen niet met de jury eens, maar het is wel een lekker gevarieerde dwarsdoorsnede van de bijzondere spellen die worden gemaakt zonder hulp van grote uitgevers. Sommigen heb je misschien al gespeeld, anderen moeten nog verschijnen, maar dit is volgens de IGF-jury het beste wat indie games momenteel te bieden hebben.

Minecraft komt naar de iPhone en de iPad


Net als je denkt dat de Minecraft-hysterie zijn hoogtepunt heeft bereikt kondigt Notch aan dat zijn spel ook naar iOS komt. Zijn gestaag groeiende bedrijf Mojang Games heeft een nieuwe medewerker aangenomen die zich momenteel fulltime bezighoudt met het porten van Minecraft. De officiële iPhone- en iPad-versies staan al gepland voor later dit jaar. Een spel uitbrengen in de App Store wordt vaak omschreven als een loterij met een extreem kleine winkans, maar stel je toch eens voor dat Minecraft op de iPhone inderdaad een hit wordt. Dan zijn die 1,3 miljoen verkochte exemplaren van de pc-versie nog maar het begin.

Minecraft iOS wordt niet precies hetzelfde als de pc-versie. De bedoeling is volgens Notch om alleen die features over te zetten die “logisch” zijn voor een draagbaar apparaat met touchscreen. Wat hij daar precies mee bedoelde bleef onduidelijk. Ik stel me voor dat het spel misschien wat meer wordt ingericht op korte speelsessies.

En nu we het toch over Minecraft hebben, bekijk hieronder ook het verontrustende, Chris Cunningham-achtige reclamespotje dat een paar dagen geleden opdook op YouTube. Hij is niet afkomstig van Mojang, al ziet hij er wel opvallend professioneel uit. Games.blog is niet verantwoordelijk voor eventuele slapeloze nachten die je aan de commericial overhoudt.