Categorie: "iOS"

Super Mario Run alleen speelbaar met internetverbinding

Kijken op YouTube
Dat is niet zo handig. In september kondigde Shigeru Miyamoto Super Mario Run specifiek aan als een spel om met één hand te spelen in een drukke metro (of bus, of trein), en nu blijk je een internetverbinding nodig te hebben om überhaupt te mogen spelen. Marioën in de metro kunnen we dus wel vergeten. Ik weet dat gratis Wi-Fi op steeds meer plaatsen wordt aangeboden, maar met deze kopieerbeveiliging loopt Nintendo wel heel erg op de zaken vooruit.

Een kopieerbeveiliging ja. Dat is de achterliggende reden. Speltechnisch is de internetverbinding nergens voor nodig, Nintendo wil alleen voorkomen dat piraten Super Mario Run gratis kunnen spelen op hun gejailbreakte iPhones. Niet onlogisch (Miyamoto heeft vast nog steeds nachtmerries over de DS, waar het bijna normaal was om spellen te spelen vanaf een flashkaart), maar het is altijd jammer als betalende klanten ook last hebben van een beveiligingsmaatregel.

Neo-games.blog forum

Super Mario Run in Amerikaanse talkshow

Kijken op YouTube
Directeur Reginald Fils-Aime demonstreert Super Mario Run in de talkshow van Jimmy Fallon. Het ziet er leuker uit dan ik had verwacht. Bij een automatic runner verwacht je simpele horizontale levels, maar dit is juist een verticaal doolhof met veel zijweggetjes en verborgen munten. Veel walljumps ook. Dat belooft wat voor de moeilijkere levels aan het einde van het spel.

  • Op dit soort momenten baal ik dat ik geen iPhone heb. De iOS-versie van Super Mario Run verschijnt al op 15 december, terwijl Android-bezitters moeten wachten tot een nader te bepalen datum in 2017. Niet eerlijk!
  • Verderop in het filmpje mag Jimmy ook nog even Breath of the Wild spelen op een Switch. Die spelbeelden zijn verder niet zo spannend, maar wel leuk om de Switch weer even te zien. Die tablet is dunner dan ik had verwacht. Dat zal wel niet veel goeds voorspellen voor de batterijduur, maar het ziet er wel mooi uit.
  • En het schokkendste nieuws: Reggie begint kaal te worden. Check die bald spot als hij naar het grote scherm kijkt.

Neo-games.blog forum

Een geautomatiseerde RPG van ASCII-tekens

Kijken op YouTube
Allemachtig, wat een monnikenwerk. Stone Story is een RPG die helemaal is gemaakt van ASCII leestekens. Dat is op zich nog niet bijzonder. Heel veel pc-spellen hadden vroeger zulke graphics. Alleen waren dat meestal stilstaande plaatjes. Het knappe van Stone Story is dat alles vloeiend is geanimeerd. Een kabbelende rivier van koppeltekens, vleermuizen van haakjes en schuine streepjes en een enge ASCII-boom die onverwacht zijn muil opentrekt. Erg mooi gedaan.

Het spel zelf klinkt een beetje apart. Het enige wat je volgens de maker doet is de juiste uitrusting voor je held kiezen. Al het andere (lopen, vechten, schatten verzamelen) doet het poppetje zelf. Saaiste spel ooit, of de ultieme casual RPG? We gaan het volgend jaar zien, als Stone Story hopelijk verschijnt voor pc, Mac, iOS en Android.

Neo-games.blog forum

Super Mario Run komt 15 december, kost 10 euro

Kijken op YouTube
verschijnt op 15 december in Europa voor de iPhone en iPad. Vanaf die dag kunnen spelers Super Mario Run gratis downloaden in de App Store en gratis elementen van de drie spelstanden van de game proberen. Nadat de game is gedownload, geeft een eenmalige betaling van € 9,99 onbeperkt toegang tot alle drie de spelstanden van deze uitgave.

Hoe zullen gamers reageren op Nintendo’s plannen voor Super Mario Run? Als fan vind ik 10 euro een prima prijs voor een nieuwe Mario (helemaal als ik daarna nooit extra levens hoef aan te schaffen), maar het wordt wel een van de duurdere spellen in de App Store.

Het concept van een beperkte versie is ook weer zo’n typische Nintendo-uitvinding. Gratis betekent in de App Store meestal dat je tot in de eeuwigheid kunt blijven spelen, als je maar genoeg advertenties bekijkt en af en toe een bundel power-ups koopt. Een korte demo met een harde betaalmuur, zoals in Super Mario Run, zijn smartphone-gebruikers niet gewend. Ik ben benieuwd welk percentage van de downloaders ook echt €9,99 gaat betalen.

Misschien moeten we dit spel zien als een soort test. Eerst kijken of mensen bereid zijn te betalen voor Nintendospellen op hun telefoon, en pas als dat niet werkt gaan experimenteren met “freemium” betaalmodellen vol advertenties en micro-transacties.

Super Mario Run verschijnt op 15 december alleen voor iPhone en iPad. De Android-versie volgt in 2017.

Neo-games.blog forum

De miniatuurwerelden van puzzelspel GNOG

Kijken op YouTube
Ik ben sinds een paar weken helemaal verslaafd aan het YouTube kanaal van Tim Rowett. Een 73-jarige speelgoedverzamelaar die iedere week een deel van zijn verzameling laat zien. Alles komt voorbij, van speelgoedrobotjes tot optische illusies en rare Japanse gloeilampen. Tim is de opa die iedereen wel zou willen hebben.

Ik denk dat hij GNOG ook leuk zou vinden. In dit puzzelspel bestudeer je een soort speelgoeddoosjes. Vanbuiten zien ze eruit als hoofden, en aan de binnenkant zit iedere keer een andere miniatuurwereld verstopt. Druk op knopjes, open laatjes, draai aan schakelaars en ontdek de geheimen van al die rare hoofden.

  • In virtual reality zijn de puzzels vast op hun leukst, maar als je geen bril hebt werkt GNOG gelukkig ook gewoon op je televisie.
  • Deze trailer is voor de PS4-versie, die gepland staat voor begin 2017. Daarna verschijnt het spel ook voor pc, Mac en iOS.

Super Mario Run naar iPhone en iPad

Kijken op YouTube
Het blijft een raar gezicht: Shigeru Miyamoto die een nieuw Mario-spel aankondigt op een persconferentie van Apple. Ik snap de beslissing en Nintendo gaat er ongetwijfeld veel geld mee verdienen, maar als oude Nintendofan moet ik toch even wennen aan deze nieuwe realiteit.

  • Super Mario Run is een klassieke automatic runner. Mario loopt vanzelf naar rechts en het enige wat spelers doen is op het scherm tikken om hem te laten springen. De besturing is wel heel gepolijst (hoe langer je op het scherm drukt, hoe hoger Mario springt), maar het spel ziet er in eerste instantie niet specialer uit dan al die andere endless runners op de smartphone.
  • Ik ben wel benieuwd of de levels willekeurig worden gegenereerd, of dat ze blokje voor blokje zijn ontworpen door Nintendo’s eigen ontwerpers. Dat zou wel een interessant verschil zijn met veel andere ren-spelletjes.
  • Spelers kunnen later dit jaar een gratis proefversie van Super Mario Run downloaden. Als die bevalt kunnen ze met één eenmalige in-app purchase het volledige spel unlocken. Geen eindeloze microtransacties dus.
  • Super Mario Run verschijnt eerst alleen voor iOS, maar Nintendo heeft al laten weten dat er later ook een Android-versie komt.
  • In het persbericht werd ook nog eens bevestigd dat er vóór maart 2017 mobiele versies uitkomen van Fire Emblem en Animal Crossing.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: blokkendoos bestuurt virtuele wereld in Koski

Kijken op YouTube
Van dit soort experimenten word ik altijd blij. Een blokkendoos die is verbonden met een virtuele wereld. Spelers bouwen met echte houten blokken (met handige ingebouwde magneetjes), en op de iPad klauteren er poppetjes over dat bouwwerk. Soms groeien er ook spontaan bomen op de blokken en met kleine magneetjes kunnen spelers water laten stromen. Zo wordt die ouderwetse blokkendoos een stuk spannender.

Koski is het afstudeerproject van kunstacademie-student Václav Mlynář. Hij heeft geen plannen om het spel commercieel uit te geven.

Eerste trailer Nintendo’s smartphone spel Miitomo

Kijken op YouTube
Officiële trailer voor Nintendo’s eerste smartphone-spel. Wie echt niet wil wachten kan Miitomo nu al downloaden uit de Japanse app stores (moet je wel even rommelen met de instellingen van je telefoon), maar later deze maand verschijnt hij ook gewoon in Europa.

Het spel ziet er beperkter uit dan ik had verwacht. In Tomodachi Life op de 3DS konden de Mii’s een complete wereld verkennen, maar dat lijkt hier allemaal verdwenen. (Met uitzondering van de kledingwinkels, waar je nu met echt geld nieuwe outfits kunt aanschaffen). Het doel van Miitomo is echt om je vrienden beter te leren kennen. Het spel stelt je voortdurend vragen, waarna je van iedereen in je vriendenlijst kunt zien wat zij hebben geantwoord.

Dark Souls naar smartphones als Slashy Souls

Kijken op YouTube
Nee, het is geen vroege 1 aprilgrap. Er verschijnt vandaag echt een spel met de titel Slashy Souls. Het is een endless runner met Dark Souls-achtige graphics. Volgens ontwikkelaar Bandai Namco (FromSoftware had hier niets mee te maken) zit het spel vol bekende vijanden en is het ook net zo uitdagend als een échte Souls-game. Ik vind het er een beetje goedkoop uitzien, maar wie weet is het inderdaad leuk?

  • Die titel is wel grappig. Het is een woordgrap die ooit begon met Flappy Bird, toen werd geparodieeerd door Crossy Road en nu is het blijkbaar een vaste stijlvorm voor de titels van bovengemiddeld moeilijke endless runners.
  • Slashy Souls is nu verkrijgbaar voor iOS en Android.
  • Wie echt een 2D Dark Souls wil spelen moet Salt and Sanctuary in de gaten houden. Een sidescrolling RPG die er heel tof en vooral ook heel Souls-achtig uitziet. Verschijnt later dit jaar voor pc, PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Een reis door de hel in puzzel/platformer Pinstripe

Kijken op YouTube
Dit spel werd binnen één dag gefinancierd op Kickstarter. Niet zo gek, want het ziet er nu al ontzettend sfeervol uit. Pinstripe komt van dezelfde maker als Coma en Skinny, twee van mijn favoriete spellen uit het flash-tijdperk. Deze keer wil Thomas Brush een groter (downloadbaar) avontuur maken voor pc, Mac en – als hij de stretchgoal haalt – iOS. Het spel gaat over een vader die afdaalt naar de hel om zijn overleden dochter terug te halen. Weer een somber onderwerp dus, maar net als de flash-spelletjes ontzettend mooi vormgegeven. Zelf een exemplaar reserveren kan vanaf 15 dollar.

Neo-games.blog forum