Categorie: "PlayStation 4"

Nieuwe beelden simulatiespel Birthdays the Beginning

Kijken op YouTube
Ik heb nu al een paar trailers van Birthdays the Beginning bekeken, maar ik snap het nog steeds niet helemaal. Dit is het nieuwe project van Harvest Moon-bedenker Yasuhiro Wada, en het is een soort… evolutie simulator?

In een kleine kubus (later komen er ook grotere beschikbaar) kunnen spelers het landschap aanpassen. De bedoeling is om steeds de juiste omstandigheden te creëren voor het ontstaan van leven. In eerste instantie alleen plankton en andere eencellige organismen, maar later ook grotere dieren en dinosaurussen. Het einddoel is bereikt als er mensen door je kubus wandelen.

Dat klinkt allemaal heel fascinerend, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je al die levensvormen precies beïnvloedt. In interviews heeft Wada het over voedselketens en verschillende klimaten, maar in deze nieuwe spelbeelden zie ik daar weinig van terug. Dieren verschijnen spontaan in het landschap, dinosaurussen plukken blaadjes van niet-bestaande bomen en vleeseters krijgen kant-en-klare biefstukken in plaats van op jacht te gaan.

Met andere woorden: het concept klinkt interessant, maar ik ben bang dat de uitvoering misschien een beetje oppervlakkig wordt. Bekijk dit nieuwe filmpje (van 15 minuten) en oordeel zelf. Birthdays the Beginning verschijnt op 9 mei voor pc, PlayStation 4 en Vita.

Neo-games.blog forum

Beleef steeds opnieuw dezelfde 5 minuten in Escape the Loop

Kijken op YouTube
Escape the Loop is een miniatuurversie van Groundhog Day. In die film beleeft Bill Murray steeds opnieuw dezelfde dag, maar in dit spel wordt de klok iedere 5 minuten teruggezet. Dat klinkt als de hel, en de jonge vrouw in de trailer lijkt dan ook langzaam door te draaien. Op een gegeven moment pleegt ze zelfs zelfmoord, maar dat helpt natuurlijk ook niet. De klok wordt gewoon gereset, waarna ze weer vastzit in dezelfde time loop van 5 minuten.

De makers waarschuwen dat Escape the Loop niet makkelijk wordt. In tegenstelling tot vergelijkbare spellen (Majora’s Mask!) neem je helemaal niets mee naar de volgende loop. Na 5 minuten wordt alles weer precies hetzelfde en liggen alle voorwerpen dus ook weer op dezelfde plek. Het enige wat overblijft zijn je eigen herinneringen, die je hopelijk kunt gebruiken om het mysterie op te lossen.

  • Het is een stijlvolle trailer met al die stilstaande scenes, maar wel jammer dat we nu niet weten hoe Escape the Loop precies werkt. Is het een volledige driedimensionale wereld waarin je vrij mag rondlopen, of een soort point and click adventure waarin je alleen maar keuzes maakt? We zullen moeten afwachten.
  • Die ‘coming soon’ op het einde van de trailer mag je gerust met een korrel zout nemen. De early access-versie staat pas gepland voor het vierde kwartaal van 2017, dus ik verwacht de volledige versie (voor pc, PlayStation 4 en Xbox One) niet eerder dan 2018.

Neo-games.blog forum

Double Dragon IV met 8-bit pixelgraphics

Kijken op YouTube

Double Dragon gaat retro! De vorige afleveringen (Double Dragon Neon en Double Dragon II: Wander of the Dragons) probeerden een nieuw publiek te bereiken met moderne 3D graphics, maar dat is niet echt gelukt. Nu mikken de makers dus maar gewoon op oude fans die nostalgisch zijn naar Billy en Jimmy. Double Dragon IV ziet eruit alsof het eind jaren’ 80 is verschenen voor de NES.

  • Het spel lijkt vooral voort te borduren op Double Dragon II: The Revenge. Inderdaad de beste van de originele trilogie, omdat de gevechten daar werden afgewisseld met wat lichte platform-actie.
  • De reden dat alle regisseurs en producers zo nadrukkelijk bij naam worden genoemd, is dat ze vroeger allemaal voor Technos werkten. Nieuwe ontwikkelaar Arc System Works heeft zoveel mogelijk mensen opgespoord die nog hebben meegeholpen aan de originele Double Dragon-spellen.
  • Het spel heeft een PEGI-keuring gekregen, dus het lijkt erop dat Double Dragon VI ook naar Europa komt. Volgens de trailer op 30 januari voor pc en PlayStation 4.
  • De grote vraag is natuurlijk: is dit nog steeds leuk in 2016? Vroeger vond ik van wel, maar het enige wat je eigenlijk deed in dit soort beat’em ups was eindeloos op de aanvalsknoppen rammen. Erg veel diepgang of strategie kwam er niet bij kijken. Hopelijk is deel IV op dat gebied wel een beetje gemoderniseerd.

Neo-games.blog forum

Launch trailer Shantae: Half-Genie Hero

Kijken op YouTube
Launch trailer van Shantae: Half-Genie Hero, dat vandaag uitkwam als downloadbare titel voor pc, PlayStation 4, Vita, Wii U en Xbox One. De enige professionele recensie die ik vandaag kon vinden is… redelijk enthousiast. Shantae is nog steeds een vermakelijk platformspel, maar bevat volgens Destructoid wel een paar frustrerende difficulty spikes. Bovendien is er geen plattegrond, waardoor recensent Kevin McClusky soms verdwaalde in de grote Metroid-achtige levels.

Dat klinkt niet echt als een spel dat je meteen op de lanceerdatum wilt kopen, maar we kunnen ons natuurlijk nog wel even vergapen aan de graphics. Eerst vond ik het jammer dat ontwikkelaar WayForward afstapte van het pixelstijltje waar Shantae beroemd mee is geworden, maar achteraf was dat misschien toch wel de juiste beslissing. Als superscherpe, vloeiend geanimeerd tekenfilm ziet Shantae er ook fantastisch uit.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame A Night in the Woods

Kijken op YouTube
Nog steeds veelbelovend: A Night in the Woods. Een spel over een kat die terugverhuist naar haar geboortedorp nadat ze is gestopt met haar studie. Mae hoopt haar oude leventje weer op te pakken, maar ontdekt al snel dat haar vrienden (ook allemaal antropomorfe dieren) inmiddels verder zijn gegaan met hun leven. Bovendien is dat geboortedorp misschien toch niet zo’n magische plek als ze zich herinnert van vroeger. Kortom: een spel over het moeizame proces van volwassen worden.

Speltechnisch wordt A Night in the Woods zo te zien een eenvoudig platformspel met hier en daar watpuzzels en minigames. Niet heel speciaal, maar dat verhaal (en de fraaie graphics van illustrator Scott Benson) maken me toch nieuwsgierig.

Gisteren kondigden de makers aan dat A Night in the Woods een paar weken is uitgesteld. Het spel staat nu gepland voor februari 2017. Als alles goed gaat verschijnt het op dezelfde dag voor pc, Mac en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Dragon Quest XI (PS4/3DS)

Kijken op YouTube

Ik las net terug wat ik schreef bij de vorige trailer van Dragon Quest XI. Wat een somber bericht was dat. Gelukkig is er nu weer reden om optimistisch te zijn. Okee, officieel is er nog steeds niets aangekondigd, maar de serie is inmiddels wel bezig met een soort Europese comeback. Voor de 3DS verscheen een remake van Dragon Quest VII, en deel VIII staat gepland voor januari. Op de PlayStation 4 kregen we actiespel Dragon Quest Heroes, en tegen alle verwachtingen in werd het Minecraft-achtige Dragon Quest Builders ook gelokaliseerd voor Europa. Na zoveel zij-projecten zou het bijna raar zijn als Square Enix deel XI niet uitbrengt in ons contintent.

Deze nieuwe trailer bevat beelden van zowel de PS4-versie als de 3DS-versie. Beide spellen vertellen hetzelfde verhaal, maar ze spelen totaal anders. Op de PlayStation 4 is Dragon Quest XI een moderne open wereld game met semi-realistische graphics. 3DS-bezitters krijgen op het bovenste scherm een driedimensionale tekenfilm met schattige “chibi” graphics, en op het onderste scherm een ouderwetse 16-bit RPG waarin je dezelfde wereld van bovenaf bekijkt. Ze zien er allebei leuk uit, dus dat wordt volgend jaar nog lastig kiezen.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer pc/PS4-MMO Boundless

Kijken op YouTube
Sodeju, dit ziet er indrukwekkend uit. Boundless is een procedureel gegenereerd universum. Er zijn geen ruimteschepen, maar je hebt wel een superkrachtige variant op de portal-gun uit Portal. Om een magische deur naar een andere wereld te creëren, schiet je eerst op een planeet in de verte en daarna op de dichtstbijzijnde muur.

Maar dat is nog niet alles. Al die verschillende planeten zijn opgebouwd uit Minecraft-achtige blokken. Je kunt dus eindeloos dingen bouwen. Van een simpele schuilplaats (op sommige planeten wonen gevaarlijke monsters), tot grote paleizen of zelfs complete steden.

Maar dat is nog steeds niet alles. Boundless is ook een ambitieuze MMO waar alle spelers (op pc én PlayStation 4) zich in hetzelfde universum bevinden. Ontwikkelaar Wonderstruck hoopt dat er echte economieën ontstaan. Met winkeltjes waar spelers bijvoorbeeld wapens verkopen die zijn gemaakt door een andere speler, met zeldzame grondstoffen die zijn verzameld door weer een andere speler.

Boundless is nu in hele vroege early acces op de pc (nog zonder alle ambitieuze spelmechanieken), en moet volgend jaar in completere vorm ook uitkomen voor PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

Betaalde demo voor 3D platformer Yooka-Laylee

Kijken op YouTube

Yooka-Laylee is een splinternieuw open wereld-spel van platformveteraan Playtonic! Bestel vandaag nog voor directe toegang tot de unieke Toybox-speelervaring!

Vroeger speelde je eerst de gratis demo om te bepalen of je een spel wilde kopen. Tegenwoordig mag je de demo pas downloaden als je eerst voor het spel hebt betaald. De marketingafdeling zal wel hebben uitgerekend dat deze volgorde meer geld oplevert, maar toch voelt het een beetje onlogisch. Wat als de demo tegenvalt?

Om te kijken of Yooka-Laylee iets voor jou is, moet je het spel dus pre-orderen (voor 40 euro – hier in de Playstation Store en hier in de Xbox Store). Dan krijg je vandaag nog toegang tot de Toybox Demo, een exclusief testlevel om de besturing van Yooka-Laylee uit te proberen.

  • Voor wat het waard is: de Toybox was eerder al beschikbaar voor Kickstarter-backers, en werd toen redelijk positief ontvangen. Als je nieuwsgierig bent kun je na de klik een filmpje bekijken. (Het filmpje hierboven is de nieuwste trailer, voor een ander level in het spel).
  • Voor wie het heeft gemist: Yooka-Laylee is een 3D platformspel dat wordt gemaakt door een groep ontwikkelaars die vroeger bij Rare werkten. Het lijkt heel erg (echt héél erg) op hun populaire N64-spel Banjo-Kazooie. Het verschijnt voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. De verwachte releasedatum is 11 april 2017.
  • Yooka-Laylee zou eerst ook uitkomen op de Wii U, maar die versie is gecancelled wegens “unforeseen technical issues”. In plaats daarvan wil ontwikkelaar Playtonic nu een versie maken voor de Nintendo Switch, al is die nog niet officieel aangekondigd.

Nieuwe trailer South Park: The Fractured but Whole

Kijken op YouTube
Het blijft verwarrend als er een trailer voorbij komt voor The Fractured But Whole. Je zou zweren dat er een nieuwe aflevering van de televisieserie wordt aangekondigd, en dan besef je opeens weer dat dit allemaal spelbeelden zijn. Leken alle licentiespellen maar zo goed op hun bronmateriaal.

Wat we verder te weten komen over het nieuwe South Park-spel:

  • Het avontuur begint met de verdwijning van een kat, wat volgens Cartman onderdeel is van een internationaal complot.
  • De geheime superkracht van de speler is om de tijd te bevriezen… met scheten. Die woordgrap in de titel heeft dus toch met het verhaal te maken.
  • Dit spel ziet er nu al grappiger uit dan het huidige seizoen van de serie, over de totaal ongrappige member berries.
  • Die actie op het einde van de trailer geldt ook in Nederland. Koop The Fractured But Whole (verwachte releasedatum in maart 2017) en krijg het vorige spel The Stick of Truth er gratis bij. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of je de game ook moet pre-orderen om aanspraak te maken op die bonus.
  • Goedaardige Butters blijft hilarisch als slechterik.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Horizon Zero Dawn

Kijken op YouTube
Ja, mooie graphics maken kunnen ze wel bij Guerilla. Het blijft afwachten of de Killzone-ontwikkelaar ook echt in staat is om een goede open wereld RPG in elkaar te zetten, maar het ziet er allemaal wel ontzettend spectaculair uit. En hoe maf en ongeloofwaardig die robot-dino’s ook zijn, ik ben toch nieuwsgierig naar de ondergrondse geheimen waar deze trailer naar hint.

Horizon Zero Dawn verschijnt op 1 maart voor de PlayStation 4.

Neo-games.blog forum