Categorie: "iOS"

Apple TV krijgt Wiimote-achtige spelcontroller

appletvremote
Apple gaat hun Apple TV eindelijk serieus nemen. Tot nu toe was het apparaatje vooral geschikt om internetfilmpjes te kijken op je televisie, maar de vandaag aangekondigde Apple TV 4 gaat verder. Het kastje krijgt een besturingssysteem (tvOS) en een eigen App Store waar iedereen applicaties voor mag ontwikkelen. Net als bij de iPhone en iPad dus. Dat zal in eerste instantie vooral veel apps opleveren van televisiemakers (Netflix, HBO, Uitzending Gemist, RTL XL), maar wat games.blog vooral interessant vindt: je kunt er ook spelletjes op spelen.

  • Apple TV 4 krijgt een bewegingsgevoelige afstandsbediening, die ook werkt als spelcontroller. Een beetje zoals de Wiimote bij Nintendo’s Wii. Ontwikkelaar Harmonix kondigde maar meteen een sportspel aan dat sprekend lijkt op Wii Sports. Het moet wel raar lopen als dat geen hit wordt.
  • Ook de ontwikkelaar van het populaire iPhone-spelletje Crossy Road was aanwezig. Hij mocht een andere functie aankondigen die Apple TV 4 verandert in een echte spelcomputer: multiplayer. Met twee afstandsbedieningen (of een extra iPhone) kunnen spelers voortaan samen Crossy Road spelen.
  • Apple TV 4 ligt eind oktober in de winkel voor de verrassend lage prijs van 149 dollar (32GB) of 199 dollar (64Gb). (Prijzen in euro’s nog niet bekend).

Bit.Trip RUNNER naar iOS als endless runner

gogocommandervideo
Wat is dit deprimerend zeg. Bit.Trip RUNNER als een doodnormale endless runner. Dit spel werd beroemd op de Wii (en later ook op 3DS en pc) om zijn slim ontworpen levels, waarin je hindernissen ontweek op het ritme van de muziek. Het moet krankzinnig veel werk geweest zijn om alle obstakels precies af te stemmen op de soundtrack, maar het resultaat was dan ook echt een hypnotiserende ervaring.

En dat spel komt nu dus naar iPhone en iPad met willekeurig gegenereerde levels. Alle obstakels zijn losgekoppeld van de muziek. Weg verslavende synesthesie tussen beeld en geluid. In plaats daarvan stuitert Commander Video door een standaard ren-spelletje zoals je er al honderden hebt gespeeld op je telefoon.

Van de positieve kant: ontwikkelaar Choice Provisions (voorheen Gaijin Games) wil Go! Go! CommanderVideo gratis weggeven. Echt gratis. Dus zonder micro-transacties of in-app aankopen. Een gegeven Bit.Trip-spelletje mag je niet in de bek kijken, maar toch krijg ik van deze trailer vooral medelijden met Captain Video.

Nieuwe trailer 90s Arcade Racer

90sarcade0
He kijk, een nieuwe trailer voor 90s Arcade Racer. Dit spel doorliep in 2013 een succesvolle Kickstarter-campagne, maar werd sindsdien keer op keer uitgesteld. Veel backers gingen er al vanuit dat het project stilletjes was geschrapt, maar nu is er dus toch weer een teken van leven. Fans van klassieke racespellen als Out Run en Ridge Racer gaan smullen van de zonnige graphics in deze trailer. Ook de manier waarop alle auto’s overdwars door de bochten driften is precies zoals het hoort in dit soort spellen.

Op zijn Kickstarter-pagina plaatste programmeur Antonis Pelekanos afgelopen weekend ook screenshots en korte beschrijvingen van alle racebanen. (Eigenlijk alleen bedoeld voor backers, maar iemand heeft ze op het NeoGAF-forum gezet). Zoals je ziet zijn veel banen simpelweg verschillende routes over dezelfde locatie. Een slim trucje dat Pelekanos in staat stelt om toch 9 “verschillende” banen in zijn spel te stoppen. Niet slecht voor een eenmansproject!

90s Arcade Racer staat gepland voor pc, Mac, iOS, Android en opvallend genoeg de Wii U als enige spelcomputer. Een releasedatum is nog steeds niet bekend.

Nieuwe trailer Samorost 3

samorost3
De vorige Samorost-spellen waren gratis flash-spelletjes op het internet (die je nog steeds kunt spelen, hier en hier), maar deel 3 is ambitieuzer. Ontwikkelaar Amanita Design gebruikt alle ervaring die is opgedaan tijdens Machinarium en Botanicula om van Samorost 3 een échte point and click adventure te maken. Geen browserspelletje meer, maar een volwaardige game die later dit jaar uitkomt voor pc, Mac, iOS en Android.

De hoofdrolspeler is nog steeds een wit kaboutertje op een buitenaardse planeet, maar alles ziet er hier eindeloos veel mooier uit. De rommelige fotocollages uit het origineel zijn vervangen door vloeiend geanimeerde tekeningen. Er is een sfeervolle soundtrack en Amanita beweert dat dit hun grootste spel tot nu toe wordt. Dat belooft wat!

Level-5′s nieuwe RPG The Snack World

thesnackworld
Dus ontwikkelaar Level-5 (Professor Layton, Ni No Kuni, Inazuma Eleven, Fantasy Life) heeft een nieuw spel aangekondigd. En het lijkt erop dat deze ook naar Amerika en Europa komt. (Want waarom anders die nagesynchroniseerde Engelstalige trailer op YouTube?) In Japan wordt The Snack World een compleet multimedia spektakel met een 3DS-spel, een smartphone game, een tekenfilmserie, een manga comic, een bioscoopfilm en een eigen speelgoedlijn. Dat komt vast niet allemaal onze kant op, maar met een beetje geluk in ieder geval het spel.

De officiële, supermooi geanimeerde trailer moet haast wel afkomstig zijn uit de bioscoopfilm of de tekenfilmserie, maar in het tweede filmpje zie je het 3DS-spel een paar minuten in actie. Het ziet eruit als een toffe RPG met fraaie graphics, alleen heb je blijkbaar wel speciale sleutelhangers nodig om voorwerpen in het spel te unlocken. Een soort amiibo, maar dan net even anders. Hopelijk heb je niet al te veel plastic rommel nodig om het spel uit te spelen, want dit is wel een wereld die ik verder wil verkennen.

Nintendo gaat smartphone-spellen maken

nintendosmartphone
Het gaat dus toch gebeuren: Mario en Zelda op je smartphone. Directeur Satoru Iwata hield tot nu toe steeds vol dat Nintendo er nooit aan zou beginnen, maar vandaag kondigde hij alsnog een samenwerking aan met het Japanse internetbedrijf DeNA om spelletjes te ontwikkelen voor iOS en Android. Alle Nintendo-personages mogen volgens Iwata worden gebruikt. Dit nieuws is niet zo schokkend als toen Sega aankondigde om geen eigen spelcomputers meer te maken, maar als Nintendofan moet ik toch even wennen aan deze nieuwe realiteit.

  • Volgens Eurogamer worden de spellen ontwikkeld door Nintendo zelf en gaat DeNA alleen de servers en achterliggende techniek verzorgen. Dus dat is goed nieuws denk ik? Ik kreeg al visioenen van heel veel endless runners en match three-puzzelaars, maar wie weet levert deze deal ook een paar échte touchscreen-spellen op à la Kirby: Power Paintbrush en Zelda: Phantom Hourglass.
  • Om te bewijzen dat Nintendo ook gewoon spelcomputers blijft maken kondigde Iwata ook maar meteen een nieuwe console aan met de codenaam ‘NX’. Verder nog geen informatie, behalve dat het volgens Iwata gaat om een “dedicated game platform with a brand new concept.” Spannend!
  • DeNA is trouwens ook betrokken bij de opvolger van Club Nintendo. Een nieuwe service waarmee je smartphone, je pc en al je Nintendo spelcomputers aan elkaar worden gekoppeld. De nieuwe club (naam nog niet bekend) ligt op schema om later dit jaar gelanceerd te worden.

Zelda-kloon Oceanhorn komt naar pc

oceanhorn
Wat ziet Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas er toch mooi uit. Ik weet dat de meeste recensies het vorig jaar omschreven als “degelijk” en “wel aardig”, maar OMG die graphics. Ondanks alle waarschuwingen ben ik nog steeds een beetje verliefd op dit spel. Iedereen vergelijkt het met The Wind Waker (wat ook wel logisch is als je de bijna identieke zeilscenes ziet), maar ik ben vooral gecharmeerd van de blokkige wereld vol rechte lijnen. Het maakt alles net wat spelachtiger dan Nintendo’s eigen moderne Zelda’s. Een beetje alsof de wereld van A Link To The Past driedimensionaal is gemaakt.

  • Oceanhorn was vorig jaar een hit op iPhone en iPad, maar binnenkort verschijnt de geremasterde versie ook voor pc. Vandaar deze nieuwe trailer. Volgens ontwikkelaar Cornfox and Bros bevat de pc-versie mooiere graphics (4 keer zoveel polygonen), verbeterde puzzels, een paar nieuwe voorwerpen en ondersteuning van muis, toetsenbord en gamecontroller.
  • De recensies van de iOS-versie kwamen er vorig jaar op neer dat Oceanhorn een liefdevol gemaakte Zelda-kloon was, maar wel met suffe vijanden, voorspelbare kerkers en minder creatieve puzzels dan in Nintendo’s eigen spellen.

Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition naar 3DS

puzzledragons
Aandeelhouders willen dat Nintendo ook smartphone-spelletjes gaat ontwikkelen, waarop Shigeru Miyamoto doodleuk besluit om een populaire mobile game naar de 3DS te brengen. Niet eens in de eShop, maar als een volwaardige game in een doosje, bevrijd van alle free to play-elementen. Volgens Kotaku wilde Miyamoto er eerst niets van weten, maar gaf hij na één keer spelen meteen toestemming voor een speciale Super Mario-editie.

Puzzle & Dragons is momenteel dus al een grote hit onder Japanse smartphone-bezitters. Het spel ziet er op het onderste scherm uit als een standaard Match 3 puzzelspelletje (voor alle mobile gamers: een Candy Crush-kloon), maar de puzzels zijn gekoppeld aan een Pokémon-achtige RPG op het bovenste scherm. Je vecht tegen vijanden door gekleurde bolletjes te combineren, en gevangen vijanden kun je later weer inzetten als speciale super-aanvallen. En dat alles dus met bekende figuurtjes uit het Mario-universum.

Dit kan weleens héél erg verslavend worden.

Telltale Games maakt een spel over Minecraft

minecraftstorymode
“Minecraft: Story Mode will be an all-new narrative-driven game series developed by Telltale in collaboration with Mojang. Set in the world of Minecraft, the series will feature an original story, driven by player choice. It will not be an add-on for Minecraft, but rather a separate stand-alone product that will premiere in 2015 on consoles, computers and mobile devices.”

Telltale Games (The Walking Dead, A Wolf Among Us, Game of Thrones) maakt een point and click adventure over Minecraft? Ik heb werkelijk geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen. Ontwikkelaar Mojang belooft dat het een authentieke ervaring wordt en dat fans van Minecraft niet teleurgesteld zullen zijn, maar dat roept alleen maar meer vragen op. Hoe authentiek kan het zijn als Minecraft niet eens een verhaal heeft? Gaat het dan over de zombies? Gaat Telltale zelf een paar personages verzinnen? Of wordt het misschien het een spel over iemand die Minecraft speelt? Hopelijk snel meer informatie over dit mysterieuze project.

Helaas nog geen trailer, maar de aankondiging is wel speelbaar in de vorm van een kleine text adventure.

Abstract racespel Proun naar 3DS

proun
Wacht, wat? Proun komt naar de 3DS? Die aankondiging had ik even gemist. (Dank aan Berend Jan voor de tip). Volgens bedenker Joost van Dongen verschijnt er nog dit jaar een nieuwe versie van zijn spel. Proun+ heeft 6 gloednieuwe banen (naast de 5 uit het oorspronkelijke spel) en de soundtrack is deze keer ingespeeld door echte muzikanten. Dat klinkt behoorlijk goed, zoals je hieronder kunt horen in de trailer.

Voor wie het nog niet kent: Proun is een abstract racespel, losjes gebaseerd op de schilderijen van Wassily Kandinsky. Als een zilveren kogel glij je door een fantasielandschap. Hoe beter je het doet, hoe sneller het spel gaat, totdat je nauwelijks tijd hebt om alle hindernissen te ontwijken.