Hoor dit: de ruimtelijke geluidseffecten van Capcom’s 3DS-spel


Capcom werkt aan een 3DS-spel met driedimensionaal geluid. Anders gezegd: omdat de geluidseffecten zijn opgenomen met twee microfoons (op oorafstand van elkaar) lijkt het alsof je er middenin zit. Als je Nazo Waku Mansion (Mysterious Mansion) speelt met oordopjes hoor je dus precies dat dat glas kapotviel aan de linkerkant van de kamer en dat die voetstappen van achteren kwamen. Het spel zelf wordt door Siliconera omschreven als een soort point and click adventure. Spelers verkennen een mysterieuze villa en praten met alle gasten. Dat praten schijnt echt via de microfoon en met spraakherkenning te gebeuren. Supertof, maar de kans dat Nazo Waku Mansion ook buiten Japan verschijnt wordt daarmee wel een stuk kleiner.

Hoe dan ook, Capcom heeft een embedbaar dingetje gemaakt om hun driedimensionale geluidseffecten te previewen. Door hieronder op de grote paarse knop te klikken hoor je onder andere een rammelend luciferdoosje, bestek dat over een bord schraapt en een haarföhn. (Met de blauwe knop schakel je door naar het volgende geluidseffect). Nogmaals: het trucje werkt alleen als je luistert via een koptelefoon. Natuurlijk kun je de geluiden wel horen via speakers van je pc, maar alleen met oordopjes klinkt het alsof het jouw haren zijn die worden geföhnd. Als het hele spel zo goed klinkt kan dat Nazo Waku Mansion nog een interessante ervaring worden.

En nu je toch een koptelefoon op je computer hebt aangesloten… beluister dan ook meteen dit filmpje waar trouwe bezoeker Inno Vation me een paar weken geleden op wees. Hetzelfde effect, maar dan uitgebreider en dus indrukwekkender. Het is alsof je echt in die kappersstoel zit.


Luisteren op YouTube

[g.forum]

Lees ook:Op kattenjacht in Capcom’s Nazo Waku Mansion-webspelletje
Lees ook:Eerste trailer Nazu Waku Yakata (Capcom’s 3DS-spel met 3D geluid)
Lees ook:Zijn deze WipEout HD-geluidseffecten beter dan het origineel?
Lees ook:Sony’s luxe officiële PlayStation 3 headset (hij is groot!)
Lees ook:Zo sluit je een headset aan op de Switch

9 reacties op “Hoor dit: de ruimtelijke geluidseffecten van Capcom’s 3DS-spel

  1. Berend Jan

    Is dit die zelfde techniek die in dat Iphone spel gebruikt wordt zonder beeld. Of dat PC spel waarvan iedereen in zijn broek schijt… ehh hoeheet die ookalweer een indy game die zo eng is dat er filmpjes van freakende mensen op youtube staan…
    .
    Ahh gevonden (dank smartphone)zoek maar eens naar playing amnesia dan zie je mensen zichzelf de tering schrikken enzo. dit schijnt ook door het geluid te komen…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Voor zover ik weet niet. Amnesia doet inderdaad ook mooie dingen met geluid, maar dan vooral omdat de geluiden zo suggestief zijn. Zelfs in kamers waar niks gebeurt maken de geluidseffecten het spel eng. Maar ik geloof niet dat ze daarbij ook gebruik maken van deze techniek. Wel een goede tip voor de opvolger.
      .
      Papa Sangre (dat iPhone-spel) maakte er inderdaad wel gebruik van.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Kikujiro

    Gaaf… vond datfilpmje van Gulzt al helemaal geweldig. Ben benieuwd of spelontwikkelaars hier veel gebruik van gaan maken.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Oeps! Je hebt helemaal gelijk. Ik weet niet waarom ik jullie door elkaar heb gehaald. Meteen ook maar aangepast. Ere wie ere toekomt, want het blijft een ontzettend gaaf filmpje.

        /   Beantwoorden  / 
          1. Gulzt

            gaaaff!

              /  
  3. Ruud

    Toen ik die haarfohn hoorde stond het raam open en kwam er net een windvlaag langs me…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.