Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 5

Nog 25 nachtjes slapen.

Eén van de subtielste toevoegingen aan New Super Mario Bros zijn de dansende vijanden. Toen ik net begon te spelen werd ik er helemaal gek van. Koopa Troopa’s die plotseling een fractie van een seconde stil blijven staan en daarmee je timing overhoop gooien. Of probeer maar eens bovenop een Goomba te springen als die ineens een pas op de plaats maakt. Gegarandeerd kom je vlak vóór de Goomba op de grond terecht. In het ergste geval botst de Goomba daarna zelfs tegen jou op. Ik snapte er niks van en ik vond het bijzonder frustrerend.

In de loop der jaren heb je toch een stilzwijgende afspraak gemaakt met Mario’s vijanden. Piranha-planten komen niet naar buiten als je op de pijp staat. Rode Koopa Troopa’s blijven ijsberen op hetzelfde platform, groene Koopa Troopa’s laten zich van de rand af vallen en onder een Blooper ben je altijd veilig. Van dat soort dingen. Niemand had me ooit iets verteld over vijanden die plotseling stil zouden staan.Maar ik heb dan ook geen gevoel voor ritme. Het duurt bij mij altijd wat langer voordat ik zulke dingen door heb. Pas de volgende dag begon ik me te beseffen dat ze niet zomaar op willekeurige momenten stil staan, maar dat ze ritmische bewegingen. Kleine danspasjes. Ja, echt waar, ze dansen! In het spel met de slechtste muziek uit Mario’s hele geschiedenis (sorry maar het moest gezegd worden) wordt er gedanst.

Als je er eenmaal op gaat letten ziet het er echt heel grappig uit. Bijna alle vijanden doen mee. Let bijvoorbeeld ook eens op de vissen in de onderwaterlevels die een sierlijke draai om hun as maken, allemaal op het ritme van de muziek. Het is vrolijk, het werkt, je moet er van glimlachen en het hele spel krijgt er een feestelijk tintje van.

Zeker in de levels met een duidelijk herkenbaar deuntje wordt het daarna ook steeds makkelijker om er op in te spelen. Je leert de momenten waarop vijanden een stap overslaan niet alleen herkennen, maar na een tijdje zelfs te voorspellen. Het geeft een leuke sensatie om een sprong te maken waarvan je gevoel je zegt dat hij doel zal missen, maar omdat je de danspasjes had ingecalculeerd weet je de vijand vervolgens toch te raken.

Erg veel dieper dan dat gaat het vervolgens weer ook niet. Je wordt bijvoorbeeld niet beloond als je zelf ook op het ritme van de muziek gaat spelen. Springen op de beat, ritmisch bukken tijdens de funky passages, het heeft allemaal geen enkele invloed op het spelverloop. Een beetje een gemiste kans, maar desondanks is wat er is toch een leuke toevoeging. Subtiel, maar fijn.

- Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 4
- Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 3
- Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 2
- Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 1

Lees ook:Super Mario Bros. spelen met een tennisracket in nieuw 3DS tennis-spel
Lees ook:Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 6
Lees ook:New Super Mario Bros later in Japan als in Amerika?
Lees ook:Japanse verpakking New Super Mario Bros wordt GEEL
Lees ook:Drie gameplay filmpjes van New Super Mario Bros.

Eén reactie op “Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 5

  1. Anne

    Melk hazelnoot…
    Het is niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan dat we het hier hebben over chocolade/hazelnootpasta?
    Goede keuze, hazelnoot is veel lekkerder dan alleen chocola.

    Het is trouwens een leuke tip, ik zal eens opletten wanneer ik het spel heb. Misschien is meedansen een idee.
    Salsa! =D

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.