Categorie: "Wii U"

Miitomo en My Nintendo komen volgende maand

miitomo
Twee Nintendo-nieuwtjes vandaag:

  • Vanaf 17 februari kunnen fans zich inschrijven voor Nintendo’s eerste smartphone-spel Miitomo. Dat is dus nog niet de lancering (die volgt in maart), je kunt alleen alvast een account aanmaken. Miitomo is een soort vervolg op het 3DS-spel Tomodachi Life. Jouw Mii beleeft avonturen in een virtuele wereld, alleen zijn alle Mii-poppetjes die hij tegenkomt nu gemaakt door andere spelers. Volgens Nintendo wordt het een verrassende manier om je vrienden beter te leren kennen.
  • In maart wordt ook de opvolger van Club Nintendo gelanceerd. Met My Nintendo kunnen fans twee soorten “Points” (de nieuwe sterren) verzamelen. Platinum Points krijg je gratis door spellen te spelen en de eShop te bezoeken. Je kunt ze inwisselen voor digitale kadootjes zoals achtergronden en thema’s voor je 3DS. Gold Points zijn interessanter. Je verdient ze door spellen te kopen, en je gebruikt ze om in de eShop korting te krijgen op andere spellen. Leuk systeem!

Lego Star Wars: The Force Awakens trailer gelekt

Kijken op YouTube
De trailer voor Lego Star Wars: The Force Awakens is per ongeluk te vroeg gelekt. Geen schokkend nieuws, maar toch leuk. Lego Star Wars was in 2005 Traveller’s Tales’ allereerste Lego-spel en meteen een grote hit dankzij de schattige humor. Dat is in deze trailer (een nauwkeurige remake van de eerste trailer voor The Force Awakens) gelukkig niet anders. Die “BB on board” bumpersticker wordt vast populair onder hippe Star Wars-ouders.

  • Omdat hij is gelekt weet ik niet zeker hoe lang deze trailer online blijft staan. We zullen zien.
  • Volgens een beschrijving op de Xbox Games Store bevat Lego Star Wars: The Force Awakens ook exclusieve bonus-content die het gat overbrugt tussen Episode VI en Episode VII. Spannend!
  • Lego Star Wars: The Force Awakens verschijnt op 28 juni voor 3DS, PlayStation 3, PlayStation 4, Vita, Wii U, pc, Xbox 360 en XBox One.
  • Update: Filmpje vervangen door de officiële, superscherpe, extra lange trailer met nóg meer grappen. Zo vet. Ik was bijna vergeten hoe leuk de Lego-spellen kunnen zijn als ze gaan over een film die je ook echt hebt gezien.
  • Update 2: Ondertussen heeft Sony aangekondigd dat het “Phantom Limb Level Pack” (waarschijnlijk dat verhaal tussen Episodes VI en VII – aan de naam te horen zal het wel gaan over Luke Skywalker’s afgehakte hand) als eerste beschikbaar komt voor PS3- en PS4-spelers. Altijd jammer als de DLC van een multiplatform spel toch weer exclusief moet zijn, maar het is gelukkig maar tijdelijk.

Super Mario Wallpaper Maker

supermariowallpaper
Hé dat is grappig. Nintendo heeft een website gelanceerd om zelf bureaubladachtergronden te ontwerpen. De interface lijkt sprekend op Super Mario Maker, inclusief de optie om vijanden groter te maken door er een paddenstoel op te slepen. En net als in het spel kun je op ieder moment schakelen tussen de graphics van SMB, SMB3, SMW en NSMBU. Alleen de optie om je creaties te spelen ontbreekt. Daarvoor zul je nog steeds een Wii U moeten kopen.

De website is alleen beschikbaar in het Japans, maar met zo’n eenvoudige interface is dat geen bezwaar.

Neo-games.blog forum

Hoe moet Igarashi’s Bloodstained eruitzien?

shader1

shader2
Koji Igarashi wil graag weten welk plaatje jullie mooier vinden. De zachte look van het bovenste plaatje, of de harde tekenfilmlijnen op het tweede plaatje. De makers van Bloodstained (het op Kickstarter gefinancierde vervolg op Castlevania) komen er zelf niet uit welke stijl beter bij hun spel past, dus vragen ze de fans om hulp. Ook voor de achtergronden zijn verschillende Shaders bedacht, en iedereen die zich geroepen voelt mag op dit formulier zijn of haar mening geven.

  • Voor de duidelijkheid: de zachte look heet Shader #1, en de tekenfilmstijl Shader #3. Kijk vooral ook even op de Kickstarter-pagina voor nog meer voorbeeldplaatjes.
  • Ik heb zelf een duidelijke voorkeur voor Shader #3, misschien ook omdat dat tot nu toe de stijl was van alle illustraties voor Bloodstained.

Twilight Princess HD’s Amiibo-dungeon in beeld

Kijken op YouTube
Is dat alles? Die gloednieuwe Amiibo-kerker in Twilight Princess HD is gewoon weer een vechtkelder met steeds sterkere vijanden? Slecht nieuws voor Amiibo-fans, maar persoonlijk ben ik eigenlijk wel blij dat ik over een paar weken gewoon de goedkope versie van Twilight Princess HD (zonder Amiibo) kan kopen. Zo’n extra grot met “waves of enemies” kan ik makkelijk missen.

Deze trailer is per ongeluk te vroeg online gezet door Nintendo Duitsland. Het origineel werd meteen weer verwijderd, maar meerdere fans hebben hem opnieuw geüpload. Er is dus een kans dat Nintendo alle kopieën laat verwijderen, maar voorlopig zou de video moeten werken.

Neo-games.blog forum

Amiibo-kerker in Twilight Princess HD?

WOLFLINKAMIIBO
Wordt dit dan eindelijk mijn eerste Amiibo? Tot nu toe waren Nintendo’s plastic poppetjes makkelijk te negeren. Ze hadden toch bijna geen nut in de bijbehorende spellen. Een extra kostuum of een manier om vals te spelen in moeilijke levels… best leuk, maar geen reden om 16 euro uit te geven.

Maar het gerucht gaat dat Wolf Link een gloednieuwe kerker unlockt in de Wii U-remake van Legend of Zelda: Twilight Princess. En dat zou natuurlijk wel interessant zijn. Jammer als Zelda-fans echt worden gedwongen om een Amiibo te kopen, al ziet hij er gelukkig wel mooi uit.

  • Toen dit bericht begon te circuleren op Nintendo-fansites, pastte webwinkel Amazon snel de bewuste pagina aan. Meestal een aanwijzing dat het verhaal klopt.
  • Nu maar afwachten of “The Twilight Cave” een échte dungeon is, of alleen zo’n kelder met 100 identieke verdiepingen en steeds sterkere vijanden.
  • The Legend of Zelda: Twilight Princess HD is vanaf 4 maart te koop voor de Wii U.

Drill Dozer (GBA) naar Wii U eShop

drilldozer
He leuk, Nintendo’s oude GBA-spelletje Drill Dozer komt deze week naar de Europese Wii U eShop. Het is een ouderwetse platformer over een meisje met een mechanische drilboor, afkomstig uit dezelfde studio als alle Pokémon-spellen. Vreemd genoeg is het nooit in Europa uitgebracht, maar in Amerika kreeg Drill Dozer destijds lovende recensies. Nu kunnen we eindelijk zien of al die Amerikaanse gamesjournalisten gelijk hadden.

Drill Dozer werd in 2006 geleverd op een speciale spelcassette met ingebouwde rumble-motor. Een leuke gimmick waardoor spelers de drilboor ook echt voelden trillen. Gelukkig heeft de Wii U Gamepad ook een rumble-functie (niet zo’n krachtige, maar toch), en Nintendo heeft bevestigd dat Drill Dozer daar als enige Virtual Console-spel gebruik van mag maken.

Drill Dozer is vanaf 7 januari te koop in de Wii U eShop voor €6,99.

The Next Penelope komt nog steeds naar Wii U

nextpenelope
“I have a very peculiar relation to Nintendo players. Ever since the first announcement, they always were present. Every announcement moved around the specialized websites, and I rarely have seen that enthusiastic people on Twitter. It was out of the question to let them down, be it at least to thank them for their incredible interest. Hence…

…while I’m writing, the very talented studio Blitworks is currently totally rewriting Penelope from scratch to C++, and making a great port / remake on consoles. It’s a gigantic amount of work, and they will even publish it, prioritizing WiiU.”

Dit is voor Nintendo-fans het relevante citaat uit Aurélien Regard’s post-mortem. Indiegame The Next Penelope komt nog steeds naar de Wii U (en zo te lezen ook naar andere spelcomputers). Het is een kruising tussen een racespel en een shoot´em up. Inclusief eindbazen en een story mode die losjes is gebaseerd op de mythe van Odysseus. Grafisch lijkt het spel heel erg op F-Zero. Misschien dat Nintendo-fans daarom zo enthousiast zijn.

Iedereen die geïnteresseerd is in game development zou eigenlijk ook de rest van Regard’s blogpost moeten lezen. Het is een confronterend verhaal over een man die 3 jaar lang keihard heeft gewerkt aan een spel dat vervolgens nauwelijks verkocht. Ondanks veel media-aandacht en superpositieve recensies. Ik hoop echt dat The Next Penelope op spelcomputers wel een groot publiek bereikt.

Noitu Love 2 naar Wii U en 3DS

noitulovedevolution
Vijf jaar geleden schreef ik dat indiegame Noitu Love 2 uitgebracht zou worden voor Nintendo’s Wii. Dat leek een goed plan, maar helaas kwam de studio die het spel zou porten daarna in de problemen. Wat er precies misging weten we niet, maar Noitu Love 2 verscheen uiteindelijk niet voor de Wii. Ik baal er nog steeds van.

Gelukkig krijgen we een herkansing. Ontwikkelaar Konjak kondigde vandaag een nieuwe versie van zijn spel aan voor Wii U en 3DS. Noitu Love: Devolution (die titel is een palindroom!) staat gepland voor het eerste kwartaal van 2016. In de oorspronkelijke pc-versie richtte je op vijanden met de muis, dus het touchscreen van Nintendo’s spelcomputers zou ook prima moeten werken.

SMB3 naar Virtual Console met e-Reader levels

sma4smb3
Dus Japanse gamers krijgen volgende week Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 in hun eShop. Dat lijkt overbodig – de Game Boy Advance-versie van een NES-spel dat ook nog steeds verkrijgbaar is – maar SMA4:SMB3 heeft een interessante extra.

Toen dit spel in 2003 verscheen voor de GBA konden Japanse en Amerikaanse gamers er een e-Reader op aansluiten. Met dat accessoire scanden ze vervolgens kaartjes in die nieuwe levels openden in het spel. Nu Nintendo ieder jaar een nieuwe 2D Mario uitbrengt lijkt dat misschien niet zo bijzonder, maar in 2003 was het best speciaal. Voor het eerst sinds Super Mario World (1991) waren er weer gloednieuwe Mario-levels van Nintendo’s eigen ontwerpers.

Het goede nieuws is dat al die bonuslevels straks ook beschikbaar zijn in de Virtual Console-versie van SMA4:SMB3. Met een beetje geluk (het spel is nog niet officieel aangekondigd voor de Europese eShop) ontdekken we binnenkort dus eindelijk wat we al die jaren hebben gemist.