Categorie: "PlayStation 4"

Een futuristisch racespel zonder racebanen

Kijken op YouTube

Nintendo’s beroemdste ontwerper, Shigeru Miyamoto, heeft ooit gezegd dat hij geen nieuwe F-Zero maakt omdat hij niet in herhaling wil vallen. Zonder een frisse invalshoek heeft het volgens hem geen zin om het zoveelste futuristische racespel uit te brengen.

Ik ben benieuwd wat Miyamoto van Lightfield zou vinden. Een nieuw racespel dat het hele concept van racebanen overboord gooit. Ruimteschepen stuiteren door futuristische landschappen en kleven vast aan ieder oppervlak (plafonds, asteroïden, de zijkant van gebouwen) dat voorhanden is. Een “omnidirectional version of parkour” noemen de makers het zelf.

Of dat een goed idee is moet natuurlijk nog blijken. De trailer is spectaculair, maar ook een beetje chaotisch. Hoe weten al die ruimteschepen welke bochten ze moeten nemen en waar de finishlijn is? Zijn er richtingaanwijzers? Verborgen signalen? En wat betekenen al die witte stippen? Een hoop vragen, maar er is in ieder geval niemand die kan zeggen dat Lightfield niet origineel is.

Lightfield verschijnt deze lente voor PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Yoku’s Island Expres is flipperkast en platformspel tegelijk

Kijken op YouTube

Een flipperkast die eigenlijk een platformspel is, en stiekem ook een open wereld avonturenspel? Ach ja, waarom ook niet. Yoku’s Island Expres (over een mestkever die een balletje jeweetwel vooruit duwt) lijkt qua graphics wel een beetje op Rayman Origins, alleen bestuur je de actie in dit spel met bumpers en flippers. En hoe raar dat ook klinkt, in bewegende beelden ziet het er eigenlijk heel vanzelfsprekend en verrassend leuk uit. De makers beloven een uitgebreid avontuur (“open world/metroidvania-style”) en ik heb er zin in.

Yoku’s Island Expres wordt ontwikkeld voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One. Een releasedatum is nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Vrolijke indiegame TumbleSeed aangekondigd voor Switch

Kijken op YouTube
Gespot op Tiny Cartridge: een tof spel dat blijkbaar al een tijdje in ontwikkeling was voor pc en PlayStation 4, maar dat nu ook is aangekondigd voor de Nintendo Switch. In TumbleSeed help je een boomzaadje dat (om een of andere reden) de top van een berg wil bereiken. De grap is dat spelers het zaadje niet rechtstreeks besturen, maar alleen een plankje kantelen waarop hij naar links of rechts rolt. Het idee is geleend van Ice Cold Beer, een heel oud mechanisch arcadespel (géén videogame!) van Taito.

  • Nu zou een simpel behendigheidsspelletje niet zo heel erg interessant zijn, maar de makers hebben het concept uitgebouwd tot iets dat ze een “rolly roguelike” noemen. In het kort: de berg wordt procedureel gegenereerd, en het zaadje vindt iedere keer andere power-ups. Die formule heeft de afgelopen jaren een paar ontzettend verslavende spellen opgeleverd (Spelunky, The Binding of Isaac, Rogue Legacy).
  • Bij het zien van de trailer denk je misschien dat Switch-spelers het balkje kunnen kantelen door in iedere hand een JoyCon te balanceren, maar dat zit er helaas (of gelukkig?) niet in. TumbleSeed wordt volgens de makers zo moeilijk dat een bewegingsgevoelige besturing onspeelbaar zou zijn. Je kantelt het balkje dus gewoon met 2 controlsticks.

Neo-games.blog forum

PlayStation 4 gaat externe harde schijven ondersteunen

externalstorage
Dat is handig: de PlayStation 4 ondersteunt binnenkort externe harde schijven. Toen ik mijn PS4 net had gekocht kon ik me niet voorstellen dat het geheugen (van 500GB) ooit vol zouden raken, maar inmiddels moet ik toch regelmatig spellen verwijderen om plaats te maken voor nieuwe downloads. Wat extra ruimte zou dus best welkom zijn.

  • De update is onderdeel van PS4 system software 4.50. Vanaf vandaag verkrijgbaar voor een kleine groep beta-testers (check je e-mail om te zien of jij ook bent geselecteerd), en later voor iedereen. Andere verbeteringen zijn een uitgebreider Quick Menu, de mogelijkheid om zelf achtergrondplaatjes te kiezen voor het menu, en een optie om 3D films ook echt in 3D te bekijken via Playstation VR.
  • Volgens Sony komen spellen op de externe harde schijf gewoon in het normale PS4 Home Screen te staan. Geen gedoe met extra mappen dus.
  • Overigens schijnt het ook vrij eenvoudig te zijn om de ingebouwde harde schijf van de PlayStation 4 te vervangen door een grotere, maar voor een leek als ik klinkt dat toch net iets gevaarlijker dan een los kastje aansluiten met een simpele USB-kabel.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Prey

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer van Prey, dat vandaag ook een definitieve releasedatum heeft gekregen. Vanaf 5 mei ligt het spel in de winkel voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Zo ongemerkt is dit toch wel een van de spellen waar ik dit jaar het meest naar uitkijk. De setting is gaaf (buitenaardse wezens zitten je achterna op een ruimtestation), je hebt interessante wapens (zoals een lijmpistool) en hoofdrolspeler Morgan Yu heeft een superkracht waarmee hij zich kan vermommen als alledaagse gebruiksvoorwerpen. En dan is er ook nog een mysterieuze subplot over wetenschappers die experimenten op je uitvoeren. Het is allemaal erg geheimzinnig en erg veelbelovend.

Neo-games.blog forum

Allerlaatste Dark Souls 3 DLC aangekondigd: The Ringed City

Kijken op YouTube
Voor de laatste DLC van de laatste Dark Souls neemt FromSoftware je heel toepasselijk mee naar het einde van de wereld. Letterlijk. The Ringed City ligt volgens de legende precies op de rand van de aarde (“at world’s end, as far as one can go”). Een gevaarlijke plek waar avonturiers de geheimen van het verleden proberen te ontdekken.

Ik moet bekennen dat ik na 3 spellen nog steeds geen idee heb waar Dark Souls over gaat, maar het klinkt alsof spelers die het verhaal wél hebben gevolgd in deze DLC een soort conclusie gaan vnden.

Zelf verheug ik me vooral op de vette eindbazen en spectaculaire locaties. De Ringed City ziet er in ieder geval weer erg bijzonder uit. Een half gekantelde stad die in een grote put lijkt te zinken.

Dark Souls 3: The Ringed City is vanaf 28 maart verkrijgbaar voor alle versies van het spel (pc, PS4, Xbox One).

Neo-games.blog forum

Veelbelovende Metroidvania: Sundered voor pc en PS4

Kijken op YouTube
Ken je Jotun nog? Dat Zelda-achtige actiespel in een handgetekende wereld? Aan de korte kant, maar volgens de meeste recensies wel erg leuk om te spelen? De makers lanceerden gisteren een Kickstarter voor hun nieuwe spel.

Sundered is een actie-platformer en een procedureel gegenereerde Metroidvania. Een heel ander genre dan Jotun dus, maar er zijn ook overeenkomsten. Je bestuurt bijvoorbeeld weer een heel klein poppetje op het scherm dat vecht tegen grote monsters en nog grotere eindbazen. De tekenstijl is ook onmiddellijk herkenbaar. Kleurrijk en tekenfilmachtig, maar toch ook serieus en soms zelfs griezelig. Met andere woorden: het is allemaal weer erg veelbelovend. Verken een ondergrondse wereld die er iedere keer anders uitziet, en gebruik na de game over je verzamelde ‘shards’ om permanente upgrades voor jezelf te kopen. Zo krijgt je personages steeds meer mogelijkheden, waardoor hij uiteindelijk de uitgang kan bereiken.

Sundered staat gepland voor pc en PlayStation 4, en de verwachte releasedatum is al in juli 2017. Een exemplaar reserveren kan door 20 Canadese dollars te doneren (ongeveer 14 euro), maar aangezien de Kickstarter nu al is geslaagd kun je ook gewoon wachten tot het spel uit is.

Neo-games.blog forum

Little Nightmares krijgt releasedatum en nieuwe trailer

Kijken op YouTube
Little Nightmares is niet alleen het schattigste horrorspel ter wereld, het is ook verrassend origineel. Zombies, weerwolven en verlaten landhuizen zijn inmiddels uitgekauwde clichés, maar een onderwaterstad waar bloeddorstige koks en mysterieuze schaduwhanden je proberen te grijpen… dat zie je niet iedere dag. Sommige details zijn zo bizar en onverklaarbaar (kamers bezaaid met duizenden schoenen, tientallen grootvaderklokken op een rij) dat het lijkt of David Lynch zich er persoonlijk mee heeft bemoeid. Ik ben erg benieuwd wat er nog meer valt te ontdekken in deze griezelige wereld.

Little Nightmares is al een hele tijd in ontwikkeling, maar ontwikkelaar Tarsier heeft nu eindelijk een releasedatum geprikt. Vanaf 28 april is het spel verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Tokyo 42

Kijken op YouTube
In grote lijnen heeft Tokyo 42 wel iets weg van moderne Triple A open wereld actie/stealth-spellen (Dishonored, Watch Dogs, Hitman, etc.), alleen is de camera héél ver uitgezoomd. Het gevolg is niet alleen dat de hele game eruitziet als een hippe infographic, maar ook dat de actie veel chaotischer kan worden dan in die andere spellen. Halverwege deze trailer ontstaat er bijvoorbeeld een groot vuurgevecht dat andere huurmoordenaars nooit zouden overleven, maar de held van Tokyo 42 heeft zo veel overzicht dat hij alle kogels weet te ontwijken totdat hij op een rustig plekje een andere vermomming aan kan trekken.

Ieder spel dat zo snel kan omschakelen van bullet hell naar voorzichtige stealth moet haast wel interessant zijn.

Tokyo 42 heeft nog geen exacte releasedatum, maar de makers hopen nog steeds het spel “begin 2017″ uit te brengen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Rime

Kijken op YouTube
Rime leeft! Na twee jaar stilte krijgen we vandaag opeens weer een nieuwe trailer. De ontwikkeling van dit spel schijnt erg moeizaam te verlopen, maar dat zie je er niet aan af. Rime is gewoon nóg mooier dan de vorige keer. Alsof Nintendo en Team Ico samen een avonturenspel hebben gemaakt. Zie hoe een jongetje verdwaalt in een magische wereld vol ruïnes, robots en mysterieuze schaduwfiguren.

Het was voor ontwikkelaar Tequila Works vast flink balen toen Sony het exclusiviteitscontract voor Rime ongedaan maakte (samen met de bijbehorende financiering), maar hun tegenslag is ons geluk. Het spel verschijnt nu voor pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One, zodat er nog veel meer mensen van kunnen genieten. Nu maar hopen dat het net zo lekker wegspeelt als grote voorbeelden Ico en The Wind Waker.

Neo-games.blog forum