Iwata: fan van Will Wright, geen concurrent van Sony

Seattle Times: Nintendo heeft heel lang gewacht voordat ze begonnen met online gaming omdat er nog niet genoeg geld mee te verdienen viel. Is dat nu anders?

Iwata: Ik hoor sommige mensen inderdaad zeggen dat dat de reden is dat wij ons niet actief met online gaming hebben bezig gehouden. Misschien is Nintendo er niet genoeg in geslaagd om ons standpunt duidelijk te maken.

Het grootste probleem was niet het geld, maar vooral hoeveel, of eigenlijk hoe weinig, mensen vervolgens gebruik zouden maken van een Nintendo online service. Waar we al die tijd mee bezig zijn geweest is proberen een manier te verzinnen om zoveel mogelijk mensen die onze spelcomputers kopen ook gebruik te laten maken van de online service. En tot nu toe was de tijd daar gewoon nog niet rijp voor. We hadden geavanceerde internet technologie nodig, we moesten wachten op een hogere penetratiegraad van breedband internet, we wilden ook graag dat er hotspots zouden opduiken in steden waar we gebruik van konden maken. Al dat soort dingen. En nu we dan zover zijn, vonden wij dat het moment was gekomen om ons wat meer te gaan richten op online gaming
Seattle Times: wat voor effect heeft de vertraging van de Playstation 3 op Nintendo?

Omdat wij met de Revolution zulke andere dingen willen bereiken dan Sony met de Playstation 3, denk ik niet dat hun uitstel erg veel invloed zal hebben op ons. We hebben eigenlijk nooit met argusogen gekeken wanneer zij de Playstation 3 uit zouden brengen, we hopen simpelweg dat het ons lukt om de Revolution in 2006 te lanceren.

Toen we de GameCube lanceren, en dit is mijn persoonlijk mening, vond ik dat we er niet in zijn geslaagd om ons voldoende van de Playstation 2 te onderscheiden. Maar als we het hebben over de Revolution en de Playstation 3… die machines worden zo totaal verschillende van elkaar. Ik denk niet dat er veel consumenten zullen zijn die twijfelen welke ze zullen kiezen. Er is zoveel verschil dat ze geen alternatief van elkaar zijn. Mensen willen het één, of het ander.

Met de Xbox360 en de PS3 daarentegen, denk ik dat er juist heel veel overeenkomsten zijn. Dus misschien dat een vertraging bij één van die twee wel invloed zal hebben op de strategie van de ander. Maar daar hebben wij geen last van.

Natuurlijk willen we wel dat mensen in de eerste plaats een Revolution aan zullen schaffen. We gaan niet bewust mikken op de tweede plaats. We willen dat mensen goed begrijpen dat de Revolution een must-have voor hen is.

Seattle Times: Concurreert Nintendo dan eigenlijk nog wel steeds met Sony en Microsoft?

Iwata: In de brede zin van het woord: ja. Uiteindelijk hebben mensen toch een bepaald budget dat ze aan entertainment kunnen uitgeven. Dus in die zin concurreren we eigenlijk met ieder bedrijf dat entertainment aanbiedt.

Maar als je wat gerichter kijkt, dan: nee, eigenlijk niet. Met de informatie die ik haalde uit Sony’s keynote speech gisteren, begrijp ik dat Sony vooral wilden zeggen dat zij alles gaan doen wat Xbox Live ook kan, en dat ze het zelfs beter kunnen dan de Xbox360. Nintendo heeft wat dat betreft toch hele andere doelstellingen.

Seattle Times: Wat zijn spellen die u leuk vindt, maar die Nintendo niet zelf maakt?

Iwata: Alle spellen die Will Wright (Sim City, The Sims) maakt vind ik leuk. Zijn spellen kunnen door niemand anders dan Will Wright gemaakt worden. Ze dagen het intellect van de speler uit, en ze zijn altijd leuk om te spelen zonder gebruik te maken van ovedreven veel geweld, mensen vermoorden en dat soort dingen. Hij is echt één van die zeldzame mensen die een eigen unieke vorm van entertainment kunnen maken.

Bron: Seattle Times

Zie ook:
- Iwata: gamers zijn verveeld
- Geen wereldwijde releasedatum voor de Revolution
- Geen klassieke Rare spellen op de Revolution
- Animal Crossing komt ook naar de Revolution
- Iwata over de Revolution
- Revolution in november?
- Bekijk hier het Zelda: Phantom Hourglass filmpje (direct feed)
- Eerste wazige beelden van Zelda DS
- ZELDA DS! The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
- Iwata over de Revolution

Lees ook:Iwata: gamers zijn verveeld
Lees ook:Eerste wazige beelden van Zelda DS
Lees ook:Iwata belooft goedkope Revolution games
Lees ook:De Revolution zit nog vol verrassingen
Lees ook:ZELDA DS! The Legend of Zelda: Phantom Hourglass

3 reacties op “Iwata: fan van Will Wright, geen concurrent van Sony

  1. jaivey

    poeh he

      /   Beantwoorden  / 
  2. mumu

    Iwata = wijsheid ^^
    Want ik ook luv Will Wright :D

    Bitte wil ik nog wel graag op de nintendo ds:
    - “pc sims” (console-sims = stom)
    - pikmin
    - goldeneye
    - zelda in OOT-stijl (dus 3d!) :(

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    - “pc sims” (console-sims = stom)

    Nog nooit op de pc gespeeld, dus daar kan ik niks over zeggen.

    - pikmin

    Dat zouden ze inderdaad moeten doen! Ik vond het op de gamecube al verrassend makkelijk om te besturen, maar op de DS kun je ze natuurlijk helemaal goed aansturen. De graphics zouden wel sterk versimpeld moeten worden, maar de gameplay zou fantastisch kunnen zijn!

    - goldeneye

    ;)

    - zelda in OOT-stijl (dus 3d!) :(

    Daar zit ik niet echt op te wachten. Ik vond persoonlijk Mario64DS echt heel slecht besturen. Met de vierpuntdruktoets niet nauwkeurig genoeg, en die thumb-strap kan ik ook maar niet gewend aan raken. Het gebrek aan een camera-stick (of die vier gele knopjes van de N64) is ook een groot gemis. Ik ben in ieder geval dolgelukkig dat de aangekondigde Zelda zal spelen als een 2D-game. :D

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.