Categorie: "iOS"

De miniatuurwerelden van puzzelspel GNOG

Kijken op YouTube
Ik ben sinds een paar weken helemaal verslaafd aan het YouTube kanaal van Tim Rowett. Een 73-jarige speelgoedverzamelaar die iedere week een deel van zijn verzameling laat zien. Alles komt voorbij, van speelgoedrobotjes tot optische illusies en rare Japanse gloeilampen. Tim is de opa die iedereen wel zou willen hebben.

Ik denk dat hij GNOG ook leuk zou vinden. In dit puzzelspel bestudeer je een soort speelgoeddoosjes. Vanbuiten zien ze eruit als hoofden, en aan de binnenkant zit iedere keer een andere miniatuurwereld verstopt. Druk op knopjes, open laatjes, draai aan schakelaars en ontdek de geheimen van al die rare hoofden.

  • In virtual reality zijn de puzzels vast op hun leukst, maar als je geen bril hebt werkt GNOG gelukkig ook gewoon op je televisie.
  • Deze trailer is voor de PS4-versie, die gepland staat voor begin 2017. Daarna verschijnt het spel ook voor pc, Mac en iOS.

Super Mario Run naar iPhone en iPad

Kijken op YouTube
Het blijft een raar gezicht: Shigeru Miyamoto die een nieuw Mario-spel aankondigt op een persconferentie van Apple. Ik snap de beslissing en Nintendo gaat er ongetwijfeld veel geld mee verdienen, maar als oude Nintendofan moet ik toch even wennen aan deze nieuwe realiteit.

  • Super Mario Run is een klassieke automatic runner. Mario loopt vanzelf naar rechts en het enige wat spelers doen is op het scherm tikken om hem te laten springen. De besturing is wel heel gepolijst (hoe langer je op het scherm drukt, hoe hoger Mario springt), maar het spel ziet er in eerste instantie niet specialer uit dan al die andere endless runners op de smartphone.
  • Ik ben wel benieuwd of de levels willekeurig worden gegenereerd, of dat ze blokje voor blokje zijn ontworpen door Nintendo’s eigen ontwerpers. Dat zou wel een interessant verschil zijn met veel andere ren-spelletjes.
  • Spelers kunnen later dit jaar een gratis proefversie van Super Mario Run downloaden. Als die bevalt kunnen ze met één eenmalige in-app purchase het volledige spel unlocken. Geen eindeloze microtransacties dus.
  • Super Mario Run verschijnt eerst alleen voor iOS, maar Nintendo heeft al laten weten dat er later ook een Android-versie komt.
  • In het persbericht werd ook nog eens bevestigd dat er vóór maart 2017 mobiele versies uitkomen van Fire Emblem en Animal Crossing.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: blokkendoos bestuurt virtuele wereld in Koski

Kijken op YouTube
Van dit soort experimenten word ik altijd blij. Een blokkendoos die is verbonden met een virtuele wereld. Spelers bouwen met echte houten blokken (met handige ingebouwde magneetjes), en op de iPad klauteren er poppetjes over dat bouwwerk. Soms groeien er ook spontaan bomen op de blokken en met kleine magneetjes kunnen spelers water laten stromen. Zo wordt die ouderwetse blokkendoos een stuk spannender.

Koski is het afstudeerproject van kunstacademie-student Václav Mlynář. Hij heeft geen plannen om het spel commercieel uit te geven.

Eerste trailer Nintendo’s smartphone spel Miitomo

Kijken op YouTube
Officiële trailer voor Nintendo’s eerste smartphone-spel. Wie echt niet wil wachten kan Miitomo nu al downloaden uit de Japanse app stores (moet je wel even rommelen met de instellingen van je telefoon), maar later deze maand verschijnt hij ook gewoon in Europa.

Het spel ziet er beperkter uit dan ik had verwacht. In Tomodachi Life op de 3DS konden de Mii’s een complete wereld verkennen, maar dat lijkt hier allemaal verdwenen. (Met uitzondering van de kledingwinkels, waar je nu met echt geld nieuwe outfits kunt aanschaffen). Het doel van Miitomo is echt om je vrienden beter te leren kennen. Het spel stelt je voortdurend vragen, waarna je van iedereen in je vriendenlijst kunt zien wat zij hebben geantwoord.

Dark Souls naar smartphones als Slashy Souls

Kijken op YouTube
Nee, het is geen vroege 1 aprilgrap. Er verschijnt vandaag echt een spel met de titel Slashy Souls. Het is een endless runner met Dark Souls-achtige graphics. Volgens ontwikkelaar Bandai Namco (FromSoftware had hier niets mee te maken) zit het spel vol bekende vijanden en is het ook net zo uitdagend als een échte Souls-game. Ik vind het er een beetje goedkoop uitzien, maar wie weet is het inderdaad leuk?

  • Die titel is wel grappig. Het is een woordgrap die ooit begon met Flappy Bird, toen werd geparodieeerd door Crossy Road en nu is het blijkbaar een vaste stijlvorm voor de titels van bovengemiddeld moeilijke endless runners.
  • Slashy Souls is nu verkrijgbaar voor iOS en Android.
  • Wie echt een 2D Dark Souls wil spelen moet Salt and Sanctuary in de gaten houden. Een sidescrolling RPG die er heel tof en vooral ook heel Souls-achtig uitziet. Verschijnt later dit jaar voor pc, PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Een reis door de hel in puzzel/platformer Pinstripe

Kijken op YouTube
Dit spel werd binnen één dag gefinancierd op Kickstarter. Niet zo gek, want het ziet er nu al ontzettend sfeervol uit. Pinstripe komt van dezelfde maker als Coma en Skinny, twee van mijn favoriete spellen uit het flash-tijdperk. Deze keer wil Thomas Brush een groter (downloadbaar) avontuur maken voor pc, Mac en – als hij de stretchgoal haalt – iOS. Het spel gaat over een vader die afdaalt naar de hel om zijn overleden dochter terug te halen. Weer een somber onderwerp dus, maar net als de flash-spelletjes ontzettend mooi vormgegeven. Zelf een exemplaar reserveren kan vanaf 15 dollar.

Neo-games.blog forum

Turn-based bordspel Hitman Go naar PS4 & Vita

Kijken op YouTube
Hitman Go, de mobiele versie van de populaire actiespellen, komt naar PlayStation 4 en Vita. In dit spel is Agent 47 nog steeds een sluipmoordenaar die ongezien alle bewakers moet uitschakelen, alleen nu in de vorm van een virtueel bordspel. Dat klinkt gek, maar op iOS en Android werkte Hitman Go verrassend goed.

De officiële trailer ziet er gelikt uit dankzij het tilt shift effect, maar kijk ook even naar het tweede filmpje (van de smartphone-versie) als je wilt weten hoe het spel echt speelt.

Hitman Go: Definitive Edition is verkrijgbaar vanaf 23 februari.

Spelen met perspectief in mobile platfomer Graybles

Kijken op YouTube
Zoals Fez, maar dan nog een stukje ingewikkelder. Ook Graybles is een platformspel waarin je speelt met perspectief, alleen gebeurt het hier via splitscreens in alle soorten en maten. Sommige levels bekijk je op wel 6 verschillende manieren tegelijk. Ik krijg er nu al bijna hoofdpijn van, maar het ziet er wel gaaf uit. Helemaal als bedenker Daniel Marques ook nog gaat experimenteren met gekantelde camera’s, isometrische levels en een first person perspectief.

Graybles is in ontwikkeling voor iOS en Android. Releasedatum nog niet bekend. (Via Destructoid).

Republique naar PS4 als ouderwetse stealth game

republique
Deze ziet er leuk uit. Republikque begon een paar jaar geleden als episodisch avonturenspel voor iPhone en iPad, en komt nu in z’n geheel naar PlayStation 4. Inclusief verbeterde graphics en een compleet nieuwe besturing.

Dat zit zo: op iOS konden spelers zogenaamd beveiligingscamera’s hacken om hoofdrolspeelster Hope op die manier vanaf afstand te helpen. Dat was perfect voor touchscreens, maar niet zo handig voor de DualShock 4. Vandaar dat we Hope op de PS4 rechtstreeks mogen besturen. Het wordt dus een heel ander spel. Een traditionele stealth-game eigenlijk, al bekijk je de actie nog steeds door beveiligingscamera’s. Een beetje zoals de vaste camera-perspectieven in de eerste Resident Evil-spellen. Ik ben erg benieuwd hoe dat werkt in combinatie met verstoppertje spelen voor de bewakers.

Republique verschijnt later dit jaar voor de PlayStation 4.

Indiegame Downwell naar de Vita?

downwell
Uitgever Devolver Digital twitterde een interessante foto. Voor wie het spel niet herkent: Downwell is momenteel een hit onder smartphone-bezitters (of, nou ja, ik weet eigenlijk niet hoe populair het is, maar het wordt enthousiast besproken op alle podcasts en websites die ik lees en luister). Dat een hippe indiegame naar de Vita komt is geen verrassing, maar dit is volgens mij de eerste keer dat iemand de Vita gebruikt in de verticale stand. Een toffe functie voor een spel dat het langwerpige scherm van moderne telefoons zo slim benut. (Al hoop ik wel dat er in de Vita-versie ook een optie is om “normaal” met knoppen te spelen).

In Downwell bestuur je een poppetje dat in een willekeurig gegenereerde put springt. Die put zit vol met vijanden, dus moet je tijdens het vallen omlaag schieten met je gunboots. Een soort omgekeerde shoot’em up dus, maar dan wel met alle kenmerken van een roguelike. Zodra je doodgaat verlies je al je power-ups en moet je weer helemaal overnieuw begin. Als je nog nooit een roguelike hebt gespeeld klinkt dat vast heel frustrerend, maar dat is het gek genoeg niet. Omdat de put en de power-ups iedere keer anders zijn, is het nooit een straf om overnieuw te beginnen. Fans van Spelunky en Binding of Isaac hebben er binnenkort weer een nieuwe verslaving bij.