CarnyVale de grote prijswinnaar van Microsoft’s XNA-wedstrijd


Microsoft heeft de winnaars bekend gemaakt van de Dream-Build-Play wedstrijd. Dé kans voor part-time ontwikkelaars om hun spel gepubliceerd te zien worden als een volwaardige XBLA-titel. Natuurlijk kunnen alle hobbyisten hun creaties delen met de wereld als Microsoft volgende maand het Xbox Live Community Games Channel opent, maar dat heeft toch niet dezelfde prestige als een echte Xbox Live Arcade titel (om nog maar te zwijgen van de echte winst die ontwikkelaars daarmee kunnen verdienen). Dus! Zijn al deze indie-ontwikkelaars echt onze hoop in bange, door bald space marines geplaagde, dagen? Laten we het lijstje eens aflopen.


De eerste prijswinnaar is CarnyVale: Showtime van Team Gambit. Een lastig te omschrijven spel over acrobaten die door circuslevels slingeren. Spelers hebben maar beperkte controle over hun acrobaat en toch is het, volgens iedereen die het gespeeld heeft, bijzonder verslavend om alle ballonnen te verzamelen en zoveel mogelijk stunts uit te voeren. Team Gambit won een geldprijs van 40.000 dollar en hun spel maakt grote kans op een plekje in de Xbox Live Arcade. Op YouTube is CarnyVale vreemd genoeg nog niet te vinden, maar hier is wel een video te bekijken. Ziet er leuk uit!

Tweede prijswinnaar Battle Tennis ziet eruit als een snellere versie van Mario Tennis met minder bullshit, mooiere graphics en vooral zonder cutscenes voor iedere special attack. Oogt op het eerste gezicht niet bijzonder innovatief, maar ziet er toch allesbehalve slecht uit. Jose Alberto Gomez won er 20.000 dollar mee.

Als een schaamteloze Probotecor-kloon vond ik derde prijswinnaar Weapon Of Choice natuurlijk ook best interessant, al moet ik zeggen dat de graphics, de muziek en eigenlijk de hele presentatie van dit spel me heel erg tegenstaan. Veel te schreeuwerig en geen enkele vijand, hoe exquisite en hand-drawn ze ook allemaal zijn, heeft karakter. En toch won Mommy's Best Games er 10.000 dollar mee. Misschien moet je Weapon of Choice gespeeld hebben om het te begrijpen.

HurricaneX wordt omschreven als een 'stylized martial arts action game' maar ziet er vooral uit als een ouderwetse brawler in 3D. Het filmpje oogt een beetje repetitief, maar dat waren Double Dragon II en Turtles In Time vroeger ook, terwijl ik die spellen tientallen keren (letterlijk!) heb uitgespeeld. Tijd voor een revival van het genre? Hu Ling vond van wel en won er 5000 dollar mee.

Blow is een sfeerfol puzzelspel waarin spelers ventilatoren in een doolhof plaatsen om een luchtbel naar de uitgang te blazen. Dat klinkt als het ideale recept voor een simpel flash-spelletje, maar met de fraaie uitwerking hoopt David Flook het toch Xboxwaardig te maken. Voorlopig werd hij er vijfde mee, wat hem alleen een eervolle vermelding opleverde en geen geld. Gelukkig heeft hij het prijzengeld nog van toen hij vorig jaar eerste werd met Blazing Birds.


En nog een eervolle vermelding voor Roger Miller en zijn driedimensionale platformgame Save Jack. zelf schreef hij erover: 'Save Jack is a bizarre little arcade game where the player takes the role of a little girl who is on a quest to save her older brother, who happens to be an evil genius. Her brother has created little energy critters that power all of his machines, w…' en daar wordt het citaat afgebroken. Meer informatie is er ook niet, dus bepaal zelf maar wat je van deze screenshot vindt.

Natuurlijk is het moeilijk een oordeel te vellen zonder de spellen gespeeld te hebben, maar op het eerste gezicht bewijzen de onafhankelijke ontwikkelaars grotendeels dat ze inderdaad andere, frissere, vernieuwendere concepten verzinnen dan grote studio's. Het blijft een erg tof idee om nieuwe talenten een kans te geven door hun werk te etaleren op Xbox Live. Respect gaat uit naar Microsoft voor het mogelijk maken van XNA en het uitschrijven van dit soort wedstrijden.

Zie ook:
- Banjo Kazooie demo nu op Xbox Live
- Left 4 Dead demo komt volgende week

[games.blog forum]

Lees ook:Fraaie Dream-Build-Play inzending: Guru Guru
Lees ook:Highscores op Xbox live gewist, Microsoft zwijgt
Lees ook:Microsoft: Xbox Live heeft geen concurrentie
Lees ook:PS3 Online opent frontale aanval op Xbox Live
Lees ook:Xbox One zonder Kinect aangekondigd

3 reacties op “CarnyVale de grote prijswinnaar van Microsoft’s XNA-wedstrijd

  1. WP

    Vooral de nummer 2 vond ik erg vet uitzien

    Gewoon lekker snel tenissen zonder gezeur of gedoe eromheen, heerlijk voor op de bank met 2 spelers!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Shitbull55

    Top games! Zat een paar keer met open mond te kijken. Goede ontwikkeling dit…

    Hopelijk inspireert het gevestigde ontwikkelaars om anders naar hun games en de ontwikkeling daarvan te kijken…

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    Gevestigde ontwikkelaars laten zich denk ik vooral inspireren door het eventuele succes van dit soort spellen. ;) Zolang CarnyVale niet net zoveel exemplaren verkoopt als Fifa 08 of Gears of War 2 blijven de vertrouwde spellen toch aantrekkelijker vrees ik.

    Hoewel, eigenlijk vrees ik dat niet echt. De techniek is inmiddels ver genoeg om te zorgen dat ook eenmansprojecten grafisch goed mee kunnen komen en er duiken steeds meer platforms op om ze te verspreiden. Nog een paar jaar en je kunt je als gamer prima vermaken zonder ooit een groot spel van een gevestigde uitgever te hoeven kopen. Net als in de muziek- en filmindustrie eigenlijk.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.