Hoe Dr. Breen hulp krijgt van Electronic Arts


Mensen die zeuren over haperende framerates zijn zeikerds, riep ik altijd. Speel toch gewoon het spel. Who cares of het nu draait op dertig of zestig beelden per seconden? Maar verdorie! Blijkbaar hoor ik dan toch thuis in dat legioen van depressieve nerds en übergeeks die de ganse dag op internetforums rondhangen om te klagen over jaggies, spellen die ze nog nooit hebben gespeeld en de cupmaat van Alyx.

Maar het is niet helemaal mijn schuld. Een combinatie van twee spinachtige striders, vijandelijk vuur vanuit drie verschillende richtingen en een instortend gebouw zorgden ervoor dat de framerate van Half-Life 2 terugviel naar minder dan één beeldje per seconde. Je zult mij echt niet snel horen klagen over zulke bijzaken. Maar in dit geval begon ik ernstig te vrezen dat mijn PlayStation 3 ieder moment kon ontploffen.

En ik had toch al het idee dat de CELL processor het allemaal niet meer zo goed kon bijhouden. Sinds die Striders voor het eerst opdoken maakt hij af en toe geluiden die doen vermoeden dat er ergens daarbinnen een Senseo koffiepad wordt verwerkt.

'Gordon Freeman!?' riep iemand boven het lawaai uit. Hoera, het was een groepje verzetsstrijders! Juichend kwam het gezelschap op me af. 'Oh boy, ik ga met jou mee,' verklaarde een vrouw enthousiast. En om te laten merken hoe blij ze waren, ging iedereen gezellig dicht tegen me aan staan. Ondertussen wandelde de strider onze kant op, de framerate haperde en waar ik al bang voor was gebeurde: Gordon kon zich niet meer bewegen.

Want dat ik voor The Orange Box de volle hoofdprijs van € 64,99 mocht betalen, was voor de programmeurs van EA helaas geen reden om alle fouten uit het spel te halen. Als er veel dingen tegelijk gebeuren (check), en er lopen een paar verzetsstrijders met Gordon mee (check), dan kan het zomaar gebeuren dat ik klem kom te zitten. Het spel loopt niet zozeer vast, Gordon kan zich gewoon niet meer bewegen.

Op zulke momenten kun je weinig anders doen dan de meest recente savegame opnieuw laden. Dus jullie begrijpen, ik ben veranderd in een hysterische gamer die om de drie stappen snel alles moet quicksaven. Erg vermoeiend, maar beter dan het alternatief. Laten we hopen dat het volgende level wat stabieler is. Groot was in ieder geval mijn opluchting toen 'Follow Freeman' op een gegeven moment was afgelopen.

Alleen, hoe kwam ik in het volgende level?

Terwijl mijn kameraad Barney schreeuwde dat ik moest opschieten, zag ik alleen een doodlopende straat. 'Ik denk dat DOG wil dat je hier doorheen kruipt.' DOG? Was dat niet het mechanisme huisdier van Alyx? 'Kom op Gordon!' Maar ik had DOG vier hoofdstukken geleden voor het laatst gezien! 'Kom op nou Gordon!' waar had Barney het in hemelsnaam over? 'Schiet nou op!' Ik liep nog eens een rondje maar er was echt nergens een uitgang. 'KOM OP GORDON!!' Hoe kwam ik hier weg? KOM OP! DOG KAN DIT NIET EEUWIG OPENHOUDEN! Dit openhouden? Wat? SCHIET OP!' Help! 'KOM OP!!!'

Enfin, DOG had op dit punt dus een luik moeten openhouden. Alleen kwam ik daar pas achter toen ik even later, tegen al mijn principes in, op gamefaqs keek. In mijn spel was DOG nergens te bekennen, met dank aan de programmeurs van EA. Pas tijdens de tweede poging, toen ik mijn laatste quicksave opnieuw had geladen, kwam DOG op het juiste moment tevoorschijn. Hij smeet vrolijk een paar auto's in het rond en hield vervolgens het luik naar 'Our Benefactors' voor me open.

Jammer van EA's rommelige werk dus. Ik ben blij dat ik zo fanatiek had gesaved, anders was een leuk level opeens heel vervelend afgelopen. Want verder over Follow Freeman niets dan lof. Ik was diep onder de indruk. Vooral van mezelf. Ja inderdaad, ik kan niet geloven hoe goed ik ben geworden. Dit was een chaotisch level met veel vijanden, airships, donkere gangenstelsels, striders (ik ben ook nog bang voor spinnen!) en de heftigste schietpartijen in het spel tot nu toe. En ik leef nog! Dat mijn enige klacht gaat over de glitches en de bugs, spreekt boekdelen over hoe handig ik inmiddels ben geworden in het spelen van Half-Life 2.

Lopen en richten gaat zonder erbij na te denken en ik verschuil me achter muurtjes alsof ik het al jaren zo doe. Als een volleerd soldaat bestudeer ik tegenwoordig ook de omgeving en schakel snipers uit voordat ze me in m'n rug kunnen schieten. Het maakt een wereld van verschil.

Wat ik in het begin nooit had verwacht is toch gebeurd: ik heb het naar m'n zin in Half-Life 2.

Zie ook:
- Hoe ik al na twee levels ophield met Half Life 2
- Hoe ik op dringend advies van mijn lezers verder ging met Half-Life 2
- Hoe lang gaat dat Water Hazard level eigenlijk nog duren?
- Hoe ben ik nu weer terechtgekomen in Ravenholm?
- Hoe ik in Ravenholm iets over mezelf leerde
- Bijna een hartaanval langs Highway 17
- Ik begon me net af te vragen waarom dit level Sandtraps heet
- Hoe een houten plank mijn leven redde in Sandtraps
- De mierenvanger van Nova Prospekt
- Lemme get out of your way Freeman
- Hoe Dr. Breen hulp krijgt van Electronic Arts
- Het einde van Half-Life 2

Lees ook:Left 4 Dead interview, gameplay beelden
Lees ook:Het einde van Half-Life 2
Lees ook:Hoe lang gaat dat Water Hazard level eigenlijk nog duren?
Lees ook:Hoe ben ik nu weer terechtgekomen in Ravenholm?
Lees ook:Hoe een houten plank mijn leven redde in Sandtraps

13 reacties op “Hoe Dr. Breen hulp krijgt van Electronic Arts

  1. MNC

    Klagen? Over Alyx d’r cupmaat? wat valt er te klagen? :P

    Als ik dit verhaal zo hoor, dan is dat toch wel erg triest werk wat EA heeft geleverd. Ik lees je verhaal en denk, Hè? Dat is mij niet overkomen en dan herinner ik me weer dat je de PS3 versie hebt… Maar minder dan een frame per seconde? Ik weet dat je een beetje overdrijft, maar voor een 4 jaar oud spel dat is opgepoetst moet de PS3 toch wel kunnen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    Precies, de PS3 moet het ook makkelijk aankunnen. In andere spellen zitten scenes die minstens zo indrukwekkend zijn en dat doet hij allemaal probleemloos. Gewoon een slechte port, maar van zo’n goed spel dat ik hem evengoed zou aanbevelen voor PS3-bezitters. :p

      /   Beantwoorden  / 
  3. Daniel

    hey erik, geweldig verhaaltje weer, zoals altijd ;) maar ik kwam nog even zeggen dat ik uiteindelijk toch voor een Xbox 360 gekozen heb, (als je nog weet dat er ooit iemand met het dilemma van een ps3 of een xbox zat.. :P ) en als het goed is komt hij morgen binnen, samen met het spel DMC 4. Dan is ook eindelijk mijn eigen site klaar voor optimaal gebruik, want ik heb ook een eigen blog gestart, sinds vorige maand ergens. Iets wat een beetje geïnspireerd is door jou, wat nieuws en tussendoor af en toe een stukje over het spel dat ik speel, en omdat het toch wel een beetje op dat van jou leek vond ik dat ik et nog ff moest zegge als fanatiek lezer van jou blog :P je kunt em vinde op http://www.gaming-blog.nl als je ff wilt kijke, en als je hem goed genoeg vind zou het wel leuk zijn als je een link naar mijn site op jouw site zou zetten.. (a) :P ik heb ook nog nul lezers namelijk, afgezien van wat spamapparaten. dus kiek mah ff :P

      /   Beantwoorden  / 
  4. Schaap

    We zeiden je toch dat het de moeite waard was om door te spelen? :p
    En geloof me, het wordt alleen maar beter. Het begin van Episode 1 is een beetje stroef, maar vanaf dan evenaart alles (en overtreft het zelfs vaak nog) Follow Freeman.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Kars

    Dat soort problemen had k op de pc dus nooit…Als je console-versies maakt, doe het dan goed!

      /   Beantwoorden  / 
  6. Mark

    @Daniel: Heb ff op je site gekeken en ik vind het erg donker en ongezellig:(
    Ik zou voor een witte echtergrond gaan dan vallen de letters van de stukjes beter op!
    Maar je schrijft wel leuk en het lijkt inderdaad op deze site!
    Veel succes nog met je blog!

    @Erik: Zoals altijd weer! een leuk stukje met een mooie tekening!

      /   Beantwoorden  / 
  7. Daniel

    oke thanks, ik zal even een wat leuker thema zoeken, had niet door dat het zo eng was :P en bedankt voor het compliment ;)

      /   Beantwoorden  / 
  8. erik

    Hey Daniel, gefeliciteerd met je Xbox! Dat hij je maar veel plezier mag brengen. DMC4 vind ik tot nu toe erg gaaf. Een beetje ouderwets, maar op de goede manier.

    Ik vind je schrijfstijl erg goed! Een paar stukjes op je site gelezen, en allemaal erg leuk geschreven. Je eigen impressies van spellen vond ik het leukst, maar dat zeggen mensen ook de hele tijd tegen mij over deze site. ;)

    Ik zou even op moeten zoeken hoe dat ook alweer ging, dat lijstje links aanpassen. Ik ben daar niet erg vaak mee bezig. :p Ik zou je aanraden om ieder geval je url in te vullen als je hier nog een keer post, volgens mij levert dat sowieso meer clicks op.

      /   Beantwoorden  / 
  9. erik

    “We zeiden je toch dat het de moeite waard was om door te spelen? :p”

    Ja, nog bedankt daarvoor. ;)

    “En geloof me, het wordt alleen maar beter. Het begin van Episode 1 is een beetje stroef, maar vanaf dan evenaart alles (en overtreft het zelfs vaak nog) Follow Freeman.”

    Hm… ik heb het spel inmiddels uitgespeeld. Ik weet nog niet hoe of wat ik daar precies over moet schrijven. Ik ben blij dat ik Episode 1 nu meteen al zou kunnen spelen, maar voor de mensen die het 4 jaar geleden speelden lijkt dit me wel een erg onbevredigend einde. :( Je ziet helemaal niet hoe het afloopt en uit het niets komt er een één of andere geest met Gordon praten… die eigenlijk ook niks zinnigs zegt. :p Vreemde boel.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Will

    Als je met die Geest de G-Man bedoeld, dat is niet uit het niks :P

    Die liep al door heel Half-Life 1 ook heen, en het begin van HL2, en op verschillende punten in het spel staat ‘ie je te observeren ;)

      /   Beantwoorden  / 
  11. Will

    Overigens, ben je al begonnen met Portal? Dat is echt heel leuk :)

      /   Beantwoorden  / 
  12. Daniel

    bedankt, dat is is wel een groot compliment van zon proffesioneel blogger (a) :P maar ik ben idd ook niet zo heel handig met computers.. je wilt niet weten hoe lang ik erover gedaan heb om die site ook maar online te krijgen :P en nu moet ik me alweer doodschamen denk ik.. want de url, is dat gewoon de link naar je site of?

      /   Beantwoorden  / 
  13. erik

    “want de url, is dat gewoon de link naar je site of?”

    Yep. Als je dat invult bij het reageren (in het veld ‘Homepage (Niet verplicht)’ kan iedereen op je naam klikken en worden ze meteen doorgestuurd naar je site.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.