Harmonix ziet grote toekomst voor downloadbare games


Harmonix, de makers van Guitar Hero, zijn gisteren geïnterviewd door Chris Kohler van Game|Life. Eén van de interessantste opmerkingen komt voorbij wanneer Alex Rigopulos van Harmonix vertelt dat zijn bedrijf van plan is om online distributie (spellen downloaden op je console) actief te gaan ondersteunen en hoe dat wat hem betreft de spannendste ontwikkeling is aan de NextGen spelcomputers. Was het op de Playstation 2 nog bijna onmogelijk was om muziekspellen als (vroegere Harmonix projecten) Frequency en Amplitude in het winkelschap te laten concurreren met alle grote namen, in de komende generatie gaan afwijkende titels eindelijk de kans krijgen om hun eigen publiek te vinden.

“Voor mij is dat de grote belofte van de nieuwe generatie spelcomputers. Natuurlijk, al die nieuwe rekenkracht is ook geweldig. Iedereen gaat daar een hoop plezier aan beleven, maar wat ik persoonlijk veel spannender vind is online distributie. Stel je voor dat gebruikers online kunnen bladeren door een lijst met onbekende spellen. Zodra ze iets zien dat zelfs maar een beetje interessant lijkt kunnen ze met één druk op de knop meteen een gratis demo spelen. In zo’n omgeving worden experimentele spellen als Frequency en Amplitude opeens een stuk interessanter. Bovendien kunnen we ze dan ook verkopen voor 5 of 10 dollars per stuk, wat heel erg zal helpen maar wat in de winkel door alle extra kosten gewoon niet mogelijk is.

Ik heb goede hoop dat deze nieuwe manier van verspreiden een nieuwe fase in game-ontwikkeling gaat inluiden. Het verhaal dat je nu de hele tijd hoort is dat het ontwikkelen van een spel veel te duur wordt – tien, twintig of dertig miljoen dollar is niks meer – maar volgens mij gaat er echt wat veranderen de komende jaren. Dankzij online distributie gaan kleine onafhankelijke ontwikkelaars eindelijk een kans krijgen en dat zal aanvoelen als een frisse wind in onze hele industrie.”

Verderop kunnen we ook nog lezen hoe Rigopulos over alledrie de consoles, en over hun mogelijkheden tot digitale distribtie, behoorlijk enthousiast is (al zit de 50MB limiet van Microsoft hem duidelijk niet lekker), wat hopelijk betekent dat we zowel op de PS3, de Xbox360 als de Wii nieuwe muziekgames van Harmonix kunnen verwachten.

Bron: Game|Life

Zie ook:
- Nieuw in het winkelkanaal: week 6 – Super Mario World, Zelda II en Vigilante
- Het grote Loco Roco 2 mysterie – PSP of PS3?

Bonus: een filmpje van Amplitude in actie. Een spel waarin ik erg veel interesse heb gekregen sinds ik een paar dagen geleden wat reviews zat te lezen.

Lees ook:Eerste trailer Harmonix’s Amplitude-remake
Lees ook:Rock Band komt terug als downloadbaar ritmespelletje
Lees ook:Harmonix’ Amplitude komt terug op 5 januari
Lees ook:Opvolger Guitar Hero heet Rock Band
Lees ook:Acht nieuwe songs aangekondigd voor Beatles: Rock Band

3 reacties op “Harmonix ziet grote toekomst voor downloadbare games

  1. MetroidPrime

    De 50 megabyte limiet van Microsoft wordt op verzoek van Konami afgeschaft. Castlevania Symphony of the Night bleek niet in 50 MB te passen en Microsoft wilde het spel toch wel erg graag op Xbox Live Arcade hebben.

    Het enige probleem is dan de beperking van de Wii. Je hebt effectief maar ongeveer 200 megabyte beschikbaar voor Virtual Console spellen en saves(1 block is ongeveer 100 kilobyte) en dat zou een enorm probleem kunnen betekenen voor downloadable spellen voor de Wii.

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    “De 50 megabyte limiet van Microsoft wordt op verzoek van Konami afgeschaft. “

    Echt afgeschaft? Ik dacht dat Microsoft een uitzondering wilde maken voor Konami, maar nu mogen alle ontwikkelaars dus over de 50 heen? Dat is goed nieuws. :)

    “Het enige probleem is dan de beperking van de Wii. Je hebt effectief maar ongeveer 200 megabyte beschikbaar voor Virtual Console spellen en saves”

    Dat wordt voor ontwikkelaars echt weer teruggaan naar de afmetingen van SNES of Megadrive software. Dat of het moet echt goed mogelijk worden om spelletjes vanaf een SD memory card te spelen.

      /   Beantwoorden  / 
  3. IR

    Nou ja, als je ziet wat er allemaal op N64cardridges paste die (vaak) 32 mb waren moeten ze in principe met 200 mb genoeg kunnen doen. Maar ja, het is ook wel een kwestie van willen he.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.