Categorie: "Playstation 3"

Op avontuur in Dark Souls II – deel 3

darksoulsii3
Ik stap voor de zoveelste keer door de mistdeur. Meteen wordt The Pursuer weer wakker, klaar om mij in kleine stukjes te hakken. The Pursuer is de ridder die je ziet in de tekening: twee keer zo groot als ik en akelig snel. Bij onze eerste ontmoeting was ik binnen 3 seconden dood. Ik had mijn eigen wapen nog niet eens getrokken.

Stemacteurs geven live opvoering van The Last of Us

onenightlive
Dus gisteravond kwamen alle stemacteurs van The Last of Us weer bij elkaar om scenes uit het spel op te voeren voor een live publiek. Toen Sony deze “One Night Live” vorige week aankondigde had ik mijn twijfels, maar nu de opnames op YouTube staan ben ik toch wel onder de indruk. De voorstelling is rommelig, de geluidskwaliteit is slecht en tijdens één cruciale scene beginnen de acteurs opeens te zingen (een inside joke waar de makers volgens mij meer lol aan beleven dan het publiek), maar de serieuze scenes zijn magisch om te zien met echte acteurs. Zelfs als je niet in de zaal zat heb je met dit filmpje toch een beetje het gevoel dat je samen met alle fans herinneringen ophaalt aan van de beste spellen van 2013.

  • Bijna vergeten te melden dat gitarist Gustavo Santaolalla ook aanwezig was (met begeleidingsband) om de soundtrack live op te voeren. Ontroerend mooi.
  • Deze hele video is uiteraard één grote spoiler voor The Last of Us. Heb je het spel nog niet gespeeld, zorg dan dat je dat zo snel mogelijk doet en klik tot die tijd vooral niet verder.

Platinum Games’ Legend of Korra in actie

korragame
Ligt het aan mij of ziet deze game er nogal tam uit? Recensies van Platinumspellen (zoals Bayonetta, Vanquish en Metal Gear Rising) staan meestal vol met woorden als “spectaculair” en “over de top”, maar dat spektakel mis ik hier een beetje. Tekenfilmheldin Korra holt door kale levels en vecht tegen kleine groepjes vijanden die zo te zien weinig weerstand bieden. Pas bij de mechanische eindbaas in de zesde minuut lijkt het een beetje spannend te worden

De graphics zijn gelukkig wel goed gelukt. Ik ken The Legend of Korra niet echt, maar deze beelden sluiten goed aan bij de fragmenten waar ik af en toe langszap. (Al heb ik wel het idee dat we hier kijken naar de PS3/Xbox 360-versie. Op de nieuwere spelcomputers kan het vast nóg mooier). Platinum geeft verder aan dat dit downloadbare spel in ongeveer 4 uur is uit te spelen. Dat lijkt kort, maar de game wordt speciaal ontwikkeld om 3 keer uit te spelen. De eerste keer verzamel je alle superkrachten, de tweede keer kan Korra vanaf het begin alle aanvallen gebruiken en de derde keer wordt de ultieme uitdaging met extra sterke vijanden.

Op avontuur in Dark Souls II – deel 2

darksoulsii2
Heel even overweeg ik om overnieuw te beginnen. Ik dwaal al een uur zonder zwaard door Dark Souls II en nergens ligt een ander wapen. Maar From Software zal toch niet echt een onspeelbaar personage in hun spel hebben gestopt? In een laatste wanhoopspoging besluit ik iemand aan te vallen met het gebroken gebroken zwaard. Als ik lang genoeg blijf hakken zal hij uiteindelijk wel doodgaan, toch?

Alien: Isolation reünie-trailer met de cast van de film

alienisolationcasttrailer
Volgens mij lopen er maar weinig gamespuntblog-bezoekers warm voor Alien: Isolation. Mijn stukjes over dit spel krijgen nooit reacties en horen standaard bij de slechtst gelezen berichten van de week. Een slimme blogger zou over iets anders gaan schrijven, maar toch kan ik het niet laten om ook deze nieuwe trailer weer te laten zien. Ik bedoel: de cast van de originele film voor het eerst in 35 jaar weer samen! Wow!

De trailer gaat natuurlijk over de twee bonusmissies waarin je scenes uit de film herbeleeft (de rest van het spel is een sequel die zich 15 jaar later afspeelt). Je krijgt die missies door het spel nu alvast te pre-orderen, wat in Nederland bijvoorbeeld kan bij Bol en Game Mania. De vorige keer beloofde ik dat ik Alien: Isolation inderdaad zou reserveren, maar later werd ik aan het twijfelen gebracht door dit anti pre-order artikel op Polygon. Citaat: “But Sega doesn’t want you to wait for reviews, it wants your money now. It doesn’t want to risk you thinking critically or hearing from friends that the game isn’t great. [...] This move should make you more skeptical of the game, not more excited.”

Wat te doen? Als Alien-fan wil ik de Ripley-missies nog steeds graag spelen, maar wat als Sega dit inderdaad alleen doet omdat er slechte recensies worden verwacht?

Nieuwe trailer: PlayStation indiegame Hohokum

hohokum
Nieuwe trailer voor Hohokum. In deze indiegame bestuur je een vliegende slang in een kleurrijke fantasiewereld. Ontwikkelaar Honeyslug heeft altijd benadrukt dat er geen vijanden of andere gevaren in dit spel zouden zitten. Dat klonk een beetje saai, maar de eerste previews waren vorig jaar toch best wel positief.

Hohokum lijkt vooral een grote ontdekkingstocht te worden. Het spel vertelt je nooit wat je moet doen, maar laat spelers zelf ontdekken wat de bedoeling van ieder level is. Soms is dat iets simpels als alle lantaarnpalen aansteken (door er langs te vliegen), maar in andere levels verzamel je bloemzaadjes of springen er kleine poppetjes op je rug die naar huis gebracht willen worden. Het doet misschien nog het meeste denken aan experimentele flashspelletjes als Seasons en Windosill.

Hohokum verschijnt op 13 augustus als cross-buy titel voor PS4, PS3 en PS Vita.

Nieuwe trailer Keiji Inafune’s Mighty No. 9

mightyno9
Wow, Mighty No. 9 ziet er weer goed uit in deze trailer. Voor wie het was vergeten: dit is het nieuwste spel van ex-Capcom medewerker Keiji Inafune. Hij verzamelde vorig jaar een paar miljoen dollar op Kickstarter om een vervolg te maken op zijn beroemdste creatie Mega Man. Uiteraard mag hij die naam niet meer gebruiken, maar afgezien daarvan lijkt Mighty No. 9 (een blauwe robot die de wapens van verslagen eindbazen overneemt) een exacte kopie van de succesformule.

Met de bovenstaande illustratie gaf Inafune vorig jaar aan hoe Mighty No. 9 er ongeveer uit moest komen te zien. En eerlijk is eerlijk: deze spelbeelden komen daar al aardig bij in de buurt. Uiteraard zijn nog niet alle levels af (sommigen bestaan nu alleen uit grijze blokken), maar het team ligt duidelijk op schema om hier iets moois van te maken.

Mighty No. 9 is in ontwikkeling voor bijna alle (spel)computers (PS3, PS4, PS Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, 3DS, pc, Mac). De verwachte releasedatum is in april 2015.

Pre-order Alien: Isolation en speel als Ellen Ripley

ellenripley
Oh wow.

Nog nooit heb ik een spel gepreordered. Echt nog nooit. Uitgevers proberen mij voortdurend te verleiden met gratis cadeautjes (een sleutelhanger of een extra pistool in het spel), maar ik vind het hele concept onzinnig. Of zoals Cartman zegt: “when you pre-order a game you’re just committing to paying for something that some assholes in California haven’t even finished working on yet.” Ik wacht liever totdat het spel uit is, zodat ik eerst de recensies kan lezen en daarna de goedkoopste winkel kan zoeken.

Maar nu lijkt het erop dat Alien: Isolation mijn eerste pre-order gaat worden. Als Ellen Ripley (de hoofdrolspeelster van de film Alien) alleen was toegevoegd als speelbaar personage had ik de verleiding nog wel kunnen weerstaan, maar het gaat om 2 speciale missies waarin je scenes uit de film naspeelt. Bovendien heeft Sega de originele cast uit 1979 ingehuurd om de stemmen in te spreken. Inclusief Sigourney Weaver! Wie niets om Alien geeft zal de ophef misschien niet begrijpen, maar deze film is een persoonlijke favoriet. Wat andere mensen met Star Wars hebben, dat heb ik met Alien en Aliens. Deze 2 missies moet ik gewoon spelen.

Nu alleen nog uitzoeken bij welke Nederlandse winkel ik het spel kan reserveren om alle extra content te claimen.

Mini-recensie: Tomb Raider 2013

tombraider2013
Voor het verhaal hoef je Tomb Raider niet te spelen. In de loop van een voorspelbaar avontuur vindt Lara Croft dagboekpagina’s van minstens 10 verschillende mensen die allemaal hetzelfde schrijven: “op dit eiland gebeuren vreemde dingen.” De bovennatuurlijke ontknoping in het laatste level is dan ook nauwelijks een verrassing.