Mini-recensie: Tomb Raider 2013

tombraider2013
Voor het verhaal hoef je Tomb Raider niet te spelen. In de loop van een voorspelbaar avontuur vindt Lara Croft dagboekpagina’s van minstens 10 verschillende mensen die allemaal hetzelfde schrijven: “op dit eiland gebeuren vreemde dingen.” De bovennatuurlijke ontknoping in het laatste level is dan ook nauwelijks een verrassing.

De gevechten zijn ook al niet om over naar huis te schrijven. Af en toe belandt Lara in een afgesloten ruimte waar ze een paar minuten moet knokken tegen steeds dezelfde vijanden: man met mes, man met pistool en man die met dynamietstaven gooit. Het zijn iedere keer hinderlijke onderbrekingen van de verkenningstocht.

Want die verkenningstocht, die is dus wel leuk uitgewerkt. Zodra alle klimspullen zijn verzameld (ongeveer vanaf het tweede uur) wordt Tomb Raider een verrassend goed platformspel. Of Lara nu gevaarlijke sprongen maakt, over smalle richeltjes schuifelt of bergwanden beklimt met haar pikhouweel: het gaat allemaal even vloeiend en intuïtief. De leukste momenten: als de schatkaart aangeeft dat er iets is verstopt op een schijnbaar onbereikbare plek. Het is fantastisch om te merken dat Lara met wat creatief klimwerk zelfs de lastigste richeltjes kan bereiken. In het volgende spel graag meer van dat!

[g.forum]

4 reacties op “Mini-recensie: Tomb Raider 2013

1. Erik

Erik hier. Weer vanuit de bibliotheek en dus nog steeds zonder internet. Omdat ik dus ook nog steeds niet op de hoogte ben van het laatste gamenieuws, heb ik maar iets geschreven over een spel dat ik dit weekeinde heb uitgespeeld. Ik zag de vorige keer dat de kleine remote pc’s in de bieb een USB-ingang hebben, dus ik kon het allemaal thuis voorbereiden. Makkelijk is anders, maar zo kan ik games.blog toch een soort van updaten.

Nu snel weer naar huis om de helpdesk van mijn provider te bellen. Want waarom heb ik nog steeds geen nieuwe router!?

/   Beantwoorden  /
  2. Kikujiro

Dit was mijn eerste Tomb Raider. Ik vond het best wel een leuk spel eigenlijk, vooral de verkenningstocht en het klimmen dan inderdaad. Grafisch zag het er ook allemaal erg goed uit. Ik kan me vooral die scene waarbij je voor het eerst vanaf een klif de kustlijn met al die gestrande schepen ziet nog goed herinneren. Dat vond ik er heel gaaf uitzien. Het bijbehorende filmpje liep zo naadloos in het spel over dat ik niet eens doorhad dat het was afgelopen en maar een beetje naar het uitzicht zat te staren.

/   Beantwoorden  /
  3. G.Tom

Ik heb deze voor PS4 besteld… hopen dat hij inderdaad leuk is, want ik verwacht nu een beetje Uncharted 3 en een half.

/   Beantwoorden  /
  4. Erik

He grappig, het was ook mijn eerste Tomb Raider. Ik vond hem ook best leuk, het is alleen jammer dat het vechten en het klimmen zo van elkaar waren gescheiden. Het was volgens mij nog een veel beter spel geweest als er gewoon losse vijanden door de levels zouden zwerven. Een beetje zoals de wilde dieren die je nu steeds tegenkomt. Op die manier gedoseerd zou het vechten niet vervelend zijn. Het kwam door die grote hinderlagen dat ik er nu een hekel aan kreeg.

/   Beantwoorden  /