Idee Playstation 3 tilt-controller is niet van Nintendo afgekeken


Spiegel Online: "Wat zou u willen zeggen tegen iedereen die nu roept dat Sony het idee van een controller met motion sensors van Nintendo heeft gestolen?"
Phil Harrison: "Op een bepaalde manier begrijp ik wel waarom mensen dat zeggen. Maar het is, als ik zo vrij mag zijn, een beetje een domme opmerking. Toen wij in 1994 met de Playstation op de markt kwamen, introduceerden we voor de eerste keer spellen met real time 3D graphics aan een massa publiek. Vervolgens kwam Nintendo in 1996 met de N64 op de markt die ook gebruik maakte van 3D graphics. Hoorde je ons toen roepen: "Nintendo, jullie hebben onze ideeën gejat!"? Nee, natuurlijk niet. Zulke innovaties komen op een bepaald moment gewoon voor handen zodra de technologie, de kosten en de productiecapaciteit voor iets efficiënt genoeg zijn geworden."

Spiegel Online: "Maar het is desondanks toch wel opmerkelijk dat er nu vanuit het niets ineens twee consoles op de markt komen die allebei zijn uitgerust zijn met motion sensor controllers…"

Harrison: "Wij zijn er al heel lang mee bezig, en Nintendo heeft ongetwijfeld ook al heel erg lang gewerkt aan hun vergelijkbare, maar niet helemaal identieke, motion sensor techniek. Dat is volkomen normaal. Zo gaat dat nu eenmaal in de wereld van de technologie. Het grote verschil is dat onze controller nog steeds dezelfde standaard controller is die iedereen kent. Hij heeft precies dezelfde vertrouwde vorm als de Playstation DualShock. Ik schat dat, als je de door third parties ontwikkelde vergelijkbare controllers meerekent, we wereldwijd bijna 400 miljoen van die dingen verkocht hebben. Sony is de onbetwiste marktleider op het gebied van mens-machine interactie voor het spelen van games. En nu hebben we gewoon iets extra’s toegevoegd aan die controller, de vrijheid van het bewegen."

Wat een wijze man. En wat een briljante tactiek van Sony! Jarenlang sleutelen aan de perfectionering van hun zelfbedachte motion sensor controller, en het dan al zo vroeg als anderhalve week van tevoren aan je spelontwikkelaars mededelen! Dan hebben die tenminste ruim de tijd om het zo goed mogelijk toe te passen in alle PS3 titels. Stel je eens voor wat een flater Sony had geslagen als er tijdens de E3 maar één spel van de nieuwe technologie gebruik gemaakt zou hebben!

Mirror Online: "Hoeveel spellen die in het eerste levensjaar van de Playstation 3 op de markt komen zullen gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden?"

Harrison: "Ik reken er op dat elk spel wel op de één of andere manier gebruik maakt van de functie. We bewegen allemaal de controller weleens tijdens het spelen, of we nu een platform of een voetbalspel spelen, niemand houdt de controller stil. Nu kunnen we de traditionele controls, dat wil zeggen de twee controlsticks, gebruiken als primaire bron van besturing, en tegelijkertijd ook gebruik maken van de geregistreerde bewegingen als een secondaire bron van besturing. En die twee dingen dan zo intuïtief mogelijk met elkaar combineren. Dat is een belangrijk voordeel dat alleen de Playstation3-controller heeft."

Wederom niks tegen in te brengen. Met twee handen tegelijk een controller bewegen en ronddraaien lijkt me inderdaad veel gemakkelijker en vooral comfortabeler dan Nintendo’s suffe één hand aanpak, waar je alleen maar een kleine polsbeweging hoeft te maken om de controller 90 graden te draaien. Het is veel leuker voor de mensen om hun hele arm mee te bewegen!

Na het lezen van dit interview kun je alleen maar diep medelijden hebben met Nintendo. Ze staan gewoon kansloos tegenover de in alle opzichten superieure PS3 controller.

Bron: Spiegel Online

Zie ook:
- Bill Gates geen fan van motion sensor controllers
- De Playstation 3 is de enige Playstation 3
- Super Mario Galaxy zonder "typical camera issues" van andere 3D games
- Europese PS3′s krijgen voorrang
- 11 nieuwe Twilight Princess screenshots
- Nintendo wil in maart 6 miljoen Wii’s verkocht hebben. Sony 6 miljoen PS3′s
- Reggie: Wii heeft geen concurrentie
- PS3 online gaming gratis. Geen addertjes onder het gras
- Nintendo UK haalt uit naar "copycat" Sony

Lees ook:Phil Harrison: motion sensor idee kwam niet van onszelf
Lees ook:Playstation 3 interface
Lees ook:SIXAXIS wint Emmy (Waarom?)
Lees ook:Analoge PS3 controlstick veel gevoeliger dan PS2 controlstick
Lees ook:Nieuwe PS3 controller getoond op E3

36 reacties op “Idee Playstation 3 tilt-controller is niet van Nintendo afgekeken

  1. Lol

    Lekker sarcastisch artikel. :D

      /   Beantwoorden  / 
  2. bhsado

    Lekker goed uitgelegd. De ontwikkelaar doet wel wat overdreven. De tilt functie is erg nauwkeurig en heeft maar weinig beweging nodig.

    Volgende filmpje laat dat goed zien:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-8604994679886327229

    Nintendo heeft de motion sensing ook niet bedacht. Deze techniek word al veel langer gebruikt in o.a. afstandsbedieningen van o.a. philips TV’s. Ook harddisks (val beveiliging)/computermuizen en GSM’s maken er gebruik van.

    Ook MS heeft met zijn wingman wat lopen spelen. Techniek van wingman is overigens heel anders en erg beperkt.

    Het piont&shoot gedeelte maakt de wiiremote anders t.o.v de tilt functie van de PS3 controller.

    Bij interesse zou ik kunnen uitleggen hoe de PS3 en Wiimote nu werken, en wat de verschillen nu zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Kikujiro

    Leuk ook… die screens van Starwing en Stunt Race FX. Ken uw feiten Phil Harrison.

      /   Beantwoorden  / 
  4. erik

    “Bij interesse zou ik kunnen uitleggen hoe de PS3 en Wiimote nu werken, en wat de verschillen nu zijn.”

    Ik denk dat de meeste mensen dat onderhand wel weten. En niemand beweert ook dat Nintendo motion sensors heeft uitgevonden. Maar het concept om de controller in twee helften te splitsen, de combinatie met een sensor bar en sowieso het lef om je complete nieuwe console rondom een onbewezen concept te bouwen daar verdient Nintendo alle credits voor.

    “Leuk ook… die screens van Starwing en Stunt Race FX. Ken uw feiten Phil Harrison.”

    Haha, inderdaad. Ik kon niet geloven dat hij dat echt zei. Dit zijn alleen nog maar voorbeelden van Nintendo zelf. De Sega Megadrive heeft er ook mee geëxperimenteerd, en vast nog wel een paar andere consoles en arcade games. Om nog maar te zwijgen over de PC.

    Bovendien was dat echt een voorbeeld van een nieuwe techniek die gewoon “in de lucht” hing en simpelweg zat te wachten totdat de hardware krachtig genoeg zou worden.

    Het is totaal niet te vergelijken met deze nieuwe controller die Sony overduidelijk op het laatste moment heeft aangepast. Iedereen weet het, en in eerder interview werd het door hem zelfs min of meer toegegeven. Sindsdien is hij blijkbaar teruggefloten door Kutaragi. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Bakker

    tja sneu voor nintendo is het wel, wil je met inferieure hardware maar toch inovatie in het daglicht komen te staan, komt de concurentie ook met zo’n ‘inovatie’.

    ach ja .. koop toch een 360 of ps3

      /   Beantwoorden  / 
  6. Yoshi-Fan!

    Ik blijf me keer op keer verbazen wat een rare uitspraken deze man toch doet. Hadden ze bij Sony nou echt geen fatsoenlijke CEO in dienst kunnen nemen?

    *Maar het is, als ik zo vrij mag zijn, een beetje een domme opmerking.*

    Als er iets is wat je nooit mag doen dan is het wel je potentiele kopers dom noemen. Gelukkig voor hem zijn het alleen de intenetfreaks die dit lezen en niet de “normale” consument. Het is toch logisch dat mensen de vergelijking leggen met de Wiimote. Weerleg die vergelijking dan gewoon met een goed onderbouwde argumenten. Dus op de vraag of ie vrij mag zijn om het een domme opmerking te noemen, nee dat mag je niet Phil.

    *Toen wij in 1994 met de Playstation op de markt kwamen, introduceerden we voor de eerste keer spellen met real time 3D graphics aan een massa publiek.*

    Misschien moet iemand die man eens vertellen wat een PC is, maar waarschijnlijk bedoelt hij op console gebied. Had hij er wel even bij mogen zeggen, op deze manier komt het over alsof de eerste echte 3D games pas in 1994 op markt kwamen. Bovendien werden veel 3D games pas echt lekker speelbaar met de analoge stick.

    *Sony is de onbetwiste marktleider op het gebied van mens-machine interactie voor het spelen van games.*

    Met wat dan? Door die 5 jaar oude SideWinder techniek in je controller te bouwen? Als ze echt willen dat gamers meer interactie met de game krijgen zouden ze zich niet puur op graphics en dat Blu-Ray gebeuren focussen, maar meer op aspecten die de gameplay verbeteren. Als je dan komt met een 6-hoekige tiltsensor ben je niet echt de “onbetwiste marktleider”.

    *Dat is een belangrijk voordeel dat alleen de Playstation3-controller heeft*

    Klopt! Maar de Wii krijgt een controller met analoge stick, dual FULL (360 graden) motion sensor + 3D pointer. Daar kan je wel iets meer mee.

    Of het echt jatwerk is betwijfel ik. Denk het niet. Het idee om games via bewegingen te besturen bestaat al veel langer. Dat Sony er precies nu mee komt omdat zogenaamd de techniek er nu klaar voor is geloof ik voor geen meter. Het is en blijft een snelle toevoeging aan de controller om zo enigzins concurrentie aan de Wii te bieden. Dat je het voor het publiek geheim houd kan ik begrijpen, maar developers hadden hier allang van op de hoogte moeten zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  7. bhsado

    @Eric,

    Een tilt functie bouw je niet zomaar even in. De PS3 lijkt wel veel op de DS2 maar is op veel punten aangepast.

    “Maar het concept om de controller in twee helften te splitsen, de combinatie met een sensor bar en sowieso het lef om je complete nieuwe console rondom een onbewezen concept te bouwen daar verdient Nintendo alle credits voor”

    Lef hebben ze zeker. Je ziet dat die lef bij de NDS zeker goed is uitgevallen. Complete nieuwe console is voor een deel waar. Het is een NGC met net iets meer kracht. Nintendo moet het niet van de kracht van het ijzer hebben. Dat hoeft ook niet want ze hebben die unieke gameplay mogelijkheid.

    Ben overigens blij dat de meeste mensen de werking van de wiiremote kennen :) . Die zelfde mensen zullen dan ook begrijpen dat de sensorbar een erg zwak onderdeel van de wiiremote gaat worden.

    De reden waarom er nu veel meer gyro’s en accelometers worden toegepast is de prijs van deze onderdelen…..

    Je kunt met de tilt functie bewegingen maken die met traditionele controllers onmogelijk of erg moeilijk te maken zijn.

    Dat de wii nu de mogelijkheid heeft om DVD’s af te spelen en BC is met hun vorige consoles hebben ze uiteraard ook helemaal zelf bedacht. Dat alle console verticaal geplaatst kunnen worden hebben ze ook allemaal zelf bedacht.
    Dat Nintendo uiteindelijk toch op een disk based systeem zijn overgestapt hebben ze ook zelf bedacht (hadden ze daar ooit niet Sony voor in de hand genomen :) ) Het gebruik van blauwe leds hebben ze ook allemaal zelf bedacht……… Je kunt bij elke beslissing wel een vraagteken plaatsen of ze dit hebben overgenomen van een ander….

    Uiteindelijk draait het toch om de games….

    Voor mensen die lekker willen bewegen met de wiiremote bij Wii-sports en Wario perfect.

    Als mensen lekker kunnen sturen bij GT5 en Warhawk ook prima.

    PS

    De gebruikte plaatjes zijn toch niet van Phil afkomstig of wel?

      /   Beantwoorden  / 
  8. Fred

    Wat een lul. Hoe kun je zo arrogant zijn en het lef hebben om met een apparaat als de PS3 naar de gamers te komen. Volgens mij zit Sony nu echt te schijten nu ze al die polls over de Wii hebben gezien.

      /   Beantwoorden  / 
  9. bhsado

    “Maar de Wii krijgt een controller met analoge stick, dual FULL (360 graden) motion sensor + 3D pointer. Daar kan je wel iets meer mee.”

    De PS3 kan, op de 3D pointer na, exact het zelfde, en heeft daarnaast nog dezelfde mogelijkheden als een DS2… je kunt daar ook wel wat mee. Je hoeft er ook geen controller bij te kopen om BC games te spelen…

      /   Beantwoorden  / 
  10. MetroidPrime

    Het grappige is dat Sony het eerste third-party Super-FX spel op de SNES heeft uitgebracht: Vortex.

    @bhsado

    In dat filmpje beweegt de speler inderdaad niet als een gek zijn armen, maar hij houdt de controller voor een groot deel van het filmpje maar met één hand vast. Phil Harrison noemt in het interview juist als het grote voordeel van de Dual “Shock” 3(waarom gebruiken ze die naam nog, de “Shock” technologie zit niet meer in de controller?) dat je juist de klassieke twee-handen controls en de tilt-besturing tegelijk kan noemen. Ik verwacht eigenlijk dat in spellen waar je de controller met twee handen moet vasthouden het er inderdaad uitziet zoals op de E3-persconferentie.

    Ik meen mij overigens te herinneren dat Phil Harrison na de Tokyo Game Show redelijk kritisch was over de Wii controller. Grappig genoeg was hij een paar maanden eerder ook kritisch over het feit dat er twee verschillende versies van de 360 op de markt zouden komen, hij zei toen zelfs letterlijk dat het zeer onwaarschijnlijk zou zijn dat Sony ooit hetzelfde zou doen.

      /   Beantwoorden  / 
  11. bhsado

    @MP,

    Denk dat Phil bedoelde dat van de X360 een versie met/zonder HDD. Deze keuze is wel even wat anders dan een standaard HDD in elke versie en in multimedia opties wat verschillen…

    De tilt functie bij de PS3 heeft een wat andere “lading” dan de wiiremote. De gameplay van de Wii is gebaseerd op de wiiremote. Bij de PS3 krijgt de gameplay er naast de traditionele bediening een dimensie bij. Bij warhawk gebruik je de tilt functie bij het vliegen en bij het Fps/grond gedeelte tradionele bediening.

    Bij GT zou je de PS3 controller met twee handen kunnen vast houden en als stuur kunnen gebruiken (erg excate besturings mogelijkheid). Wil je het niet kun je de normale sticks gebruiken…….

    Ze gebruiken beide tilt maar wel met een hele andere doelstelling…..

      /   Beantwoorden  / 
  12. MetroidPrime

    Hij had het letterlijk over dat twee verschillende versies van een console voor twee verschillende prijzen verwarring zou veroorzaken. De meeste gamers zullen echt het verschil tussen wel/geen harde schijf begrijpen, bovendien kun je op een later tijdstip de core versie alsnog uitbreiden met een grotere HD.

    De twee verschillende versies van de PS3 zullen veel meer verwarring veroorzaken. Niet iedereen weet wat HDMI is of dat je het nodig hebt om Blu-Ray films in de originele resolutie te kunnen bekijken. Bovendien is het, voor zover het nu bekend is, niet mogelijk om WiFi ondersteuning toe te voegen aan het goedkopere model. Als je thuis alleen WiFi hebt word je nu gedwongen om het duurdere model te nemen. Ondanks dit alles beweerd Phil Harisson dat er geen verschillen in functionaliteit zijn(volgens Phil vallen HDMI en WiFi niet onder functionaliteit) tussen de twee versies zijn tegen de pers. De gemiddelde gamer zal dan denken dat alles wat met het duurdere model kan ook met het goedkopere model kan, wat absoluut niet het geval is. Dat zal nog meer verwarring opleveren.

      /   Beantwoorden  / 
  13. bhsado

    @MP

    Leuk bedacht maar er zit toch een wezenlijk verschil.

    De games kunnen namelijk standaard van de HDD uitgaan (big verschil).

    De Wifi,HD-DVD(movie playback),controller oplader, cardreader is ook bij de X360 premium optioneel.

    PS

    Wifi en de cardreader zijn toe te voegen bij de 20GB versie van de PS3.

    Alleen HDMI is 60GB only. Voor de HD films maakt dat overigens niet uit (die zijn tot 2011 ook over component/analog te bekijken).

    Wat is er nu verwarend??

      /   Beantwoorden  / 
  14. erik

    “Een tilt functie bouw je niet zomaar even in.”

    Ze hebben ook een paar maanden de tijd gehad. Ik zou zeggen vanaf het moment dat ze voor het laatst de boomerang controller hebben laten zien.

    Het is bekend dat Sony al eerder met dit soort dingen heeft geëxperimenteerd, maar om wat voor reden dan ook hebben ze verder nooit wat met dat onderzoek gedaan. Waarschijnlijk dachten ze dat het toch niet zou aanslaan.

    Maar nu de Wii overal zou enthousiast wordt ontvangen, en na Nintendo’s recente succes met de DS willen ze de boot deze keer niet missen. Ze hebben waarschijnlijk die oude plannen maar weer eens afgestoft en op het laatste moment besloten het toch maar in de PS3 te stoppen.

    “Dat de wii nu de mogelijkheid heeft om DVD’s af te spelen en BC is met hun vorige consoles hebben ze uiteraard ook helemaal zelf bedacht. Dat alle console verticaal geplaatst kunnen worden hebben ze ook allemaal zelf bedacht.
    Dat Nintendo uiteindelijk toch op een disk based systeem zijn overgestapt hebben ze ook zelf bedacht (hadden ze daar ooit niet Sony voor in de hand genomen :) ) Het gebruik van blauwe leds hebben ze ook allemaal zelf bedacht……… “

    Ja en de witte kleur hebben ze waarschijnlijk gejat van de dreamcast? :/

    Kom op, je noemt allemaal kleine details. Niks dat zo’n wezenlijk verschil zal maken als een tilt-controller.

    “De gebruikte plaatjes zijn toch niet van Phil afkomstig of wel?”
    Uhm… nee? (Ik zou bijna zeggen natuurlijk niet. :p)

    “Het grappige is dat Sony het eerste third-party Super-FX spel op de SNES heeft uitgebracht: Vortex.”

    haha, was die van Sony? Dat wist ik helemaal niet. Dan had hij helemaal beter moeten weten. :p

    “De PS3 kan, op de 3D pointer na”

    Vergeet de rumble mogelijkheden van de Wii niet. En de luidspreker.

    “Ik verwacht eigenlijk dat in spellen waar je de controller met twee handen moet vasthouden het er inderdaad uitziet zoals op de E3-persconferentie.”

    Precies, met twee handen een controller 90 graden kantelen zorgt al voor een vrij grote armbeweging. Met één hand is het goed te doen, maar de dualshock was simpelweg nooit ontworpen om met één hand vast te houden.

    “De tilt functie bij de PS3 heeft een wat andere “lading” dan de wiiremote. De gameplay van de Wii is gebaseerd op de wiiremote. Bij de PS3 krijgt de gameplay er naast de traditionele bediening een dimensie bij.”

    Daar sla je wel de spijker op de kop. Eerste keer in deze thread dat ik het helemaal met je eens ben. :)

    “De games kunnen namelijk standaard van de HDD uitgaan (big verschil).”

    Waardoor het voor de consument nog verwarrender wordt. “Waarom moet ik nu ook alweer 100 euro meer betalen voor die versie? Deze heeft toch ook een harddisk?” Waarna zo’n verkoper eerst weer helemaal moet gaan uitleggen wat HDMI nu weer is.

    De goedkope PS3 is minder “verminkt” dan de goedkope XBox360. Maar het is beslist nog veel verwarrender geworden voor de gemiddelde consument.

      /   Beantwoorden  / 
  15. bhsado

    Waardoor het voor de consument nog verwarrender wordt. “Waarom moet ik nu ook alweer 100 euro meer betalen voor die versie? Deze heeft toch ook een harddisk?”

    Euhmmm denk dat de gemiddelde consument wel weet dat een 60GB wat duurder is dan een 20GB… Dat is bij een ipod e.d. toch niet veel anders :)

    PS de witte kleur is geleend van Apple :)

    BC is geen klein detail (noemt NIntendo ook expliciet als selling point).
    Disc based is geen detail (N46 vs PS1)…

    De gemiddelde consument weet ook niet het verschil tussen component en composite…
    Waarom denk je dat bij HD-TV’s HDMI expliciet wordt genoemd (om de koper te verwaren???).

    We leven niet meer 20 jaar terug, dat je al in de IT terecht kon, als je floppie kon spellen.

    Dat er bij de demo 1 hand werd gebruikt is gedaan om te laten zien hoe makkelijk het werkt. Ik heb ook de opmerking gemaakt dat de gevoeligheid e.d is in te stellen (vergelijk het met de gevoeligheid van je PCmuis). Stel je de gevoeligheid hoog dan is minimale beweging voldoende. Het is niet 1 op 1 (360 graden wordt dan wel wat lastig).

      /   Beantwoorden  / 
  16. MLCM__

    HAHA die man izz egt zo grappig.. dat lijkt me egt geweldig.. zo’n ps3 controler! srry nintendo!.. Sony is aan top.. ik denknamelijk dat dat veel makkelijker werkt met richte in een sgietspel.. xD met zo’n “normale” controler.. *NOT*..
    Srry sony.. tis gwn te zielig.. bij de wii-mote kan j teminste lkkr rigte op het beeldscherm.. en er zitten teminste 2 motion sensors in zodat j kan sturen met race spellen:D
    NINTENDO WII IS THE BEST AND THE ONLY REAL INOVATIVE CONSOLE!:D

      /   Beantwoorden  / 
  17. dennis

    flikker toch op man. Regelrechte gejatwerk. Waarom zat er dan geen motion sensor in die boomerang?

      /   Beantwoorden  / 
  18. bhsado

    Srry sony.. tis gwn te zielig.. bij de wii-mote kan j teminste lkkr rigte op het beeldscherm.. en er zitten teminste 2 motion sensors in zodat j kan sturen met race spellen:

    Yep iedereen weet ondertussen hoe de wiiremote en de tilt in de PS3 werken.

    heel simpel gezegd:

    Ze gebruiken allebei X,Y en Z (gyro) assen en op deze assen ook accelometers (is 6 assen). De demo met de wiimote van exicted trucks (draaien van controller) is met de PS3 ook mogelijk (100% identiek).

    Wat de PS3 niet kan is het “gun” (piont en schoot) mogelijkheid van de wii.

    Gelukkig dat er nog FANATIEKE Nintendo aanhangers/believers zijn. Het zou erg jammer zijn als het met de wii net zoals de N64/NGC gaat aflopen. De wii kan Nintendo weer terug naar de top brengen….

    De PS3 en X360 gaan het tegen elkaar opnemen… de wii zal vaak erbij worden genomen..

      /   Beantwoorden  / 
  19. MetroidPrime

    @bshado

    Maar voor €100,- kun je wel wat beters krijgen dan een 60Gb harde schijf. Een flink aantal PS3 kopers zullen dat dan ook weten.

    Bovendien roept Sony nu steeds dat de PS3 1080p en veel Sony fans roepen dat de 360 zuigt omdat deze “maar” 1080i aankan, maar zonder HDMI kan de PS3 ook maar tot 1080i. Alleen een HDMI kabel heeft genoeg bandbreedte voor 1080p.

    Ik vind tot nu toe de hele strategie van Sony met de PS3 op zijn minst eigenaardig. Ik was voor de E3 van plan er misschien één te kopen, maar na de E3 weet ik het niet zo zeker meer.

      /   Beantwoorden  / 
  20. Hey

    Het is beslist: ik koop geen PS3.

      /   Beantwoorden  / 
  21. Geplaatst door [Antwoord]

    nintendo forums moet je maar is kijkuh
    nintendo is gekomen met duckhunt
    afstandsbedieningen hebben geen motion sensor maar netals de controller van duckhunt een remote sensor, het wireless is gekomen van nintendo’s Gamecube controller (de WaveBird)
    waarom nintendo’s fans nu wel reageren en playstation’s fans niet met het 3D gebeuren is omdat nintendo’s fans in de meerderheid is (volgens vele polls)
    Ik weet dat dit het is maar even gewoon leuk doen: heet dit niet zoiets als een euh.. DISSJE!!!

    enneuh Wii will rule the world, if ya say someshit i’ll diss ya.
    wii is wreder en bter dan de PS3

      /   Beantwoorden  / 
  22. Mithrandir

    Net als de controller van Duckhunt? Heb je enig idee hoe die werkt? Dat is dus echt niet te vergelijken :)

      /   Beantwoorden  / 
  23. erik

    “BC is geen klein detail (noemt NIntendo ook expliciet als selling point).
    Disc based is geen detail (N46 vs PS1)…”

    De enige reden dat een thuisconsole van Nintendo nog nooit eerder BC is geweest is omdat de gamecube de eerste was die met schijfjes werkte. Het zou wel erg extreem zijn om in een gamecube extra cartridge-openingen te bouwen voor N64 games.

    Maar als je naar de Gameboy kijkt is het BC concept Nintendo absoluut niet vreemd.

    En ik kan me niet voorstellen dat het medium (cartridge, optische schijfjes of wat dan ook) voor iemand een doorslaggevend argument zou zijn om een console wel of niet te kopen. Dus in die zin vind ik het een onbelangrijk detail.

    “We leven niet meer 20 jaar terug, dat je al in de IT terecht kon, als je floppie kon spellen.”

    Er zijn twee mogelijkheden. Jij overschat het grote publiek of ik onderschat ze. ;) We zullen het wel merken. Feit blijft dat hij heeft gezegd dat hij het bij de Xbox360 belachelijk vond, maar dat kan ik hem persoonlijk ook niet echt kwalijk nemen. Het is nu eenmaal zijn werk om aan iedereen te vertellen dat de PS3 de beste console is.

    “Wat de PS3 niet kan is het “gun” (piont en schoot) mogelijkheid van de wii.”

    Niet alleen maar schieten. Ook gecompliceerde bewegingen als het vechten met een zwaard of het slaan van een tennisracket zal de PS3 niet kunnen. Of in ieder geval niet zo nauwkeurig.

    “Het is niet 1 op 1 (360 graden wordt dan wel wat lastig).”

    Volgens mij hoor je hem in het filmpje zeggen dat hij één van de schouderknoppen indrukt om die barrelrolls te maken idd.

      /   Beantwoorden  / 
  24. FDGFG

    hoe weet jij dat er in de boemerang geen tilt sensor zat??

      /   Beantwoorden  / 
  25. erik

    “hoe weet jij dat er in de boemerang geen tilt sensor zat??”

    Omdat de ontwerper van Warhawk heeft gezegd dat hij pas anderhalve week voor de E3 te horen kreeg over de tilt sensor. Als Sony er al eerder vanaf had geweten hadden ze het heus wel eerder aan hun ontwikkelaars verteld zodat alle games er gebruik van kunnen maken. Het hele verhaal schreeuwt gewoon last-minute toevoeging.

      /   Beantwoorden  / 
  26. Mithrandir

    Niet. Maar het is wel behoorlijk duidelijk dat Sony gewoon een paniekactie heeft uitgehaald. Na ~15 jaar nog nagenoeg dezelfde controller als nieuw neerzetten..wat een feest…

      /   Beantwoorden  / 
  27. MetroidPrime

    Warhawk is nog een first-party spel ook, dus als Sony echt al jaren met die sensor bezig was, dan hadden de Warhawk developers niet pas een week van tevoren het verzoek gekregen om het spel aan te passen.

      /   Beantwoorden  / 
  28. bhsado

    “Niet alleen maar schieten. Ook gecompliceerde bewegingen als het vechten met een zwaard of het slaan van een tennisracket zal de PS3 niet kunnen. Of in ieder geval niet zo nauwkeurig”

    Euhmm fijn dat je precies weet hoe de tilt functie en de wiiremote… bull dus.

    Bij de bewegingen zoals met zwaard en tennis kan met de PS3 net zo goed (sensorbar is daarvoor niet eens nodig)..

    Tilt functionaliteit is van de PS3 en wii 100% het zelfde…. Als jij al inside informatie hebt dat de gebruikte gyro’s en accelometers van de wii beter zijn dan van de PS3 dan heb je gelijk…tot die tijd is daar helemaal niks over te zeggen..

      /   Beantwoorden  / 
  29. MetroidPrime

    Dat Tennis spel gebruikt ook de positiebepaling functionaliteit van de Wii controller, de PS3 controller heeft dat niet.

      /   Beantwoorden  / 
  30. Offens1

    multimedia center ps3 laat me niet lachen.

    van zoiets verwacht ik teminste xvid/divx/mpg4 ondersteuning wat eigenlijk niet weg tedenken is in het leven.
    En oook ng meer formaten zoals ogg en ogm en mov, mkv rm,

    ik bedoel als je veel formaten kunt afspelen vibd ik het pas een multimedia center.

    maar goed iedereen zijn ideeen

      /   Beantwoorden  / 
  31. bhsado

    @MP

    Het ging over het vecht met de zwaard en het slaan van een tennisracket…. niet over het point&schoot gedeelte.

    Wanneer bij de wiisports ook de plaatsing van de spelers met piont&schoot mechanisme gaat werken dan maak je borst maar nat. Buiten wat technische issue’s speeld het erg fout………

      /   Beantwoorden  / 
  32. konyony

    kan het sarcastischer? btw sony’s playstation 3 concureert niet tegen de wii. Hoewel er sarcastisch werd gezegd dat de playstation 3 in alle opzichten superieur is, is dit eigenlijk volledig waar! Ik heb liever goede graphics en fatsoenlijke games, ipv die kinderspelletjes op de nintendo.

      /   Beantwoorden  / 
  33. erik

    “Bij de bewegingen zoals met zwaard en tennis kan met de PS3 net zo goed (sensorbar is daarvoor niet eens nodig)..”

    Nou dat weet ik eigenlijk niet. Tennis was misschien niet zo’n heel goed voorbeeld, maar zeker bij zwaardgevechten kan er toch ook gebruik gemaakt worden van de sensorbar? Met de accelometers wordt de positie van het zwaard bepaald, en de sensorbar registreert (nauwkeurig) de beweging die je ermee maakt van links naar rechts, van boven naar beneden, etc.

    “Buiten wat technische issue’s speeld het erg fout………”

    Niet om je aan te vallen (bezoekers die beschaafd blijven en argumenten gebruiken om hun kritiek te onderbouwen moeten we zuinig op zijn ;) ), maar hoe kun je dat nu al weten? Volgens mij heb jij het idee dat je de controller echt heel nadrukkelijk op de sensorbar moet richten om de pointer te kunnen gebruiken, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het voldoende zal zijn om hem gewoon min of meer naar voren gericht te houden.

    Uit alles wat Nintendo er over gezegd heeft kreeg ik ook de indruk dat het zeker hun bedoeling is om tilting en pointing tegelijkertijd te gebruiken om gecompliceerde bewegingen te registreren.

      /   Beantwoorden  / 
  34. Paul

    ”Ik heb liever goede graphics en fatsoenlijke games, ipv die kinderspelletjes op de nintendo”

    heeft nintendo dan geen fatsoenlijke games??
    of leef je soms nog in een grot??;)

    en spellen met goede graphics hoeven niet perse meteen goede games tezijn… als de gameplay kut is dan leg je je controller denk ik eerder neer dan als je graphics niet mooi zijn;O;)

      /   Beantwoorden  / 
  35. oscar

    alsof sony fatsoenlijke games heeft.

    door al die schiet spellen word je er ook niet beter op
    geef mij maar nintendo

    (zo`n boemerang achtig ding houd toch voor geen meter vast lijkt me niet lekker spelen)

      /   Beantwoorden  / 
  36. jasper

    sony aapt nintendo nu al voor de 2e keer na,
    eerst de 4punts druktoets, en nu dit!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.