Bekijk het eerste deel van Tim Schafer’s point and click documentaire


Double Fine heeft het eerste deel van hun documentaire online gezet. Je weet wel, die documentaire over het maken van Tim Schafer’s nieuwe point and click adventure. Deze beelden zijn eigenlijk alleen bestemd voor mensen die hebben meebetaald via Kickstarter, maar om de rest van de wereld nog een laatste kans te geven is deel één nu voor iedereen beschikbaar. De Kickstarter-campagne is weliswaar afgelopen, maar geld geven kan nog steeds. Voor 15 dollar krijg je toegang tot de rest van deze documentaire en als het zover is uiteraard ook een exemplaar van het spel. Tim Schafer legt aan het begin van de video uit hoe je precies meedoet. En goed nieuws voor alle creditkaartloze sloebers: betalen kan deze keer ook via PayPal.

Ik had gehoopt dat in dit eerste deel Het Spel misschien ook eens ter sprake zou komen, maar dat is helaas nog niet het geval. Dit filmpje gaat volledig over het onverwachte succes van de Kickstarter-campagne. Nu is dat verhaal ook wel zo bijzonder dat het inderdaad een aparte aflevering verdient, maar voor iedereen die de ontwikkelingen destijds live heeft gevolgd bevat dit filmpje weinig nieuwe verrassingen. Het is gewoon een charmante blik achter de schermen. De volgende keer graag wat meer schetsboeken, whiteboards en brainstormsessies!


Kijken op YouTube

[g.forum]

Lees ook:Tim Schafer’s Broken Age naar PS4 en Vita
Lees ook:Wel ja, een documentaire over Nintendo’s Power Glove
Lees ook:Indie RPG Knights and Bikes naar PS4
Lees ook:Tim Schafer en Ron Gilbert maken weer een ouderwetse point and click adventure
Lees ook:Kijk dit: indiegame over een buitenaardse vlinder

7 reacties op “Bekijk het eerste deel van Tim Schafer’s point and click documentaire

  1. AlfredJ

    Er is al meer informatie over het spel, maar dat houden ze bewust beperkt tot de backers (ik ben licht verbaasd dat al die duizenden backers zo eerlijk zijn dat het nog niet op het internet gelekt is). De rest van de docu zal niet gratis aangeboden worden, maar voor mensen die alleen de docu willen en niet het spel (als die bestaan) wordt de docu ergens na afloop van het hele project ook afzonderlijk te koop aangeboden. Ik kan iedereen die ook maar een beetje een Schafer-fan is aanraden ook backer te worden. De documentaire alleen al is fantastisch (vanaf episode 2 gaat het dus inderdaad over het spel zelf), en op het speciale backers-forum krijg je toegang tot informatie van de developers en de kans om ze zelf vragen te stellen, en ook dingen als concept art enzo. Ik ga hier ook niks verklappen, maar fans van spellen als Monkey Island 1 en 2, Day of the Tentacle, Full Throttle, Grim Fandango of Psychonauts zullen zeker geen spijt krijgen van hun investering.

    Misschien mooi om te weten: 15 dollar is zo’n 11 euro. Daar krijg je dus de docu, het backers forum, het spel DRM-free op PC, Mac, Linux en Android, plus een Steam-code voor de PC/Mac-versie. Ook krijg je via Steam toegang tot de beta. Er bestaan slechtere aankopen!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Gulzt

      Ik wacht het wel gewoon af. Mr Schafer heeft zoveel rotzooi gemaakt de laatste jaren.. in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Inno Vation

        @Gulzt
        .
        Tim heeft de laatste jaren niet zoveel rotzooi gemaakt als jij denkt. Wat hij heeft uitgebracht mag dan niet zo iconisch zijn als wat AlfredJ opsomt, maar slecht was het zeker niet (wel meer gericht op een jonger publiek).
        .
        - 2009 Brütal Legend
        - 2010 Costume Quest
        - 2011 Stacking (met die Matryoshka poppetjes)
        - 2011 Trenched (ook bekend als Iron Brigade)
        - 2011 Sesame Street: Once Upon a Monster
        - 2012 Double Fine Happy Action Theater

          /   Beantwoorden  / 
        1. tr0tle

          Vergeet psychonauts niet! ;-) Toppertje! Heb achteraf ook nog maar even wat geld gegeven, als de game erbij zit is dit toch wel erg goedkoop!

            /   Beantwoorden  / 
        2. Gulzt

          @Inno Vation

          Brütal legend begon briljant en werd daarna een mengelmoesje van alles. Waarbij alles in mijn ogen maar slecht is uitgewerkt. Het was geen goede racegame, een zeer zwakke RTS, het hack & slash was weinig dynamisch.. al met al een tegenvaller.
          Ik had een demo geprobeerd, die was echt SUPER! En bij release bleek dat dat ook gelijk de enige kracht was van de game.

          Costume Quest.. pff.. m’n vriendin heeft zich er mee vermaakt maar dit is in geen enkel opzicht een bijzonder spel.

          Stacking was nog wel m’n grootste teleurstelling. Weer een leuk idee met slechte uitwerking.

          De andere 3 heb ik maar niet meer geprobeerd…

          De gouden tijden van Monkey Island & Full Throttle, ik hoop oprecht dat ie het nu opnieuw kan waarmaken.

            /   Beantwoorden  / 
  2. AlfredJ

    Ik snap helemaal waarom de meerderheid van de fans niet zo tevreden waren over Brütal Legend. Double Fine spellen voelen voor mij altijd wat beperkt qua gameplay (Brütal Legend probeerde teveel tegelijk en deed geen van de aparte onderdelen bijzonder sterk) en de kortere spellen die daarna kwamen (ik heb de Kinect-spellen niet gespeeld) voelden qua gameplay dan weer net iets te eentoning, vooral tegen het einde van die spellen. Maar dat maken ze wat mij betreft dan weer helemaal goed met de sfeer en het schrijfwerk in die spellen. Ik zou oprecht geen enkele studio kunnen noemen die wat dat betreft zo sterk is als Double Fine. Ik geef helemaal toe, ik ben opgegroeid met adventure games en geef ook veel meer om verhaal en games dan om gameplay, maar Tim Schafer is een meester in het bouwen van sterke, geloofwaardige en fascinerende werelden. De gameplay-kant is vaak wat minder sterk, en dat komt dan ten koste van sterke recensies en sales. Ik heb nooit spijt gehad van het kopen van een Double Fine game, en het zijn altijd spellen geweest die een diepere indruk op me maken dan veel andere spellen, en ik ben dan ook blij dat ze nu weer met een spel komen wat zich vooral focused op verhaal.

      /   Beantwoorden  / 
  3. AlfredJ

    Kleine toevoeging: het enige kritiekpunt wat ik heb op het hele project is dat ze doen alsof ze Adventure Games uit de dood gaan doen herrijzen, terwijl er de laatste jaren een hoop zeer sterke adventure games zijn uitgekomen. Ik zou zeggen dat Telltale een grotere rol heeft gespeeld in het terugkeren van adventure games (en tot nu toe de enige studio die episodic gaming echt goed doet). Ik had iets meer erkenning voor die studio verwacht van Tim Schafer uit, vooral gezien het feit dat een groot deel van die studio is samengesteld uit mensen die met hem hebben samengewerkt op de Monkey Islands, DOTT, Full Throttle en Grim Fandango. Dave Grossman, de man die met hem de eerste twee Monkeys en Day of the Tentacle heeft geschreven, is zelfs de creative director van de studio. Neemt niet weg dat ik nog steeds heel erg uit kijk naar het spel, maar ze lopen wel het risico dat ze het spel opblazen tot meer dan dat het uiteindelijk is.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.