Miyamoto spreekt over Wii-remakes van GameCube titels


Het Japanse tijdschrift Nintendo Dream had een interview met Shigeru Miyamoto, en Jonnyram van het neogaf-forum was zo goed om de interessante stukjes voor ons niet-Japanners te vertalen.

(De term "Wiimakes" komt overigens van Jonnyram, en niet zozeer van Miyamoto zelf. Ik vond het wel een geslaagde woordgrap).

Nintendo Dream: 10 Jaar Famicom & Super Famicom. 10 Jaar N64 & GameCube. En nu weer tien nieuwe jaren te beginnen met de Wii?
Miyamoto: Ja, dit is een nieuwe start voor ons.

ND: Als we kijken naar de titels die jullie tot nu toe hebben aangekondigd, dan lijkt het erop dat jullie in een veel hoger tempo games uitbrengen dan bij de N64 en GC het geval was.
M: Dat komt omdat de nieuwe machine is gebaseerd op de GameCube. De development tools worden natuurlijk wel aangepast en verbeterd, maar het komt er op neer dat alle voor de GameCube gecodeerde software ook op de Wii draait. Om die reden overweeg ik momenteel ook om een aantal van mijn GameCube spellen opnieuw uit te brengen voor de Wii, maar dan gebruikmakend van de Wiimote.

ND: Dus u denkt dat uw games een wedergeboorte zullen meemaken dankzij de Wiimote…
M: Ja! Natuurlijk kun je ook gewoon een tweedehands winkel in lopen en een hoop van die oude GameCube spellen direct kopen, dus ik denk niet dat we deze Wiimakes voor de volle prijs kunnen aanbieden. Maar aangezien het grootste gedeelte van de ontwikkelkosten al lang is uitgegeven en weer terugverdiend, kunnen we deze titels ook tegen een veel betaalbaardere prijs aanbieden. En als anderen hier ook gebruik van gaan maken en hun eigen Wiimakes willen ontwikkelen, dan zullen we hopelijk ook veel third party spellen een Wii-wedergeboorte zien maken.

ND: Dus er is een reële kans dat Nintendo dit echt gaat doen?
M: Ja, ik geloof heel erg dat dit gaat gebeuren. Om die reden wordt de volgende Zelda ook tegelijkertijd voor Wii en GameCube uitgebracht. Het is een behoorlijk interessant experiment.

ND: Ah, ik begrijp het.
M: Toen we bezig waren met die nieuwe Zelda, waren er ook teamleden die tegen me zeiden: "Aangezien de Wii meer kracht aan boord heeft dan de GameCube, laten we de graphics dan ook een beetje oppoetsen," maar Zelda fans verwachten helemaal geen gepolijste graphics, ze verwachten een leuk en opwindend spel. Dus ik antwoordde dat het beter zou zijn om het spel op de Wii en de Gamecube allebei even leuk te maken. Recentelijk hebben we trouwens ook officieel vastgesteld dat "Wii is geen spelcomputer die draait om next-gen graphics." Natuurlijk zullen er altijd spellen zijn die wel een hoge kwaliteit graphics nodig hebben, dus allicht zullen er verschillende routes en kostenplaatjes zijn bij het ontwikkelen, afhankelijk van de software.

— Ik weet ook niet precies wat hij in die laatste alinea wilde zeggen. Het zal er wel weer op neerkomen dat graphics niet belangrijk zijn. Denk ik.

Verderop in het interview wordt ook het onderwerp "gecancelde games" even aangesneden, dat levert ook een paar interessante onthullingen op.

Mario 64-2: Oorspronkelijk gepland voor de 64DD, sommige gedeeltes van het spel zijn later verwerkt in andere spellen. Miyamoto zegt zich niet meer te herinneren in welke spellen (!)

Cabbage: Gecancelled, maar sommige ideëen zijn later verwerkt in Nintendogs. (In Cabbage, oorspronkelijk ook gepland voor de 64DD, was het de bedoeling dat je een virtual pet op zou voeden. Miyamoto heeft er een paar jaar lang aan gewerkt samen met schrijver/Mother 1,2,3 bedenker Shigesato Itoi.)

Mario 128: Niets meer dan een testprogramma om een eventueel nieuw concept uit te proberen. Sommige elementen uit de demo zijn verwerkt in Super Mario Galaxy. Vooral het rondrennen over een klein oppervlak en de grote rol van de zwaartekracht.

Marionette: Doorgeschoven naar de Wii. Nog steeds in ontwikkeling. (Een spel dat ooit was aangekondigd voor de GameCube. Volgens Nintendo ging het over het besturen van poppen (marionetten) op het scherm. De Wiimote lijkt hier inderdaad erg geschikt voor).

Stage Debut: Sommige elementen zijn gebruikt in de E3 Wii demos, zoals het maken van de grappige karikatuur-gezichtjes in Wii-Sports. Het lijkt erop dat ideëen voor dit spel over heel veel andere games verspreid zullen worden. Het ziet er niet naar uit dat Stage Debut ooit als losstaand product wordt uitgebracht. (Mysterieuze game die al meerdere keren is aangekondigd en weer gecancelled. Screenshots lieten bekende Nintendo-medewerkers zien die in een klaslokaal zitten met Pikmins en Animal Crossing bewoners.)

Bron: Miyamoto talks Wiimakes (Nintendo Dream interview) – Neogaf

Zie ook:
- PS3/Wii titels waar Amerikanen het meest naar uitkijken
- Spongebob Squarepants: Creature from the Krusty Krab plaatjes
- Vermoeide armen van het Wiien?
- Rayman Raving Rabbids boxart?
- Red Steel graphics interview + nieuwe screenshots
- Sonic Wii krijgt eindelijk titel

Lees ook:Wii-versie Pikmin 2 op 24 april
Lees ook:Revolution games werken niet met de Gamecube controller
Lees ook:Nintendo bijna klaar met Pikmin 4
Lees ook:Citaat: Miyamoto over Wii Sport Resort
Lees ook:Webchat met Shigeru Miyamoto

9 reacties op “Miyamoto spreekt over Wii-remakes van GameCube titels

  1. MetroidPrime

    Nintendo kan ook die controller-updates als (betaalde) downloads gaan aanbieden. Dan kan Nintendo meer winst maken en hoef je niet je hele Gamecube collectie opnieuw te kopen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    “Nintendo kan ook die controller-updates als (betaalde) downloads gaan aanbieden.”

    Dat zullen ze misschien doen met N64 en ouder titels (updaten voor Wii), maar ik dacht dat het probleem met het downloaden van GC titels een beetje is dat ze zo groot zijn? Waar ga je dat allemaal opslaan?

      /   Beantwoorden  / 
  3. MetroidPrime

    Het belangrijkste deel van een computerspel is de executable. De executable is in feite wat er opgestart wordt als je een spel in je console stopt en regelt vrijwel alles. De executable is maar een fractie van de grootte van het volledige spel, code is meestal zelfs maar enkele honderden kilobytes tot enkele megabytes groot, terwijl de rest van het spel enkele gigabytes kan beslaan. Als je alleen de executable van een spel zou downloaden in plaats van het volledige spel, zou je erg veel ruimte besparen.

    Stel nu dat je een Gamecube spel op de Wii gaat spelen, dan wordt de Gamecube executable vanaf het schijfje geladen en in het geheugen van de Wii gezet en vervolgens wordt het spel gestart. Als de Wii een executable voor het spel vanuit het flashgeheugen zou kunnen laden in plaats van vanaf het schijfje, dan zou je nieuwe functionaliteit kunnen bieden voor Gamecube spellen zonder de schijfjes te vervangen.

    Het bovenstaande verhaal is overigens iets versimpeld ten opzichte van de werkelijkheid, maar technisch zou het absoluut geen probleem mogen zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  4. erik

    Ah op die manier, ik dacht dat je doelde op het downloaden van volledige remakes. Maar je moet in jouw situatie dus het gamecube schijfje nog wel in de Wii hebben zitten?

    Probleem is dan, denk ik, dat je een leuke service hebt gecreërd voor mensen die toevallig nog een paar oude GC-titels hebben liggen, maar hoe moet het verder met al die nieuwe gamers die Nintendo voor zich hoopt te winnen? Misschien al over een paar maanden zijn GameCube spellen in geen enkele winkel meer te koop.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Prakash

    Vreemd dat Nintendo de graphics voor de Wii versie geen boost gegeven heeft. Vooral niet omdat de Zelda titels vaak tot de grafisch beste titels van hun generatie behoorden. Kijk maar naar de N64 titels en de Windwaker. Nou ja ik hoop dat Nintendo na een paar jaar een ander Zelda spel uitbrengt dat wel de Wii mogelijkheden volledig uitbuit. De Wii is toch 3 keer zo krachtig, dat zou toch wel interessante mogelijkheden moeten bieden samen met de onlinemogelijkheden van het systeem. Zelda is de meest gehypte game van de afgelopen paar jaar, ik hoop dat Nintendo de hype kan waarmaken.

      /   Beantwoorden  / 
  6. MetroidPrime

    Daar is in principe ook een makkelijke oplossing voor te vinden. Neem het Gamecube spel en de nieuwe executable en zet ze samen op een DVD, maar doe dit alleen voor een beperkt aantal top-titels zoals bijvoorbeeld Zelda, RE4, Mario Sunshine, Pikmin, Metroid Prime 1 en 2(mogelijk zelfs samen op één disc) en Metal Gear Solid.

    Voor de overige titels zorg je dat er alleen een downloadbare update komt. Zo zorg je er ook voor dat de winkelrekken niet vol komen te liggen met Gamecube titels die snel gepoort zijn naar de Wii(de kosten van het poorten van de Gamecube naar de Wii zouden verwaarloosbaar moeten zijn).

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    “Daar is in principe ook een makkelijke oplossing voor te vinden.”

    Het klinkt goed! Maar toch denk ik niet dat Nintendo daar voor zal kiezen. Volgens mij vinden ze het veel leuker om de zooi opnieuw te verpakken en weer voor 30 of 40 euro in de winkel te leggen. ;)

    Ook geen ramp, maar zonde van de tijd wat mij betreft. Ik zou liever zien dat Nintendo goede sequels op topspellen maakte ipv de oude spellen up to date te brengen met de nieuwe controls.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Shadow

    De Wii is toch 3 keer zo krachtig

    Ik vind dat mensen dat niet meer moeten zeggen want het is al zo vaak bewezen dat dit bullshit is wii is 1.5 sterker dan gamecube.

      /   Beantwoorden  / 
  9. MetroidPrime

    @Shadow

    De Wii kan tegelijkertijd 3 keer zo krachtig zijn als de Gamecube en kloksnelheden hebben die maar 50% hoger liggen dan die van de Gamecube. Kloksnelheid zegt namelijk vrijwel niets over de prestaties van hardware. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de PC markt zie je dat er nu 2 Ghz processoren te koop zijn die veel sneller zijn dan de 3,5 Ghz processoren die we twee jaar terug hadden. Je moet je daarom ook nooit blind staren op de specs van een console, want die zeggen niets.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.