Hoe lang gaat dat Water Hazard level eigenlijk nog duren?


Zo. Dus er zit ook een helikopter in Half-Life 2. Dat moet op z'n minst een paar pittige discussies hebben opgeleverd in huize Valve. Het hele team bij elkaar, Gabe Newell die de vergaderzaal binnenstormt met zijn geniale ingeving. "Weten jullie dat level in die verlaten haven met al die containers?" Het team knikt instemmend. De geluidsman kan zich nog levendig herinneren hoe hij een hele dag met een koevoet tegen containers heeft getikt om al die geluidseffecten op te nemen.

"Stel jullie nu eens voor dat er in dat level een helikopter op Gordon zou schieten." Verbaasde blikken alom. Dat specifieke level was onbedoeld al een stuk langer uitgevallen dan gepland. Wilde Gabe er nu echt nog meer dingen aan toevoegen? "Eh meneer… waar in het level zou die helikopter precies komen?" vroeg één van de programmeurs. Niet-begrijpend staarde Gabe hem aan. "Hoe bedoel je, waar in het level? Gewoon overal! De helikopter blijft Gordon door de hele haven achtervolgen." Nu ontstond er voor het eerst wat rumoer in de vergaderzaal.

"Maar dat kan toch niet!" riep iemand.
"Wat als spelers die helikopter neerschieten?" riep iemand anders, "hoe kan hij Gordon dan blijven achtervolgen?"
Maar op die vraag had Gabe al gerekend. "Aha! Maar dat maakt het idee nu juist zo geniaal. Mijn helikopter KAN namelijk niet worden uitgeschakeld!" Paniek in de vergaderzaal.

"Spelers zullen er beslist op schieten," werd er geroepen.
"Laat ze maar schieten. De helikopter is toch onkwetsbaar."
"Maar wat als spelers er hun hele magazijn op leegschieten?"
"Nou dan zijn ze al hun kogels kwijt, de helikopter zal geen krimp geven."
"Maar hoe moeten spelers zich dan verdedigen?" riep een programmeur vertwijfeld.
Met een diepe zucht zette Gabe Newell zijn bril af en wreef in zijn ogen.
"Luister nu eens, het is een helikopter! Er valt niets te verdedigen! De helikopter schiet, Gordon gaat dood."
"Moeten spelers zich dan maar gewoon verstoppen om te overleven!?"
"Ze kunnen het proberen. Maar we zullen die helikopter zo programmeren dat hij hen altijd weet te vinden."
"Maar dat is toch niet leuk!?" schreeuwde plotseling de man die alle vijanden had ontworpen. "Waarom zou iemand dat in godsnaam willen spelen?"
"Omdat ze verdorie willen weten hoe het verhaal verdergaat!" schreewde Gabe terug en sloeg met zijn vuist op tafel.

Maar eerlijk is eerlijk, Half-Life 2 is wel één van de mooiste spellen die ik ken. Je denkt misschien dat zulke details me ontgaan omdat ik het te druk heb met doodgeschoten worden en daarover zeuren op mijn blog, maar niets is minder waar. Ik waardeer het wel degelijk. En mijn favoriete onderdeel van de graphics zijn waarschijnlijk de omgevingsgeluiden.

Want het is één ding om te zien dat je over nat zand loopt, het is een hele andere ervaring om dan ook het geluid van voetstappen op nat zand te horen. En dan heb ik het niet over een willekeurig zompig geluidje dat met veel fantasie een klein beetje lijkt op nat zand. Nee nee, ik heb het over griezelig realistische geluidseffecten die me overtuigend in het spel trekken. Ik heb het over een geluidsman die daadwerkelijk een dag naar het strand is geweest om met zijn microfoon het geluid van voetstappen op te nemen.

Geluidseffecten waar de graphics beter van worden? Absoluut! De hele spelwereld komt door die geluiden tot leven op een manier waar scherpere textures of meer polygonen nooit voor hadden kunnen zorgen. Alleen jammer dat ik er nooit lang van kon genieten. Er zat op dat moment een hele irritante helikopter achter me aan.

Zie ook:
- Hoe ik al na twee levels ophield met Half Life 2
- Hoe ik op dringend advies van mijn lezers verder ging met Half-Life 2
- Hoe lang gaat dat Water Hazard level eigenlijk nog duren?
- Hoe ben ik nu weer terechtgekomen in Ravenholm?
- Hoe ik in Ravenholm iets over mezelf leerde
- Bijna een hartaanval langs Highway 17
- Ik begon me net af te vragen waarom dit level Sandtraps heet
- Hoe een houten plank mijn leven redde in Sandtraps
- De mierenvanger van Nova Prospekt
- Lemme get out of your way Freeman
- Hoe Dr. Breen hulp krijgt van Electronic Arts
- Het einde van Half-Life 2

Lees ook:Left 4 Dead interview, gameplay beelden
Lees ook:Hoe Dr. Breen hulp krijgt van Electronic Arts
Lees ook:Ik begon me net af te vragen waarom dit level Sandtraps heet
Lees ook:Hoe ben ik nu weer terechtgekomen in Ravenholm?
Lees ook:Hoe een houten plank mijn leven redde in Sandtraps

10 reacties op “Hoe lang gaat dat Water Hazard level eigenlijk nog duren?

  1. mensje

    ‘Heb het spel nog niet gespeeld maar lijkt me wel erg vet.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Zeep

    2/10

      /   Beantwoorden  / 
  3. FAS

    Mijn advies is om gewoon door te varen zonder je amo te verspillen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. MetroidPrime

    Ik ben het met je eens dat het Water Hazard level veels te lang duurt. Ik speel het spel nu voor de tweede keer en zit daar nu ook ergens. Vlak na Water Hazard zit een level dat heel sfeervol is, maar ik persoonlijk niet zo heel leuk vond en ik ben bang dat je mijn mening zal delen. Het spel wordt daarna echter veel en veel leuker, maar daar zal ik niets over verklappen.

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    Jammer dan dat Valve pas bij Portal ontdekte dat een spel niet per se lang hoeft te duren om leuk te zijn. Maar Water Hazard zal nu wel bijna afgelopen zijn. Erg veel langer kunnen ze het gewoon niet oprekken! (Ik zit vast bij twee zwarte tanks die maar niet kapot willen).

      /   Beantwoorden  / 
  6. MetroidPrime

    @erik

    Ik ben daar net zelf voorbij gekomen en het goede nieuws is dat je aan het einde van Water Hazard zit. Het fantastische nieuws is dat die tanks niet kapot hoeven, er is ergens een container waar je met je boot naar binnen kan en dan moet je dat nieuwe pad volgen en je komt in het volgende level.

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    Dat is het beste nieuws dat ik vandaag hoorde! Straks meteen proberen. :)

      /   Beantwoorden  / 
  8. Skar

    Toch grappig. Ik ben zelf helemaal gek van HalfLife… en vond HalfLife2 een super ervaring. Heb het spel 2-3 keer uitgespeeld, de uitbereidingen gespeeld en wat mij betreft hoort het in mijn top3 beste spellen allertijden.

    Maar ja. Ben zelf dan ook wel een grote FPS-fan.

    Daarom vind ik het wel grappig om het spel vanuit een ander perspectief te horen… uhm… lezen.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Dest

    Heb het spel nog niet gespeeld maar lijkt me wel erg vet.

      /   Beantwoorden  / 
  10. wesley

    Het Water Hazard level is irritant. Maar ik zit nu bij We are not going to Ravenholm, of zoiets en dat is nog veel irritanter.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.