Categorie: "retro games"

De Japanse – 1 wereld


Ken je wereld - 1 nog? Eén blokje uit het plafond wegtikken en gehurkt naar-links-kijkend dóór de muur heen springen? Ja, die - 1 wereld. Het is misschien wel de beroemdste glitch in een spel ooit, maar het eigenlijke level is nogal… saai. In ieder geval niet zo spannend als de - 1 wereld in de Japanse Famicom Disc System versie van Super Mario Bros. Ik realiseer me dat dit voor sommige mensen oud nieuws zal zijn (filmpje stamt al uit juni 2006), maar ik viel bijna achterover van verbazing toen ik het zag. Princess Toadstool zweeft door de lucht, Mario rent op dubbele snelheid en er zwemmen Bloopers in Bowser’s castle!

Oh, en weet je nog hoe onze wereld - 1 zichzelf eindeloos herhaalde totdat de timer op was? Nou, in Japan konden spelers ook nog naar wereld - 2 en daarna naar wereld - 3!

Nintendo over de geheimen van het winkelkanaal


Wist jij dat de de achtergrondmuziek in het winkelkanaal van de Wii is geschreven door Kazumi Totake? De man achter de muziek in Animal Crossing? Totakeke? K.K. Slider? Ik wist het ook niet, maar ik las het zonet in dit interview met de makers van het winkelkanaal. Het winkelkanaal zelf vind ik een ramp (qua navigatie en het ontbreken van nuttige informatie) maar de sfeer is er dankzij die muziek wel altijd top. Ook de klassieke Mario sprite in beeld tijdens het downloaden maakt me altijd overdreven vrolijk.

Ik kan het nog!


Hoera voor de Virtual Console! Al mijn spelletjes zien er niet alleen net zo uit als vroeger, ze zijn ook nog écht precies hetzelfde. Inclusief alle rare glitches en foutjes die daar soms mee gepaard gingen. Dat kun je irritant noemen, maar hoe anders had ik Teenage Mutant Ninja Turtles vandaag moeten uitspelen?

Nieuw in het winkelkanaal: Legend of the Mystical Ninja, Punch-Out!, Dragon’s Curse


Pak je Wii Points maar want dit wordt een dure week! Laat ik er niet omheen draaien, Legend of the Mystical Ninja moeten we gewoon allemaal kopen. Punt uit. Als je van Japanse folklore houdt, als je van platformgames houdt, als je van retro-games houdt, als je van Gradius houdt… mis Mystical Ninja niet! En Punch-Out!! mag je eigenlijk ook niet missen. Had ik al gezegd dat Super Mario daar ook in meedoet? Als scheidsrechter? Mis het niet! Het enige spel wat je je vandaag misschien kunt veroorloven over te slaan is Dragon’s Curse… maar ook Dragon’s Curse heeft heel veel trouwe fans die je nu ongetwijfeld het tegenovergestelde zullen vertellen.

Dank u Nintendo, voor zo’n goede Virtual Console week!

Castlevania Virtual Console, helemaal over het hoofd gezien


Het was de nacht van donderdag op vrijdag, iets na middernacht. Ik zette de Wii aan en logde in op het winkelkanaal. Even kijken welke Virtual Console spellen er deze week waren toegevoegd. Ik zag maar één nieuw spel, maar dat was dan ook wel meteen het langverwachte A Link To The Past. Die heb ik al, dacht ik bij mezelf, en ik sloot het winkelkanaal weer af.

Groot was mijn verbazing toen iemand me er later op wees dat ook Castlevania was toegevoegd.

Nieuw in het winkelkanaal: The Legend of Zelda: A Link To The Past


Vorige week op het Nintendo hoofdkwartier in Großostheim (Duitsland):

Man A: “Zeg, kwam volgende week die Playstation 3 niet uit in Europa?
Man B: “Nu je het zegt… 23 maart… ik geloof zowaar dat je gelijk hebt!
Man A: “Moeten we daar niet een grote nieuwe release tegenover zetten?
Man B: “Goed idee! Maar mijn hemel, wat dan? Dat nieuwe Mario-spel is nog lang niet klaar.
Man A: “Misschien iets met de Virtual Console?
Man B: “Je bedoelt iets als Ocarina Of Time?
Man A: “Bijvoorbeeld, alleen staat die al online.
Man B: “Hm… Super Metroid?
Man A: “Nee nee, die is te obscuur.
Man B: “Yoshi’s Island?
Man A: “Niet groot genoeg, het moet een reden om een Wii aan te schaffen!
Man B: “Ik heb het! A Link To The Past!
Man A: “Bingo!

Super Mario Bros. vs. Daft Punk


Hoe het technisch allemaal precies werkt, ik weet het niet. De techniek heet “Circuit bending“, en het wordt volgens Siliconera vaak gebruikt door muzikanten om ongewone geluiden te krijgen uit bijvoorbeeld een speelgoed-keyboard of een ander goedkoop stukje electronica.

Maar in dit geval is er een ouderwetse NES onder handen genomen en dankzij circuit bending zo aangepast dat hij op hol slaat op het ritme van de muziek. Dat ziet eruit als de welbekende glitches (die je normaal gesproken zou verhelpen door even in de cartridge te blazen), alleen nu op het ritme van Daft Punk. Het zal de speelbaardheid wel niet ten goede komen, maar toch heeft de video een vreemd hypnotiserend effect dat ik niet eens echt onplezierig vind.

Terug naar TMNT


Het is een vreemde gewaarwording om vijftien jaar nadat je afstand moest doen van je NES weer terug te keren naar Teenage Mutant Ninja Turtles van Palcom (blijkbaar nog zo’n schaduwbedrijf van Konami). Nachtmerries had ik vroeger over dit spel. Maandenlang was ik bezig om me een weg door de zes genadeloze levels heen te worstelen en ik kan me nog levendig het gevoel van afgrijzen herinneren als ik in het vijfde of zesde level m’n laatste leven verloor en me realiseerde dat ik weer helemaal overnieuw moest beginnen.

Nieuw in het winkelkanaal: SPLATTERHOUSE, Ice Climbers, Teenage Mutant Ninja Turtles


Deze week geen echte grote klappers in het winkelkanaal, maar toch geen onaardige week. Een leuke beat-em-up in een griezelig sfeertje, één van Nintendo's allereerste spellen voor de NES die je beter kunt vermijden. En als jullie na vandaag niks meer van me horen heb ik me waarschijnlijk laten verleiden om een spel te downloaden waar ik heel veel (maar niet altijd even plezierige) herinneringen aan heb. Wens me sterkte.