Categorie: "PlayStation 4"

Veelbelovende Metroidvania: Sundered voor pc en PS4

Kijken op YouTube
Ken je Jotun nog? Dat Zelda-achtige actiespel in een handgetekende wereld? Aan de korte kant, maar volgens de meeste recensies wel erg leuk om te spelen? De makers lanceerden gisteren een Kickstarter voor hun nieuwe spel.

Sundered is een actie-platformer en een procedureel gegenereerde Metroidvania. Een heel ander genre dan Jotun dus, maar er zijn ook overeenkomsten. Je bestuurt bijvoorbeeld weer een heel klein poppetje op het scherm dat vecht tegen grote monsters en nog grotere eindbazen. De tekenstijl is ook onmiddellijk herkenbaar. Kleurrijk en tekenfilmachtig, maar toch ook serieus en soms zelfs griezelig. Met andere woorden: het is allemaal weer erg veelbelovend. Verken een ondergrondse wereld die er iedere keer anders uitziet, en gebruik na de game over je verzamelde ‘shards’ om permanente upgrades voor jezelf te kopen. Zo krijgt je personages steeds meer mogelijkheden, waardoor hij uiteindelijk de uitgang kan bereiken.

Sundered staat gepland voor pc en PlayStation 4, en de verwachte releasedatum is al in juli 2017. Een exemplaar reserveren kan door 20 Canadese dollars te doneren (ongeveer 14 euro), maar aangezien de Kickstarter nu al is geslaagd kun je ook gewoon wachten tot het spel uit is.

Neo-games.blog forum

Little Nightmares krijgt releasedatum en nieuwe trailer

Kijken op YouTube
Little Nightmares is niet alleen het schattigste horrorspel ter wereld, het is ook verrassend origineel. Zombies, weerwolven en verlaten landhuizen zijn inmiddels uitgekauwde clichés, maar een onderwaterstad waar bloeddorstige koks en mysterieuze schaduwhanden je proberen te grijpen… dat zie je niet iedere dag. Sommige details zijn zo bizar en onverklaarbaar (kamers bezaaid met duizenden schoenen, tientallen grootvaderklokken op een rij) dat het lijkt of David Lynch zich er persoonlijk mee heeft bemoeid. Ik ben erg benieuwd wat er nog meer valt te ontdekken in deze griezelige wereld.

Little Nightmares is al een hele tijd in ontwikkeling, maar ontwikkelaar Tarsier heeft nu eindelijk een releasedatum geprikt. Vanaf 28 april is het spel verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Tokyo 42

Kijken op YouTube
In grote lijnen heeft Tokyo 42 wel iets weg van moderne Triple A open wereld actie/stealth-spellen (Dishonored, Watch Dogs, Hitman, etc.), alleen is de camera héél ver uitgezoomd. Het gevolg is niet alleen dat de hele game eruitziet als een hippe infographic, maar ook dat de actie veel chaotischer kan worden dan in die andere spellen. Halverwege deze trailer ontstaat er bijvoorbeeld een groot vuurgevecht dat andere huurmoordenaars nooit zouden overleven, maar de held van Tokyo 42 heeft zo veel overzicht dat hij alle kogels weet te ontwijken totdat hij op een rustig plekje een andere vermomming aan kan trekken.

Ieder spel dat zo snel kan omschakelen van bullet hell naar voorzichtige stealth moet haast wel interessant zijn.

Tokyo 42 heeft nog geen exacte releasedatum, maar de makers hopen nog steeds het spel “begin 2017″ uit te brengen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Rime

Kijken op YouTube
Rime leeft! Na twee jaar stilte krijgen we vandaag opeens weer een nieuwe trailer. De ontwikkeling van dit spel schijnt erg moeizaam te verlopen, maar dat zie je er niet aan af. Rime is gewoon nóg mooier dan de vorige keer. Alsof Nintendo en Team Ico samen een avonturenspel hebben gemaakt. Zie hoe een jongetje verdwaalt in een magische wereld vol ruïnes, robots en mysterieuze schaduwfiguren.

Het was voor ontwikkelaar Tequila Works vast flink balen toen Sony het exclusiviteitscontract voor Rime ongedaan maakte (samen met de bijbehorende financiering), maar hun tegenslag is ons geluk. Het spel verschijnt nu voor pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One, zodat er nog veel meer mensen van kunnen genieten. Nu maar hopen dat het net zo lekker wegspeelt als grote voorbeelden Ico en The Wind Waker.

Neo-games.blog forum

The Binding of Isaac: Afterbirth+ komt morgen uit

Kijken op YouTube

Nog meer DLC voor The Binding of Isaac. Na Wrath of the Lamb, Rebirth en Afterbirth is het morgen tijd voor Afterbirth+. Weer een lading voorwerpen, kamers en eindbazen die het spel kan gebruiken om nieuwe kerkers te genereren. Voor wie alle DLC heeft gekocht bevat Binding of Isaac inmiddels bijna drie keer zoveel content als na de oorspronkelijke release in 2011. Vergeleken met alle andere willekeurig gegenereerde ‘roguelikes’ heeft Isaac dan ook met afstand de meeste variatie.

  • De belangrijkste toevoeging van Afterbirth+ zijn mod tools. Vanaf morgen kan iedereen nieuwe content verzinnen voor de pc-versie. En dat is nog niet alles: aan het einde van iedere maand word het spel officieel geüpdatet met de mods die Edmund McMillen het leukst vind. The Binding of Isaac blijft voorlopig dus gewoon doorgroeien.
  • Ik ben benieuwd of al die mods ook naar de console-versies komen. Uitgever Bethesda heeft daar onlangs mee geëxperimenteerd in Fallout 4 en Skyrim Special Edition, en ontdekte dat Microsoft bijna alles toelaat terwijl Sony streng selecteert welke mods zijn toegestaan op de PS4.
  • The Binding of Isaac: Afterbirth+ is vanaf morgen te koop op Steam. De Europese prijs is nog niet bekend, maar in Amerika kost het de eerste week $6,66 en daarna $9,99. Aparte console-versies volgen later dit jaar.

Neo-games.blog forum

Nieuwe beelden simulatiespel Birthdays the Beginning

Kijken op YouTube
Ik heb nu al een paar trailers van Birthdays the Beginning bekeken, maar ik snap het nog steeds niet helemaal. Dit is het nieuwe project van Harvest Moon-bedenker Yasuhiro Wada, en het is een soort… evolutie simulator?

In een kleine kubus (later komen er ook grotere beschikbaar) kunnen spelers het landschap aanpassen. De bedoeling is om steeds de juiste omstandigheden te creëren voor het ontstaan van leven. In eerste instantie alleen plankton en andere eencellige organismen, maar later ook grotere dieren en dinosaurussen. Het einddoel is bereikt als er mensen door je kubus wandelen.

Dat klinkt allemaal heel fascinerend, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je al die levensvormen precies beïnvloedt. In interviews heeft Wada het over voedselketens en verschillende klimaten, maar in deze nieuwe spelbeelden zie ik daar weinig van terug. Dieren verschijnen spontaan in het landschap, dinosaurussen plukken blaadjes van niet-bestaande bomen en vleeseters krijgen kant-en-klare biefstukken in plaats van op jacht te gaan.

Met andere woorden: het concept klinkt interessant, maar ik ben bang dat de uitvoering misschien een beetje oppervlakkig wordt. Bekijk dit nieuwe filmpje (van 15 minuten) en oordeel zelf. Birthdays the Beginning verschijnt op 9 mei voor pc, PlayStation 4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Beleef steeds opnieuw dezelfde 5 minuten in Escape the Loop

Kijken op YouTube
Escape the Loop is een miniatuurversie van Groundhog Day. In die film beleeft Bill Murray steeds opnieuw dezelfde dag, maar in dit spel wordt de klok iedere 5 minuten teruggezet. Dat klinkt als de hel, en de jonge vrouw in de trailer lijkt dan ook langzaam door te draaien. Op een gegeven moment pleegt ze zelfs zelfmoord, maar dat helpt natuurlijk ook niet. De klok wordt gewoon gereset, waarna ze weer vastzit in dezelfde time loop van 5 minuten.

De makers waarschuwen dat Escape the Loop niet makkelijk wordt. In tegenstelling tot vergelijkbare spellen (Majora’s Mask!) neem je helemaal niets mee naar de volgende loop. Na 5 minuten wordt alles weer precies hetzelfde en liggen alle voorwerpen dus ook weer op dezelfde plek. Het enige wat overblijft zijn je eigen herinneringen, die je hopelijk kunt gebruiken om het mysterie op te lossen.

  • Het is een stijlvolle trailer met al die stilstaande scenes, maar wel jammer dat we nu niet weten hoe Escape the Loop precies werkt. Is het een volledige driedimensionale wereld waarin je vrij mag rondlopen, of een soort point and click adventure waarin je alleen maar keuzes maakt? We zullen moeten afwachten.
  • Die ‘coming soon’ op het einde van de trailer mag je gerust met een korrel zout nemen. De early access-versie staat pas gepland voor het vierde kwartaal van 2017, dus ik verwacht de volledige versie (voor pc, PlayStation 4 en Xbox One) niet eerder dan 2018.

Neo-games.blog forum

Double Dragon IV met 8-bit pixelgraphics

Kijken op YouTube

Double Dragon gaat retro! De vorige afleveringen (Double Dragon Neon en Double Dragon II: Wander of the Dragons) probeerden een nieuw publiek te bereiken met moderne 3D graphics, maar dat is niet echt gelukt. Nu mikken de makers dus maar gewoon op oude fans die nostalgisch zijn naar Billy en Jimmy. Double Dragon IV ziet eruit alsof het eind jaren’ 80 is verschenen voor de NES.

  • Het spel lijkt vooral voort te borduren op Double Dragon II: The Revenge. Inderdaad de beste van de originele trilogie, omdat de gevechten daar werden afgewisseld met wat lichte platform-actie.
  • De reden dat alle regisseurs en producers zo nadrukkelijk bij naam worden genoemd, is dat ze vroeger allemaal voor Technos werkten. Nieuwe ontwikkelaar Arc System Works heeft zoveel mogelijk mensen opgespoord die nog hebben meegeholpen aan de originele Double Dragon-spellen.
  • Het spel heeft een PEGI-keuring gekregen, dus het lijkt erop dat Double Dragon VI ook naar Europa komt. Volgens de trailer op 30 januari voor pc en PlayStation 4.
  • De grote vraag is natuurlijk: is dit nog steeds leuk in 2016? Vroeger vond ik van wel, maar het enige wat je eigenlijk deed in dit soort beat’em ups was eindeloos op de aanvalsknoppen rammen. Erg veel diepgang of strategie kwam er niet bij kijken. Hopelijk is deel IV op dat gebied wel een beetje gemoderniseerd.

Neo-games.blog forum

Launch trailer Shantae: Half-Genie Hero

Kijken op YouTube
Launch trailer van Shantae: Half-Genie Hero, dat vandaag uitkwam als downloadbare titel voor pc, PlayStation 4, Vita, Wii U en Xbox One. De enige professionele recensie die ik vandaag kon vinden is… redelijk enthousiast. Shantae is nog steeds een vermakelijk platformspel, maar bevat volgens Destructoid wel een paar frustrerende difficulty spikes. Bovendien is er geen plattegrond, waardoor recensent Kevin McClusky soms verdwaalde in de grote Metroid-achtige levels.

Dat klinkt niet echt als een spel dat je meteen op de lanceerdatum wilt kopen, maar we kunnen ons natuurlijk nog wel even vergapen aan de graphics. Eerst vond ik het jammer dat ontwikkelaar WayForward afstapte van het pixelstijltje waar Shantae beroemd mee is geworden, maar achteraf was dat misschien toch wel de juiste beslissing. Als superscherpe, vloeiend geanimeerd tekenfilm ziet Shantae er ook fantastisch uit.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame A Night in the Woods

Kijken op YouTube
Nog steeds veelbelovend: A Night in the Woods. Een spel over een kat die terugverhuist naar haar geboortedorp nadat ze is gestopt met haar studie. Mae hoopt haar oude leventje weer op te pakken, maar ontdekt al snel dat haar vrienden (ook allemaal antropomorfe dieren) inmiddels verder zijn gegaan met hun leven. Bovendien is dat geboortedorp misschien toch niet zo’n magische plek als ze zich herinnert van vroeger. Kortom: een spel over het moeizame proces van volwassen worden.

Speltechnisch wordt A Night in the Woods zo te zien een eenvoudig platformspel met hier en daar watpuzzels en minigames. Niet heel speciaal, maar dat verhaal (en de fraaie graphics van illustrator Scott Benson) maken me toch nieuwsgierig.

Gisteren kondigden de makers aan dat A Night in the Woods een paar weken is uitgesteld. Het spel staat nu gepland voor februari 2017. Als alles goed gaat verschijnt het op dezelfde dag voor pc, Mac en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum