Categorie: "PlayStation 4"

Nieuwe trailer + releasedatum Sonic Mania

Kijken op YouTube
En welja, ook een nieuwe trailer voor Sonic Mania. Het is me inmiddels wel duidelijk dat dit spel niet voor mij is (de enige Sonic die ik leuk vond was Sonic Rush op de DS, lekker onbezorgd rennen zonder onzichtbare hindernissen en nauwkeurige platformlevels), maar voor fans van de klassieke Mega Drive-spellen is dit natuurlijk wel een droom die uitkomt. Een nieuw spel met precies dezelfde graphics én dezelfde physics/besturing als vroeger. Nostalgischer kan bijna niet.

Sonic Mania verschijnt op 15 augustus voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Het emotionele verhaal van Last Day of June

Kijken op YouTube
People feel comfortable broadly saying they don’t like video games without ever really trying them, but never say that about movies or music or art – there’s always something they can identify with. I believe games can be just as universal and relatable, and that’s what we’re attempting to show with this project.

Grote woorden van regisseur Massimo Guarini (vooral bekend van Vita-spel Murasaki Baby). Hij wil met Last Day of June zo’n aangrijpend verhaal vertellen dat zelfs niet-gamers erdoor geraakt worden.

De titel van het spel is letterlijk bedoeld. Het gaat over een echtpaar, Carl en June, die een auto-ongeluk krijgen. June overlijdt en Carl belandt in een rolstoel. In het spel beleef je die laatste dag – the last day of June – steeds opnieuw. Het doel is om het verleden op zo’n manier te veranderen dat het ongeluk niet gebeurt. Ingewikkelder dan het lijkt, want alles wat je in het verleden verandert heeft onbedoeld gevolgen voor het heden. Een spel over het butterfly effect dus.

Of het leuk is om te spelen weet ik niet, maar het klinkt wel erg interessant. Leuke graphics ook. Een beetje zoals klei-poppetjes in een stop-motion video.

Last Day of June staat gepland voor pc en PlayStation 4. Releasedatum nog niet bekend.

Makers I Am Setsuna onthullen nieuwe RPG

Kijken op YouTube
Trailer van Lost Sphear, het tweede spel van Square-Enix’s mini-studio Tokyo RPG Factory. Het doel van dit team is om met een bescheiden budget weer lekker ouderwetse JRPG’s te maken. Hun eerste spel I Am Setsuna slaagde daar behoorlijk goed in. En ook deze trailer roept meteen herinneringen op aan 16-bit klassiekers als Final Fantasty VI en Chrono Trigger.

Lost Sphear gaat over een jongen, Kanata, die mag meemaken hoe alles om hem heen verdwijnt in een mysterieuze mist. Met een groep vrienden gaat hij vervolgens op zoek naar een manier om zijn herinneringen tastbaar te maken en op die manier de wereld te herstellen.

Het is geen vervolg op I Am Setsuna, maar het spel borduurt wel voor op het battle system van die RPG. Er zijn dus geen aparte vechtschermen. De (turnbased) gevechten gebeuren gewoon tijdens het verkennen van de wereld, op elke plek waar je toevallig een vijand tegenkomt. Nieuw is wel dat je tijdens die gevechten je personages kunt verplaatsen. Handig voor combinatie-aanvallen of voor als je eerst één specifieke vijand wilt verslaan.

Lost Sphear verschijnt begin 2018 voor pc, PlayStation 4 en Switch.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Far Cry 5

Kijken op YouTube
We wisten al dat Far Cry 5 zich afspeelde in de Amerikaanse staat Montana, maar niet dat het spel zó Amerikaans zou worden. Midden tussen de rednecks die op zondag naar de kerk racen in hun jeeps. Met een geweer in de achterbak natuurlijk.

Het verhaal is in Far Cry-spellen nooit zo belangrijk (in dit geval: een enge religieuze sekte komt in opstand tegen de overheid), maar de setting is wel spannend. Het voelt bijna een soort van actueel. De ontwikkeling begon natuurlijk lang voordat iemand kon vermoeden dat Donald Trump president zou worden, maar de mensen in deze trailer voelen toch als zijn achterban.

Fans moeten nog wel een tijdje geduld hebben; Far Cry 5 verschijnt pas op 27 februari 2018. Je kunt hieronder nog wel drie andere trailers bekijken. Kennismakingfilmpjes met drie belangrijke personages.

Dragon’s Dogma heruitgave naar PS4 en Xbox One

dragonsdogma
Toen Dragon’s Dogma voor het eerst uitkwam, in 2012, waren de meeste recensies… redelijk enthousiast. Veel zevens en achten, met als voornaamste kritiekpunten de voorspelbare fantasy wereld en de vele technische mankementen. Sindsdien is het spel echter uitgegroeid tot een soort cultklassieker. Een trouwe groep fans beschouwt Capcom’s RPG als een van de beste spellen uit de PS3/Xbox 360-generatie, ondanks de schoonheidsfoutjes. Volgens sommigen is het zelfs beter dan het vergelijkbare Dark Souls. Hoogste tijd voor een tweede kans dus.

Vorig jaar werd Dragon’s Dogma al opnieuw uitgebracht voor de pc, en nu is die opgepoetste versie ook aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One. Het is een open wereld actie-RPG waarin vier avonturiers (eentje door jou bestuurd en de rest door de computer) tegen monsters vechten. Die gevechten zijn wat Dragon’s Dogma speciaal maken: minutenlange confrontaties met grote monsters die je in sommige gevallen zelfs moet beklimmen (à la Shadow of the Colossus) om hun zwakke plek te bereiken.

Ik heb het origineel destijds gemist, dus dit lijkt me een prima kans om deze vergeten klassieker alsnog te ervaren.

Futuristische racer Redout naar PS4, Switch, Xbox One

Kijken op YouTube
Goed nieuws: het futuristische racespel Redout komt naar alle spelcomputers. Afgaand op de trailer ben je misschien geneigd om dit af te schrijven als de zoveelste kloon van F-Zero en/of WipEout, maar Redout doet genoeg dingen anders om op eigen benen te staan.

  • Je speelt dit spel met twee controlsticks. De linker om te sturen, en de rechter om de neus van je voertuig omhoog of omlaag te duwen. In andere futuristische racers gaat dat automatisch, maar hier vlieg je van de baan als je niet handmatig meestuurt met alle bergen en dalen en loopings. Dat is even wennen, maar volgens de meeste recensies (de pc-versie verscheen vorig jaar, dus er zijn al recensies) voelt het na een tijdje juist lekker om zoveel controle te hebben.
  • Géén wapens. Redout is een puur racespel. De enige manier om te winnen is sneller zijn dan al je tegenstanders. En snel gaat het zeker. De trailer focust niet echt op snelheid, maar check het gameplayfilmpje na de klik.

Op de pc werd Redout goed ontvangen, dus deze console-versie is goed nieuws voor de liefhebbers. Het spel verschijnt op 31 augustus voor PS4 en Xbox One, voor een verwachte prijs van €39.99. Voor de Switch-versie is nog geen releasedatum bekend (er staat ook nog geen Switch-logo op het ‘coming soon’ scherm van de trailer), maar uitgever Nicalis belooft dat het spel uiteindelijk ook naar Nintendo’s spelcomputer komt.

Het is nog niet duidelijk of Redout compatible wordt met PlayStation VR, ook al kan de pc-versie wel overweg met Oculus Rift en HTC Vive.

De wereld is van klei in puzzelspel Claybook

Kijken op YouTube
Natuurlijk, spellen die eruitzien alsof ze van klei zijn gemaakt kennen we al langer, maar Claybook gaat verder. Dit is het eerste spel waarin de virtuele klei zich ook echt gedraagt als klei. Alles wat je ziet kan gesloopt, vervormd, gemengd en gesmolten worden. Dat gaat allemaal heel vanzelfsprekend. Niet met cursors en menu’s, maar gewoon met een bolletje klei dat door de wereld rolt en alles om zich heen indeukt en kapot maakt. De klei wordt zelfs vies als hij met andere kleuren in aanraking komt, net als mijn Play-Doh vroeger.

Het spel zelf ziet eruit als een 3D platform/puzzelspel. Ik kan uit deze trailer niet opmaken wat precies het doel is in iedere wereld, maar rondrollen en chaos verzoorzaken ziet er van zichzelf al behoorlijk leuk uit. Erg veelbelovend!

Claybook staat gepland voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime toch niet duurder op de Switch

Kijken op YouTube
We totally understand: nobody wants to pay higher prices. At Grey Box, we are determined to provide a fair deal for everyone around. And so we discussed how we could do that, without simply selling at a loss, all while also being fair to our retail partners. So, here’s what we’re doing.

Vorige maand ontstond er wat ophef over de prijs van indiegame Rime. Die zou op de Switch 10 euro meer kosten dan op andere spelcomputers. Daar waren goede redenen voor (spelcassettes zijn relatief duur om te produceren en downloadbare spellen mogen van Nintendo niet goedkoper zijn dan spellen in de winkel), maar toch vonden veel fans het oneerlijk dat zij meer moesten betalen.

Uitgever Grey Box ging op zoek naar een oplossing.

  • Het goede nieuws is dat de downloadbare versie van Rime op de Switch gewoon €34.99 gaat kosten. Dezelfde prijs als op pc, PS4, en Xbox One.
  • De verpakte versie van het spel blijft wel €44.99, maar bevat nu een code waarmee je de officiële soundtrack van Rime gratis kunt downloaden. Dat kleine stukje meerwaarde was voor Nintendo blijkbaar genoeg om toestemming te geven voor 2 verschillende prijskaartjes.

Kortum: eind goed, al goed. Nu maar hopen dat Rime alle verwachtingen kan waarmaken. De nieuwste gameplayfilmpjes (zie ook hieronder) zijn in ieder geval weer erg Team Ico-achtig.

Nostalgische cover sleeve voor WipEout Omega Collection

wipeoutomegaltd
Toffe pre-order bonus voor WipEout Omega Collection. Reserveer het spel bij de juiste winkel, en je krijgt een nostalgische sleeve om het doosje in de stijl van een oud PSone spel. Inclusief vlekken op het hoesje en krassen in het plastic.

  • Het is geen replica van de allereerste WipEout-hoes (die zag er zo uit), maar qua kleuren en vormgeving is het daar wel overduidelijk op gebaseerd.
  • Wat eigenlijk best raar is, want de Omega Collection bevat geen enkele baan uit dat eerste spel. Alle tracks zijn gebaseerd op de PSP- en Vita-versies van WipEout. Blijkbaar zijn die nog niet oud genoeg voor nostalgische sleeves.
  • Helaas heb ik nog geen Nederlandse winkel gevonden die deze pre-order bonus aanbiedt. Game Mania is de enige met een fysieke beloning, maar dat is een grijze steelbook die er lang niet zo speciaal uitziet.
  • WipEout Omega Collection verschijnt op 7 juni voor €39.99.

Interview met de makers van LocoRoco Remastered

locorocops4
The characters also had a mood gauge in the original designs. If they were in a bad mood, they would split into pieces when falling from high up, or they would become harder to control. I thought the idea was interesting but actually playing with the characters like that was just annoying [laughs].

Er gebeurt iets interessants op PlayStation Blog. Waar Sony de site tot nu toe vooral gebruikte om aanbiedingen in de Store te promoten, verschijnen er de laatste tijd steeds meer achtergrondverhalen over first party spellen. Een filmpje waarin Hermen Hulst (Guerrilla Games) wordt geïnterviewd door Neil Druckman (Naughty Dog), een uitgebreid analyse van één eindbaas in Horizon Zero Dawn, en gisteren een Iwata Asks-achtig gesprek met de makers van PSP-klassieker LocoRoco. Het maakt de site een stuk leuker om te bezoeken.

Aanleiding van dat laatste interview is LocoRoco Remastered, sinds gisteren te downloaden voor de PlayStation 4. LocoRoco was al een van mijn favoriete platformers, en alle kleine details die hier worden genoemd maken me nog enthousiaster. Wist je bijvoorbeeld dat je aan de monden van LocoRoco’s kunt zien wie welk gedeelte van de soundtrack zingt? En dat de poppetjes hele gesprekken met elkaar voeren (in hun eigen fantasietaaltje) als spelers ze een tijdje met rust laten? Hoogste tijd om het hele avontuur weer eens door te spelen. Hopelijk is het nog net zo leuk als 10 jaar geleden.

LocoRoco Remastered is nu te koop voor €14,99 (tijdelijk €11,99 voor PS Plus-abonnees). Trailer na de klik.