Categorie: "PlayStation 4"

The Lost Bear: 2D platformer in een virtuele bioscoopzaal

Kijken op YouTube
Kijk nou, een 2D platformspel dat exclusief verschijnt voor PlayStation VR. Dat klinkt als een overbodige toevoeging, maar de makers hopen dat hun virtuele omgeving de ervaring speciaal maakt. Je speelt The Lost Bear namelijk in een bioscoop die zicht aanpast aan het huidige level. Als je in het platformspel (plat geprojecteerd op een groot scherm) door een bos loopt, dan verandert de bioscoopzaal dus ook in een bos.

Het wordt helemaal interessant als je 2D spelwereld ook nog kunt beïnvloeden vanuit de bioscoopzaal. Bijvoorbeeld door met een zaklamp op donkere levels te schijnen, of door aan tandwielen te draaien die effect hebben op machines in de spelwereld. Al die extra acties voer je uit met de bewegingssensoren in de DualShock 4, zodat je ondertussen ook het meisje kunt blijven besturen met de knoppen.

Dit kan natuurlijk op allerlei manieren tegenvallen, maar wat een ontzettend origineel idee.

The Lost Bear komt later deze maand uit voor PlayStation VR. Het bovenstaande filmpje focust op de extra VR-elementen. In het onderstaande tweede filmpje komt het platformspel zelf wat meer in beeld.

Omgekeerd levelen in actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption

Kijken op YouTube
De makers van Dark Souls zullen wel jaloers dat ze dit trucje niet zelf hebben bedacht. In actie-RPG Sinner: Sacrifice for Redemption moeten spelers ervaringsniveaus opofferen om tegen eindbazen te mogen vechten. “Level down gameplay” noemen de ontwikkelaars dat. Ondertussen wordt het spel wel gewoon steeds moeilijker, dus kies strategisch hoe en in welke volgorde je je stats wilt downgraden. Dat is pas hardcore!

Het spel zelf is ook overduidelijk geïnspireerd door de Souls-spellen (wat de makers gewoon toegeven), dus fans van ridders en dodge rolls en ruïnes vol monsterlijke eindbazen kunnen hun hart ophalen bij deze trailer. Eentje om in de gaten te houden.

Sinner: Sacrifice for Redemption staat gepland voor het tweede kwartaal van 2018. Het spel verschijnt voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

PlayStation Plus wordt iets duurder

psplusabo
Vanaf 01:01 uur CEST op 31 augustus 2017 wijzigen wij onze prijzen voor PlayStation®Plus. Voortaan betaal je het volgende voor je lidmaatschap:

  • de prijs op jaarbasis verandert van € 49,99 naar € 59,99 per jaar.
  • de prijs op kwartaalbasis verandert van € 19,99 naar € 24,99 per kwartaal.
  • de prijs op maandbasis verandert van € 6,99 naar € 7,99 per maand.

Nuttige informatie voor als je PlayStation Plus-abonnement bijna afloopt. Vanaf 31 augustus gaan de prijzen omhoog, dus zorg dat je vóór die datum een nieuw lidmaatschap aanschaft. (Of als je 60 euro per jaar te duur vindt en je betaalt per creditkaart: zorg dat je vóór die datum de optie ‘auto-renew’ uitschakelt).

SCEE geeft geen reden voor de prijsverhoging. Toen vorig jaar de Amerikaanse prijzen omhoog gingen was dat volgens Sony omdat: “The new pricing reflects the current market conditions while enabling us to continue providing exceptional value to our members.” Ook nogal nietszeggend dus. Het zal wel gewoon een inflatiecorrectie zijn.

De goedkoopste manier om PlayStation Plus te gebruiken is natuurlijk nog steeds om het hele jaar door aanbiedingen van speelgoedwinkels en gameshops in de gaten te houden. Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik  voor het laatst de volle prijs heb betaald voor een jaarabonnement.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Shakedown: Hawaii

Kijken op YouTube
Nieuwe trailer voor Shakedown: Hawaii, het aankomende vervolg op Retro City Rampage. “The Player” uit het eerste spel is inmiddels bejaard, maar besluit toch weer een nieuw misdaadimperium op te bouwen.

Meer van hetzelfde dus, maar dankzij de nieuwe graphics in 16-bit stijl (RCR was ontworpen als 8-bit NES-spel) ziet het er allemaal net wat lekkerder uit. De actie is sneller, de wapens zijn krachtiger en de explosies zijn groter. Ik blijf hopen dat ontwikkelaar Brian Provinciano zijn talent in de toekomst ook nog eens gebruikt om andere genres te verkennen, maar voorlopig heb ik toch wel weer zin in een nieuwe GTA-kloon.

Shakedown: Hawaii verschijnt later dit jaar voor 3DS, Nintendo Switch, pc, PS4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Prehistorische cowboys in PS VR-spel Dino Frontier

Kijken op YouTube
Het is weer eens wat anders. In Dino Frontier voor PlayStation VR bouw je een Wild West stadje in een wereld vol dinosaurussen. In plaats van op paarden, rijden jouw cowboys op velociraptors en jagen ze op tyrannosaurussen.

Dino Frontier’s andere unique selling point is de besturing. Spelers bekijken de wereld van bovenaf, en bouwen dorpjes met hun reusachtige zwevende handen. In dit spel gebruik je geen saaie menu’s, maar hamer je gewoon op een stapel hout om Saloons uit de grond te stampen. Bomen kappen doe je met een zakmes, en regen veroorzaak je door een gieter boven het dorp te houden.

Ik weet niet of Dino Frontier de diepgang heeft van een échte sim game, maar als unieke VR-ervaring lijkt deze me erg geslaagd.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer rampenspel City Shrouded in Shadow

Kijken op YouTube
Ik mis low budget spellen. Natuurlijk is het fijn om een tot in de puntjes verzorgde triple A game te spelen, maar die beginnen wel steeds meer op elkaar te lijken (wanneer heb jij er voor het laatst een gespeeld die geen open world stealth action game was?). De budgetten zijn zo groot dat uitgevers geen risico’s meer durven nemen. Risico’s zoals een rampenspel met Japanse supermonsters bijvoorbeeld.

In City Shrouded in Shadow wordt een stad aangevallen door types als Godzilla, King Ghidorah, Ultraman en Gamera (allemaal bekend uit Japanse monstersfilms). De twist is dat jij niet de superheld bent die alle monsters moet tegenhouden, maar een gewone zakenman die probeert de chaos te overleven. Als een metershoge schildpadman tegen een wolkenkrabber knalt, moet jij uit dat instortende gebouw ontsnappen.

Het ziet er niet uit, de gezichtsanimaties sijn lachwekkend en het spel zit ongetwijfeld vol met glitches, maar het is wel totaal anders dan alle andere spellen die ik de afgelopen jaren heb gespeeld. Als ik ‘m voor twee tientjes tegenkwam in de budgetbak, zou ik deze meteen kopen.

City Shrouded in Shadow verschijnt op 19 oktober in Japan. Helaas heeft uitgever Bandai Namco nog geen Westerse release aangekondigd.

Neo-games.blog forum

Eerste spelbeelden Beyond Good & Evil 2

Kijken op YouTube
Oh wow, Beyond Good & Evil 2 is ambitieuzer dan ik dacht. Check dit filmpje waarin bedenker Michel Ancel laat zien hoe groot alles is in zijn nieuwe universum. Denk aan een ruimteschip van 400 meter lang, naast een standbeeld van 700 meter hoog. En dat dat standbeeld dan een klein stipje blijkt te zijn op een planeet die wordt omringd door nog grotere planeten. In een gesimuleerd sterrenestelsel waar alle planeten draaien om een reusachtige ster.

De eerste Beyond Good & Evil was een Zelda-achtig avonturenspel op één planeet (plus een uitstapje naar de maan), maar dit vervolg doet eerder denken aan No Man’s Sky. Eindeloze verkenningstochten door willekeurig gegenereerde werelden. Al hoop ik dat Ubisoft er wel iets meer structuur in kan aanbrengen. Nieuwe werelden ontdekken is leuk, maar uiteindelijk wil ik ook een verhaal beleven en een paar kerkers met eindbazen verslaan.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer: Detroit: Become Human

Kijken op YouTube
Ik ben niet echt een fan van David Cage’s spellen (Heavy Rain, Beyond: Two Souls), maar als science fiction-liefhebber spreekt het verhaal van Detroit: Become Human mij wel heel erg aan. Huishoudelijke robots die in opstand komen tegen echte mensen? Als het een film was ging ik zeker kijken. (Sterker nog: ik heb al meerdere films en series gezien met precies dat verhaal).

Heel misschien moet ik meneer Cage dus toch weer een kans geven. Ik zie nu al dat het weer een meerkeuze-spel wordt met beperkte interactiviteit, maar stel dat het verhaal echt heel goed is uitgewerkt…? Nou ja, het is in ieder geval te vroeg om Detroit nu al af te schrijven.

Neo-games.blog forum

Eerste DLC voor Horizon Zero Dawn aangekondigd

Kijken op YouTube
Wat voor “answers” zou Aloy nu nog zoeken? Geen spoilers, maar aan het einde van Horizon Zero Dawn werden al haar vragen volgens mij wel zo’n beetje beantwoord.

Nou ja, het maakt ook niet echt uit welk excuus Guerilla Games verzint. Waar het om gaat is dat de Frozen Wilds DLC een compleet nieuw gebied bevat met nieuwe personages, nieuwe missies (ik spotte in de trailer al minimaal één Tallneck), en volgens mij zelfs een paar nieuwe robo-dino’s. Reken maar dat ik dit later dit jaar ga downloaden.

Neo-games.blog forum

Monster Hunter World komt naar pc, PS4, en Xbox One

Kijken op YouTube
Monster Hunter gaat open wereld. Dat is misschien wel de grootste verandering in deze trailer. Uiteraard ziet Monster Hunter World (de eerste voor PS4 en Xbox One) er veel mooier uit dan alle voorgaande afleveringen, maar de echte revolutie is dat alle losse gebieden aan elkaar zijn geknoopt tot één grote wereld. Een wereld waarin alle monsters tegelijk rondzwerven. In plaats van eerst een missie te kiezen en met een groep hunters op specifieke beesten te jagen, gaan spelers nu alleen op pad. Pas als je hulp nodig hebt nodig je andere spelers uit – door een vuurpijl af te schieten.

Fans van de oude spellen zullen wel van gruwelen van al die veranderingen, maar het zou me niet verbazen als Capcom met dit spel (vooral in het westen) een veel groter publiek gaat bereiken.

Neo-games.blog forum