Categorie: "Japan"

Hoe anders was Mario’s -1 level in Japan?

minusworld
Alles is beter in Japan. In onze versie van Super Mario Bros was het mysterieuze World -1 gewoon een kopie van een bestaand level, maar in de Famicom-versie van het spel zaten  gewoon 3 geheime werelden verstopt. Het zijn bizarre levels waarin Mario door de lucht zwemt, waar de prinses onderdeel is van het decor en waar Bowser’s kasteel wordt bevolkt door vliegende inktvissen. Inmiddels weten we dat het gewoon een glitch is, maar Japanse spelers die hier in 1985 terechtkwamen hadden vast het gevoel dat ze een heel speciaal geheim ontdekten.

  • World -1 was een programmeerfout, die optrad als Mario op een bepaalde manier door een muur gleed in level 1-2. Het trucje werkt in alle versies van het spel, dus als je hem nog ergens in de Virtual Console hebt staan kun je gewoon kopiëren wat de speler aan het begin van het filmpje doet. Houd er wel rekening mee dat het Westerse level -1 een stuk minder spectaculair is.
  • Dit filmpje staat al sinds 2007 op YouTube, maar werd onlangs herontdekt door gamesjournalist Christian Nutt. Ik kende hem nog niet, en kon mijn ogen nauwelijks geloven.

Japans Luigi’s Mansion arcadespel in actie

luigismansionarcade
In Japan werd deze week een nieuwe Luigi’s Mansion uitgebracht. Het spel is niet gemaakt door Nintendo en verschijnt ook niet voor Wii U of 3DS.

Luigi’s Mansion Arcade werd ontwikkeld door Capcom en om het te spelen zul je op zoek moeten naar een arcadehal. Het spel is losjes gebaseerd op Luigi’s Mansion: Dark Moon voor de 3DS, maar speelt totaal anders. In deze versie bekijken spelers het spookhuis door de ogen van Luigi en zuigen ze spoken op met een speciale stofzuiger-controller. Het is eigenlijk gewoon een on-rails lightgun shooter, maar dan dus net even anders.

Het filmpje (gefilmd door Japanse arcadegangers, dus verwacht geen perfecte beeldkwaliteit) ziet er eigenlijk best leuk uit. De minutenlange tutorial is een beetje irritant, maar als het spel écht begint zorgen de spoken voortdurend voor verrassingen. Met 2 spelers lijkt dit me best een grappige ervaring. Als deze arcadekast ooit naar Nederland komt zal ik zeker een kijkje nemen.

Level-5′s nieuwe RPG The Snack World

thesnackworld
Dus ontwikkelaar Level-5 (Professor Layton, Ni No Kuni, Inazuma Eleven, Fantasy Life) heeft een nieuw spel aangekondigd. En het lijkt erop dat deze ook naar Amerika en Europa komt. (Want waarom anders die nagesynchroniseerde Engelstalige trailer op YouTube?) In Japan wordt The Snack World een compleet multimedia spektakel met een 3DS-spel, een smartphone game, een tekenfilmserie, een manga comic, een bioscoopfilm en een eigen speelgoedlijn. Dat komt vast niet allemaal onze kant op, maar met een beetje geluk in ieder geval het spel.

De officiële, supermooi geanimeerde trailer moet haast wel afkomstig zijn uit de bioscoopfilm of de tekenfilmserie, maar in het tweede filmpje zie je het 3DS-spel een paar minuten in actie. Het ziet eruit als een toffe RPG met fraaie graphics, alleen heb je blijkbaar wel speciale sleutelhangers nodig om voorwerpen in het spel te unlocken. Een soort amiibo, maar dan net even anders. Hopelijk heb je niet al te veel plastic rommel nodig om het spel uit te spelen, want dit is wel een wereld die ik verder wil verkennen.

Bizarre dating sim Hatoful Boyfriend naar PS4 en Vita

hatofulboyfriend
Een dating sim over een meisje dat verliefd wordt op vogels. Echte vogels. Met vleugels en snavels. Hatoful Boyfriend brengt pc-gamers al een paar maanden in verwarring en nu heeft Sony aangekondigd dat het spel ook naar PlayStation 4 en Vita komt. Ergens in de eerste helft van 2015 mogen console-gamers proberen een kanarie of een spreeuw te versieren.

Hatoful Boyfriend is een traditionele Japanse dating sim (stilstaande plaatjes, lange lappen tekst, af en toe een keuzemoment), alleen dan dus op een school voor vogels waar jij de enige menselijke leerling bent. Volgens de meeste recensies valt er een hoop te lachen, maar zit er onder de absurdistische situatie ook echt een goed verhaal verstopt met zelfs een paar ontroerende scenes. Ik ben benieuwd! De bizarre eerste trailer wordt heel toepasselijk gepresenteerd door een duif.

Maak van je PlayStation TV een handheld met DekaVita 7

dekavita0
Leuke uitvinding die PlayStation TV, maar het is wel jammer dat je hem alleen op je televisie kunt gebruiken. Vaak wil ik ook op andere plaatsen gamen, maar dat kan dan dus niet. Bestond er maar een apparaat waarmee ik mijn Vita-spelletjes overal kon spelen…

Gelukkig heeft het Japanse bedrijf Gametech een oplossing. Voor 23.000 Yen (ongeveer 160 euro) kunnen gamers volgend jaar de DekaVita 7 aanschaffen. Deze slimme uitvinding heeft aan de achterkant een opening om de PlayStation TV in vast te klikken, en aan de voorkant een LCD-scherm om op te spelen. Het ziet eruit als de Gamepad van een Wii U, alleen kun je deze overal mee naartoe nemen dankzij de ingebouwde accu. Echt een soort draagbare spelcomputer dus. Ik snap niet dat Sony zelf niet op het idee is gekomen.

Dus zo wordt de PlayStation 4 gemaakt

metalslimeps4
Van de Xbox One tot de iPhone 6, al onze elektrische apparaten zijn tegenwoordig afkomstig uit de Chinese fabriekshallen van Foxconn.

Al onze apparaten… behalve de PlayStation 4. Die wordt gemaakt in een klein bergdorpje, door een bejaarde smid die alle grondstoffen persoonlijk verzamelt en ze volgens eeuwenoude tradities samensmelt in zijn steenoven.

Dat is althans wat Sony ons wil laten geloven in dit Japanse reclamespotje voor de “Metal Slime”-editie van de PlayStation 4 (ter ere van Dragon Quest Heroes). Het slaat nergens op natuurlijk, maar ik mis de tijd dat Sony dit soort bizarre commercials ook gewoon uitzond in Europa. Het buitenaarde meisje bijvoorbeeld, of de slapende hond van David Lynch of deze spectaculaire menselijke piramide. Dat was nog eens wat anders dan de duidelijke maar saaie PS4-reclames waar Sony ons tegenwoordig mee verveelt. Ik ben blij dat de traditie van rare reclames toch een beetje voortleeft in Japan.

Piepkleine replica’s van Nintendospellen

miniatures0
Deze Japanse knutselaar maakt schaalmodellen van beroemde Nintendospellen. Hele kleine schaalmodellen. Op de bovenstaande foto is het formaat misschien moeilijk in te schatten, maar je zult schrikken als de bouwwerkjes hieronder worden vergeleken met een Japanse munt die volgens Wikipedia een diameter heeft van 23 mm. Even groot dus als ons muntje van 20 eurocent.

Het is bijna niet te bevatten dat deze modellen ondanks het piepkleine formaat toch zo veel details bevatten. Iedere boom, elke vijand en alle muntjes (gouden én rode) in Bob-omb Battlefield zijn terug te vinden op deze replica.

Romo Cart verandert je huiskamer in een kartbaan

romokart
Cooler dan dit wordt het niet: een Japanner die zijn huiskamer verandert in een echt werkende Mario Kart-baan. We hebben dat idee al eerder gezien met speelgoedautootjes, maar hier besturen spelers een Romo. Een programmeerbare robot waar een iPhone op is gemonteerd. Zo kun je de actie op een ander scherm volgen vanuit het perspectief van de Romo. Net alsof je echt computerspel speelt.

En dat is nog niet alles: de racebaan wordt door een aan het plafond hangende beamer op de vloer geprojecteerd. Je hoeft dus niet steeds hetzelfde rondje te rijden, maar je kunt echte cups organiseren met steeds verschillende banen. Leg gewoon een paar voorwerpen op de vloer en het spel genereert automatisch (!) een parcours om die hindernissen heen.

Net als in Mario Kart kunnen spelers ook bananenschillen laten vallen. De beamer projecteert ze op de vloer en de intelligente Romo’s glijden er daadwerkelijk over uit. Dankzij diezelfde techniek kunnen de wagentjes ook raketten afvuren, die het slechtoffer kan blokkeren door snel zijn of haar voet op de baan te zetten. Zo’n optie zouden we in Mario Kart moeten hebben tegen blauwe schilden!

Sega maakt een arcadespel met echt zand

ederusunaba
Goh, dit nieuwe arcadespel van Sega komt me bekend voor. E-deru Sunaba (The Surprising Sandbox) is een spel waarbij kinderen met zand mogen spelen. Echt zand. In een grote bak. De gimmick is dat er bovenin de kast een projector hangt die op dat zand een fantasiewereld projecteert. Graven de kinderen bijvoorbeeld een kuil, dan stroomt die vol met virtueel water.

Wat allemaal erg leuk en origineel zou zijn… als ik 3 jaar geleden niet precies hetzelfde had geschreven over Mimicry van de Nederlandse ontwikkelaar Monobanda. Een gevalletje “great minds think alike” zullen we maar zeggen.

Het blijft een leuk idee, en met de toevoeging van virtuele beestjes geeft Sega er gelukkig ook wel een beetje een eigen draai aan. (Vooral die termietenheuvel waar insecten uit komen kruipen is goed gevonden). De kinderen in de video lijken alvast erg enthousiast. Het spel is nu nog niet af, maar Sega’s plan is om E-deru Sunaba daadwerkelijk in Japanse arcadehallen neer te zetten.

NES Remix in Japanse gameshow Game Center CX

gamecenter
Gamemaster Shinya Arino waagt zich in het televisieprogramma Game Center CX aan Nintendo’s nieuwe spel NES Remix. Deze aflevering zwerft al een paar dagen over het internet, maar de lengte van het filmpje (34 minuten) schrok me steeds af. Dat was achteraf nergens voor nodig, want het is allemaal erg vermakelijk. Dat halve uur vliegt voorbij!

  • Game Center CX is een Japanse show (in dit filmpje met Engelse ondertitels) waarin presentator Arino iedere week wordt gedwongen om een oud computerspel helemaal uit te spelen. NES Remix is net nieuw, maar als compilatie van oude spelfragmenten kwam het blijkbaar toch in aanmerking.
  • Arino’s speciale tegenstanders zijn deze week 3 schoolkinderen. Een betere reclame voor NES Remix had Nintendo zich niet kunnen wensen; in geremixte vorm blijken prehistorische spelletjes als Donkey Kong en Super Mario Bros. nog steeds leuk voor de jongste generatie. Ze zijn er zelfs beter in dan Arino, die al 10 jaar gamet voor zijn beroep.
  • Het blijft jammer dat een dergelijk programma niet mogelijk is in Nederland. Geen recensies, maar gewoon een half uur kijken naar één spel. Met duidelijke uitleg, zodat ook niet-gamers snappen waarom het zo’n mooi moment is als Arino na talloze mislukte pogingen eindelijk Bowser weet te verslaan in level 4-4.