Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 4

Nog 26 nachtjes slapen.

Dit is een zogenaamde sprite sheet. Het zijn 34 afbeeldingen van Mario in verschillende standen, en dat was alles wat Nintendo in de jaren ’80 nodig had om Mario te laten lopen en springen. Het is heel simpel, maar het werkte perfect. Vooral de nauwkeurigheid van dit systeem is moeilijk te overtreffen. Op het laatst wist je Mario’s sprongen bijna tot op de pixel nauwkeurig in te schatten.
Nu zijn we 20 jaar verder, en New Super Mario Bros maakt niet langer gebruik van geanimeerde sprites. In dit spel is Mario een volledig driedimensionaal model. In plaats van alles plaatje voor plaatje te laten zien maakt hij nu vloeiende bewegingen. Nintendo kan hem alles laten doen wat ze willen.

En dat werkt veel beter dan ik had verwacht! Mijn eerdere ervaringen met driedimensionale poppetjes in tweedimensionale games waren niet zo positief. Het zag er leuk uit, maar vooral de nauwkeurigheid had er meestal zwaar onder te leiden. Terwijl juist de nauwkeurige en gevoelige controls altijd Mario’s sterkste punt zijn geweest. Ik maakte me vooraf dan ook wel enigszins zorgen over New Super Mario Bros. Zou Mario in dezelfde valkuil trappen als die arme Kirby op de Nintendo64?

Niet dus. In dit geval heeft Nintendo het precies goed gedaan. Het werkt gewoon perfect. Je haalt sprongen als je ze zou moeten halen. En als het mis gaat, dan is dat je eigen schuld. Het komt niet door een slechte collision detection. Het werkt eigenlijk zo feilloos dat je er na een tijdje niet eens meer bij stil gaat. Je vertrouwt er blind op, en het spel schaadt dat vertrouwen geen enkele keer.

Als ik door een nostalgische bril kijk moet ik zeggen dat ik het persoonlijk nog steeds jammer vind dat er geen sprites gebruikt meer worden. Maar ik realiseer me dat ik me daarmee alleen maar aansluit in een lange rij zeurpieten die klagen dat vroeger alles beter was. Iedereen die nu zijn eerste generatie spelcomputers meemaakt zal zeggen dat de vloeiende animaties in dit spel veel prettiger zijn om naar te kijken. Ik kan geen enkel rationeel bezwaar bedenken waarom 2D sprites beter zouden werken.

En voor de wat oudere spelers die zich het origineel nog kunnen herinneren: New Super Mario Bros grijpt nadrukkelijk terug op de "zweverige" controls van Super Mario Bros. Eén van de redenen dat dat hier zo goed werkt is juist die verbeterde animatie. Als Mario nu rent ziet je hoe hij langzaam snelheid opbouwt, en uiteindelijk met de armen naar achteren gestrekt zijn gewicht naar voren verplaatst. Als je de controls op dat moment los laat voelt het volkomen natuurlijk dat hij niet meteen stilstaat. Net zoals hij de snelheid langzaam opbouwt moet hij hem ook langzaam afbouwen. Je ziet het letterlijk gebeuren in de animaties, je leert er zelfs op te anticiperen.

Het spel wordt er op een bepaalde manier heel erg solide door. Mario heeft echt gewicht, en dat voel je aan de controls. Het is verbazingwekkend hoe ver je nog door kunt lopen en springen, lang nadat je de vierpuntsdruktoets al hebt los gelaten. Het geeft het geheel een diepgang waar andere platformgames alleen maar van kunnen dromen. Ik kan niet wachten om over een paar jaar de filmpjes te zien van de experts die na jarenlange training echt ongelooflijke trucjes uit kunnen halen met deze controls.

- Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 3
- Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 2
- Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 1

Lees ook:Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 6
Lees ook:Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 3
Lees ook:Japanse verpakking New Super Mario Bros wordt GEEL
Lees ook:New Super Mario Bros later in Japan als in Amerika?
Lees ook:Japan’s populairste Mario-spellen

8 reacties op “Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 4

  1. Wouter

    Misschien een ideetje voor morgen:
    Schrijf eens iets over het 3D poppetje in een grote 2D wereld.

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    Hoe bedoel je? Daar gaat het vandaag toch ook ongeveer over?

      /   Beantwoorden  / 
  3. FDGFG

    paper mario was toch ook een 2d wereld met daarin een3d figuur

      /   Beantwoorden  / 
  4. Anne

    Hé bah.
    Met vruchtvlees, dat is toch wel niet te drinken. Tja, gezonder natuurljk, maar who cares?

    En die ‘zweverige’controls geven de gameplay een extra dimensie, het is wat realistischer en gelukkig zie je het tot nu toe alleen bij Mario, dat maakt die game toch weer een stukje leuker. :)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Rens

    Eh, Erik, waarom plak je op iedere tekening een product uit de supermarkt? Ik vind het er niet uitzien!

      /   Beantwoorden  / 
  6. denise

    ja rens, ik vroeg het me ookal af… niet dat ik het er niet uit vind zie, maar het ziet er een beetje apart uit, netalsof je tijdens het tekenen een boodschappenlijst hebt gemaakt en een boel op de tekening hebt geplakt

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    “Met vruchtvlees, dat is toch wel niet te drinken. Tja, gezonder natuurljk, maar who cares?”

    Nee nee nee, dat zie je helemaal verkeerd. ;) Ik koop het juist vanwege het extra vruchtvlees. Dichter bij de smaak van vers sinaasappelsap kun je nauwelijks komen. Tenzij je zelf gaat persen maar daar heb ik geen zin in.

    “Eh, Erik, waarom plak je op iedere tekening een product uit de supermarkt??”

    Ik kan niet goed tegen wit leeg papier. Dan weet ik nooit waar ik moet beginnen te tekenen. Daarom teken ik liever op dingen waar al iets op te zien is… of plak ik zelf wat dingen op het papier zoals hier.

    De Animal Crossing tekeningen zijn eigenlijk juist de afwijkende tekeningen vergeleken met de rest van mijn werk. Omdat ze zo leeg en relatief netjes zijn. Voor het dagboek vond ik dat beter, maar ik heb besloten om me met deze Mario tekeningen gewoon lekker uit te leven.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Rens

    aha, oke, wit is zo leeg.
    Vind ik ook!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.