Super Mario Galaxy zonder “typical camera issues” van andere 3D games

Toen ik voor de eerste 2673 keer naar de filmpjes van Super Mario Galaxy zat te kijken was ik er zo door betoverd dat het me niet eens opviel. Maar hoe bestuur je de camera eigenlijk? De C-stick van de Gamecube en de C-knopjes van de N64 ontbreken op de Wii. Het enige dat overblijft is een knop om de camera recht achter Mario te positioneren (uit mijn hoofd één van de triggers op de nunchuck attachment), ik de vorige 3D Mario games zou dat niet voldoende zijn geweest.

In een interessant interview met MTV geeft Shigeru Miyamoto daar… eh… eigenlijk helemaal geen uitleg over. Maar vertelt hij wel dat de camera in Super Mario Galaxy zo goed werkt dat ook mensen die voorheen moeite hadden met 3D spellen waarschijnlijk wel overweg zouden kunnen met dit nieuwe spel.
"Our biggest focus with "Super Mario Galaxy" is having different spheres or planets Mario can visit, with the idea being if the planet gets very, very large the scenery will look more like he’s running across a plane. But if the planet is very small it almost looks like he’s running around a ball. You can essentially run over the spheres almost endlessly. But when you do that you’re moving in a 3-D space but without the typical camera issues that we’ve had in 3-D games in the past. What that allows us to do is take a game like "Mario" that has been a very jump-based game in the past, and turn it into a game that is more [about] Mario running around a lot and going to different places and kind of enjoying that. [The game will also] take advantage of the Wii remote’s pointing capabilities to allow you to directly interact with things on the screen by pointing at them or clicking on something to get Mario to go exactly where you want to go. In that sense, I think it’s going to allow for a much more intuitive camera system and much more intuitive control scheme that will allow people who have never played a 3-D "Mario" game before to feel comfortable enjoying "Super Mario Galaxy.""

Klinkt goed, ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk precies is uitgewerkt. Op papier klinkt zo’n volledig 3D universum zonder duidelijke boven- of onderkant juist veel ingewikkelder om goed in beeld te brengen. En toch vertrouwt Nintendo er op dat het spel zelf in staat zal zijn om alles duidelijk te filmen. Blijkbaar heb ik een heel verkeerd beeld van de problemen die bij het ontwikkelen van een dergelijk spel komen kijken…

Maar, goed nieuws dus. Hoe simpeler hoe beter!

Bron: MTV

Zie ook:
- Zelda: Twilight Princess, uitgebreid fishing minigame filmpje
- Reggie: Wii heeft geen concurrentie
- Bill Gates geen fan van motion sensor controllers
- Nintendo leeft zich uit met nieuwe domeinnamen
- Nintendo wil in maart 6 miljoen Wii’s verkocht hebben. Sony 6 miljoen PS3′s
- Wat wil Nintendo met wiichannel.com?
- Een nieuwe dag, een nieuw Super Mario Galaxy filmpje
- Michel Ancel over Rayman Raving Rabbids
- Satoru Iwata interview over Wii, het succes van de DS en de toekomst van de Game Boy
- Nieuw Miyamoto interview over de Wii en de PS3 controller

Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 8 november
Lees ook:Het nieuwe Super Mario Galaxy filmpje van 15 november
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 11 november
Lees ook:De échte definitieve Super Mario Galaxy boxart
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 4 november

4 reacties op “Super Mario Galaxy zonder “typical camera issues” van andere 3D games

  1. Niels de Rijk

    Het leuke is dat Takashi Tezuka, een van de ontwikkelaars bij Nintendo EAD, al het een en ander heeft gezegd over het camerawerk in Super Mario Galaxy. Volgens hem is er dit keer inderdaad voor een ‘vast’ camerastandpunt gekozen. De mogelijkheid om de camera te bewegen had de boel te complex gemaakt.

    “They did a lot of camera experiments and they decided this was the best way to go”, aldus Tezuka.

    Het interview werd vorige week op Planet Gamecube gepubliceerd (http://www.planetgamecube.com/specialArt.cfm?artid=11592).

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    Verhip. Dat interview kende ik al, maar blijkbaar heb ik helemaal over die opmerking over de camera heen gelezen.

    Interessant. Ik hoop dat het het hele spel door goed blijft werken. Opzich vond ik de camera in Mario Sunshine ook best fijn, als je er eenmaal aan gewend was. Op het laatst dacht je er niet eens meer bij na en ging het aanpassen ongemerkt. En het was één van de meest gehoorzame camera’s die ik ooit heb meegemaakt. In vrijwel elk ander spel zijn er wel een paar momenten waarop de camera denkt het beter te weten. Maar als ze deze camera zo goed kunnen maken dat je nooit het gevoel hebt “kon ik hem maar even 90 graden draaien”, dan is dat geweldig natuurlijk. :)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Rub-Star

    ja wat ik nu ga zeggen is echt waar

    als NEW SUPER MARIO BROS uitkomt ga ik hem nog diezelfde dag kopen en ik heb het net gevraagd.

    ALS DE WII uitkomt mag ik die ook meteen kopen en DAT DOE IK ZEKER.

      /   Beantwoorden  / 
  4. jobt

    Toch heb ik op een trailer (weet zo niet welke) gezien dat de camera duidelijk gedraaid werd. Ik kon de gamer niet zien dus hoe het moet weet ik niet, maar het kan zeker!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.