Categorie: "iOS"

Kijk dit: Amanita Design’s nieuwe spel Botanicula


De screenshots kende je al, bekijk nu ook de eerste bewegende beelden van Botanicula – het nieuwste project van ontwikkelaar Amanita Design (o.a. Samorost en Machniarium). Ik weet niet of dit al echte spelbeelden zijn of alleen een animatiefilmpje, maar de collage van transparante tekeningen ziet er weer fraai uit. Totaal anders dan Machinarium, maar toch onmiddellijk herkenbaar als een spel van Amanita.

Botanicula gaat over een boom die langzaam wordt opgegeten door termieten. De bedoeling is dat jij vijf boombewoners helpt om één boomzaadje te redden en uiteindelijk een nieuwe boom te planten. Volgens ontwerper Jakub Dvorský wordt het opnieuw een point and click adventure, maar niet op de traditionele manier. En inderdaad: als deze trailer een goede indicatie is heeft Botanicula meer weg van een stealth-spelletje dan een traditioneel puzzel-oplos-spelletje.

Botanicula verschijnt eerst voor pc en Mac (exacte releasedatum nog niet bekend), en daarna ook voor de verschillende smartphones.

The Impossible Game komt de PSP onveilig maken


Hé leuk! Ongeveer een jaar geleden probeerde bezoeker Gulzt mij enthousiast te maken voor het supermoeilijke indiespelletje The Impossible Game. Toen kon ik hem niet spelen omdat ik geen iPhone had (nog steeds niet trouwens), maar nu komt hij ook naar de PSP als goedkope Mini. Goed nieuws dus.

The Impossible Game is een platformspel gestript tot de absolute basis. Een vierkantje dat over andere vierkantjes springt, meer is het eigenlijk niet. Volgens de makers is de actie ook nog “rhythm-based”, maar dat verband tussen wat je hoort en wat je doet zie ik er bij deze trailer nog niet echt aan af. De lol zit er voor mij vooral in dat de hindernissen elkaar razendsnel opvolgen en dat iedere foute sprong genadeloos wordt afgestraft (terug naar het begin van het level). Met minder dan perfectie neemt dit spel geen genoegen. Dat zal voor veel gamers reden zijn om met een grote boog om The Impossible Game heen te lopen, maar wie op zoek is naar een uitdaging heeft aan dit spel een goede. De Minis-versie krijgt bovendien een extra level die er in de iOS-versie nog niet was. Download hem vanaf 7 september voor €1,99.

Pixel (Cave Story) werkt aan een nieuw spel


“I stopped being an employee of an ordinary company in March this year. I decided to dedicate myself to making games that month. Since then I am making a game for iPhone. The outcome of this game will decide my future. I would like to dedicate 100% to the creation of video games and live it, but who knows what will happen once the current one.”

De eerste screenshots van Pixel’s nieuwe spel Rockfish. Zoals je in het citaat kunt lezen (door een Babelvisje vertaald van een Spaans interview) is het erop of eronder voor de bedenker van Cave Story. Als dit spel slaagt wordt Pixel een fulltime spelontwerper. Zo niet, dan gaat hij terug naar zijn veilige kantoorbaan. Ik baal een beetje dat hij heeft gekozen voor de iPhone als exclusief platform (vooral omdat Rockfish toch geen gebruik maakt van het touchscreen – de onderste helft van het scherm is een virtuele controller), maar natuurlijk hoop ik dat het Pixel lukt. De man die zoveel mensen heeft geïnspireerd om indie games te maken verdient het om zelf ook van zijn spellen te kunnen leven.

Rockfish verkeert zo te zien in een vroeg stadium van ontwikkeling, maar ziet er tot nu toe uit als een shoot’em up met de structuur van Metroid. Je zwemt door een ondergronds gangenstelsel en neemt het op tegen talloze 8-bit vijanden. Als iemand daar iets speciaals van kan maken is het Pixel wel.

Gesundheit! Een spel over een varken met hooikoorts voor iPhone/iPad


Trailer van Gesundheit voor iPhone en iPad. Een demo van dit spelletje verscheen vier jaar geleden al voor de pc (helaas heeft de maker die inmiddels van zijn site verwijderd) en nu duikt de volledige versie dus alsnog op. Konami blijkt opeens de uitgever en het spel verschijnt deze week in de App Store.

Het leukste aan Gesundheit zijn de graphics. Matt Hamill schilderde en animeerde alle poppetjes zelf waardoor zijn spel eruitziet als een levend schilderij. De hoofdrolspeler is bijvoorbeeld een varkentje met hooikoorts dat zijn vijanden aanvalt door op hen te niezen (de werktitel was niet voor niets “Yummy Snot”). Een gebeurtenis die iedere keer gepaard gaat met lekker veel groene verfspetters. Het spel zelf ziet er redelijk simpel uit, maar de aanblik van die waggelende rode monsters maakt me iedere keer weer vrolijk. Konden alle spellen er maar zo uitzien.

Nog drie iPad-spelletjes voor katten


Deze spelletjes van kattenvoerfabrikant Friskies zijn niet de eerste iPad-spellen voor katten, maar wel euh… nou ja, meer argumenten heb ik niet. Het komt er gewoon op neer dat ik graag filmpjes plaats over iPad-spelende katten.

Toch nog twee unique selling points:

  • Tasty Treasure Hunt, Party Mix-Up en Cat Fishing zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek om te bepalen wat katten leuk vinden. Veel verder dan “ze houden van bewegende voorwerpen” kwamen die wetenschappers blijkbaar niet, maar het klinkt interessant.
  • Katten met Apple-hatende baasjes worden deze keer niet gediscrimineerd; de spelletjes zijn ook beschikbaar voor Android-tablets. Hoera!

De drie spelletjes zijn geschreven in HTML5 en speelbaar vanaf deze site. De vrolijke trailer kun je hieronder bekijken. (Update: hm, toch niet). Cat Fishing lijkt favoriet bij de testkatten. Vast omdat het visje zo ongrijpbaar is. Steeds als ze hem proberen te vangen duikt hij onder water.

Je foto’s worden platformlevels in Piclings voor de iPhone


“It would be really cool if you could just take a picture with your iPhone and that would be a level in a platform game. So we took that idea and made a game out of it. We call it Piclings and the basic idea is taken straight from that first idea. Take a picture and play it.”

Toen ik die omschrijving las was ik nog niet helemaal overtuigd, maar na het zien van de trailer ben ik om: Piclings is tof! De grote kracht lijkt mij dat je niet gewoon een foto van je kat kunt veranderen in een matig platformspelletje, maar dat het spel je actief op zoek stuurt naar interessante levels. Een kronkelende tak aan een boom, de potjes op je keukenplank of een roestige fiets. Het spel reageert op contrastrijke foto’s en maakt er – schijnbaar automatisch – platformlevels van. Wat een goed plan. Geen idee of die levels daarna ook echt leuk zijn om te spelen (Piclings komt pas over een paar dagen uit), maar zelfs als dat niet zo is blijft het een fascinerend concept. Iemand gaat hier ooit een geweldig spel van maken, dat kan niet anders.

PopCap richt experimentele gamestudio op


Ontwikkelaar PopCap heeft een nieuwe studio opgericht om kleine experimentele spelletjes te maken. Tegenover EDGE legt het hoofd van de nieuwe studio uit dat hij vooral hoopt de druk een beetje van de ketel te halen. De verwachtingen bij iedere nieuwe PopCap zijn inmiddels zo hooggespannen dat het de creativiteit in de weg staat. Om de reputatie van “ultra-high quality, polish and attention to detail” hoog te houden bleven veelbelovende ideeën te vaak op de plank liggen. Gewoon omdat je spellen als Peggle en Plants Vs. Zombies niet kunt opvolgen met een klein tussendoortje. Door 4th And Battery op te richten kunnen die tussendoortjes nu toch worden uitgebracht.

Een eerste spel is ook al aangekondigd en heet Unpleasant Horse. De trailer maakt niet echt duidelijk wat de bedoeling van dat onplezierige paard is, maar ziet er in ieder geval grappig uit. Unpleasant Horse verschijnt later deze maand voor iOS. (Stiekem merk ik dat mijn verwachtingen toch wat hoger zijn nu ik weet dat Pleasant Horse is gemaakt door PopCap-medewerkers. Precies wat PopCap wilde vermijden dus. Misschien moeten ze nog een nieuwe studio oprichten en daar dan niemand over vertellen).

Kijk dit: Superbrothers: Sword & Sworcery EP


Ik ontdekte tot mijn schrik dat games.blog nog nooit aandacht heeft besteed aan Superbrothers: Sword & Sworcery EP. Daarom vandaag zes-en-een-halve willekeurige minuten uit deze onverwachte Game van het Jaar-kanshebber. Vooruitgesnelde omschrijvingen als “een muzikale adventuregame” en “interactief album” klonken een beetje vaag, maar als recensenten het spel beginnen te vergelijken met Zelda en Ico weet je dat er echt iets bijzonders aan de hand is.

De Sword & Sworcery EP is momenteel alleen verkrijgbaar voor de iPad, wat betekent dat ik het niet kan spelen. Binnenkort verschijnt er echter ook een versie voor de iPhone en de iPod Touch, wat betekent dat ik het… eh, nog steeds niet kan spelen. Verdorie. Ik wou dat mijn iPod Nano eindelijk eens kapot ging zodat ik de aanschaf van een Touch kon rechtvaardigen.

Angry Birds als Michael Bay-actiefilm


Alweer een trailer voor een niet bestaande game-verfilming (zie ook Fantastic Mr. Starfox, 80s Zelda, God of War en de gritty reboot van Pokémon). Dit is wat mij betreft de minst leuke, al is dat ook wel weer toepasselijk: het is zogenaamd een Michael Bay-verfilming. Het zou net wat voor hem zijn om Angry Birds uit te werken tot een humorloze actiefilm. Je kent dat wel: de aarde wordt aangevallen door buitenaardse varkens en een katapult met een pluche vogel is ons laatste redmiddel. Het grootste probleem is dat het Michael Bay-stijltje nauwelijks is na te bootsen door amateurs. Waar zijn de grote explosies? Hoe komt het dat de varkens niet arriveren in een reusachtig Computer Generated ruimteschip? Zonder dat soort spektakel komt deze trailer nooit echt van de grond. Maar toch, een aardige poging met een paar glimlachmomenten.

Mag ik mezelf tegenwoordig trouwens nog een gamer noemen als ik Angry Birds (100 miljoen verkochte exemplaren!) nog nooit heb gespeeld? Volgens de makers is hun creatie de nieuwe Super Mario, maar ik zie het er niet aan af.

Kijk dit: de winnaars van het Independent Games Festival


Dus Minecraft won dit jaar de belangrijkste prijs op het Independent Games Festival. Geen verrassende winnaar maar waarschijnlijk wel een terechte. Ik bedoel: aan de ene kant heeft het inderdaad iets overbodigs om zo’n populair spel nóg een keer in het zonnetje te zetten (helemaal omdat zoveel andere obscure indiegames óók een steuntje in de rug verdienen), maar aan de andere kant… Minecraft is ook gewoon een onvergelijkbare ervaring. Misschien inderdaad wel specialer dan al die andere inzendingen. 4.000.000 registered users can’t all be wrong.

Eigenlijk zou je gewoon alle finalisten moeten bekijken op de site van het IGF (inclusief drie spellen uit Nederland!), maar laat ik me vandaag beperken tot de zeven prijswinnaars. Ik ben het in veel gevallen niet met de jury eens, maar het is wel een lekker gevarieerde dwarsdoorsnede van de bijzondere spellen die worden gemaakt zonder hulp van grote uitgevers. Sommigen heb je misschien al gespeeld, anderen moeten nog verschijnen, maar dit is volgens de IGF-jury het beste wat indie games momenteel te bieden hebben.