Gamers onthouden reclame beter


Gamers houden van reclame? Dat staat er niet precies, maar we zijn er blijkbaar wel veel gevoeliger voor dan mensen zonder spelcomputer. "Gamers onthouden 15 procent meer dan gemiddeld de naam van het laatste merk dat ze op televisie in een commercial zagen. En gamers overwegen 69 procent meer dan gemiddeld om dat product ook te kopen. Gamers hebben zelfs 40 procent meer dan gemiddeld het desbetreffende product al in huis."
Je moet je wel afvragen waar zulke grote gemiddelde verschillen vandaan komen. Zijn gamers beter gewend om zich op een televisiescherm te concentreren? Wordt het verzamelen van voorwerpen zo’n sterk aangeleerd gedrag dat het zich ook buiten het gamen openbaart? Komt het omdat gamers gewend zijn aan voorgeprogrammeerde werelden waarin toeval niet bestaat en elke (reclame) boodschap een belangrijke hint kan zijn?

"Nog meer uitkomsten: Gamers bekijken 1 uur per week meer dan gemiddeld DVD’s en hebben veel minder bezwaar tegen product placement dan mensen die geen games spelen. Gamers zijn ook eerder geneigd een nieuwe winkel te bezoeken; 57 meer dan gemiddeld."

Geen wonder dat er momenteel zoveel hype is rond het gebruik van reclame in games. Afgaande op dit onderzoek zou het één de meest effectieve vormen van reclame ooit kunnen zijn.

Tijd om mijn bromfiets te verzekeren bij Univé!

Bron: marketing online
Met dan aan Michael van reclamewereld voor de tip.

Zie ook:
- Gamers hebben vaker lucide dromen
- Vetter kunnen we’t niet maken. Wel chiller.
- Tetris in de kofferbak van een Honda
- B.I.G. campagne groot succes

Lees ook:Adverteren in games heeft weinig zin
Lees ook:Katamari inspireert reclamemakers
Lees ook:Fils-Aime: Wiimote-breekt-tv-verhalen zijn vaak verzonnen
Lees ook:Xbox360 weer te koop
Lees ook:Nederlanders houden van shooters

11 reacties op “Gamers onthouden reclame beter

  1. MetroidPrime

    Ik merk zelf dat zodra er weer reclame op TV is dat ik eigenlijk vijf minuten later niet meer kan onthouden wat ik gezien heb.

    Laatst zag ik voor de zoveelste keer die reclame met de gekleurde stuiterballen in San Francisco, maar ik kon me absoluut niet meer herinneren waarvoor de reclame was. Ik heb dat eigenlijk wel met vrijwel alle reclame op TV, ik kan me wel herinneren wat er in de reclame gebeurd, maar niet welk produkt er wordt aangeprezen.

    Ik heb over het algemeen een zéér goed geheugen, behalve op het gebied van reclame.

      /   Beantwoorden  / 
  2. remkje

    Heb jij een bromfiets dan? :p
    Niks op tegen mijn vader heeft ook een brommer xD
    1 keer op gereden en ik doe het nooit meer
    :-o

      /   Beantwoorden  / 
  3. Michael

    @MetroidPrime: mocht je er erg mee zitten (:-), commercial was voor Sony’s Bravia tv’s met veel mooie kleuren …
    Tja, da’s toch niet de bedoeling van de reclamemakers en hun klanten. Foute boel.
    Je hebt toch niets steeds het einde van die commercial gemist, omdat je wegzapte omdat je m al zo vaak had gezien?

      /   Beantwoorden  / 
  4. erik

    “Ik heb dat eigenlijk wel met vrijwel alle reclame op TV, ik kan me wel herinneren wat er in de reclame gebeurd, maar niet welk produkt er wordt aangeprezen.”

    Dat komt me bekend voor. Die stuiterballen vond ik altijd al een mooi filmpje, maar pas na de zoveelste keer kijken begon ik me af te vragen wie het eigenlijk gemaakt had en heb ik even speciaal op het einde gelet. :p “O ja, Sony.”

    Wat ik nu ook een mooi filmpje vind is die huiskamer die zich met blauwe balletjes vult terwijl vader rustig de krant blijft lezen. En zijn kinderen zwemmen dan naar hem toe ofzoiets. Echt prachtig gemaakt, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren waar het eigenlijk een reclame voor is.

    “Tja, da’s toch niet de bedoeling van de reclamemakers en hun klanten. Foute boel.”

    De irritante reclames zijn meestal veel effectiever. Iedereen heeft er een hekel aan, maar je onthoudt tegen wil en dank wel wat er gezegd wordt.

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    “Heb jij een bromfiets dan? :p”

    Haha nee, maar ik zag hiernaast (rechts) een reclame van Univé. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  6. MetroidPrime

    Nee, ik zap nooit weg tijdens reclames. Ik zet de TV alleen aan als ik echt een programma ga volgen, dus ik wacht altijd tot de reclame is afgelopen en het programma weer verder gaat.

    Ik heb gisteravond CSI Miami gekeken(met 2 x 7 á 8 minuten reclame tussendoor) en de enige reclame die is langsgekomen die ik me nog kan herinneren is die nieuwe Dove reclame. Ik denk dat Erik op dat punt gelijk heeft, het zijn juist de irritante reclames die je bijblijven.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Syl

    maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren waar het eigenlijk een reclame voor is.”

    Voor een of ander drinken geloof ik.Weet aleen niet hoe het heet fruit nog iets dacht ik.

      /   Beantwoorden  / 
  8. denise

    ik kan reclames vrij goed herinneren :)

      /   Beantwoorden  / 
  9. Michael

    @MetroidPrime: ik hoop niet dat je je Dove herinnert omdat die reclame zo irritant is… Want de enige adverteerder die het aandurft ook minder knappe, minder slanke, minder jonge mensen in beeld te brengen. Goed van Dove, heel erg goed, vind ik.

      /   Beantwoorden  / 
  10. annen!

    fruit shoot:P

    dat is die reclame met die blauwe balletjes:P

      /   Beantwoorden  / 
  11. MetroidPrime

    @Michael

    Het is niet zozeer de reclame zelf waar ik me aan irriteer, het is het liedje op de achtergrond. Het idee van de reclame zelf vind verder ik best goed.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.