Categorie: "Japan"

Nintendo’s Brain Training in de strijd tegen dementie

Nintendo’s spel Brain Training heeft een gunstig effect op ouderen die aan dementie lijden. Het spel zorgt weliswaar niet voor genezing, maar kan wel helpen om de geest van patienten te stimuleren. In het Uchida ziekenhuis in Kyoto, op de speciale afdeling voor dementerende patienten, zijn tien Nintendo DS’s aanwezig, en die zijn bijna altijd uitgeleend.

Japanse doktoren raden oudere mensen nu zelfs officieel aan om het spel te kopen. Het houdt de geest actief, en het stelt patienten in staat bij zichzelf een diagnose te stellen. Het spel brengt precies in kaart hoe scherp de geest van de speler nog is, en kan oudere spelers op die manier het gevoel geven wat meer grip op hun eigen situatie te hebben.

Komt Ouendan naar Europa? Uh…

Dat wordt niet echt duidelijk, maar Mathieu Minel bewijst wel opnieuw zijn reputatie als mijn nieuwe held!

Jeux-France: "Er gaan geruchten dat Ouendan binnenkort ook naar Europa komt. Waar of niet?"

(Osu! Tatakae! Ouendan! Een gestoorde muziekgame voor de Nintendo DS die in Japan geflopt is, maar onder importers uit de hele wereld juist erg geliefd).

Mathieu Minel: "Daar hebben we officieel nog geen aankondiging over gedaan en ik mag er derhalve niets over zeggen. Maar ik wil wel kwijt dat ik heel gelukkig ben als ik zie dat Namco een typisch Japanse game als We Love Katamari naar Europa heeft gebracht, of als ik zie dat Shadow of the Colossus op dit moment de verkoopcharts aanvoert. Dat bewijst dat het niet alleen maar de sequels en grote licentie-games hoeven te zijn die succesvol worden. En ik geloof werkelijk dat alle uitgevers veel meer risico moeten blijven nemen (of moeten gaan nemen, afhankelijk van over welke uitgever we het hebben) om het echt grote publiek te bereiken, in plaats van alleen maar de hardcore gamers."

DS nog succesvoller dan Nintendo had verwacht

Wat een verademing om een interview met Mathieu Minel te lezen, de directeur marketing van Nintendo in Frankrijk. Heb je ooit eerder iemand van Nintendo dit soort dingen horen zeggen?

"Het knapste wat de makers van Nintendogs hebben gedaan is iedereen te laten geloven dat dat spel geen echt doel heeft, terwijl er juist doelen ten over zijn. Die worden alleen goed verborgen gehouden zodat de ontroering en het gehecht raken aan de virtuele hond op de eerste plaats zou komen te staan. Het is precies hetzelfde met Shadow Of The Colossus op de Playstation 2. Dat spel zorgt niet alleen voor een stoot adrenaline, maar maakt eveneens gevoelens van ontroering los bij de speler. De games die momenteel het beste werken zijn de games die erin slagen gevoelens over te brengen tijdens het spelen zelf, en niet alleen in de tussenscenes."

Ninety Nine Nights geen briljant meesterwerk?

Iemand op de Gaming Age Forums omschrijft Ninety Nine Nights als volgt:

XXXXXXXXAXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXAXXXXX
XXXXAXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXAXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXAXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXL+RXXXXXXXXXXXX

Refererend aan de knoppen die hij achtereenvolgens in moest drukken om zich een weg door het eerste level heen te hack ‘n slashen.