Categorie: "Playstation 3"

Eerste trailer van het LEGO The Hobbit-spel

legothehobbit
Wat een vreemde titel heeft dit spel eigenlijk. Ik snap dat Traveller’s Tales simpelweg het woord “LEGO” voor een bestaande filmtitel plakt, maar LEGO The Hobbit is een rare constructie zo met dat lidwoord in het midden. Net alsof het spel gaat over een hobbit die Lego heet. Bijna elke andere woordvolgorde was volgens mij beter geweest. Wat dacht je bijvoorbeeld van The Hobbit LEGO? Of zelfs The LEGO Hobbit? Het is nog niet te laat Warner Bros! Jullie mogen mijn suggesties gratis gebruiken.

Enfin, ontwikkelaar Traveller’s Tales is dus bezig met een LEGO-spel over The Hobbit. Dit spel beslaat de eerste twee films An Unexpected Journey en The Desolation of Smaug. De trailer bevat nog geen echte spelbeelden, maar dat maakt niet uit omdat iedereen inmiddels weet hoe de LEGO-spellen werken: toegankelijke hack and slash-actie met wat lichte platformelementen.

Net als bij LEGO Lord of the Rings kiest Travaller’s Tales ervoor om de poppetjes te laten spreken met geluidsfragmenten uit de films (persoonlijk vond ik het grappiger toen ze nog onverstaanbaar mompelden zoals in LEGO Star Wars en Indiana Jones). En ook opvallend: de omgevingen zijn in dit spel toch weer niet van Lego gemaakt. Ik had gehoopt dat Traveller’s Tales na The Lego Movie Videogame al hun levels volledig van Lego-steentjes zou bouwen, maar dat was technisch blijkbaar nog niet haalbaar.

Speltrailer voor The Walking Dead: Season Two

walkingdeadseason2
En hier is dan de eerste echte trailer voor seizoen 2 van The Walking Dead. Nee niet die televisieserie, maar het downloadbare avonturenspel van Telltale Games. Ik heb er bewust geen “echte” screenshot van gemaakt zodat fans dit bericht kunnen overslaan als ze per se alle spoilers willen vermijden. Veel andere sites verklappen gewoon wie deze keer de hoofdrol speelt (Telltale Games maakt er zelf ook niet bepaald een geheim van), dus als je echt zonder voorkennis aan Season Two wilt beginnen zou ik de komende tijd voorzichtig browsen.

De eerste nieuwe aflevering, All That Remains, is vanaf 17 december verkrijgbaar voor pc & Mac en een dag later ook voor de Xbox 360. Releasedata voor de PS3-, PS4-, Vita- en Xbox One-versies zijn nog niet bekend, maar dat zal waarschijnlijk niet veel later worden. Goed nieuws dus! Nu alleen nog beslissen of ik de afleveringen ga kopen zodra ze uitkomen, of dat ik achteraf het hele seizoen ineens koop. Eigenlijk voel ik meer voor die tweede optie (twee maanden wachttijd na iedere aflevering is bij zo’n spannende serie niet fijn), maar ik ben wel héél benieuwd hoe het verhaal verdergaat. Ik hoop maar dat ik genoeg zelfbeheersing heb om die eerste aflevering straks niet meteen te kopen.

Nieuwe beelden van Ubisoft’s Child of Light

childoflighttrailer
In deze video geeft Brianna Code (leuke naam voor een programmeur!) een rondleiding door Child of Light. Je weet wel, die RPG van Ubisoft die er dankzij Rayman’s Ubi-art Framework uitziet als een waterverfschilderij. Het is hetzelfde level als in de trailer van een paar weken geleden, maar nu dus iets uitgebreider en met meer uitleg over wat er precies gebeurt.

  • Gevechten zijn niet echt turnbased, maar maken gebruik van een tijdlijn waarop je precies kunt zie wie er wanneer mag aanvallen. Ik speel te weinig RPG’s om te beoordelen hoe origineel dat idee is, maar het oogt in ieder geval spannender dan de klassieke omstebeurt gevechten.
  • Dat vliegen gaat Aurora wel erg gemakkelijk af. Het ziet er bijna uit alsof je een cursor bestuurt en op dingen klikt. Hopelijk zijn er ook levels waar ze wat meer mag rennen en springen.
  • Het duurde even, maar toen zag ik dat alle dialogen inderdaad op rijm zijn geschreven. Het idee is top, maar zonder voice acting valt het niet heel erg op.
  • Child of Light ziet er nog steeds ontzettend mooi uit. Ik blijf het tof vinden dat Ubisoft naast alle triple A shooters ook dit soort experimenten produceert.

Volgende The Last Of Us-DLC is een singleplayer prequel

leftbehind
Check deze trailer voor The Last of Us: Left Behind. Eerder bracht ontwikkelaar Naughty Dog al een paar downloadbare multiplayer maps uit voor The Last of Us, maar dit is het betere werk: een gloednieuw singleplayer avontuur. Left Behind speelt zich af vóór alle gebeurtenissen in het grote spel. Een prequel dus. Elle zit nog op school (eigenlijk een soort militair trainingskamp) en beleeft samen met haar vriendin Riley een avontuur dat hun beide levens voorgoed zal veranderen. Iedereen die bekend is met The Last of Us heeft waarschijnlijk al een vermoeden over welk avontuur dit gaat, maar ik zal niets verklappen.

Left Behind wordt korter dan het hoofdspel, maar toch kan ik niet wachten om weer in deze wereld te duiken. The Last of Us was dit jaar een van mijn favoriete spellen. Je kunt je afvragen of een spel met zo’n sterk verhaal überhaupt een prequel nodig heeft, maar bij het zien van deze trailer werd ik toch meteen weer nieuwsgierig. Hopelijk slaagt Naughty Dog erin om nog iets waardevols aan hun meesterwerk toe te voegen.

South Park: The Stick of Truth uitgesteld, nieuwe trailer

southparkuitgesteld
Het slechte nieuws is dat South Park: The Stick of Truth is uitgesteld. Het spel zou eigenlijk al in december uitkomen, maar uitgever Ubisoft kondigde vandaag aan dat die deadline niet wordt gehaald. De reden? Het spel is nog niet goed genoeg en het team heeft meer tijd nodig om de ervaring precies goed te krijgen. Bedenkers van de tekenfilm Matt Stone en Trey Parker voegden daaraan toe: “We always wanted the game to feel like you’re actually in an episode of South Park. Getting the game up to the crappy standards of the show has been a real challenge and we’re excited to say it’s taken way longer than we thought it would.” De verwachte releasedatum is nu 4 maart 2014.

Het goede nieuws is dat Ubisoft vandaag ook een nieuwe trailer online heeft gezet. Het is een gameplayfilmpje van ruim 7 minuten waarin The Stick of Truth er inderdaad precies uitziet als een aflevering van South Park. Tussenfilmpjes lopen vloeiend over in speelbare scenes en ook tijdens de turnbased gevechten blijven de oneliners gewoon komen. (Mijn favoriet is Jimmy’s schunnige rijmpje tijdens het eerste gevecht). Als het hele spel op deze manier in elkaar steekt wordt The Stick of Truth onmisbaar voor iedere South Park-fan.

Nieuwe trailer van platformspel Contrast

contrasttrailer
Indiegame Contrast begint er steeds interessanter uit te zien. De grote gimmick hier is dat je personage in een schaduw kan veranderen. Ze wisselt dus voortdurend tussen de echte wereld en de platte schaduwwereld. Ik ging ervanuit dat dit grotendeels een 2D platformspel zou worden met misschien een paar driedimensionale puzzels, maar in deze nieuwe trailer lijkt de verdeling eerder 50/50. En de driedimensionale gedeeltes zien er ook echt tof uit! Contrast speelt zich af in de jaren ’20, maar dan wel in een vervormde fantasieversie van dat tijdperk. De graphics zijn min of meer realistisch, maar alles is mistiger en sprookjesachtiger dan in het echt. Een beetje zoals in de spellen van Double Fine. “An adult world seen through a child’s eyes,” aldus een de bedenkers.

Contrast verschijnt later deze maand als downloadbare titel voor Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Wie echter van plan is om een PlayStation 4 te kopen kan beter even wachten; op die console wordt Contrast een van de eerste spellen die PlayStation Plus-abonnees gratis mogen downloaden. Dat lijkt mij een prima manier om je nieuwe spelcomputer in te wijden.

Sony blikt terug met nostalgische PlayStation-commercial

4theplayers
Om te vieren dat het PlayStation-merk 18 jaar bestaat (en stiekem natuurlijk ook om reclame te maken voor de PlayStation 4) lanceerde Sony vandaag een heerlijk nostalgisch filmpje. Het begint in 1995 op een jongenskamer, waar Daniel samen met zijn beste vriend een potje Tekken speelt op de PlayStation. Vanaf daar neemt het filmpje je mee op een reis door de tijd. Daniel’s televisie wordt ieder jaar groter en platter, de posters aan de muur veranderen mee met zijn smaak (van Air via Kasabian naar de Arctic Monkeys) en uit het raam zie je de skyline langzaam groeien. En natuurlijk het belangrijkste: Daniel koopt iedere keer braaf de nieuwste PlayStation. Wat heerlijk om het opstartscherm van de PS2 weer even terug te zien!

Master Reboot is een puzzelspel in het hiernamaals

masterreboot
Stel je voor dat al onze herinneringen worden opgeslagen in de cloud. Dat er een gigantische supercomputer is die gedurende je hele leven back-ups maakt van je geheugen. We noemen het de Soul Cloud en zodra iemand overlijdt creëert het programma een digitale kopie van zijn of haar ziel die tot in de eeuwigheid herinneringen mag herbeleven. Een kunstmatig hiernamaals dus, maar dan met de garantie dat het 100 procent zeker echt bestaat.

Dat is het uitgangspunt van Master Reboot, een “psychologisch horrorspel” van ontwikkelaar Wales Interactive. In het spel (dat je ervaart vanuit een first person perspectief) ben jij een ziel die zojuist is geüpload naar de digitale hemel. Alleen is er iets misgegaan waardoor je niet meer weet wie je bent. Je dwaalt dus door de herinneringen van een onbekend leven. Door puzzels op te lossen kun je ontdekken wie je vroeger was, maar pas op voor de anti-virus software. De Soul Cloud is er namelijk van overtuigd dat jij een foutje in de software bent en doet er alles aan om je te deleten.

Master Reboot ziet er opvallend mooi uit: een net niet helemaal realistische droomwereld met felle neonkleuren. Het spel is vanaf 29 oktober verkrijgbaar op Steam, en komt in december ook als downloadbare titel naar de PlayStation 3.

Inafune’s Mighty No. 9 komt naar alle spelcomputers

mighty9
Heeft iedereen dit al gezien? Twaalf seconden gameplay van Mighty No. 9, met een driedubbele waarschuwing van regisseur Keiji Inafune dat het gaat om “early footage” met “placeholder art” en tijdelijke animaties. Met andere woorden: het echte spel wordt veel mooier, maar dit mini-filmpje bewijst wel dat Inafune inderdaad een klassiek platformspel wil maken. Geen vernieuwende gimmicks of RPG-elementen, maar gewoon een ouderwetse ren-en-schietspel in de stijl van Mega Man. (Voor wie het niet weet: Keiji Inafune is de ex-Capcom-medewerker die het personage Mega Man in 1987 bedacht).

De Kickstarter voor dit project was een gigantisch succes. Inafune vroeg om 900.000 dollar en kreeg uiteindelijk bijna 4 miljoen. Dit project was blijkbaar precies waar Mega Man-fans al die tijd op zaten te wachten. Het extra geld wordt voornamelijk gebruikt om het spel naar ieder denkbaar platform te porten. Mighty No. 9 zou oorspronkelijk alleen verschijnen voor pc en Mac, maar is inmiddels dus ook bevestigd voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, Wii U, PS Vita en 3DS. Niemand kan straks om deze nieuwe blauwe robot heen.

  • Nu begint het lange wachten; de verwachte releasedatum van Mighty No. 9 is pas in de lente van 2015.
  • Ik benieuwd wat er met de echte Mega Man gebeurt als Capcom van dit succesverhaal hoort. Blijft het bij een gastoptreden in Super Smash Bros., of zou er al gebrainstormd worden over Mega Man 11?

Zie handgetekend oorlogsspel Valiant Hearts in actie

valianthearts
Spelbeelden van Valiant Hearts. De trailer voor dit spel zag er vorige week al fraai uit, maar maakte niet echt duidelijk hoe het precies speelde. Nu blijkt het dus een platform/puzzelspel met stealth-elementen. Sluip door loopgraven en los puzzels op met schakelaars en soepketels. Die puzzels lijken in deze twee filmpjes nog niet heel erg uitdagend, maar ik neem aan dat we alleen nog maar kijken naar de eerste levels. De echte breinbrekers volgen in dit soort spellen meestal pas later.

Valiant Hearts is een vijfluik dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de loop van het spel bestuur je een Duitse soldaat, een Engelse piloot, een Belgische verpleegster, een Franse krijgsgevangene en een Amerikaanse vrijwilliger. De enige verbindende factor tussen al die verhalen is de hond, die je in deze filmpjes ook een paar keer voorbij ziet komen. Al die personages aan verschillende kanten van de oorlog krijgen op een bepaald met te maken met deze hond.

Valiant Hearts maakt gebruik van het Ubi-art Framework (zie ook: Child of Light) om de bijzondere striptekeningen tot leven te brengen. Het spel verschijnt volgend jaar als downloadbare titel voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.