Satoru Iwata interview over Wii, het succes van de DS en de toekomst van de Game Boy

Gamedaily mocht een paar minuten praten met de president van Nintendo, Satoru Iwata. Wat volgde was een gezellig gesprek waarin niet heel erg veel onthuld werd, maar waarin Iwata wel een paar geruchten de wereld uit hielp.

GD: Om te beginnen willen we u graag bedanken dat u de tijd heeft willen nemen om dit interview met ons te doen. Nu mensen de Wii met zijn unieke controls hebben kunnen uitproberen, hoe tevreden bent u met de reacties die u heeft gehoord hier op de E3?
SI: Wat we dit jaar wilden overbrengen op de E3 was het belang van evolueren en verder groeien aan de hand van ervaringen uit het verleden. Ooit heeft Nintendo de huidige trend gestart van conventionele plastic game controllers zoals u die allemaal kent, maar dit jaar zeggen we dat het tijd is om iets compleet anders te doen dan wat mensen gewend zijn. Ik had het idee dat dat een hele uitdagende boodschap was om over te brengen. We hadden vooral gemengde reacties verwacht. Positieve maar ook negatieve. Het leek ons vooral lastig omdat het overgrote deel van de E3 bezoekers bestaat uit mensen die al jarenlang games spelen en die het waarschijnlijk niet zo leuk zouden vinden om van ons te horen dat ze hun geliefde controllers achter zich moeten laten.

Dus je zou kunnen zeggen dat we niet zulke hele hoge verwachtingen hadden van de bezoekers reacties. Maar de resultaten, gebaseerd op wat ik tot zover allemaal gehoord heb, lijken er op te wijzen dat het grootste gedeelte van de mensen die onze stand hebben bezocht heel erg positief zijn. Daarom ben ik erg blij en tevreden over de behaalde resultaten tot nu toe.

GD: Ja, ik moet zeggen dat ik er ook mee gespeeld heb op de Wii-stand. En ik vond het heel erg intuïtief en de motion sensors reagereerden goed. Ik heb me vermaakt. Is er ook één Wii spel in het bijzonder waar u zelf het meeste plezier aan beleeft?

SI: Er zijn er natuurlijk meerdere die ik leuk vind. Maar als u het zo vraagt dan zou ik toch moeten zeggen Tennis. Volgens mij had iedereen verwacht dat we onze presentatie zouden afsluiten met Zelda. Maar in plaats daarvan heb ik er persoonlijk op aangedrongen dat we Tennis als afsluiter moesten gebruiken. Simpelweg omdat ik denk dat Tennis ideaal is voor de Wii en het een spelletje is dat door iedereen heel intuïtief gespeeld kan worden.

Ongeveer 20 jaar geleden, toen Super Mario Bros. net uitkwam, was er een periode waarin mensen net geïnteresseerd begonnen te raken in videogames. Als één speler toen met Super Mario Bros. aan het spelen was en hij verloor een leven, dan begonnen alle andere mensen in de kamer te roepen dat zij nu aan de beurt waren.

Maar tegenwoordig als iemand een game zit te spelen en er kijkt toevallig iemand mee, dan hebben die toeschouwers helemaal geen behoefte om het zelf ook te spelen. Zelfs als de speler er op aan zou dringen dat zij het ook eens moeten proberen, dan zeggen ze dingen als: "Nee, nee, dat is niks voor mij." Maar met spelletjes als Tennis denk ik dat we dat kunnen veranderen. Als mensen iemand ons Tennis spel zien spelen weet ik zeker dat ze het onmiddellijk begrijpen en net als vroeger aan de speler zullen vragen wanneer zij nou eindelijk eens aan de beurt zijn.

Het is ook ons plan om op die manier ons publiek van mensen die games spelen steeds verder uit te breiden.

GD: Ik weet dat Nintendo nog niet officieel een prijs voor de Wii heeft aangekondigd. Maar volgens een gerucht in EGM deze week zou hij 249 dollar gaan kosten. Heeft u zin om daar op te reageren?

SI: (Lacht). Zoals u zelf ook wel weet is dat allemaal pure speculatie. Wij hebben nog helemaal geen commentaar gegeven op de mogelijke prijs. Het enige dat we nu de hele tijd zeggen is dat de Wii betaalbaar zal zijn. En als ik zeg betaalbaar, dan moet u misschien de prijzen van onze vorige consoles (al vanaf de NES 199 dollar per stuk) nog maar eens bekijken. Ik denk dat u het met me eens zult zijn dat Nintendo altijd heel betaalbaar is geweest. Dus als we er straks klaar voor zijn om de prijs van de Wii te onthullen dan denk ik dat jullie zullen zeggen: "dat is inderdaad een betaalbare prijs."

En als we het specifiek over deze E3 hebben, volgens mij is het heus niet zo vreemd om nu nog geen commentaar te geven op het prijskaartje. Twee jaar geleden heeft Microsoft ook niks gezegd over de prijs van de Xbox360. Net zoals wij toen ook nog niks te zeggen hadden over de prijs van de DS. Voor de PSP van de Sony gold ook dat de prijs pas in een later stadium bekend werd gemaakt. Zo vreemd is het allemaal niet. Maar in de nabije toekomst zullen we wel in de gelegenheid zijn om de exacte details met jullie te delen. Ik hoop dat jullie je daar op verheugen.

GD: Nu u Sony toch zelf genoemd heeft, ik ben heel benieuwd wat uw reactie was op hun persconferentie. En dan vooral de hoge prijs en het feit dat ze nu opeens een motion sensor in de PS3 controller hebben zitten.

SI: Om met die laatste vraag te beginnen, we hadden er eigenlijk al een beetje op gerekend dat Sony iets dergelijks zou aankondigen. Dus op het moment van de onthulling moest ik er een beetje wrang om lachen. Een gevoel van ‘zie je wel’. Maar goed, het moet wel gezegd worden dat als je de motion sensors gewoon in een klassieke (PS3) controller stopt, die je nog steeds met twee handen moet vasthouden, je wel iets heel anders krijgt dan wat wij bereikt hebben met de motion sensors in de Wii remote en de combinatie met de nunchuck attachment. Er zit een gigantisch verschil tussen die twee dingen, kan ik jullie verzekeren. Het speelt echt totaal anders. Dus ik heb niet het gevoel dat Sony’s besluit om ook motion sensors te gebruiken, op wat voor manier dan ook, positief of negatief, van invloed is op het voordeel dat wij hebben met onze nieuwe controller.

En wat betreft de prijs die Sony heeft aangekondigd. Het enige dat ik daarover kan zeggen is dat er een groot gat is tussen hoe de makers een nieuwe spelcomputer willen prijzen, en hoe de klanten zouden willen dat de makers hem prijzen. Buiten dat is het heel moeilijk voor mij, als president van een concurrerend bedrijf om er verder commentaar op te geven. Als een potentiële klant kan ik alleen maar beamen wat eigenlijk iedereen zegt; het is een hoge prijs.

GD: We vonden het nogal vreemd dat Nintendo heeft besloten om twee versies van Zelda: Twilight Princess uit te brengen. Aangezien de Wii toch backwards compatible is met de Gamecube. Was het niet eenvoudiger geweest om de extra Wii-functies gewoon op het Gamecube schijfje op te slaan?

SI: We wilden echt heel graag dat iedereen onze nieuwe Legend Of Zelda optimaal zou ervaren dankzij de unieke controls van de Wii. Maar tegelijkertijd hadden we de fans ook al heel duidelijk beloofd dat het spel definitief een Gamecube titel zou worden. Om aan iedereens wensen te kunnen voldoen zijn we uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we het beste twee verschillende versies uit konden brengen.

GD: Was u verrast door het enorme succes van de DS en de DS Lite op de Japanse markt? Zo af en toe kon Nintendo het amper bijbenen om aan de enorme vraag te voldoen…

SI: Vanaf eind vorig jaar tot op de dag van vandaag zijn de verkoopcijfers van de DS en de DS Lite inderdaad bijna explosief te noemen. Het is nog nooit eerder voorgekomen in de geschiedenis van de Japanse game industrie dat er zo’n ongelooflijke vraag was naar één enkel platform. Ik ben ervan overtuigd dat het succes is veroorzaakt door uitbreiding van het aantal gebruikers. Je weet wat ik bedoel, mensen die voorheen nog nooit computerspelletjes hadden gespeeld en die nu helemaal opgeslokt worden door de hardware en de software van de DS. En dan de DS Lite, zelfs al is dat alleen maar een verbeterde versie van het bestaande model, al vanaf het begin waren de gebruikers er weer net zo door geobsedeerd als bij de originele DS. En dat terwijl de DS Lite in Japan meer dan een jaar later is gelanceerd. Nog steeds kunnen we de vraag niet bijbenen. Om je een voorbeeld te geven, alleen al in de maand April hebben we ongeveer een miljoen exemplaren van de Lite en de gewone DS geleverd, en die zijn nu allemaal verkocht… Onvoorstelbaar! Nog nooit eerder voorgekomen, en uiteraard zijn we heel blij met dat succes, maar we hadden vooraf nooit durven hopen dat we zoveel niet-gamers zouden weten te bereiken. Ik denk dat we er een hoop waardevolle lessen uit kunnen halen die we straks ook gaan toepassen bij de lancering van de Wii.

Op dat moment onderbreekt een medewerker van Nintendo ons om te zeggen dat er nog maar tijd is voor één laatste vraag.

GD: We hebben pas geleden een quote van u gelezen op Reuters, waarin u lijkt te suggereren dat de Game Boy misschien langzaam uitgefaseerd zal worden. Wat voor toekomst is er nog voor de Game Boy lijn van producten?

SI: Nee, dat is niet waar. Wat we herhaaldelijk hebben benadrukt is dat, wat voor producten we op een bepaald moment ook verkopen, we intern altijd bezig zijn met research en ontwikkeling van een volgend product. Of het nu de nieuwe Game Boy of de nieuwe console of wat dan ook is. En het enige dat we tegen Reuters hebben gezegd is dat we in de huidige situatie, waarin we zoveel succes hebben met de DS en op het punt staan de Wii te lanceren, het ondenkbaar is dat we op dit moment nog een nieuw platform of een nieuwe handheld gaan lanceren, dus ook geen nieuwe versie van de GBA… Misschien hebben ze een gedeelte van dat verhaal verkeerd begrepen, maar ik wilde alleen maar duidelijk maken dat we ons wat betreft de handheld markt nu vooral willen richten op het verkopen van zoveel mogelijk DS handhelds. Dat is alles. En uiteraard, zoals jullie zelf ook wel weten, de nieuwe backlit versie van de GBA verkoopt in de Verenigde Staten nog steeds heel erg goed, dus die zullen we zeker blijven produceren.

GD: Bedankt voor uw tijd Mr. Iwata.

Helaas konden we wegens tijdgebrek niet zoveel vragen stellen als we hadden gewild – misschien de volgende keer. Als het interview is afgelopen pakt Mr. Iwata er een metalen koffer bij die hij glimlachend open maakt. Er bleken exemplaren in te zitten van elk controller type van de systemen die ondersteund zullen worden door de Wii Virtual Console. Het was leuk om dat ook nog even te zien.

Bron: biz.gamedaily

Zie ook:
-
Nieuw Miyamoto interview over de Wii en de PS3 controller
- Twilight Princess gameplay filmpje van E3
- Wat is Wii Hide You Seek?
- Ubisoft Rayman 4 video interview
- Super Mario Galaxy, nieuw filmpje van de Spiderboss
- Geen Castlevania voor Wii
- Tetsuya Mizuguchi over de Wii. Een nieuwe Rez?
- Grasshopper’s "Heroes" voor de Wii
- Michel Ancel’s konijnenprobleem
- Satoru Iwata: goedkoop betekent niet duurder dan onze vorige consoles
- Hebben third parties de Wii-boot gemist?
- Zes minuten Sonic Wild Fire
- Elebits gameplay video

Lees ook:Super Mario-handdoeken in de Amerikaanse sterrencatalogus
Lees ook:Spelontwikkelaars klagen over de DS
Lees ook:Nintendo’s president wil vaste prijzen voor games
Lees ook:Xbox360 enige console die eind dit jaar geld gaat opleveren
Lees ook:Volgende generatie spelcomputers nog ver weg

4 reacties op “Satoru Iwata interview over Wii, het succes van de DS en de toekomst van de Game Boy

  1. Danny Leenders

    Goed vertaald en mooi geschreven. Ook goed dat je Iwata zijn uitspraken niet veranderd hebt.

    Respect voor Iwata

      /   Beantwoorden  / 
  2. Adam

    Iwata is een toffe gozer!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Piet Corneel

    “SI: We wilden echt heel graag dat iedereen onze nieuwe Legend Of Zelda optimaal zou ervaren dankzij de unieke controls van de Wii. Maar tegelijkertijd hadden we de fans ook al heel duidelijk beloofd dat het spel definitief een Gamecube titel zou worden. Om aan iedereens wensen te kunnen voldoen zijn we uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we het beste twee verschillende versies uit konden brengen.”

    Nu heeft ie nog geen antwoord gegeven!

      /   Beantwoorden  / 
  4. malle

    nice guy die iwata hij heeft de klasse en de stijl iv got respect for him

    nintendo rules over the world babe

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.