Categorie: "iOS"

Turn-based bordspel Hitman Go naar PS4 & Vita

Kijken op YouTube
Hitman Go, de mobiele versie van de populaire actiespellen, komt naar PlayStation 4 en Vita. In dit spel is Agent 47 nog steeds een sluipmoordenaar die ongezien alle bewakers moet uitschakelen, alleen nu in de vorm van een virtueel bordspel. Dat klinkt gek, maar op iOS en Android werkte Hitman Go verrassend goed.

De officiële trailer ziet er gelikt uit dankzij het tilt shift effect, maar kijk ook even naar het tweede filmpje (van de smartphone-versie) als je wilt weten hoe het spel echt speelt.

Hitman Go: Definitive Edition is verkrijgbaar vanaf 23 februari.

Spelen met perspectief in mobile platfomer Graybles

Kijken op YouTube
Zoals Fez, maar dan nog een stukje ingewikkelder. Ook Graybles is een platformspel waarin je speelt met perspectief, alleen gebeurt het hier via splitscreens in alle soorten en maten. Sommige levels bekijk je op wel 6 verschillende manieren tegelijk. Ik krijg er nu al bijna hoofdpijn van, maar het ziet er wel gaaf uit. Helemaal als bedenker Daniel Marques ook nog gaat experimenteren met gekantelde camera’s, isometrische levels en een first person perspectief.

Graybles is in ontwikkeling voor iOS en Android. Releasedatum nog niet bekend. (Via Destructoid).

Republique naar PS4 als ouderwetse stealth game

republique
Deze ziet er leuk uit. Republikque begon een paar jaar geleden als episodisch avonturenspel voor iPhone en iPad, en komt nu in z’n geheel naar PlayStation 4. Inclusief verbeterde graphics en een compleet nieuwe besturing.

Dat zit zo: op iOS konden spelers zogenaamd beveiligingscamera’s hacken om hoofdrolspeelster Hope op die manier vanaf afstand te helpen. Dat was perfect voor touchscreens, maar niet zo handig voor de DualShock 4. Vandaar dat we Hope op de PS4 rechtstreeks mogen besturen. Het wordt dus een heel ander spel. Een traditionele stealth-game eigenlijk, al bekijk je de actie nog steeds door beveiligingscamera’s. Een beetje zoals de vaste camera-perspectieven in de eerste Resident Evil-spellen. Ik ben erg benieuwd hoe dat werkt in combinatie met verstoppertje spelen voor de bewakers.

Republique verschijnt later dit jaar voor de PlayStation 4.

Indiegame Downwell naar de Vita?

downwell
Uitgever Devolver Digital twitterde een interessante foto. Voor wie het spel niet herkent: Downwell is momenteel een hit onder smartphone-bezitters (of, nou ja, ik weet eigenlijk niet hoe populair het is, maar het wordt enthousiast besproken op alle podcasts en websites die ik lees en luister). Dat een hippe indiegame naar de Vita komt is geen verrassing, maar dit is volgens mij de eerste keer dat iemand de Vita gebruikt in de verticale stand. Een toffe functie voor een spel dat het langwerpige scherm van moderne telefoons zo slim benut. (Al hoop ik wel dat er in de Vita-versie ook een optie is om “normaal” met knoppen te spelen).

In Downwell bestuur je een poppetje dat in een willekeurig gegenereerde put springt. Die put zit vol met vijanden, dus moet je tijdens het vallen omlaag schieten met je gunboots. Een soort omgekeerde shoot’em up dus, maar dan wel met alle kenmerken van een roguelike. Zodra je doodgaat verlies je al je power-ups en moet je weer helemaal overnieuw begin. Als je nog nooit een roguelike hebt gespeeld klinkt dat vast heel frustrerend, maar dat is het gek genoeg niet. Omdat de put en de power-ups iedere keer anders zijn, is het nooit een straf om overnieuw te beginnen. Fans van Spelunky en Binding of Isaac hebben er binnenkort weer een nieuwe verslaving bij.

Apple TV krijgt Wiimote-achtige spelcontroller

appletvremote
Apple gaat hun Apple TV eindelijk serieus nemen. Tot nu toe was het apparaatje vooral geschikt om internetfilmpjes te kijken op je televisie, maar de vandaag aangekondigde Apple TV 4 gaat verder. Het kastje krijgt een besturingssysteem (tvOS) en een eigen App Store waar iedereen applicaties voor mag ontwikkelen. Net als bij de iPhone en iPad dus. Dat zal in eerste instantie vooral veel apps opleveren van televisiemakers (Netflix, HBO, Uitzending Gemist, RTL XL), maar wat games.blog vooral interessant vindt: je kunt er ook spelletjes op spelen.

  • Apple TV 4 krijgt een bewegingsgevoelige afstandsbediening, die ook werkt als spelcontroller. Een beetje zoals de Wiimote bij Nintendo’s Wii. Ontwikkelaar Harmonix kondigde maar meteen een sportspel aan dat sprekend lijkt op Wii Sports. Het moet wel raar lopen als dat geen hit wordt.
  • Ook de ontwikkelaar van het populaire iPhone-spelletje Crossy Road was aanwezig. Hij mocht een andere functie aankondigen die Apple TV 4 verandert in een echte spelcomputer: multiplayer. Met twee afstandsbedieningen (of een extra iPhone) kunnen spelers voortaan samen Crossy Road spelen.
  • Apple TV 4 ligt eind oktober in de winkel voor de verrassend lage prijs van 149 dollar (32GB) of 199 dollar (64Gb). (Prijzen in euro’s nog niet bekend).

Bit.Trip RUNNER naar iOS als endless runner

gogocommandervideo
Wat is dit deprimerend zeg. Bit.Trip RUNNER als een doodnormale endless runner. Dit spel werd beroemd op de Wii (en later ook op 3DS en pc) om zijn slim ontworpen levels, waarin je hindernissen ontweek op het ritme van de muziek. Het moet krankzinnig veel werk geweest zijn om alle obstakels precies af te stemmen op de soundtrack, maar het resultaat was dan ook echt een hypnotiserende ervaring.

En dat spel komt nu dus naar iPhone en iPad met willekeurig gegenereerde levels. Alle obstakels zijn losgekoppeld van de muziek. Weg verslavende synesthesie tussen beeld en geluid. In plaats daarvan stuitert Commander Video door een standaard ren-spelletje zoals je er al honderden hebt gespeeld op je telefoon.

Van de positieve kant: ontwikkelaar Choice Provisions (voorheen Gaijin Games) wil Go! Go! CommanderVideo gratis weggeven. Echt gratis. Dus zonder micro-transacties of in-app aankopen. Een gegeven Bit.Trip-spelletje mag je niet in de bek kijken, maar toch krijg ik van deze trailer vooral medelijden met Captain Video.

Nieuwe trailer 90s Arcade Racer

90sarcade0
He kijk, een nieuwe trailer voor 90s Arcade Racer. Dit spel doorliep in 2013 een succesvolle Kickstarter-campagne, maar werd sindsdien keer op keer uitgesteld. Veel backers gingen er al vanuit dat het project stilletjes was geschrapt, maar nu is er dus toch weer een teken van leven. Fans van klassieke racespellen als Out Run en Ridge Racer gaan smullen van de zonnige graphics in deze trailer. Ook de manier waarop alle auto’s overdwars door de bochten driften is precies zoals het hoort in dit soort spellen.

Op zijn Kickstarter-pagina plaatste programmeur Antonis Pelekanos afgelopen weekend ook screenshots en korte beschrijvingen van alle racebanen. (Eigenlijk alleen bedoeld voor backers, maar iemand heeft ze op het NeoGAF-forum gezet). Zoals je ziet zijn veel banen simpelweg verschillende routes over dezelfde locatie. Een slim trucje dat Pelekanos in staat stelt om toch 9 “verschillende” banen in zijn spel te stoppen. Niet slecht voor een eenmansproject!

90s Arcade Racer staat gepland voor pc, Mac, iOS, Android en opvallend genoeg de Wii U als enige spelcomputer. Een releasedatum is nog steeds niet bekend.

Nieuwe trailer Samorost 3

samorost3
De vorige Samorost-spellen waren gratis flash-spelletjes op het internet (die je nog steeds kunt spelen, hier en hier), maar deel 3 is ambitieuzer. Ontwikkelaar Amanita Design gebruikt alle ervaring die is opgedaan tijdens Machinarium en Botanicula om van Samorost 3 een échte point and click adventure te maken. Geen browserspelletje meer, maar een volwaardige game die later dit jaar uitkomt voor pc, Mac, iOS en Android.

De hoofdrolspeler is nog steeds een wit kaboutertje op een buitenaardse planeet, maar alles ziet er hier eindeloos veel mooier uit. De rommelige fotocollages uit het origineel zijn vervangen door vloeiend geanimeerde tekeningen. Er is een sfeervolle soundtrack en Amanita beweert dat dit hun grootste spel tot nu toe wordt. Dat belooft wat!

Level-5′s nieuwe RPG The Snack World

thesnackworld
Dus ontwikkelaar Level-5 (Professor Layton, Ni No Kuni, Inazuma Eleven, Fantasy Life) heeft een nieuw spel aangekondigd. En het lijkt erop dat deze ook naar Amerika en Europa komt. (Want waarom anders die nagesynchroniseerde Engelstalige trailer op YouTube?) In Japan wordt The Snack World een compleet multimedia spektakel met een 3DS-spel, een smartphone game, een tekenfilmserie, een manga comic, een bioscoopfilm en een eigen speelgoedlijn. Dat komt vast niet allemaal onze kant op, maar met een beetje geluk in ieder geval het spel.

De officiële, supermooi geanimeerde trailer moet haast wel afkomstig zijn uit de bioscoopfilm of de tekenfilmserie, maar in het tweede filmpje zie je het 3DS-spel een paar minuten in actie. Het ziet eruit als een toffe RPG met fraaie graphics, alleen heb je blijkbaar wel speciale sleutelhangers nodig om voorwerpen in het spel te unlocken. Een soort amiibo, maar dan net even anders. Hopelijk heb je niet al te veel plastic rommel nodig om het spel uit te spelen, want dit is wel een wereld die ik verder wil verkennen.

Nintendo gaat smartphone-spellen maken

nintendosmartphone
Het gaat dus toch gebeuren: Mario en Zelda op je smartphone. Directeur Satoru Iwata hield tot nu toe steeds vol dat Nintendo er nooit aan zou beginnen, maar vandaag kondigde hij alsnog een samenwerking aan met het Japanse internetbedrijf DeNA om spelletjes te ontwikkelen voor iOS en Android. Alle Nintendo-personages mogen volgens Iwata worden gebruikt. Dit nieuws is niet zo schokkend als toen Sega aankondigde om geen eigen spelcomputers meer te maken, maar als Nintendofan moet ik toch even wennen aan deze nieuwe realiteit.

  • Volgens Eurogamer worden de spellen ontwikkeld door Nintendo zelf en gaat DeNA alleen de servers en achterliggende techniek verzorgen. Dus dat is goed nieuws denk ik? Ik kreeg al visioenen van heel veel endless runners en match three-puzzelaars, maar wie weet levert deze deal ook een paar échte touchscreen-spellen op à la Kirby: Power Paintbrush en Zelda: Phantom Hourglass.
  • Om te bewijzen dat Nintendo ook gewoon spelcomputers blijft maken kondigde Iwata ook maar meteen een nieuwe console aan met de codenaam ‘NX’. Verder nog geen informatie, behalve dat het volgens Iwata gaat om een “dedicated game platform with a brand new concept.” Spannend!
  • DeNA is trouwens ook betrokken bij de opvolger van Club Nintendo. Een nieuwe service waarmee je smartphone, je pc en al je Nintendo spelcomputers aan elkaar worden gekoppeld. De nieuwe club (naam nog niet bekend) ligt op schema om later dit jaar gelanceerd te worden.