Kojima spreekt (over Metal Gear Solid 4)

Iemand op de IGN boards heeft een interview met Hideo Kojima gelezen in het Playstation 2 Magazine, en deelt alvast de belangrijkste nieuwtjes met ons.

De grootste onthulling is dat Snake zichzelf niet meer op de traditionele manier zal hoeven verschuilen achter muurtjes en dergelijke, maar dat zijn kleding dat automatisch voor hem doet. In MGS4 zal hij een zogenaamde "Octo-cam" dragen. Een samenvoeging van de woorden Octopus en Camouflage. Het pak kan van vorm, kleur en textuur veranderen en zal Snake dus actief camoufleren. Zodra hij ergens stil zit neemt het pak direct de vorm van de omgeving aan.
Kojima grapt dat spelers de Octo-Cam misschien niet gedurende het hele spel ingeschakeld zullen willen hebben, want als Snake te lang stil zit bij bijvoorbeeld een toilet zal het pak een toilet-patroon krijgen. "That will not be stylish."

Helaas zal de omgeving niet helemaal kapot te schieten zijn. In ieder geval niet zoveel als eerste verwacht en gehoopt werd. "We wilden graag dat de complete omgeving interactief zou zijn, maar zelfs op de PS3 zijn er grenzen. In sommige gebouwen kun je daadwerkelijk alles kapot schieten. Maar in andere kamers alleen bepaalde onderdelen. Het zal goed te zien zijn wat kapot kan en wat niet."

Kojima is ook van plan om de "six degrees of movement" motion sensor van de PS3 controller te benutten. Vreemd genoeg wist hij daar ten tijde van de E3 nog helemaal niks vanaf, zelfs al is Sony volgens eigen zeggen al jarenlang bezig met de ontwikkeling van die nieuwe controller.

"Misschien kun je [de motion sensor] gebruiken om in first person view om je heen te kijken, of om bewusteloze bewakers door elkaar te schudden. Maar we hebben nog niks vast besloten."

Ook geeft Kojima voorzichtig toe dat de sterk verouderde Snake misschien ook wel iets zegt over hoe hij zichzelf ziet. Een langzaam ouder wordende spelontwerper die min of meer tegen wil en dank terug blijft keren naar MGS. "We wilden Snake van zijn menselijke kant laten zien. Dat hij gewond en ouder is, maar dat hij toch door wil vechten. Ik ben zelf ook al ouder dan 40 jaar en nog steeds maak ik MGS games. Op veel manier bevind ik me ook op een slagveld."

Dus is het lot van Snake (verzwakt en terminaal ziek) dan een metafoor voor Kojima’s rol binnen MGS?

"Ja… mijn Metal Gear komt hier ten einde. De serie is natuurlijk het eigendom van Konami, en van de fans, maar ik heb wel de vrijheid om ermee te stoppen. Dit wordt mijn laatste MGS spel. De laatste vraag van het tijdschrift is of Snake ook in staat zal zijn om zichzelf te scheren in MGS4. Kojima zegt dat dat niet zo is.

Pas later drong het to me door dat OPM eigenlijk vroeg of Snake’s snor ook afgeschoren kan worden. Maar wat is er mis met die snor? Snake wordt er alleen maar stoerder door. Ik voorzie een hele generatie gamers die dankzij dit spel hun snor laten staan!

Bron: IGN boards

Zie ook:
- Training voor Metal Gear Solid 4
- Kojima heeft het mis – games zijn wel kunst
- MGS4 wordt het laatste avontuur van Solid Snake
- Konami toont inktzwarte MGS4 trailer
- Realtime MGS4 demo, nu met ondertitels
- Bekijk hier de volledige (14:52) MGS4 trailer
- Idee Playstation 3 tilt-controller is niet van Nintendo afgekeken

Lees ook:Nieuwe Metal Gear Solid 4 screenshots
Lees ook:Bekijk hier de Metal Gear Solid 4 trailer
Lees ook:MGS4 wordt het laatste avontuur van Solid Snake
Lees ook:Zie Metal Gear Solid 5 een kwartier in actie
Lees ook:Big Boss, ben jij dat?

2 reacties op “Kojima spreekt (over Metal Gear Solid 4)

  1. piet

    jammer :(

      /   Beantwoorden  / 
  2. mumu

    wot ! ^^
    Mario heeft een snor! :D

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.