Xbox One zonder Kinect aangekondigd

kinectloos
“There’s a lot about Kinect that I really love. But we’ve also heard from people that they just like to play games with a controller in their hands. [...] What we wanted to do was make sure there’s a version of Xbox that really meets the exact needs that those people have.”

Dat heeft uiteindelijk nog best lang geduurd. Elf maanden lang hield Microsoft vol dat de Kinect-camera een onmisbaar onderdeel was van de Xbox-ervaring, maar nu is er dan toch een Kinectloze Xbox One aangekondigd voor 399 dollar. Honderd dollar goedkoper dan het huidige model en daarmee precies even duur als een PlayStation 4. Ik stel me voor dat Microsoft weinig keus had; weinig spellen maken tot nu toe gebruik van de camera en het werd steeds moeilijker uit te leggen waarom iedere gamer zo’n duur accessoire moest aanschaffen.

Als de Xbox One in september wordt gelanceerd in Nederland kunnen wij dus meteen kiezen tussen een kale Xbox of een duurdere Kinectbundel. Veel Europeanen zullen zelfs nooit beseffen dat het ding ooit verplicht was en voor ontwikkelaars wordt het ook steeds minder aantrekkelijk om Kinect te ondersteunen. Misschien mag Rare nu eindelijk weer eens een echt spel maken?

Kijken op YouTube

[g.forum]

Lees ook:Verkoopcijfers Xbox One verdubbeld na prijsverlaging
Lees ook:Xbox 360 Kinect-sensor kost €149,99
Lees ook:Nog minstens vijf jaar Xbox 360 dankzij Kinect
Lees ook:Kijk dit: de onzichtbare lichtshow van Kinect
Lees ook:Microsoft onthult Xbox 360 Slim

6 reacties op “Xbox One zonder Kinect aangekondigd

  1. Kikujiro

    Uiteindelijk hebben de meeste gamers dus toch gewoon liever een controller in de handen i.p.v. Kinect, een Move of GamePad (hoe leuk ook overigens). Als de noviteit er eenmaal van af is, ebt de interesse toch weg. Nog even los van de software ondersteuning. Misschien als er voor de Kinect, Move of GamePad waanzinnige baanbrekende games waren gemaakt, was het gemiddelde gamepubliek wellicht wat enthousiaster geweest. Zelfs bij de Wii vond ik de software die specifiek van de functionaliteiten van de Wiimote gebruikmaakte erg tegen vallen. Er waren toch maar weinig (goede) games die écht goed gebruik maakten van motion controls. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit bij projecten als de Oculus Rift of Sony’s Project Morpheus zal uitpakken. Persoonlijk ben ik erg enthousiast, maar dan moet het wel echt iets aan de game ervaring toevoegen en zullen ontwikkelaars dit ook goed moeten weten uit te buiten.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Zaaltje

    Ik ben het niet niet helemaal mee eens, ik speel graag met de gamepad en de WiiRemote bij bepaalde games. Een voorbeeld zijn shooters waar ik het heerlijk vind om met de WiiRemote te spelen, zonder dat ze iets super speciaals doen!
    Natuurlijk, de software helpt mee, maar als iets goed werkt hoeft er niet per se iets geforceerd te worden, want dat werkt al helemaal niet..

    Maar om nou te spreken over kinekt… ja, dat heb ik nooit zo begrepen waarom dat leuk was ;)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Erik

    Het blijft een lastig vraagstuk. De enige nieuwe besturingsmethode die de afgelopen jaren echt aansloeg is gamen op touchscreens. Maar werd dat een succes omdat er zoveel spellen voor verschenen, of verschenen al die spellen omdat er zoveel touchscreens in omloop zijn? Of zijn touchscreens gewoon een goed idee en is Kinect een fundamenteel slecht idee? Wie het weet mag het zeggen.

    En de Wii… tja, zoals Zaaltje al aangeeft werkt richten met de Wiimote echt heel goed, maar verreweg de meeste spellen maakten alleen gebruik van de bewegingssensoren (schudden!) wat veel minder interessant is. Als iemand destijds een “Halo killer” had uitgebracht voor de Wii (als in: een hele goede shooter met mooie graphics en degelijke online ondersteuning) dan hadden we nu misschien gegamed met Wiimote-achtige controllers op alle spelcomputers.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Inno Vation

      De PlayStation Move, de Wiimote-achtige controller die ook op de PlayStation 4 werkt, is niet echt een doorslaand succes. Ondanks de mooiere graphics en betere online ondersteuning van de PlayStation 3 en 4.

        /   Beantwoorden  / 
    2. Kikujiro

      Zal ook van de persoon afhangen. Ik zit graag onderuitgezakt (couch potato!) op de bank als ik game. RE: The Umbrella Chronicles vond ik een geweldige (arcade) shooter, maar ik speelde dat spel nooit echt lang achtereen. Zat al gauw erg ingespannen voorovergebogen met mijn wiimote op de t.v. te schieten en hield dat nooit lang vol. *zucht* Ik wordt oud…

        /   Beantwoorden  / 
  4. Geheim

    Ik vind de WiiU gamepad juist geweldig, en heb daarnaast totaal geen behoefte aan een ”functie” voor elke spel.
    Ik woon namelijk met andere mensen in een huis, en heb dus de wiiu strategisch in de huiskamer gezet zodat er ter aller tijden samen kan gespeeld worden (Nintendo heeft tegenwoordig bijna bij elke spel multiplayer!).
    En als iemand anders iets op tv wilt kijken en ik wil gewoon een spelletje doen dan kan dat ook op de Wiiu gamepad.
    Maar goed daarnaast zie ook wel in dat sommige mensen er geen behoefte aan hebben en kan het mischien eerder een belangerijke loskoopbaare accessoire zijn .

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.