Nintendo lost opslagproblemen Wii op – toch SD kaartjes


Tijdens zijn persconferentie in Tokio gaf Nintendo's president Satoru Iwata eindelijk toe dat het interne geheugen van de Wii (512MB) inderdaad niet meer toereikend was.

En hij kondigde ook maar meteen Nintendo's oplossing aan: vanaf de lente van 2009 wordt het mogelijk om WiiWare en Virtual Console spellen rechtstreeks op een SD geheugenkaart op te slaan. Dat klinkt veelbelovend, maar ik maak me nog een beetje zorgen om de manier waarop de oplossing wordt geformuleerd. 'Save directly to SD,' en niet 'Save and play directly from SD.' Wat ik eigenlijk wil horen is dat de inhoud van onze SD-kaartjes rechtstreeks zichtbaar (en toegankelijk) is vanuit het Wii Menu. Twee verschillende koelkasten waartussen we steeds moeten wisselen lijkt me geen ideale oplossing. Hopelijk wil Iwata daar vanavond, tijdens de Amerikaanse persconferentie, nog wat dieper op ingaan .

Zie ook:
- Wii in 2009: Punch-Out!! Endless Ocean 2, Sin and Punishment 2
- DSi heeft twee camera's, leest SD-kaartjes, speelt geen GBA meer

[games.blog forum]

Lees ook:Nintendo’s grote nieuws deel 2: het geheugenprobleem is opgelost
Lees ook:Strong Bad profiteert direct van Nintendo’s SD-oplossing
Lees ook:Nintendo Japan lanceert het Wii Catering Kanaal
Lees ook:GameCube klassiekers opnieuw uitgebracht voor de Wii
Lees ook:Iwata lijkt zich bewust van gebrek aan opslagruimte Wii

10 reacties op “Nintendo lost opslagproblemen Wii op – toch SD kaartjes

  1. bas

    ik hoop het van wel, want het is nu toch ook al mogelijk je spellen te bewaren op een SD kaartje!

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    Het is mogelijk… maar wel ontzettend omslachtig. Je moet helemaal via de achterdeur (de menu’s met instellingen, ik vermoed dat veel spelers niet eens van het bestaan afweten) de SD kaart benaderen om er dingen van- en naar te kopiëren, wat vervolgens ook nog eens een eeuwigheid duurt.

    Een fatsoenlijk ‘SD kanaal’ dat al die handelingen makkelijker én sneller maakt zou al een grote verbetering zijn. Maar rechtstreeks spelen vanaf het kaartje is en blijft natuurlijk de perfecte oplossing. Kom op Nintendo, make it happen!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Shitbull55

    Ik begreep dat het ‘makkelijker’ gemaakt zou worden. Waarschijnlijk een SD kanaal dus.

      /   Beantwoorden  / 
  4. MonkeyCrossing

    gaat waarschijnlijk niet door…het gelijk van sd kaartjes afspelen. Reden: je kan dan nog makkelijker vc en wii ware spellen downloaden…

    de beveiliging had al 2gb sd kaartjes omdat:

    je dan geen gamecube spellen op je sd kaart kon zetten… en inderdaad nu ik strong badia dinges heb gedownload: deel 1 en 2 totaal 650 blocks…. heb ik ruimte te kort

    ik moest bijna sm64 weggooien…

      /   Beantwoorden  / 
  5. berend jan

    onze japanse vrienden gaan of een eigen SD kaart op de markt zetten met een versleuteling / alternative FAT erop waardoon je de data niet kan wijzigen op een PC OF ze gaan het spelen van SD niet toestaan.

      /   Beantwoorden  / 
  6. MetroidPrime

    Ik denk dat het net zo zal gaan werken als de Guitar Hero 4 DLC. Alle liedjes worden daar op een SD kaart opgeslagen, maar zodra je een liedje wil spelen, wordt het liedje automatisch naar het Wii geheugen gekopieerd en weer gewist zodra je klaar bent. Het opstarten van WiiWare en VC spellen zou volgens mij dan iets langzamer gaan, maar het zou wel het huidige probleem oplossen. Het is zeer zeker geen ideale oplossing, maar ik zou dan tenminste mijn eerste WiiWare titels kunnen gaan downloaden, ik heb al sinds begin dit jaar niets meer kunnen downloaden voor WiiWare of de VC.

      /   Beantwoorden  / 
  7. G.Koen

    En eerst iedereen maar denken dat het via USB opgelost zou worden omdat Nintendo daar een baan in had…
    Ik denk dat dat was voor WiiSpeak.

    OT: Simpel bedacht ¬¬

      /   Beantwoorden  / 
  8. erik

    “Alle liedjes worden daar op een SD kaart opgeslagen, maar zodra je een liedje wil spelen, wordt het liedje automatisch naar het Wii geheugen gekopieerd en weer gewist zodra je klaar bent.”

    Daar moest ik ook aan denken zodra ik las hoe Guitar Hero het oploste. Vraag me af of het zou werken. Voor kleine Virtual Console spellen wordt het vast geen probleem, maar hoe lang wordt de wachttijd als je pak ‘m beet het Final Fantasty WiiWare spel even van SD wilt spelen?

    De wachttijd mag wat mij betreft dan echt niet langer zijn dan 3 of 4 seconden… anders ga ik liever alsnog zelf een beetje schuiven en spellen die ik voorlopig niet hoef te spelen tijdelijk op de SD kaart stallen. :p

    “Ik begreep dat het ‘makkelijker’ gemaakt zou worden. Waarschijnlijk een SD kanaal dus.”

    Nintendo heeft specifiek gezegd dat het kopiëren van en naar SD makkelijker zou worden? In dat geval lijkt het me duidelijk dat dat inderdaad de ‘oplossing’ is.

    Nou ja, beter iets dan niets natuurlijk… maar het blijft moeilijk te bevatten waarom er niet gewoon een externe harde schijf wordt gemaakt. Nintendo zou er, zoals met alles wat ze uitbrengen, winst op kunnen maken en het gemiddelde Wii-huishouden komt toch al om in alle glanzend witte accessoires, één extra kastje kan er ook nog wel bij. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  9. bas

    “de beveiliging had al 2gb sd kaartjes omdat:

    je dan geen gamecube spellen op je sd kaart kon zetten..”

    Dat is niet de reden waarom je maximaal 2GB kaartjes kan gebruiken hoor. Dat is een technische limiet van de hardware, ik heb nog nooit gehoord dat dat gedaan is ter beveiliging. met andere woorden: heb je een bron?

      /   Beantwoorden  / 
  10. MonkeyCrossing

    @bas

    ja toevallig wel ik heb het aan nintendo.nl gevraagd via de helpdesk enzo…want ik had namelijk eerst een 4gb sd kaartje in de winkel gekocht om dat die goedkoper was…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.