Categorie: "iOS"

Sega belooft beterschap voor Sonic 4: Episode 2


Je was misschien alweer vergeten dat deze serie bestond, maar dat weerhoudt Sega er niet van om door te gaan met hun downloadable Sonic the Hedgehog 4-saga. Deze eerste teaser voor Episode 2 bevat nog geen spelbeelden, maar wel een interview waarin Digital Brand Manager Ken Balough een paar dingen duidelijk maakt:

  • Tails is terug. Misschien als speelbaar personage, en in ieder geval als altijd aanwezige sidekick zoals in Sonic the Hedgehog 2. Nostalgie!
  • Episode 2 heeft compleet andere graphics dan Episode 1. De twee spellen draaien niet eens op dezelfde engine. Hopelijk komt daarmee ook een einde aan de kunstmatige plastic glans die alles in Episode 1 bedekte.
  • Het grootste nieuws: Sega heeft geluisterd naar alle kritiek. De physics in Episode 2 zijn compleet vernieuwd. Sonic behoudt dus zijn momentum en valt niet meer als een baksteen omlaag zodra je de controlstick loslaat.
  • De Wii wordt overgeslagen. Ken zegt het niet met zoveel woorden, maar het woord “Nintendo” valt nergens in dit filmpje en ook het WiiWare-logo schittert door afwezigheid. Ik vraag me af hoe dramatisch de verkoopcijfers van Episode 1 dan wel niet waren op de Wii.

Het klinkt meer als een compleet nieuw spel dan als het episodische vervolg dat Sega oorspronkelijk beloofde, maar in het geval van Sonic the Hedgehog 4 is dat misschien maar beter ook. Ik weet niet of iemand nog gelooft dat het niveau van de Mega Drive-spellen nog steeds haalbaar is (al moet gezegd dat Sonic’s laatste spellen – Colors en Generations – weer opvallend goed waren), maar de veranderingen in Episode 2 klinken als een stap vooruit.

Kijk dit: de nieuwste trailer van Ubisoft’s handgetekende Rayman Origins


De nieuwste trailer van Rayman Origins opent met een bellenblazende Michel Ancel (de bedenker van Rayman) maar schakelt gelukkig snel over naar de spelbeelden: een spectaculair level in de buik van een draak. En potverdrie, wat ziet het er weer leuk uit! Dat de graphics mooi zijn weet iedereen nu wel, maar kijk ook eens hoe soepel Rayman beweegt. Hij slingert over ravijnen, schakelt vijanden uit met een vliegende trap, glijdt van een helling en loopt zonder al teveel moeite over muren en plafonds. En dat alles zonder ook maar één keer af te remmen. Ik heb sinds Meneer Fancy Pants niet meer zo’n acrobatische platformheld gezien. (En nou ja, laat ik dan toch nog maar een keer zeggen dat de graphics echt prachtig zijn. Die animaties! Die kleuren! Die vlammen!)

Rayman Origins ligt vanaf 25 november in de winkel voor Wii, Xbox 360 en PlayStation 3. Ja je leest het goed: in de winkel. Het spel was oorspronkelijk aangekondigd als downloadbare titel, maar Ubisoft besloot een paar maanden geleden om hem toch maar op een schijfje te persen. In een later stadium verschijnen er ook nog versies voor de Nintendo 3DS, PlayStation Vita en alle iDevices van Apple.

PopCap’s nieuwste spel heet Popcorn Dragon


Ontwikkelaar PopCap kondigt een nieuw spelletje aan: Popcorn Dragon. Het werkt als volgt:

  • Maiskorrels vallen uit de lucht.
  • Jij beschiet ze met vuurballen om popcorn te maken.
  • Het draakje eet de popcorn op.

Zo simpel kan het blijkbaar zijn. Afgaand op de eerste screenshots ben ik nog niet echt overtuigd, maar als de makers van Peggle en Plants Vs. Zombies ergens hun naam aan verbinden is het toch zaak om even op te letten. PopCap’s spellen zien er wel vaker bedrieglijk simpel uit, maar als je eenmaal begint met spelen blijkt het dan toch vaak ontzettend moeilijk om weer te stoppen. Grote kans dat Popcorn Dragon je later dit jaar ook weer een paar weken aan het scherm gaat kluisteren. Het spel verschijnt in eerste instantie alleen voor de iOS App Store (iPhone, iPad, iPod Touch), maar PopCap kennende zal het vast niet lang duren voordat het draakje naar ieder denkbaar platform is geport.

Kijk dit: Amanita Design’s nieuwe spel Botanicula


De screenshots kende je al, bekijk nu ook de eerste bewegende beelden van Botanicula – het nieuwste project van ontwikkelaar Amanita Design (o.a. Samorost en Machniarium). Ik weet niet of dit al echte spelbeelden zijn of alleen een animatiefilmpje, maar de collage van transparante tekeningen ziet er weer fraai uit. Totaal anders dan Machinarium, maar toch onmiddellijk herkenbaar als een spel van Amanita.

Botanicula gaat over een boom die langzaam wordt opgegeten door termieten. De bedoeling is dat jij vijf boombewoners helpt om één boomzaadje te redden en uiteindelijk een nieuwe boom te planten. Volgens ontwerper Jakub Dvorský wordt het opnieuw een point and click adventure, maar niet op de traditionele manier. En inderdaad: als deze trailer een goede indicatie is heeft Botanicula meer weg van een stealth-spelletje dan een traditioneel puzzel-oplos-spelletje.

Botanicula verschijnt eerst voor pc en Mac (exacte releasedatum nog niet bekend), en daarna ook voor de verschillende smartphones.

The Impossible Game komt de PSP onveilig maken


Hé leuk! Ongeveer een jaar geleden probeerde bezoeker Gulzt mij enthousiast te maken voor het supermoeilijke indiespelletje The Impossible Game. Toen kon ik hem niet spelen omdat ik geen iPhone had (nog steeds niet trouwens), maar nu komt hij ook naar de PSP als goedkope Mini. Goed nieuws dus.

The Impossible Game is een platformspel gestript tot de absolute basis. Een vierkantje dat over andere vierkantjes springt, meer is het eigenlijk niet. Volgens de makers is de actie ook nog “rhythm-based”, maar dat verband tussen wat je hoort en wat je doet zie ik er bij deze trailer nog niet echt aan af. De lol zit er voor mij vooral in dat de hindernissen elkaar razendsnel opvolgen en dat iedere foute sprong genadeloos wordt afgestraft (terug naar het begin van het level). Met minder dan perfectie neemt dit spel geen genoegen. Dat zal voor veel gamers reden zijn om met een grote boog om The Impossible Game heen te lopen, maar wie op zoek is naar een uitdaging heeft aan dit spel een goede. De Minis-versie krijgt bovendien een extra level die er in de iOS-versie nog niet was. Download hem vanaf 7 september voor €1,99.

Pixel (Cave Story) werkt aan een nieuw spel


“I stopped being an employee of an ordinary company in March this year. I decided to dedicate myself to making games that month. Since then I am making a game for iPhone. The outcome of this game will decide my future. I would like to dedicate 100% to the creation of video games and live it, but who knows what will happen once the current one.”

De eerste screenshots van Pixel’s nieuwe spel Rockfish. Zoals je in het citaat kunt lezen (door een Babelvisje vertaald van een Spaans interview) is het erop of eronder voor de bedenker van Cave Story. Als dit spel slaagt wordt Pixel een fulltime spelontwerper. Zo niet, dan gaat hij terug naar zijn veilige kantoorbaan. Ik baal een beetje dat hij heeft gekozen voor de iPhone als exclusief platform (vooral omdat Rockfish toch geen gebruik maakt van het touchscreen – de onderste helft van het scherm is een virtuele controller), maar natuurlijk hoop ik dat het Pixel lukt. De man die zoveel mensen heeft geïnspireerd om indie games te maken verdient het om zelf ook van zijn spellen te kunnen leven.

Rockfish verkeert zo te zien in een vroeg stadium van ontwikkeling, maar ziet er tot nu toe uit als een shoot’em up met de structuur van Metroid. Je zwemt door een ondergronds gangenstelsel en neemt het op tegen talloze 8-bit vijanden. Als iemand daar iets speciaals van kan maken is het Pixel wel.

Gesundheit! Een spel over een varken met hooikoorts voor iPhone/iPad


Trailer van Gesundheit voor iPhone en iPad. Een demo van dit spelletje verscheen vier jaar geleden al voor de pc (helaas heeft de maker die inmiddels van zijn site verwijderd) en nu duikt de volledige versie dus alsnog op. Konami blijkt opeens de uitgever en het spel verschijnt deze week in de App Store.

Het leukste aan Gesundheit zijn de graphics. Matt Hamill schilderde en animeerde alle poppetjes zelf waardoor zijn spel eruitziet als een levend schilderij. De hoofdrolspeler is bijvoorbeeld een varkentje met hooikoorts dat zijn vijanden aanvalt door op hen te niezen (de werktitel was niet voor niets “Yummy Snot”). Een gebeurtenis die iedere keer gepaard gaat met lekker veel groene verfspetters. Het spel zelf ziet er redelijk simpel uit, maar de aanblik van die waggelende rode monsters maakt me iedere keer weer vrolijk. Konden alle spellen er maar zo uitzien.

Nog drie iPad-spelletjes voor katten


Deze spelletjes van kattenvoerfabrikant Friskies zijn niet de eerste iPad-spellen voor katten, maar wel euh… nou ja, meer argumenten heb ik niet. Het komt er gewoon op neer dat ik graag filmpjes plaats over iPad-spelende katten.

Toch nog twee unique selling points:

  • Tasty Treasure Hunt, Party Mix-Up en Cat Fishing zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek om te bepalen wat katten leuk vinden. Veel verder dan “ze houden van bewegende voorwerpen” kwamen die wetenschappers blijkbaar niet, maar het klinkt interessant.
  • Katten met Apple-hatende baasjes worden deze keer niet gediscrimineerd; de spelletjes zijn ook beschikbaar voor Android-tablets. Hoera!

De drie spelletjes zijn geschreven in HTML5 en speelbaar vanaf deze site. De vrolijke trailer kun je hieronder bekijken. (Update: hm, toch niet). Cat Fishing lijkt favoriet bij de testkatten. Vast omdat het visje zo ongrijpbaar is. Steeds als ze hem proberen te vangen duikt hij onder water.

Je foto’s worden platformlevels in Piclings voor de iPhone


“It would be really cool if you could just take a picture with your iPhone and that would be a level in a platform game. So we took that idea and made a game out of it. We call it Piclings and the basic idea is taken straight from that first idea. Take a picture and play it.”

Toen ik die omschrijving las was ik nog niet helemaal overtuigd, maar na het zien van de trailer ben ik om: Piclings is tof! De grote kracht lijkt mij dat je niet gewoon een foto van je kat kunt veranderen in een matig platformspelletje, maar dat het spel je actief op zoek stuurt naar interessante levels. Een kronkelende tak aan een boom, de potjes op je keukenplank of een roestige fiets. Het spel reageert op contrastrijke foto’s en maakt er – schijnbaar automatisch – platformlevels van. Wat een goed plan. Geen idee of die levels daarna ook echt leuk zijn om te spelen (Piclings komt pas over een paar dagen uit), maar zelfs als dat niet zo is blijft het een fascinerend concept. Iemand gaat hier ooit een geweldig spel van maken, dat kan niet anders.

PopCap richt experimentele gamestudio op


Ontwikkelaar PopCap heeft een nieuwe studio opgericht om kleine experimentele spelletjes te maken. Tegenover EDGE legt het hoofd van de nieuwe studio uit dat hij vooral hoopt de druk een beetje van de ketel te halen. De verwachtingen bij iedere nieuwe PopCap zijn inmiddels zo hooggespannen dat het de creativiteit in de weg staat. Om de reputatie van “ultra-high quality, polish and attention to detail” hoog te houden bleven veelbelovende ideeën te vaak op de plank liggen. Gewoon omdat je spellen als Peggle en Plants Vs. Zombies niet kunt opvolgen met een klein tussendoortje. Door 4th And Battery op te richten kunnen die tussendoortjes nu toch worden uitgebracht.

Een eerste spel is ook al aangekondigd en heet Unpleasant Horse. De trailer maakt niet echt duidelijk wat de bedoeling van dat onplezierige paard is, maar ziet er in ieder geval grappig uit. Unpleasant Horse verschijnt later deze maand voor iOS. (Stiekem merk ik dat mijn verwachtingen toch wat hoger zijn nu ik weet dat Pleasant Horse is gemaakt door PopCap-medewerkers. Precies wat PopCap wilde vermijden dus. Misschien moeten ze nog een nieuwe studio oprichten en daar dan niemand over vertellen).