Sonic bestormt PS3 en Xbox360

Zoals bekend is er al een tijdje een nieuw Sonic spel in ontwikkeling voor de PS3 en de Xbox360. Uit de eerste filmpjes werd al duidelijk dat dit spel er heel goed uit zal zien. En met de nieuwe informatie die vandaag is binnen gekomen kunnen we nu echt met zekerheid zeggen dat Nextgen Sonic er bijzonder goed uit komt te zien!
Verder is dit tijdschrift ingescand door een idioot die blijkbaar niet goed snapt hoe een scanner werkt, want de helft van de bladzijden valt telkens van de scan af. Uit de fragmenten tekst die er wel op de staan kunnen we opmaken dat het Sonic-model in dit spel opgebouwd zal zijn uit ongeveer een miljoen polygonen. In een typisch Sonic-spel op de PS2 waren dat er ongeveer 1500. Van dat supergedetailleerde source model worden vervolgens de textures met mapping technieken op een ingame model geplakt dat uit een paar duizend polygonen is opgebouwd. Volgens het tijdschrift ziet Sonic er hierdoor "ongelooflijk realistisch" uit. Wat wel een vreemde uitspraak is om over een blauwe egel op rode schoenen te doen.

Ook lees ik dat het spel een dag en nacht cyclus zal krijgen. Op dit moment ziet dat er al heel mooi en sfeervol uit, en Sonic Team is nog aan het brainstormen over hoe ze het ook nog van invloed kunnen laten zijn op de gameplay.

Om de werelden realistischer te maken, heeft men de Havoc Physics Engine in het spel gestopt. Dat houdt in dat de zwaartekracht een beetje wordt gesimuleerd. Voorwerpen en vijanden vliegen, vallen en stuiteren door de lucht alsof ze echt gewicht hebben. Een goede beslissing! Realistische physics hebben veel meer invloed op het uiterlijk van een spel dan hoge polygon-counts.

Tot slot zie ik op de laatste pagina nog een stukje tekst over hoe gigantisch groot de werelden zijn waar Sonic doorheen kan rennen. Groter dan ooit tevoren, en het is blijkbaar een hele uitdaging voor Sonic Team om al die ruimte op te vullen met genoeg interessante onderdelen om spelers bezig te houden.

Leuk. Mooi. Prachtig. Maar ik hoop toch echt dat er ook nog iets in het artikel stond over een revolutionair nieuw camera-systeem om al die mooie actie goed in beeld te brengen. Misschien is dat ook buiten de scan gevallen? De vorige 3D Sonic spellen waren bij vlagen haast onspeelbaar door wat IGN ooit gekscherend "Sonic Team’s gepatendeerde slechtste camera ter wereld" noemde. Man man man, wat heb ik me daar af en toe aan zitten ergeren. Die camera presteerde het telkens om exact de verkeerde kant op te draaien.

Voor wie zelf wil proberen nog wat meer informatie uit de scans te halen, klik op de kleine plaatjes voor een groot exemplaar.

Zie ook:
PS3 Europese releasedatum: 17 november 2006. Revolution dan ook al uit?
Exclusief nieuw Sonic spel voor Revolution
PS3 Online opent frontale aanval op Xbox Live
Microsoft overweegt portable Xbox
Klassieke Sega games op de Revolution?

Lees ook:Vier screenshots Nextgen Sonic The Hedgehog
Lees ook:De laatste Red Steel scans
Lees ook:Exclusief nieuw Sonic spel voor Revolution
Lees ook:Motorstorm tegelijk met Playstation3 gelanceerd
Lees ook:Nieuwe scans Next Gen Sonic the Hedgehog

3 reacties op “Sonic bestormt PS3 en Xbox360

  1. Moonblade

    Die 1 miljoen polygonen is niet volledig correct. Er wordt wel een supergedetailleerd source model gemaakt maar het is de bedoeling dat de textures daarvan met mapping technieken geplakt worden op een low polygon ingame model van slechts enkele duizenden polygonen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Erik

    Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik heb het aangepast in de tekst. :)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Moonblade

    Is iets waar veel Japanse developers (Koei was voor hun PS3 game ook bezig van 1,5 miljoen polgonen voor gezichten alleen) graag mee stoefen en dat ook vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.