Eurogamer’s favoriete IndieCade spellen

Oli Welsh van Eurogamer schreef een mooi verslag van het rondreizende IndieCade festival dat eind oktober neerstreek in Engeland. Onafhankelijke spellenmakers van over de hele wereld hebben zich verenigd en bezoeken alle belangrijke gamebeurzen om hun spellen te demonstreren. De insteek van Eurogamer is dat Everyday Shooter en Braid vorig jaar hun debuut maakten op IndieCade, dus wat waren dit jaar de spellen die groot zouden kunnen worden in 2009?

Cactus Arcade is een compilatie van 17 experimentele shoot’em ups door de Zweedse spellenmaker Jonathan Söderström. De kans dat één van zijn spellen wordt opgepikt door Microsoft of Sony is niet zo groot, maar Cactus Arcade is al wel klaar en bovendien gratis te downloaden van Jonathan’s eigen website. Na het zien van de opgefokte trailer heb ik dat maar meteen gedaan. Dat wordt knallen vanavond.

Dark Room Sex Game. Klik hier om de video te bekijken. Maar pas op, vooral de geluidseffecten zijn zoals de Engelsen dat zeggen ‘not safe for work’. Nintendo beweert altijd dat ze ieder spel toelaten op Wii Ware zolang het maar goed werkt en er geen bugs in zitten, maar op één of andere manier betwijfel ik of we deze dark room-simulator ooit in het Winkel Kanaal zullen aantreffen. Het scherm is zwart en de twee spelers kunnen alleen op de geluidseffecten (oooh, aaah, etc.) afgaan om te bepalen of ze hun Wii Remote in het juiste ritme bewegen.

levelHead is lastig uit te leggen, maar bekijk het filmpje en je begrijpt het idee in één keer. Een creatief spel dat je speelt door een kubus rond te draaien voor de camera. Op het scherm blijkt zich in het doosje een kamer te bevinden. Door hem zachtjes te kantelen stuur je het silhouet-mannetje door de virtuele ruimtes. Laat mensen zelf bouwplaten uitprinten om hun eigen kubus te knutselen en ik zie niet in waarom levelHead niet zou kunnen werken als downloadbaar spelletje voor de Xbox 360 Vision Camera of de PlayStation Eye.

Machinarium. De makers van de fraaie mini-adventure games Samorost 1 en Samorost 2 hebben eindelijk besloten een ‘full scale’ avonturenspel te maken. De hoofdrolspeler is een robotje dat zoals vanouds lastige puzzels moet oplossen. De belofte van uitgebreide levels en een volwaardige verhaallijn maken Machinarium een spel om heel erg naar uit te kijken.

The Misadventures of P.B. Winterbottom gebruikte één van Braid’s ideeën en werkte het uit tot een op zichzelf staand platformspel. Met behulp van een rewind-knop kan meneer Winterbottom klonen van zichzelf maken om op die manier puzzels op te lossen. Volgens Eurogamer speelde het nog niet echt lekker, maar de stijlvolle zwart-wit graphics zien er al wel uit als iets speciaals.

Ik heb alles geprobeerd, maar de gameplay-filmpjes van Ibb & Obb zijn echt niet te embedden. Doe jezelf daarom een plezier, ga naar de site van de maker en bekijk het eerste filmpje. De screenshots zien er al leuk uit, maar het is iets dat je in beweging moet zien om het echt te begrijpen. Ibb & Obb speelt op een bijzondere manier met de zwaartekracht. Het heeft wel iets weg van Portal, maar ook van Super Mario Galaxy. Maar dan in 2D en veel toegankelijker. Het is gewoon afkomstig uit Nederland en volgens een oud interview op Destructoid is de maker in gesprek met Sony om het spel op PSN te krijgen. Laten we hopen dat het hem lukt, Ibb en Obb zien eruit alsof ze een groot publiek verdienen.

[games.blog forum]

Lees ook:Download deze demo: Machinarium
Lees ook:Nieuwe trailer Samorost 3
Lees ook:Amanita Design (Machinarium) kondigt een nieuw spel aan
Lees ook:Online spelletje: Osada
Lees ook:Kijk dit: Amanita Design’s nieuwe spel Botanicula

Eén reactie op “Eurogamer’s favoriete IndieCade spellen

  1. Stone

    “Laat mensen zelf bouwplaten uitprinten om hun eigen kubus te knutselen en ik zie niet in waarom levelHead niet zou kunnen werken als downloadbaar spelletje voor de Xbox 360 Vision Camera of de PlayStation Eye.”

    uhm.. misschien het feit dat niemand een printer aan zijn/haar gameconsole heeft hangen. en je dus niet de kubussen kan afdrukken. deze game werk alleen voor de pc waar iedereen toch een printer aan heeft hangen of als retail-versie op de console, met in het doosje de kubussen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.