Categorie: "Playstation 3"

De nieuwe Micro Machines heet Toybox Turbos

toyboxturbos
Micro Machines komt terug! Het heet nu opeens Toybox Turbos, maar verder is er niets veranderd. De speelgoedautootjes rijden nog steeds over geïmproviseerde racebanen in en om het huis (op de ontbijttafel, door de tuin, over een aanrecht vol vieze vaat). De power-ups zijn hetzelfde, de logo’s zien er hetzelfde uit en het wordt gewoon gemaakt door vaste Micro Machines-ontwikkelaar Codemasters. Er zal wel ergens een licentie zijn verlopen of zoiets. Een andere reden voor die rare naamsverandering kan ik niet verzinnen.

De eerste trailer ziet er meteen weer ouderwets leuk uit. Omdat Toybox Turbos alleen verschijnt voor PlayStation 3 en Xbox 360 (en pc) zijn de graphics niet echt next-gen. maar dat heeft deze serie ook helemaal niet nodig. Ik vind de tekenfilm-look juist wel leuk; het doet me denken aan de kleurrijke graphics van de Micro Machines-spellen uit de jaren ’90. (Al zou het voor alle fans die hun oude consoles al hebben verkocht natuurlijk wel sympathiek zijn om ook een PS4/Xbone-versie uit te brengen).

Nieuwe trailer The Evil Within

evilwithin
Nieuwe trailer voor Resident Evil 7, pardon, The Evil Within. Okee, dat was een flauwe openingszin, maar feit is wel dat regisseur Shinji Mikami sinds zijn vertrek bij Capcom geen spel meer heeft gemaakt dat zo nadrukkelijk in het verlengde ligt van zijn beroemdste creatie. De camera, de besturing, de sfeer, de man met de kettingzaag… alles schreeuwt Resident Evil. Niet dat dat erg is trouwens; die serie is na deel 4 (de laatste waar Mikami aan werkte) toch alleen maar bergafwaarts gegaan. Ik ben vast niet de enige die hoopt dat de the father of survival horror met dit spel weer even laat zien hoe het moet.

Wie geïnteresseerd is kan hieronder ook nog 3 langere promotievideo’s bekijken, waarin Mikami en een paar collega’s worden geïnterviewd over de inspiratiebronnen, de graphics en het sound design van The Evil Within. Best interessant, ook als je gewoon meer wilt weten over horrorspellen in het algemeen. Die Ruvik klinkt echt doodeng. Hij is de eindbaas, maar valt spelers tijdens het spel lastig als een onkwetsbaar spook dat overal kan opduiken. Brrr!

The Evil Within is vanaf 14 oktober te koop voor PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360 en pc.

Opvallend goede recensies Middle-earth: Shadow of Mordor

shadowofmordor
“Middle-earth: Shadow of Mordor provides a clearer road map for the next generation of AAA games than anything that has come previously.”
Polygon 9,5/10

“Middle-earth: Shadow of Mordor is a well-paced sandbox game with a revolutionary new game mechanic in the Nemesis System, which I imagine we’ll see iterated on in the years to come.”
Joystiq 5/5

“Sauron’s Army (Monolith calls it the Nemesis System) transforms Shadow of Mordor from another open-world collect-a-thon into something truly special.”
USgamer 4,5/5

“The Nemesis system, which cleverly makes enemies grow and evolve along with the player, is what elevates Shadow of Mordor into the upper echelons of open-world excellence.”
GamesRadar 4,5/5

Waar komt dit spel opeens vandaan en waarom krijgt het overal negens en tienen? Shadow of Mordor stond totaal niet op mijn radar en lijkt nu zomaar een van de belangrijkste releases van 2014. Het spel leent elementen uit Assassin’s Creed en de Batman: Arkham-reeks, maar breidt de formule uit met het “nemesis systeem”. Simpel gezegd: iedere vijand in het spel heeft een unieke (willekeurig gegenereerde) persoonlijkheid. Ze onthouden al jullie ontmoetingen, lachen je uit, zweren wraak, en lopen littekens op die de rest van het spel zichtbaar blijven. Iedere ork kan bovendien promoveren in het vijandige leger. Een soldaat die jou verslaat wordt beloond met een hogere rang en eindigt misschien wel als generaal (de einbazen in dit spel). Zo ontstaan er overal kleine verhaaltjes die de open wereld interessant houden.

Minecraft is nu van Microsoft

minecraftmicrosoft
Dus de geruchten waren waar: Microsoft heeft Minecraft gekocht voor een adembenemende 2.500.000.000 dollar (ongeveer 2 miljard euro). Wat dat betekent voor de spelers? Ik weet het niet. Alle betrokken partijen zeggen dat er niets verandert, maar als er zulke krankzinnige bedragen rondvliegen is het moeilijk om niet ongerust te worden. Die 2 miljard moet toch ergens worden terugverdiend.

  • Microsoft bezweert dat er echt echt echt niets verandert. “We are going to maintain ‘Minecraft’ and its community in all the ways people love today.” De 2 miljard zou dan dus vooral dienen om een nieuwe generatie gamers te laten opgroeien met een spel waar “by Microsoft” op het titelscherm staat.
  • Ontwikkelaar Mojang ziet geen aanleiding om de iOS- en PlayStation-versies van Minecraft stop te zetten, al voegen ze er meteen aan toe dat andere bedrijven daar misschien anders over denken. Want wat vindt Sony er bijvoorbeeld van als hun succesvolste Vita-spel straks afkomstig is van Microsoft?
  • Bedenker Markus “Notch” Persson klinkt vooral opgelucht dat hij eindelijk van Minecraft af is. Hij is naar eigen zeggen geen zakenman, heeft slapeloze nachten van alle dreigtweets en het enige wat hij wil is leuke spelletjes maken. “It’s not about the money. It’s about my sanity.”

Eerste screenshots Resident Evil: Revelations 2

revelationstwo0
Hé kijk, de eerste plaatjes van Resident Evil: Revelations 2. De berichten over dit spel zijn tot nu toe een beetje tegenstrijdig. Aan de ene kant geeft Capcom aan dat het inderdaad weer, net als de eerste RE: Revelations, een ouderwets horrorspel moet worden zonder grote actiescenes. Dus dat is positief. Maar aan de andere kant zijn er ook twee speelbare personages aangekondigd: Claire Redfield en Moira Burton. Het is een van die spellen die volledig is opgebouwd rondom een co-op multiplayer-stand, wat betekent dat spelers die in hun eentje willen spelen te maken krijgen met een computergestuurde Moira. Dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn (spellen als The Last of Us en Bioshock Infinite hebben bewezen dat computergestuurde personages prima voor zichzelf kunnen zorgen), maar het wordt wel frustrerend als Claire dat meisje voortdurend moet beschermen tegen alle zombies. Hopelijk weet Capcom daar een goede balans in te vinden.

Het spel speelt zich af in een verlaten gevangenis op een geïsoleerd eiland, wat in ieder geval klinkt als een spannende setting. Verder kondigde Capcom vandaag aan dat Revelations 2 in 2015 éérst uitkomt als vier losse downloadbare episodes, en daarna als disc in de winkel met wat aanvullende bonus content. De game staat gepland voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Nieuwe trailer Mighty No. 9

mightyno9tgstrailer
Nieuwe trailer voor Mighty No. 9. Ik dacht dat alle Mega Man-fans zich op dit spel verheugden, maar er verschijnen nu toch steeds vaker negatieve reacties. (Bijvoorbeeld in de YouTube-commentaren onder deze trailer). Mensen klagen over de graphics, over de muziek, over de eindbazen en over de nieuwe dash-aanval. Sommige voormalige fans hebben zelfs spijt van hun Kickstarter-donaties.

Het grootste probleem is denk ik dat Keiji Inafune trailers maakt met ongepolijste alpha- en beta-versies van het spel. Dat doet haast geen enkele ontwikkelaar, omdat de meeste mensen niet begrijpen hoezeer het uiterlijk van een spel kan veranderen tijdens het programmeren. Ik bedoel: niet alle Mega Man-spellen waren even goed, maar door de jaren heen zijn de graphics altijd dik in orde geweest. Mighty No. 9 oogt nu misschien nog kaal en overbelicht, maar ik heb er wel vertrouwen dat ook dit spel er over een paar maanden piekfijn uitziet. De dash-aanval is inderdaad anders dan je gewend bent, maar de manier waarop Inafune het in dit interview beschrijft klinkt toch echt interessant: een riskante aanval die het spel sneller maakt en waarmee Beck – als het lukt – een beetje levensenergie kan terugwinnen. Noem me naïef, maar ik blijf optimistisch.

Resident Evil: Revelations 2 aangekondigd

revelations2
Resident Evil: Revelations was een verrassend goed spel. Als spin-off stond het los van de hoofdreeks, zodat de makers zich niet verplicht voelden om een allesomvattend verhaal te schrijven met locaties in 6 verschillende landen. Het was een compact avontuur dat terugging naar de basis van Resident Evil: door donkere gangen sluipen en met beperkte munitie een zombie-invasie overleven.

En nu is er dus een Resident Evil: Revelations 2 aangekondigd. De graphics worden ongetwijfeld mooier (deel 1 was oorspronkelijk een 3DS-spel terwijl deze meteen wordt ontwikkeld voor PS4 en Xbox One), maar hoe zal het spelen? Kan Capcom nog een spel maken volgens het “less is more”-principe, of wordt ook deze reeks vervuild met actiescenes en voertuigmissies? De eerste trailer biedt helaas weinig houvast; het is een sfeerfilmpje in slowmotion. Vast weer geïnspireerd door die ene Dead Island-trailer.

Dragon Quest Heroes: geen RPG maar actiespel

dragonquestheroes
Een nieuwe Dragon Quest die speelt als een Dynasty Warriors? Ontwikkeld door de Japanse studio Omega Force, onderdeel van Tecmo Koei? Klinkt alsof Square-Enix met dit spel eenzelfde deal heeft gesloten als Nintendo met Hyrule Warriors. Het resultaat zie je hieronder: een hack-and-slash actiespel in de wereld van Dragon Quest. Bestuur je favoriete held en maai honderden vijanden tegelijk omver.

Ik ben niet echt een fan, maar ik stel me voor dat Dragon Quest-liefhebbers bij deze trailer hetzelfde gevoel krijgen als ik bij Hyrule Warriors. De gameplay ziet er een beetje suf uit (vijanden vechten nauwelijks terug), maar de combinatie van herkenbare locaties + beroemde personages + legendarisch soundtrack is bijna onmogelijk om te weerstaan. Helemaal omdat dat alles er op de PlayStation 4 mooier uitziet dan ooit tevoren.

Dragon Quest Heroes is nog niet officieel aangekondigd voor Europa, maar staat in Japan gepland voor 2015 op zowel PS4 als PS3.

Iemand heeft Minecraft gebouwd in Trials Fusion

trialsfusion
Dit is de indrukwekkendste Minecraft-kloon die ik ooit heb gezien. Op het eerste gezicht lijkt dat piepklein eilandje misschien niet spectaculair, maar let op: deze versie van Minecraft is gemaakt met de level editor van Trials Fusion. Dat is dus, voor alle duidelijkheid, het spel in de screenshot. Een tweedimensionaal stuntspel met motorfietsen. Niemand op het internet begrijpt hoe iemand met die editor een first person blokkenbouwspel heeft gemaakt.

Nog frustrerender: de geniale programmeur achter Trials Craft is pas 16 jaar oud. Deze PneumaticBog484 heeft wel meer geniale Trials-levels gebouwd (zie ook het tweede filmpje), al is dit duidelijk de meest bijzondere. Ik kan het nog steeds niet begrijpen. Voor gewone stervelingen zullen dit soort levels wel niet zijn weggelegd, maar in theorie is Trials Fusion blijkbaar veelzijdiger dan LittleBigPlanet.

Zie Metal Gear Solid 5 een kwartier in actie

mgs5
Eigenlijk hou ik niet van stealth- and spionage-spellen, maar bij een nieuwe aflevering van Metal Gear Solid kan ik het toch nooit laten om even een kijkje te nemen. De avonturen van geheim agent Solid Snake zijn altijd spannend en in de beste gevallen (MGS3) ook ontroerend mooi. Toegegeven: het verhaal kan soms ook gierend uit de bocht vliegen (MGS4), maar dan nog is het vermakelijk om te zien hoe schrijver/regisseur Hideo Kojima de ene na de andere bizarre plotwending uit zijn mouw schudt. Saai wordt deze serie in ieder geval nooit.

Het onderstaande filmpje begint als een serieuze spionage-missie, maar al snel laat Solid Snake (nu met robothand en vreemde uitsteeksels op zijn voorhoofd) een jeep uitglijden over paardenpoep. Even later hangt hij sexy posters op om vijanden af te leiden en bij zijn ontsnapping gebruikt hij onder andere een heliumballon om een helikopter tot ontploffing te brengen.

Zoals ik al zei: saai wordt Metal Gear Solid in ieder geval nooit.