Categorie: "Japan"

Maak van je PlayStation TV een handheld met DekaVita 7

dekavita0
Leuke uitvinding die PlayStation TV, maar het is wel jammer dat je hem alleen op je televisie kunt gebruiken. Vaak wil ik ook op andere plaatsen gamen, maar dat kan dan dus niet. Bestond er maar een apparaat waarmee ik mijn Vita-spelletjes overal kon spelen…

Gelukkig heeft het Japanse bedrijf Gametech een oplossing. Voor 23.000 Yen (ongeveer 160 euro) kunnen gamers volgend jaar de DekaVita 7 aanschaffen. Deze slimme uitvinding heeft aan de achterkant een opening om de PlayStation TV in vast te klikken, en aan de voorkant een LCD-scherm om op te spelen. Het ziet eruit als de Gamepad van een Wii U, alleen kun je deze overal mee naartoe nemen dankzij de ingebouwde accu. Echt een soort draagbare spelcomputer dus. Ik snap niet dat Sony zelf niet op het idee is gekomen.

Dus zo wordt de PlayStation 4 gemaakt

metalslimeps4
Van de Xbox One tot de iPhone 6, al onze elektrische apparaten zijn tegenwoordig afkomstig uit de Chinese fabriekshallen van Foxconn.

Al onze apparaten… behalve de PlayStation 4. Die wordt gemaakt in een klein bergdorpje, door een bejaarde smid die alle grondstoffen persoonlijk verzamelt en ze volgens eeuwenoude tradities samensmelt in zijn steenoven.

Dat is althans wat Sony ons wil laten geloven in dit Japanse reclamespotje voor de “Metal Slime”-editie van de PlayStation 4 (ter ere van Dragon Quest Heroes). Het slaat nergens op natuurlijk, maar ik mis de tijd dat Sony dit soort bizarre commercials ook gewoon uitzond in Europa. Het buitenaarde meisje bijvoorbeeld, of de slapende hond van David Lynch of deze spectaculaire menselijke piramide. Dat was nog eens wat anders dan de duidelijke maar saaie PS4-reclames waar Sony ons tegenwoordig mee verveelt. Ik ben blij dat de traditie van rare reclames toch een beetje voortleeft in Japan.

Piepkleine replica’s van Nintendospellen

miniatures0
Deze Japanse knutselaar maakt schaalmodellen van beroemde Nintendospellen. Hele kleine schaalmodellen. Op de bovenstaande foto is het formaat misschien moeilijk in te schatten, maar je zult schrikken als de bouwwerkjes hieronder worden vergeleken met een Japanse munt die volgens Wikipedia een diameter heeft van 23 mm. Even groot dus als ons muntje van 20 eurocent.

Het is bijna niet te bevatten dat deze modellen ondanks het piepkleine formaat toch zo veel details bevatten. Iedere boom, elke vijand en alle muntjes (gouden én rode) in Bob-omb Battlefield zijn terug te vinden op deze replica.

Romo Cart verandert je huiskamer in een kartbaan

romokart
Cooler dan dit wordt het niet: een Japanner die zijn huiskamer verandert in een echt werkende Mario Kart-baan. We hebben dat idee al eerder gezien met speelgoedautootjes, maar hier besturen spelers een Romo. Een programmeerbare robot waar een iPhone op is gemonteerd. Zo kun je de actie op een ander scherm volgen vanuit het perspectief van de Romo. Net alsof je echt computerspel speelt.

En dat is nog niet alles: de racebaan wordt door een aan het plafond hangende beamer op de vloer geprojecteerd. Je hoeft dus niet steeds hetzelfde rondje te rijden, maar je kunt echte cups organiseren met steeds verschillende banen. Leg gewoon een paar voorwerpen op de vloer en het spel genereert automatisch (!) een parcours om die hindernissen heen.

Net als in Mario Kart kunnen spelers ook bananenschillen laten vallen. De beamer projecteert ze op de vloer en de intelligente Romo’s glijden er daadwerkelijk over uit. Dankzij diezelfde techniek kunnen de wagentjes ook raketten afvuren, die het slechtoffer kan blokkeren door snel zijn of haar voet op de baan te zetten. Zo’n optie zouden we in Mario Kart moeten hebben tegen blauwe schilden!

Sega maakt een arcadespel met echt zand

ederusunaba
Goh, dit nieuwe arcadespel van Sega komt me bekend voor. E-deru Sunaba (The Surprising Sandbox) is een spel waarbij kinderen met zand mogen spelen. Echt zand. In een grote bak. De gimmick is dat er bovenin de kast een projector hangt die op dat zand een fantasiewereld projecteert. Graven de kinderen bijvoorbeeld een kuil, dan stroomt die vol met virtueel water.

Wat allemaal erg leuk en origineel zou zijn… als ik 3 jaar geleden niet precies hetzelfde had geschreven over Mimicry van de Nederlandse ontwikkelaar Monobanda. Een gevalletje “great minds think alike” zullen we maar zeggen.

Het blijft een leuk idee, en met de toevoeging van virtuele beestjes geeft Sega er gelukkig ook wel een beetje een eigen draai aan. (Vooral die termietenheuvel waar insecten uit komen kruipen is goed gevonden). De kinderen in de video lijken alvast erg enthousiast. Het spel is nu nog niet af, maar Sega’s plan is om E-deru Sunaba daadwerkelijk in Japanse arcadehallen neer te zetten.

NES Remix in Japanse gameshow Game Center CX

gamecenter
Gamemaster Shinya Arino waagt zich in het televisieprogramma Game Center CX aan Nintendo’s nieuwe spel NES Remix. Deze aflevering zwerft al een paar dagen over het internet, maar de lengte van het filmpje (34 minuten) schrok me steeds af. Dat was achteraf nergens voor nodig, want het is allemaal erg vermakelijk. Dat halve uur vliegt voorbij!

  • Game Center CX is een Japanse show (in dit filmpje met Engelse ondertitels) waarin presentator Arino iedere week wordt gedwongen om een oud computerspel helemaal uit te spelen. NES Remix is net nieuw, maar als compilatie van oude spelfragmenten kwam het blijkbaar toch in aanmerking.
  • Arino’s speciale tegenstanders zijn deze week 3 schoolkinderen. Een betere reclame voor NES Remix had Nintendo zich niet kunnen wensen; in geremixte vorm blijken prehistorische spelletjes als Donkey Kong en Super Mario Bros. nog steeds leuk voor de jongste generatie. Ze zijn er zelfs beter in dan Arino, die al 10 jaar gamet voor zijn beroep.
  • Het blijft jammer dat een dergelijk programma niet mogelijk is in Nederland. Geen recensies, maar gewoon een half uur kijken naar één spel. Met duidelijke uitleg, zodat ook niet-gamers snappen waarom het zo’n mooi moment is als Arino na talloze mislukte pogingen eindelijk Bowser weet te verslaan in level 4-4.

Japanse trailer: Grandpa Danger op de 3DS


Volop Japanse wazigheid in deze trailer van Grandpa Danger, een nieuwe 3DS-spel van Namco-Bandai dat blijkbaar is gebaseerd op een Japanse stripboekserie. Met andere woorden: de kans dat dit in andere regio’s wordt uitgebracht is nihil. Vroeger, op de Nintendo DS, had ik zo’n spel gewoon kunnen bestellen bij een importwinkel (eerdere afleveringen van Grandpa Danger op de GBA waren eenvoudige platformspellen en daardoor ook speelbaar zonder kennis van de Japanse taal), maar nu kan ik me alleen nog maar vergapen aan de trailers.

Ik mis regiovrije handhelds. Onmisbare klassiekers heb ik op die manier nooit ontdekt, maar ik voelde me altijd net een ontdekkingsreiziger als ik op goed geluk een exotische Japanse game verkende. Densetsu no Starfy, de eerste Rhythm Tengoku, bit Generations Dotstream, F-Zero Climax, Ganbare Goemon DS… misschien moet ik maar geen Japanse trailers meer bekijken zodat ik ook niet meer weet wat ik allemaal misloop.

Je 3DS klinkt beter met deze zelfgemaakte toeters


Ontevreden over de geluidskwaliteit van je 3DS? Klinkt alles blikkerig en/of niet hard genoeg? Dan heeft deze Japanse YouTube-gebruiker de perfecte oplossing. Klem gewoon twee gekke toeters bovenop de luidsprekers! Het geluid wordt er merkbaar voller van en ook minstens twee keer zo luid.

Ik zou natuurlijk niet verbaasd moeten zijn dat dit echt werkt. Een hoorn versterkt de geluidsgolven, die techniek is al zo oud als de uitvinding van de fonograaf in 1878. Maar om in dit filmpje te zien hoe goed het werkt geeft me toch een kick. Goed, de 3DS wordt er wat minder portable van, maar om zonder extra snoertjes of batterijen de geluidskwaliteit zo drastisch te verbeteren heeft iets magisch. Instructies om er zelf twee te bouwen staan hier, maar helaas alleen in het Japans. (Filmpje uiteraard gevonden op Tiny Cartridge – dé site voor gekke 3DS-accessoires).

Ik wil ook zo’n wasbeer-Mario knuffel


Pluchen Mario in Tanooki-kostuum! Ik ben zo blij dat Nintendo de wasbeerstaart heeft teruggebracht. Dankzij Super Mario 3D Land is er opeens ook weer ruimte voor dit soort merchandise. De linkerpop meet 22 cm en kost omgerekend ongeveer 14 euro. De rechter is 30 cm hoog en kost 26 euro. En helaas, zoals alle leuke dingen is Tanooki Mario alleen verkrijgbaar in Japan.

[g.forum]

De Capcom Bar serveert zombiehersenen en dinosaurusvlees


Ik weet, omdat ik dat heb gelezen, dat dit gewoon een stuk cake met aardbeiensaus is, maar toch blijf ik het een uiterst onsmakelijke foto vinden. Capcom serveert dit Resident Evil-toetje in hun eigen café in Japan, waar alle gerechten zijn gebaseerd op Capcom-spellen. Niet alle foto’s zijn even herkenbaar (de roze salade zei mij niets omdat ik Sengoku Basara nog nooit heb gespeeld, en het verband tussen Ace Attorney en pasta met garnalen is mij ook niet helemaal duidelijk), maar die gigantische drumstick met “dinosaurusvlees” is een geniale vondst. Hij ziet er echt precies zo uit als de stukken vlees in Monster Hunter. Alleen het kampvuur om hem boven te roosteren ontbreekt nog.