Categorie: "Playstation 3"

De menselijke kant van zombies in Dying Light

dyinglight
“We’ve gotten accustomed to mindless zombie killing, right? Movies, TV series, books, and of course games – no matter what the medium, zombies became the cannon fodder of our times. After all, no one should bat an eye at taking down thousands of already dead, walking corpses. Or should they? In Dying Light, we make things a little bit more complicated.”

Interessant citaat van een van de makers van Dying Light. In de vorige trailers leek de hoofdrolspeler van dit spel nog weinig moeite te hebben met het afslachten van zombies, maar in dit nieuwe filmpje benadrukt ontwikkelaar Techland opeens de persoonlijke drama’s achter een zombie-uitbraak. Zombies zijn niet zomaar wandelende schietschijven, maar mensen die je vroeger hebt gekend. Vrienden en collega’s die nu je hersens willen opeten. “Imagine that in order to stay alive, you could be forced to shoot your family doctor, chop a colleague from your office to pieces, or leave your best friend for certain death.”

Het is een spannende invalshoek, maar als ik terugdenk aan de houterige conversaties in dit filmpje vraag ik me toch af of Dying Light het juiste spel is om de menselijke kant van zombies te onderzoeken.

Kijk dit: Dark Souls 2′s Japanse Collectors Edition

darksouls2collectorseditionjap
Het succes van Demon’s Souls kwam 5 jaar geleden als een totale verrassing. Niemand had verwacht dat zoveel gamers zin hadden in een ontoegankelijk en genadeloos moeilijk spel.

Toen opvolger Dark Souls (nog net zo moeilijk en ontoegankelijk) weer heel goed verkocht was dat al iets minder onverwacht, en nu Dark Souls 2 bijna in de winkels ligt houdt iedereen al min of meer rekening met een enorm succes.

Ontwikkelaar From Software durft het deze keer zelfs aan om een dure “Collector’s Edition” uit te brengen. Zo een die je normaal alleen verwacht bij een nieuwe Halo of Call of Duty. In Europa bevat de duurste versie van Dark Souls 2 alleen een standbeeldje en een Art Book, maar Japan krijgt volgende maand dus een houten kistje met miniatuurreplica’s van de belangrijke wapens in het spel. Je hebt er niets aan, maar wat ziet het er allemaal mooi uit. De set schijnt inmiddels alweer overal uitverkocht te zijn, maar gelukkig hebben we de trailer nog. Vergaap je hieronder aan al die fraai afgewerkte details.

Dark Souls 2 verschijnt op 14 maart voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Nieuwe trailer Ubisoft’s Child of Light

childoflight
En we hebben een releasedatum! Ubisoft’s handgeschilderde avonturenspel Child of Light is vanaf 30 april te downloaden voor pc en voor zo’n beetje alle spelcomputers. Een korte reminder voor iedereen die het was vergeten: Child of Light speelt als een 2D platformspel, maar dan met turnbased gevechten zoals in een RPG. Alle teksten zijn geschreven op rijm en dit is na Rayman (Origins en Legends) het eerste spel dat gebruikmaakt van het Ubi-art Framework – een hulpprogramma waarmee Ubisoft’s programmeurs eenvoudig animaties kunnen maken van stilstaande tekeningen. Voor een spel als dit zouden vroeger tientallen animators nodig zijn, maar dankzij Ubisoft’s software kan een klein team in relatief weinig tijd toch iets maken dat er verbazingwekkend mooi uitziet.

Hoe zou het eigenlijk zijn met Valiant Hearts, dat andere Ubi-art-spel dat vorig jaar op dezelfde dag werd aangekondigd? Ubisoft heeft ons sindsdien regelmatig op de hoogte gehouden van Child of Light, maar over Valiant Hearts hebben we nooit meer iets gehoord. Hij zal toch niet stilletjes gecancelled zijn?

Nieuwe beelden South Park: The Stick of Truth

thestickoftruth
Altijd leuk, nieuwe filmpjes van het South Park-spel The Stick of Truth. Het is misschien een beetje voorbarig, maar ik twijfel er eigenlijk niet eens aan dat dit een degelijke RPG wordt. De wapens, de gevechtsmechanieken en de eindbazen, die dingen zijn vast allemaal wel in orde. Het enige wat ik wil weten is of Matt en Trey een verhaal kunnen schrijven dat urenlang grappig blijft.

Het is wat dat betreft een goed teken dat ik tot nu toe om alle trailers heb gelachen. Ook deze twee bevatten weer een paar sterke grappen. Mr. Hankey the Christmas Poo is niet eens mijn favoriete personage, maar het idee dat zo’n pratende drol een slecht huwelijk heeft is dan toch wel weer grappig.

Ook leuk om te zien dat Kenny tijdens tijdens gezamelijke missies gewoon met de speler praat. Normaal gesproken kun je uit de reacties van de andere personages wel ongeveer opmaken wat Kenny zegt, maar hier heb ik dus geen idee wat hij allemaal mompelt.

Ranko Tsukigime’s Longest Day van regisseur Goichi Suda

rangotsukigimeslongestday
Short Peace is een reeks korte Japanse animatiefilms, waarvan iedere aflevering is geregisseurd door een andere regisseur. De eerste vier films verschenen vorig jaar (deel één, Possessions, werd onlangs nog genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Korte Film) en deel vijf verschijnt over een paar maanden. Maar nu komt het: dat laatste deel wordt dus helemaal geen film. In plaats daarvan is regisseur Goichi Suda (bekend van spellen als Killer7, No More Heroes en Lollipop Chainsaw) gevraagd om een game te maken voor de PlayStation 3.

Het thema mocht hij zelf bepalen, en dus besloot Suda voor de zoveelste keer een spel te maken over zijn favoriete onderwerp: huurmoordenaars. Deze keer een jong meisje dat overdag naar school gaat en ‘s nachts gevaarlijke criminelen uitschakelt. Een typsiche Suda51 game dus.

Ranko Tsukigime’s Longest Day wordt een 2D platformspel met snelle actie, grote tekenfilmexplosies en gelukkig ook een paar surrealistische scenes zoals we die kennen uit Suda’s andere spellen. Zo wordt Ranko halverwege de trailer opeens achtervolgd door een reusachtige chihuahua, en even later door een paar griezelige spookhanden. Bekijk het zelf na de klik.

Nieuwe screenshots horrorspel Alien: Isolation

alien0
Heb je Dead Space weleens gespeeld? In dat horrorspel uit 2008 dwaalde een zombie rond die niet kon doodgaan. Je kon zijn ledematen er wel afhakken (wat in dat spel de gebruikelijke manier was om zombies te vermoorden), maar die groeiden een paar seconden later dan weer terug. Je vocht in Dead Space tegen zo verschrikkelijk veel zombies dat ze op het laatst eigenlijk niet meer eng waren, maar altijd als The Hunter ergens opdook raakte ik meteen in paniek. Hij was niet eens de gevaarlijkste vijand in het spel, maar het idee ik me niet tegen hem kon verdedigen was enorm beangstigend.

Alien: Isolation ziet eruit alsof de makers inzoomen op precies dat gedeelte van Dead Space. Er zijn in dit spel helemaal geen andere vijanden meer, alleen die ene alien waar je helemaal niets tegen kunt beginnen. Eén tegenstander die je het hele spel lang blijft achtervolgen. Alien: Isolation speelt zich zelfs af in een ruimtestation (net als Dead Space!), al komt dat vooral omdat het een onofficieel vervolg is op de film Alien uit 1979. Kortom: dit spel heeft alles in zich om een doodenge horrorklassieker te worden. Het ziet er in de next-gen PS4/Xbox One-versie bovendien ook verschrikkelijk mooi uit. Kijk zelf maar even naar deze nieuwe verzameling screenshots.

Nieuwe trailer Dark Souls II

darksoulsII
De releasedatum van Dark Souls II komt steeds dichterbij (vrijdag 14 maart – leg alvast een half dozijn stressballetjes klaar) en nog steeds heb ik het eerste spel niet uitgespeeld. Wat is dat toch? Van alle spellen in mijn backlog zit deze me het meeste dwars. Waarom ben ik zo snel afgehaakt bij een spel waar ik me maandenlang op verheugde – juist en vooral omdat het ouderwets moeilijk zou worden? Ben ik verwend door al die makkelijke moderne spellen? Kwam het omdat ik tijdens het spelen een dagboek probeerde bij te houden? Of ben ik gewoon toch niet zo’n hardcore gamer als ik altijd dacht?

Terwijl ik de moed probeer te verzamwelen voor een tweede poging, slingerde uitgever Namco-Bandai deze week een nieuwe trailer online voor Dark Souls II. Het ziet er weer erg sfeervol uit, al moeten fans er wel rekening mee houden dat er in dit filmpje ook een paar eindbazen voorbij komen. Wie zich liever volledig laat verrassen kan deze dus beter overslaan.

Nieuwe Alien-game wil net zo spannend zijn als de eerste film

alienisolation
Er wordt vaak gezegd dat de Alien-films onvergamebaar zijn. Veel ontwikkelaars hebben het al geprobeerd, maar al hun schietspellen over ruimtemariniers en Xenomorphs missen volgens kenners de essentie van wat Alien zo speciaal maakt. Namelijk dat gevoel van eenzame machteloosheid. Opgesloten zitten in een ruimteschip met een levensgevaarlijk monster. Helemaal alleen, lichtjaren verwijderd van huis. De slogan van de eerste film was niet voor niets dat: “in space no one can hear you can scream.”

En dan kondigt Sega dus Alien: Isolation aan. Een nieuw spel van ontwikkelaar Creative Assembly dat opeens alles goed lijkt te doen. Het is géén schietspel maar een trage horrorgame. Er zijn géén honderden aliens, maar één eenzame Xenomorph die jou gedurende het hele spel blijft stalken. En dat stalken mag je in dit geval letterlijk nemen: geen gescripte confrontaties maar een intelligent monster dat actief naar jou op zoek is. Je hebt bovendien geen wapens bij je. Het enige wat je kunt doen is jezelf verstoppen.

Sony gaat PS3-spellen streamen met PlayStation Now

playstationnow
“…it will launch in North America later this year. Unfortunately we’re not quite ready to confirm launch plans for PAL territories. When it comes to broadband provision, Europe is a considerably more complex region, with a huge number of different providers and varying connection speeds from country to country. In short, we need a little more time to ensure a smooth and successful roll-out.”

Sony heeft vandaag PlayStation Now aangekondigd, een nieuwe service waarmee we binnenkort PS3-spellen kunnen streamen naar zowat ieder apparaat met een beeldscherm. Dus niet alleen naar de PlayStation 4, maar ook naar de PS Vita, naar Sony’s eigen televisietoestellen, naar tablets en naar smartphones. De belofte is dat het spelen van een PS3-spel net zo makkelijk wordt als het bekijken van een YouTube-filmpje. Alleen dan dus een interactief filmpje dat zonder merkbare vertraging reageert op je controller. De achterliggende streaming-techniek wordt geleverd door Gaikai, een bedrijf dat Sony in 2012 overnam voor 380 miljoen dollar.

Zie Dying Light na zonsondergang in deze nieuwe trailer

dyinglight
De makers van Dying Light willen ons er nogmaals aan herinneren dat hun horrorspel pas echt eng wordt in het donker. Overdag zijn de zombies versuft zodat je de omgeving relatief veilig kunt verkennen, maar na zonsondergang worden ze zo agressief dat je eigenlijk alleen nog in paniek naar de dichtstbijzijnde schuilplaats kunt hollen. Kijk zelf maar hoe een simpele routineklus in deze nieuwe trailer volledig uit de hand loopt.

  • Die zon gaat ook behoorlijk snel onder zodat je echt door de duisternis overvallen kunt worden. Dat wordt goed de in-game klok in de gaten houden.
  • Waarschijnlijk vinden we deze graphics over een paar jaar middelmatig, maar voorlopig ben ik nog steeds onder de indruk van de manier waarop het struikgewas reageert op de wind. De hele omgeving ziet er meteen een stuk levendiger uit.
  • Voor dat echte Mirror’s Edge-gevoel hoop ik wel dat er ook missies zijn in hoge flatgebouwen. Ontwikkelaar Techland heeft de moves van Faith goed gekopieerd, maar op de begane grond ogen ze nog niet half zo spectaculair.
  • Dying Light verschijnt volgend jaar voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.