Categorie: "3ds"

Nieuwe trailer: Super Mario Maker for 3DS

Kijken op YouTube
Als level editor kan ik de 3DS-versie van Super Mario Maker niet serieus nemen (je kunt je zelfgemaakte levels niet eens delen met de rest van de wereld), maar het spel bevat wel 100 gloednieuwe levels van Nintendo’s eigen ontwerpers. Als die een beetje leuk zijn, dan zou je Super Mario Maker for 3DS bijna kunnen zien als een nieuwe 2D platformer. De meeste “echte” Mario-spellen moeten het doen met minder dan 100 levels.

Daar staat tegenover dat de meegeleverde levels in de Wii U-versie niet veel voorstelden. Dat waren korte tutorials, van hooguit 2 of 3 schermen lang. Vooral bedoeld om trucjes uit te leggen, die spelers dan konden toepassen in hun eigen ontwerpen. Hopelijk zijn deze 100 nieuwe levels iets ambitieuzer van opzet.

De Medal Challenges in deze trailer zien er trouwens wel leuk. Eigenlijk gewoon achievements/trophies, maar allemaal erg creatief. Levels uitspelen zonder te springen of zonder ‘rechts’ op de vierpuntsdruktoets los te laten? Ik wou dat ik zulke challenges in mijn eigen levels kon stoppen!

strong>Neo-games.blog forum

Opvolger Inchworm Animation heeft nog meer mogelijkheden

Kijken op YouTube
Ik had grote plannen met Inchworm Animation. Stop-motion animaties, gefilmde beelden van mijn kat overtrekken tot tekenfilms, korte animaties achter elkaar plakken om langere verhalen te vertellen… ik zag het al helemaal voor me.

Je raadt het al: uiteindelijk is er niet veel van terechtgekomen. Je kon al die dingen wel doen met Inchworm, maar het voelde een beetje zinloos om zoveel tijd te steken in een verouderde DSiWare-app. De animaties hadden een hele lage resolutie, en het was lastig om ze met andere mensen te delen.

Opvolger Butterfly heeft een iets hogere resolutie (het is eindelijk een volwaardige 3DS-app) en je kunt je creaties uploaden op een handige website. Zo wordt het al een stuk aantrekkelijker om mooie dingen te maken. Daarnaast kun je met Butterfly ook in stereoscopische 3D tekenen, en geluidseffecten toevoegen om echte tekenfilms te maken. Bekijk de trailer voor nog meer details. Die voorbeeldanimaties zien er goed uit.

In Amerika verschijnt Butterfly: Inchworm Animation II op 27 oktober. Nu maar hopen dat wij in Europa niet weer zo lang hoeven wachten.

Neo-games.blog forum

De Super Mario Build-A-Level Mug

mariomakermug
Een mok voor Super Mario Maker waarop je met stickers je eigen Mario-level kunt ontwerpen. Wat een geniaal idee.

De Build-A-Level Mug is een van de zes cadeautjes waar Engelse fans uit mogen kiezen als ze de 3DS-versie van Super Mario Maker bestellen via de officiële Nintendo Store. Andere cadeautjes zijn bijvoorbeeld een vraagtekenblok-opbergdoosje, een notitieblok met bewegende kaft en de Super Mario Bros.-onderzetters die vroeger in de sterrencatalogus stonden. Best een leuke actie dus. Je zou er bijna door vergeten dat Nintendo het leukste onderdeel van Super Mario Maker uit de 3DS-versie heeft gestript. (Namelijk de mogelijkheid om je zelfgemaakte levels via internet met andere spelers te delen).

De Build-A-Level Mug is trouwens ook los te koop via diverse webwinkels. Bijvoorbeeld hier voor €9,99. Volgens de beschrijving zijn de stickers wél watervast, maar niet vaatwasserbestending. Je bent gewaarschuwd.

Neo-games.blog forum

Luigi in de 2DS-fabriek

Kijken op YouTube
Nintendo of America heeft de kleuren van de 2DS veranderd. Voortaan is de voorkant gekleurd (rood of blauw) en de achterkant zwart. Dat was tot nu toe precies andersom.

Niet echt spannend nieuws, maar het filmpje waarmee de verandering wordt aangekondigd is wel grappig. Kijk wat er gebeurt als Luigi voor één dag de leiding krijgt over de 2DS-fabriek.

  • Sony en Microsoft zouden uitgelachen worden om zo’n amateuristisch aankondigingsfilmpje, maar bij Nintendo stoort het niet echt. Het past eigenlijk wel bij hun vriendelijke, benaderbare imago.
  • Let ook op de andere mailtjes in Luigi’s inbox. Kirby die zin heeft om een hapje te eten, Waluigi die hem probeert te phishen met een “Free coins! Click now!”, en mijn favoriet: Wario die geld nodig heeft voor zijn Crowdfarting campagne.

Neo-games.blog forum

Beperkte versie Super Mario Maker naar 3DS

Kijken op YouTube
Super Mario Maker komt naar de 3DS met een paar bizarre beperkingen.

  • Niet alle levels die zijn gemaakt in de Wii U-versie werken op de 3DS. Ik gok dat Nintendo de voorwerp-limiet heeft verlaagd. Grote levels die zijn volgestampt met honderden muntjes en vijanden vragen waarschijnlijk te veel van de 3DS. Jammer, maar begrijpelijk.
  • Het is in de 3DS-versie niet mogelijk om te zoeken naar specifieke levels. De enige manier om levels van andere spelers te spelen is via de 100 Level Challenge (waar ze willekeurig worden geselecteerd) of in het tabblad ‘Recommended’, waar Nintendo iedere week een handjevol levels aanbeveelt.
  • En de grootste WTF: levels die zijn gemaakt in de 3DS-versie kunnen niet worden geüpload naar Nintendo’s servers. Je mag ze alleen via local wireless delen met vrienden in dezelfde kamer.

Zo blijft er natuurlijk weinig over van Super Mario Maker. Zelf levels bouwen is tof, maar als je ze niet kunt delen met de rest van de wereld voelt het wel een beetje zinloos. Het waren juist de reacties van andere spelers op Miiverse die mij motiveerden om nieuwe levels te blijven maken. Jammer dat Nintendo dat allemaal overboord gooit voor de 3DS-versie.

Yoshi’s Woolly World naar de 3DS

Kijken op YouTube
Yoshi’s Woolly World komt naar de 3DS. Geen nieuw spel helaas, maar een port van de Wii U-versie met een paar extra’s. Vooral die Poochy Pups lijken me handig. Sommige geheimen in dit spel zijn echt belachelijk goed verstopt, dus een hond die je de goede kant op wijst komt zeker van pas.

De eerste Yoshi’s Island uit 1995 zal altijd het beste Yoshi-spel blijven, maar ik vond Woolly World ook erg leuk. Het ziet er fantastisch mooi uit, en van alle vervolgen is dit de enige met een paar frisse nieuwe ideeën. Een aanrader voor alle 3DS-bezitters die de Wii U-versie hebben gemist.

Neo-games.blog forum

Pikmin platformer aangekondigd voor 3DS

Kijken op YouTube
Pikmin komt naar de 3DS!

…als een 2D platformspel. Er is vast een goede reden waarom Nintendo geen échte draagbare Pikmin ontwikkelt (te weinig rekenkracht? Niet genoeg pixels?), maar ik ben bang dat deze trailer een Federation Force-achtige backlash gaat veroorzaken.

En dat terwijl het spel er eigenlijk best leuk uitziet. Captain Olimar kan nog steeds Pikmin commanderen (met de stylus) om puzzels voor hem op te lossen. Vooral de splitscreen-scene vanaf 0:50, waarin twee groepen Pikmin verschillende taken krijgen, is veelbelovend. Zo te zien bevat dit platformspel ook een dosis real time strategy.

Neo-games.blog forum

Grasmaai-simulator Legend of Kusakari naar 3DS

Kijken op YouTube

Geef het maar toe. Stiekem vind jij grasmaaien ook een van de fijnste activiteiten in The Legend of Zelda. Als spelmechanisme stelt het niet veel voor, maar het omhakken van al die sprietjes heeft iets heel bevredigends. Vooral als het lukt om met één welgemikte spin attack 9 plukken gras tegelijk weg te maaien. Zalig!

Ontwikkelaar Librage begrijpt wat ik bedoel. Hun Legend of Kusakari voor de 3DS is een soort Zelda-kloon, die volledig draait om het kortwieken van gras. Vijanden en schatkistjes interesseren Shiba Kari niet; zijn enige doel is een netjes gemaaid grasveld. Dat klinkt als een grap, maar volgens mensen die de Japanse versie al hebben gespeeld heeft Legend of Kusakari verrassend veel diepgang. Het hele spel draait om het opbouwen van combo’s, door met dash-aanvallen en spin attacks in één beweging zoveel mogelijk gras weg te maaien.

De trailer ziet er helaas niet zo gelikt uit als Nintendo’s eigen Zelda’s, maar toch een interessant idee voor een spel. Legend of Kusakari is vanaf 25 augustus verkrijgbaar in de Europese eShop. De prijs wordt €4,99.

Neo-games.blog forum

Nostalgisch horrorspel Back in 1995 naar 3DS

backin1995
Je zou hem eerder verwachten op een spelcomputer van Sony, maar volgens Japanse gamingsite Inside komt Back in 1995 naar de 3DS. Het is een horrorspel dat er expres ouderwets uitziet. Alsof het ergens in de jaren ’90 is verschenen voor de eerste PlayStation. Inclusief hoekige poppetjes met gepixeleerde textures.

De recensies voor de pc-versie van Back in 1995 waren, eerlijk gezegd, niet zo positief, maar ik vind de graphics zo fascinerend dat ik toch nog steeds nieuwsgierig ben. Destijds was ik blij toen we met de komst van de PlayStation 2 eindelijk mooiere spellen kregen, maar 20 jaar later hebben al die kale gebouwen toch ook hun charme. Als dit op de 3DS een goedkoop eShop-spelletje wordt, denk ik dat ik Back in 1995 toch een kans ga geven. (Trailer na de klik).

Recensieoverzicht: Mighty No. 9

Kijken op YouTube
Despite its pedigree, Mighty No. 9 doesn’t seem to have a good sense of what was fun about Mega Man, or 2D action-platformers in general.
IGN

Games like Shovel Knight feel more like a spiritual successor than this half-baked misstep.
Game Informer

Mighty No. 9 is an inoffensively average game sprung from the memories of the past, with little to show for its position in the present.
Gamespot

But all of this excellent gameplay design is only as good as the scenery you’re playing it in, and sadly, most of Mighty’s levels are too by-the-book.
Destructoid

The final result, however, is a dull, unattractive, unpolished game that does little to improve upon, let alone emulate in a consistently enjoyable way, Mega Man’s classic gameplay.
Polygon

Beating the game for the first time on Normal will then unlock harder difficulties, but it still felt easy, and Hard isn’t much better
EGM

It’s arguably Keiji Inafune’s best work to date, but for the vast majority of players, it may prove too gruelling to justify its more ordinary pay-offs.
Eurogamer

Ik had gehoopt op een paar ‘leuk voor de fans’-recensies, maar zo te horen is er echt wel veel mis met Mighty No. 9. Iedere schrijver struikelt over een ander probleem (het speelt niet lekker, de levels zijn saai, de graphics zijn lelijk, er wordt te veel gepraat, het is te makkelijk, het is te moeilijk), maar de conclusie is steeds dat Mega Man-fans dit spel beter kunnen vermijden. Toch jammer. In de trailers vind ik het er, ondanks de kale graphics, nog steeds leuk uitzien. Misschien maar even wachten tot hij over een paar maanden wordt afgeprijsd.

Neo-games.blog forum