Armikrog is een point and click adventure van klei

armikrog
“How is that clay moving? Is it witchcraft? Are there bugs inside? I’m frightened! But I have to admit, it looks pretty cool. I’m going to back this Kickstarter just to make sure I don’t make it angry!”
Tim Schafer, President/CEO Double Fine Productions

Doug TenNapel is de man die in 1994 het platformspel Earthworm Jim bedacht (dat een bescheiden hitje werd onder consolegamers) en in 1996 het point and click adventure The Neverhood (dat min of meer flopte, maar jaren later alsnog uitgroeide tot een cultklassieker). Nu probeert hij op Kickstarter 900.000 dollar in te zamelen om weer een nieuwe point and click adventure te maken. Geen vervolg op The Neverhood, maar wel een “spiritual successor”, wat dat ook betekenen mag. Het heet Armikrog en het ziet er absurd mooi uit. De stopmotion klei-animaties kennen we nog van The Neverhood, maar 17 jaar later beheerst Doug die techniek veel beter. Poppetjes zijn mooier geboetseerd, soepeler geanimeerd en beter gefotografeerd. De korte teaser in het onderstaande filmpje is ronduit indrukwekkend.

  • Over het verhaal is verder nog weinig bekend, maar de makers beloven een uitgebreid avontuur met veel humor en “mind bending” puzzels.
  • Terry Scott Taylor, de gitarist die de soundtrack van The Neverhood verzorgde, is ook weer van de partij.
  • Het project steunen kan hier.
  • En alweer steelt Tim Schafer met een van zijn citaten de show bij een spel waar hij niets mee te maken heeft.


[g.forum]

Lees ook:Tim Schafer en Ron Gilbert maken weer een ouderwetse point and click adventure
Lees ook:Bekijk het eerste deel van Tim Schafer’s point and click documentaire
Lees ook:Trailer: Double Fine’s Kickstarter-spel Broken Age
Lees ook:Kotaku over Double Fine’s nieuwe spel Stacking
Lees ook:Tim Schafer’s Broken Age naar PS4 en Vita

3 reacties op “Armikrog is een point and click adventure van klei

  1. MVG

    “Earthworm Jim” was niet zo bescheiden, hoor. Je zou het een groot succes kunnen noemen zelfs. er verscheen een sequel (“Earthworm Jim 2″), een speelgoedlijn, een tekenfilmserie en Jim was erg populair. Zijn geweer is zelfs te zien in “Donkey kong Country 2″!

    Daarna ging het bergafwaarts met Jim. De rechten gingen verloren totdat niemand nog wist hoe het nou zat, er kwam een matig vervolg uit (“Earthworm Jim 3D”) en Jim raakte in de vergetelheid. Toch heeft hij een paar jaar enorme populariteit gekend.

    Bij “The Neverhood” kon je zien dat het van dezelfde tekenaar afkomstig was. De humor was nog droger, maar de animatiestijl vergelijkbaar. Alleen nu in 3D met klei. Het is mooi dat het originele project uiteindelijk toch nog geliefd werd.

    Het nieuwe spel lijkt erg op “The Neverhood’,qua stijl, vormgeving, karakterontwerp, enz. Het is dan ook een spiritueel vervolg. De rechten van ‘the Neverhood” liggen bij EA, wat nogal gecompliceerd zou zijn geworden (zoals bij “Earthworm Jim’ en Interplay). Het eerste filmpje ziet er leuk uit. Mooi geanimeerd. Hopelijk slaat het een beetje aan, want het zou best eens een grappige en mooie game kunnen worden. Daar wil ik graag meer van zien1 :)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Erik

    Wow, ik sta gecorrigeerd. Heeft hij echt een tekenfilmserie gekregen? Dan waren die spellen inderdaad groter dan ik dacht. In mijn beleving was Earthworm Jim een tamelijk obscuur spel waar bijna niemand van had gehoord. (Al waren zulke dingen lastig te controleren in die tijd). Wel een goede game met voor de SNES echt bizar mooie graphics.

      /   Beantwoorden  / 
  3. MVG

    Intro van de cartoon. Die is zelfs op de Nederlandse TV geweest, al vond ik de Nederlandse synchronisatie de Amerikaanse droogheid nogal verpesten. Heeft toch maar liefst twee seizoenen gelopen, wat toch duidt op een succes. Het is jammer dat het succes van Jim niet langer duurde.

    Op den duur raakte Shiny Entertainment verstrooid en veel werknemers verlieten het bedrijf. ook zij die voor “Earthworm Jim’ verantwoordelijk waren. De rechten lagen bij Interplay, maar niemand wist nog waar de rechten nu echt lagen. Interplay maakte zelf, zonder Shiny, nog een aantal matige games met “earthWorm Jim”, waarvan “Earthworm Jim 3D” de bekendste was.

    De ontwikkeling van “Earthworm Jim 3D” was problematisch. Natuurlijk miste vooral het team, dat de eerste games zo goed had gemaakt.In die dagen was 3D populair geworden. Uiteraard wilde Interplay dat ook hebben. Jim’s stijl was vooral populair door de goede 2D animaties. Met de primitieve polygoonvormen werd deze animatie lang niet gehaald. Het was lelijk, hoekig en bewoog niet zo soepel als voorheen. Dit zag je wel bij meer games uit die tijd, die de overstap van 2D naar 3D slecht konden maken.
    Tijd was ook een probleem. Grote stukken van het spel werden compleet geschrapt. Delen die niet eens in het spel zaten, stonden wel op eerder vrijgegeven screenshots en zelfs op de verpakking van het spel. wat overbleef waren 4 werelden, die naast eentonig ook veel te moeilijk waren. De besturing was vreselijk en wat je moest doen was niet boeiend (in ieder level 100 knikkers verzamelen). Interplay probeerde daarna nog wat snelle incashtitels te maken, maar voor “Earthworm Jim’ was het toen te laat.

    De originele makers waren verder gegaan en een deel van hen vormden op den duur “The Neverhood”, niet alleen de titel van het spel maar ook het bedrijf dat het spel maakte, in opdracht van Dreamworks Interactive (nu eigendom van EA).

    Het is jammer dat de hoofdpersonages uit deze games steeds goed aanslaan, maar slechts voor korte tijd. Ik hoop dat er na al die jaren weer een succes wordt behaald en zo ja, dat de wereld die bedacht is niet weer door een rechten kwestie ophoudt te bestaan.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.