Kijk dit: de winnaars van het Independent Games Festival 2012


Gisteren zijn in San Francisco de Independent Game Awards uitgereikt. Uit 567 inzendingen koos de jury tien onafhankelijk ontwikkelde spellen in categorieën als “beste graphics”, “beste gebruik van geluid” en “meest innovatief.” De grote hoofdprijs ging dit jaar naar het op deze site al vaak besproken Fez. Een opvallende keuze omdat Fez in 2008 ook al een IGF Award won. Toen in de categorie Excellence In Visual Art. Dingen waar veel mensen nu dus over struikelen:

  • Dat een voormalige winnaar hetzelfde spel nog een keer kan inschrijven.
  • Dat spellen die nog laaang niet af zijn toch een prijs kunnen winnen.

Voor beide punten valt misschien iets te zeggen, al heeft ontwerper Phil Fish natuurlijk ook gelijk als hij zegt dat Fez gewoon een van de vele inzendingen is. Dat de jury iedere keer zo enthousiast is zegt hopelijk meer over de kwaliteit van het spel dan over het bestaan van een geheim complot. Veel interessanter dan de jaarlijks terugkerende controverses zijn dan ook de spellen. Er verschijnen iedere dag nieuwe indiegames (die 567 inzendingen zijn nog maar het topje van de ijsberg) waardoor het soms lastig is om te bepalen welke titels je tijd waard zijn. Een lijst met de 10 beste indiegames van het jaar komt dus goed van pas. Hieronder trailers (voor zover beschikbaar) van alle prijswinnaars.


Kijken op YouTube

Spelunky – Excellence in Design Award
Het origineel stamt al uit 2008 (download hem hier – gratis!), maar met de opgepoetste XBLA-versie wint Spelunky eindelijk een welverdiende prijs. Dit platformspel is zo goed ontworpen dat de computer bij ieder potje willekeurige levels kan genereren die dan ook echt leuk zijn om te spelen. Het resultaat is een eindeloos herspeelbaar avontuur. Een spel dat in 2010 (ik was er laat bij) onder mijn huid kroop en ervoor zorgde dat ik wekenlang niets anders speelde. Koop de aankomende XBLA-versie zeker als je een Xbox 360 hebt, maar eigenlijk zou iedereen Spelunky vandaag nog moeten downloaden.


Storyteller – Nuovo Award
Helaas nog geen trailer, maar Storyteller klinkt erg intrigerend. In dit puzzelspel verzint de computer voor ieder level een “story goal”, waarna jij acteurs en attributen in de vakjes sleept om dat verhaal met een simpel stripje te vertellen. Het probleem is dat je acteurs behoorlijk eigenwijs zijn, zodat je bijvoorbeeld manieren moet verzinnen om vrienden elkaar te laten vermoorden, of vijanden verliefd op elkaar te laten worden. Volgens de oorspronkelijke planning zou Storyteller over een paar maanden uit moeten komen voor pc en iPad.


Kijken op YouTube

Antichamber – Technical Excellence Award
Kamers die achter je rug van vorm veranderen, gebouwen die aan de binnenkant groter zijn dan aan de buitenkant, voorwerpen die alleen bestaan als je er niet naar kijkt, deuren die niet iedere keer naar dezelfde kamer leiden… Antichamber doet er alles aan om spelers in verwarring te brengen. De makers omschrijven het als een “psychological puzzle game”, en hoewel de genoemde voorbeelden in andere spellen vooral frustrerend zouden zijn, schijnen ze in dit spel briljante puzzels op te leveren. Antichamber verschijnt later dit jaar voor pc en Mac.


Kijken op YouTube

Dear Esther – Excellence in Visual Arts Award
Ondanks de beperkte gameplay (alleen wandelen en verder geen actie), de korte speelduur (ongeveer 2 uur), de relatief hoge prijs (€7,99) en de onduidelijke betekenis (een stem vertelt in niet-chronologische volgorde een verhaal dat misschien over jou gaat) verliep de lancering van Dear Esther een paar weken geleden verrassend succesvol. In minder dan zes uur werd het spel door 16.000 gamers gedownload. De mooie graphics hebben daar ongetwijfeld een rol in gespeeld (die Excellence in Visual Arts-prijs lijkt mij meer dan terecht), maar zijn vast niet de enige verklaring voor dit onwaarschijnlijke succesverhaal. Er is onder gamers blijkbaar meer behoefte aan diepgang dan uitgevers en ontwikkelaars tot nu toe dachten.


Kijken op YouTube

Botanicula – Excellence in Audio Award
Ik verheug me al een tijdje op Botanicula, maar ik kan niet zeggen dat de geluidseffecten me al waren opgevallen. Blijkbaar gebeurt er op dat vlak meer dan de trailers tot nu toe deden vermoeden. De muziek wordt verzorgd door de Tsjechische band DVA en de geluidseffecten zullen wel afkomstig zijn van dezelfde man die ook de robotjes in Machiarium tot leven bracht. Ik kon al niet wachten om Botanicula te spelen, nu kan ik ook niet wachten om het te horen!


Kijken op YouTube

Way – Best Student Game
Een online platform/puzzel-spel voor twee spelers die elkaar niet kennen. Alles draait om communicatie, alleen zijn er in Way geen chatboxen of andere manieren om met je medespeler te praten. De twee eskimo’s kunnen alleen communiceren met handen voeten. Om de puzzels op te lossen zullen jullie een primitieve gebarentaal moeten verzinnen. Avontuurlijke spelers kunnen hier alvast een speelbare demo downloaden.


Kijken op YouTube

Beat Sneak Bandit – Best Mobile Game
Stealth-spelletjes zijn niet nieuw, maar de combinatie met een muzikaal ritmespel kenden we nog niet. Sluip op het juiste ritme door de gebouwen, en ontwijk de vele schijnwerpers, valluiken, camera’s en beveiligers die ook allemaal meeswingen met de muziek. Beat Sneak Bandit is nu beschikbaar voor al je iOS-apparaten en ziet er superleuk uit.


Kijken op YouTube

Frozen Synapse – Audience Award
De jury houdt van frisse, originele, gekke en afwijkende spelletjes, het publiek stemde op een hardcore (turn-based!) strategiespel. Frozen Synapse is misschien niet het vernieuwendste spel op deze lijst, maar wordt wel fanatiek gespeeld door een steeds grotere groep fans. Als ik de omschrijving van ontwikkelaar Mode 7 goed begrijp (waarschuwing: ik heb weinig kaas gegeten van strategiespellen) is Frozen Synapse vooral een strategiespel teruggebracht tot de absolute essentie. Alle overbodige elementen zijn weggesneden totdat alleen de pure gameplay overbleef. Het spel is nu verkrijgbaar voor pc en Mac. Aan een iPad-versie wordt gewerkt.


Super T.I.M.E. Force – Microsoft XBLA Award
Een retro-schietspel van de makers van Critter Crunch, Might & Magic: Clash of Heroes en de Sword & Sworcery EP. Dit spel ziet er misschien uit als “gewoon” een kruising tussen Mega Man en Gunstar Heroes (alsof dat niet genoeg is!), maar er schijnt meer aan de hand te zijn. Het T.I.M.E.-team reist volgens Capy Games terug in de tijd om gebeurtenissen ongedaan te maken die nooit had mogen gebeuren. Dat gaat bijna altijd goed, maar, zo waarschuwt de omschrijving, in het onwaarschijnlijke geval dat er toch iets mis gaat zijn de gevolgen niet te overzien. Zo’n waarschuwing maakt nieuwsgierig! De naam van deze prijs suggereert een beetje dat Super T.I.M.E. Force alleen verschijnt voor de Xbox 360, maar dat is nog niet officieel door Capy bevestigd. Ik hoop stilletjes dat PS3- en pc-bezitters later dit jaar ook mogen meegenieten.


Kijken op YouTube

Fez – Seumas McNally Grand Prize
De eerste keer dat ik Fez zag kon ik mijn ogen nauwelijks geloven. De trailer begon als een ouderwets platformspel, totdat de camera een draai maakte waardoor de wereld van Fez driedimensionaal werd. Zoiets had ik nog nooit gezien. Vier jaar later is de verrassing er wel vanaf, maar de nieuwe trailer hierboven bezorgt me nog steeds kippenvel. De pixels, de muziek… alles klopt gewoon. De ontwikkeling van Fez was een lang en moeizaam proces, maar nu is het spel echt zo goed als klaar (Microsoft hoeft het alleen nog goed te keuren) en het maakt de verwachtingen blijkbaar waar. Recensies zijn er nog niet, maar deze hoofdprijs op het IGF betekent hopelijk dat Fez spelen net zo’n magische ervaring is als ernaar kijken. Hopelijk geeft Microsoft snel het groene licht zodat we een releasedatum hebben om naar af te tellen.

[g.forum]

Lees ook:Kijk dit: de winnaars van het Independent Games Festival
Lees ook:Kijk dit: indiegame Tink is gemaakt van klei
Lees ook:Online spelletje: Wonderputt
Lees ook:Cletus Clay trailer, klei-animatie voor je Xbox Live Arcade
Lees ook:SIXAXIS Emmy-blunder vooral de schuld van organisatie

0 reacties op “Kijk dit: de winnaars van het Independent Games Festival 2012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.