Categorie: "PlayStation 4"

Dit kun je verwachten in nieuwe No Man’s Sky update

Kijken op YouTube
Update 1.2 van No Man’s Sky is vandaag gelanceerd. Ontwikkelaar Hello Games maakte dit filmpje met de belangrijkste verbeteringen.

Er zal nog veel meer moeten veranderen voordat ik begin aan een nieuwe ruimtereis, maar het spel lijkt wel op de goede weg. Die nieuwe auto’s zien eruit als een leuke manier om planeten te verkennen. En wat een slim idee om zelfgemaakte gebouwen van spelers online te delen. In plaats van steeds hetzelfde onderzoeksstation, lopen astronauten straks kans om veel meer verschillende gebouwen tegen te komen. Misschien zelfs kleine steden, als meerdere spelers vlak naast elkaar gaan bouwen? Lijkt mij een prima manier om No Man’s Sky heelal wat interessanter te maken.

Neo-games.blog forum

Grote nieuwe trailer Middle-Earth: Shadow of War

Kijken op YouTube
Zie hier een uitgebreid (16 minuten) gameplayfilmpje van Middle-Earth: Shadow of War, vervolg op het populaire Shadow of Mordor. De actie ziet er weer prima uit (wel erg bloederig, daar moet je van houden), maar we komen natuurlijk voor het verbeterde Nemesis System.

In het vorige spel gebruikte Monolith Productions dat trucje vooral om je vijanden meer karakter te geven, maar deze keer draaien soldaten uit jouw eigen leger ook mee in het Nemesis System. Red iemand van een vijandige aanval, en hij schiet jou later misschien te hulp bij een moeilijke eindbaas. En andersom: als jij je vrienden in de steek laat tijdens een zware veldslag, kunnen ze zich tegen jou keren en stiekem wraakplannen voorbereiden.

Het resultaat ziet eruit als een vermakelijke soap opera, waar oude bekenden het gevecht voortdurend onderbreken met dramatische entrees. (Een trailer is helaas wel een slechte manier om het Nemesis System te presenteren. Het is veel leuker als al die boze Orcs ook echt personages zijn waar je eerder in het spel avonturen mee hebt beleefd).

Middle-earth: Shadow of War verschijnt op 25 augustus voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Masocore platformer Celeste ook naar de Switch

Kijken op YouTube

De aankondiging van Celeste is vorig jaar helemaal langs mij heen gegaan. Dat is jammer, want dit is zo te zien precies het soort spel waar ik me urenlang in kan verliezen. Een supermoeilijke platformer met hele korte levels die je eindeloos opnieuw mag proberen. Met net als in Super Meat Boy en N++ lekker veel onmogelijke walljumps langs levensgevaarlijke obstakels. Ik kan de frustratie nu al bijna proeven!

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ik weet zeker dat ik me hier later dit jaar enorm mee ga vermaken. Blij dat ik deze nieuwe trailer (om aan te kondigen dat het spel ook naar de Nintendo Switch komt) wel heb gezien.

Neo-games.blog forum

Twee nieuwe screenshots Final Fantasy VII Remake

ffviiremake1

ffviiremake2
Twee screenshots. Veel is het niet, maar ze bewijzen in ieder geval dat Final Fantasy VII Remake niet alleen een mooie trailer is, maar ook echt een spel dat bestaat en speelbaar is. (Al zal het nog wel een paar jaar duren voordat ‘ie daadwerkelijk in de winkel ligt).

De bovenste screenshot is van de allereerste eindbaas in Final Fantasy VII: een grote mechanische schorpioen. Ter vergelijking staat hieronder een plaatje van diezelfde eindbaas in de PSone-versie. Toen een turn-based gevecht met hoekige graphics, nu een real-time spektakel met een bijna fotorealistische Cloud en Barret.

Een futuristisch racespel zonder racebanen

Kijken op YouTube

Nintendo’s beroemdste ontwerper, Shigeru Miyamoto, heeft ooit gezegd dat hij geen nieuwe F-Zero maakt omdat hij niet in herhaling wil vallen. Zonder een frisse invalshoek heeft het volgens hem geen zin om het zoveelste futuristische racespel uit te brengen.

Ik ben benieuwd wat Miyamoto van Lightfield zou vinden. Een nieuw racespel dat het hele concept van racebanen overboord gooit. Ruimteschepen stuiteren door futuristische landschappen en kleven vast aan ieder oppervlak (plafonds, asteroïden, de zijkant van gebouwen) dat voorhanden is. Een “omnidirectional version of parkour” noemen de makers het zelf.

Of dat een goed idee is moet natuurlijk nog blijken. De trailer is spectaculair, maar ook een beetje chaotisch. Hoe weten al die ruimteschepen welke bochten ze moeten nemen en waar de finishlijn is? Zijn er richtingaanwijzers? Verborgen signalen? En wat betekenen al die witte stippen? Een hoop vragen, maar er is in ieder geval niemand die kan zeggen dat Lightfield niet origineel is.

Lightfield verschijnt deze lente voor PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Yoku’s Island Expres is flipperkast en platformspel tegelijk

Kijken op YouTube

Een flipperkast die eigenlijk een platformspel is, en stiekem ook een open wereld avonturenspel? Ach ja, waarom ook niet. Yoku’s Island Expres (over een mestkever die een balletje jeweetwel vooruit duwt) lijkt qua graphics wel een beetje op Rayman Origins, alleen bestuur je de actie in dit spel met bumpers en flippers. En hoe raar dat ook klinkt, in bewegende beelden ziet het er eigenlijk heel vanzelfsprekend en verrassend leuk uit. De makers beloven een uitgebreid avontuur (“open world/metroidvania-style”) en ik heb er zin in.

Yoku’s Island Expres wordt ontwikkeld voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One. Een releasedatum is nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Vrolijke indiegame TumbleSeed aangekondigd voor Switch

Kijken op YouTube
Gespot op Tiny Cartridge: een tof spel dat blijkbaar al een tijdje in ontwikkeling was voor pc en PlayStation 4, maar dat nu ook is aangekondigd voor de Nintendo Switch. In TumbleSeed help je een boomzaadje dat (om een of andere reden) de top van een berg wil bereiken. De grap is dat spelers het zaadje niet rechtstreeks besturen, maar alleen een plankje kantelen waarop hij naar links of rechts rolt. Het idee is geleend van Ice Cold Beer, een heel oud mechanisch arcadespel (géén videogame!) van Taito.

  • Nu zou een simpel behendigheidsspelletje niet zo heel erg interessant zijn, maar de makers hebben het concept uitgebouwd tot iets dat ze een “rolly roguelike” noemen. In het kort: de berg wordt procedureel gegenereerd, en het zaadje vindt iedere keer andere power-ups. Die formule heeft de afgelopen jaren een paar ontzettend verslavende spellen opgeleverd (Spelunky, The Binding of Isaac, Rogue Legacy).
  • Bij het zien van de trailer denk je misschien dat Switch-spelers het balkje kunnen kantelen door in iedere hand een JoyCon te balanceren, maar dat zit er helaas (of gelukkig?) niet in. TumbleSeed wordt volgens de makers zo moeilijk dat een bewegingsgevoelige besturing onspeelbaar zou zijn. Je kantelt het balkje dus gewoon met 2 controlsticks.

Neo-games.blog forum

PlayStation 4 gaat externe harde schijven ondersteunen

externalstorage
Dat is handig: de PlayStation 4 ondersteunt binnenkort externe harde schijven. Toen ik mijn PS4 net had gekocht kon ik me niet voorstellen dat het geheugen (van 500GB) ooit vol zouden raken, maar inmiddels moet ik toch regelmatig spellen verwijderen om plaats te maken voor nieuwe downloads. Wat extra ruimte zou dus best welkom zijn.

  • De update is onderdeel van PS4 system software 4.50. Vanaf vandaag verkrijgbaar voor een kleine groep beta-testers (check je e-mail om te zien of jij ook bent geselecteerd), en later voor iedereen. Andere verbeteringen zijn een uitgebreider Quick Menu, de mogelijkheid om zelf achtergrondplaatjes te kiezen voor het menu, en een optie om 3D films ook echt in 3D te bekijken via Playstation VR.
  • Volgens Sony komen spellen op de externe harde schijf gewoon in het normale PS4 Home Screen te staan. Geen gedoe met extra mappen dus.
  • Overigens schijnt het ook vrij eenvoudig te zijn om de ingebouwde harde schijf van de PlayStation 4 te vervangen door een grotere, maar voor een leek als ik klinkt dat toch net iets gevaarlijker dan een los kastje aansluiten met een simpele USB-kabel.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Prey

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer van Prey, dat vandaag ook een definitieve releasedatum heeft gekregen. Vanaf 5 mei ligt het spel in de winkel voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Zo ongemerkt is dit toch wel een van de spellen waar ik dit jaar het meest naar uitkijk. De setting is gaaf (buitenaardse wezens zitten je achterna op een ruimtestation), je hebt interessante wapens (zoals een lijmpistool) en hoofdrolspeler Morgan Yu heeft een superkracht waarmee hij zich kan vermommen als alledaagse gebruiksvoorwerpen. En dan is er ook nog een mysterieuze subplot over wetenschappers die experimenten op je uitvoeren. Het is allemaal erg geheimzinnig en erg veelbelovend.

Neo-games.blog forum

Allerlaatste Dark Souls 3 DLC aangekondigd: The Ringed City

Kijken op YouTube
Voor de laatste DLC van de laatste Dark Souls neemt FromSoftware je heel toepasselijk mee naar het einde van de wereld. Letterlijk. The Ringed City ligt volgens de legende precies op de rand van de aarde (“at world’s end, as far as one can go”). Een gevaarlijke plek waar avonturiers de geheimen van het verleden proberen te ontdekken.

Ik moet bekennen dat ik na 3 spellen nog steeds geen idee heb waar Dark Souls over gaat, maar het klinkt alsof spelers die het verhaal wél hebben gevolgd in deze DLC een soort conclusie gaan vnden.

Zelf verheug ik me vooral op de vette eindbazen en spectaculaire locaties. De Ringed City ziet er in ieder geval weer erg bijzonder uit. Een half gekantelde stad die in een grote put lijkt te zinken.

Dark Souls 3: The Ringed City is vanaf 28 maart verkrijgbaar voor alle versies van het spel (pc, PS4, Xbox One).

Neo-games.blog forum