De $20.000.000 campagne voor Lost Planet


Een interessant interview (als je je voor zulke onderwerpen interesseert tenminste) met marketing-guru Mark Beaumont op Forbes. Er wordt gepraat over hoe hij Lost Planet in het Westen op de kaart heeft gezet als één van de meest gehypete Xbox360 spellen van het moment. Die marketing blijkt net zo duur te zijn (20 miljoen dollar!) als de ontwikkeling van de game zelf (totale Lost Planet-kosten voor Capcom: 40 miljoen dollar), maar de resultaten liegen er niet om. Alleen al met pre-orders is het spel een miljoen keer verkocht nog voordat het zelfs maar een dag officieel in de winkels lag.

Het eerste waar Beaumont voor zorgde was dat er met veel lawaai twee demo’s (één in mei en één in november) op Xbox Live werden geplaatst om de interesse van gamers op te wekken. Een mooi compliment voor Lost Planet omdat het bewijst dat het succes ook voor een groot gedeelte ouderwets aan de kwaliteit van het spel te danken was.

De volgende stap was om vooral niet in gamesbladen en op MTV te adverteren, terwijl dat juist de dingen waren die Capcom vroeger altijd standaard deed bij een nieuw spel. Om een community-gevoel op te wekken leek het Beaumont een beter idee om een wedstrijd uit te schrijven waarbij mensen hun eigen Lost Planet-website mochten ontwerpen. “Het publiek van tussen de 17 en 24 jaar oud is op zoek naar producten die ze zelf kunnen ontdekken, merken die hen worden opgedrongen via bedachte reclamecampagnes hebben veel minder effect.

Voor het slot-offensief (ongetwijfeld ook het duurste gedeelte) koos Beaumont tenslotte wel weer voor een traditioneel reclamefilmpje/trailer, maar in plaats van op MTV en rond game-programma’s werd dit filmpje uitgezonden in de bioscoop, tussen de voorfilmpjes van Casino Royale. In Amerika werd er vervolgens ook nog zendtijd ingekocht tijdens de National Football League, wat in dat land uiteraard een miljoenenpubliek garandeerde. (Maar ook hier in Nederland hebben mensen de Lost Planet reclame voorbij zien komen op onverwachte prime-time momenten en op andere zenders dan de muziek-zenders).

Het blijft een rare gedachte dat er op zulke subtiele manieren met onze gevoelens wordt gespeeld, maar dat het effect heeft valt nauwelijks te ontkennen. Lost Planet was de afgelopen weken alom aanwezig in de media, en voelde in januari beslist aan als hét Xbox360 spel van het moment.

Wordt ongetwijfeld vervolgd zodra Capcom weer een nieuw spel af heeft.

Bron: Forbes

Zie ook:
- Kane & Lynch niet, Saints Row wel, DMC4 toch niet
- Frank Black doet GRAW 2

Lees ook:Lost Planet blijft gewoon exclusief voor Xbox360
Lees ook:Capcom onthult Lost Planet 2, in ieder geval voor de Xbox 360
Lees ook:E.X. Troopers (PS3, 3DS) is een vervolg op Lost Planet, maar dan anders
Lees ook:Dead Rising, Lost Planet niet naar PS3
Lees ook:Lost Planet – gametrailers video review

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.