Nieuw in het winkelkanaal: Mario Kart 64 en Soldier Blade


De vraag of je Mario Kart 64 moet downloaden is bijna lachwekkend. Natuurlijk moet je Mario Kart 64 downloaden! Als je het nog nooit gespeeld hebt, of als je het vroeger juist heel veel gespeeld hebt, dan is dit spel voor jou. Iedereen houdt van Mario Kart 64! Wel… iedereen behalve ik, maar daarover later meer. Voor de gemiddelde gamer is deze game simpelweg verplichte kost.

Er is maar één betere racegame op de Nintendo64 verschenen (een console die sowieso niet echt bekend stond om z’n geweldige racegames) maar zolang F-Zero X nog niet aan het winkelkanaal is toegevoegd houden we het bij dit spel. En het is een Mario Kart mensen, Mario Kart! Dat zou al direct een hint moeten zijn hoe goed het in elkaar zit. Alle Mario Kart games zijn fantastisch, en alles wat je zo leuk vindt aan Mario Kart zit hier ook in. Rode schilden, bananenschillen, de turbostart, de powerslide… het is simpelweg de klassieke Mario Kart belevenis. Eén van de beste spellen in het winkelkanaal tot nu toe. Helemaal als je iemand hebt om het tegen te spelen!

Voor mij persoonlijk… nou… laten we zeggen dat ik nogal specifiek ben in mijn voorkeuren voor Mario Kart. Voor mij is dit de minste van alle tot nu toe verschenen Mario Kart’s. Ik erger me vooral aan het baanontwerp. Te lang, te breed, teveel saaie rechte stukken, te weinig interessante bochten… er is in mijn ogen van alles mis mee, maar ik weet dat bijna niemand die mening deelt. De halve wereldbevolking vindt Mario Kart 64 gewoon een goed spel waar niks op aan is te merken, vandaar dat ik het ook met een gerust hart durf aan te bevelen. Download gerust, je zult het toch niet met me eens zijn. Zelfs ik heb er destijds, ondanks al mijn ergernissen, erg veel plezier aan beleefd. Want zelfs de slechtste Mario Kart is nog steeds een verschrikkelijk goed spel.

En dan is er Soldier Blade. Een Vertical Scrolling Shoot ‘em up ontwikkeld door Hudson, en oorspronkelijk uitgegeven op hun eigen Turbografx console. Het is een spel waar ik tot vandaag nog nooit van had gehoord, maar nu ik me er enigszins in heb verdiept ziet het er erg goed uit. De graphics zijn misschien een beetje standaard (zeker niet lelijk, alleen een beetje generiek, het doorsnee science fiction verhaal) maar de actie is snel, de muziek klinkt heerlijk oldschool, de moeilijkheidsgraad ligt hoog en het aantal vijanden dat tegelijk op het scherm past is indrukwekkend.

Hier is een filmpje van een speler die duidelijk erg veel geoefend heeft:

Ik denk niet dat ik deze verleiding heel erg lang kan weerstaan, dus ik vrees dat mijn impressies van deze shooter ergens dit weekend online komen.

Zie ook:
- Comix Zone, Gain Ground, Bonanza Bros uitgesteld
- Nieuw in het winkelkanaal: Street Fighter II en Super Probotector
- Xevious, of hoe Nintendo zich er deze week wel heel erg makkelijk vanaf maakt
- Eindelijk wat klassiekers voor de Virtual Console
- Vijf nieuwe van Sega voor de Virtual Console
- Deze week wel twee nieuwe Virtual Console titels
- Ik sta op het punt om iets stoms te doen
- Heel veel explosies

Lees ook:Problemen Mario Kart 64 ghost data niets aan te doen
Lees ook:Super Mario Kart vrijdag in het winkelkanaal
Lees ook:Speciale Mario Kart-trailer voor Europese Virtual Console-release
Lees ook:Hij is terug!
Lees ook:Earthworm Jim nu in het winkelkanaal

10 reacties op “Nieuw in het winkelkanaal: Mario Kart 64 en Soldier Blade

  1. teun gc via wii

    slechtste mario kart spel? juist niet! ik zeg: een van de besten! de balloon battle is top en de banen zijn divers en verrassend. dit is daadwerkelijk een van de beste mario karts!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Oscar Mopperkont

    MK64 was best geinig, maar ik ben het met je eens dat veel banen niet leuk zijn. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met je kritiek. MKDD vond ik stukken leuker, en SMK heb ik nooit veel gespeeld, aangezien ik geen SNES had.

      /   Beantwoorden  / 
  3. MetroidPrime

    Ik heb Mario Kart 64 gisteren gedownload. De eerste keer dat ik MK64 speelde, had ik het spel van een vriend geleend. Deze vriend had op dat moment mijn GoldenEye 64 geleend. Ik weet nog dat ik me erg teleurgesteld voelde in Mario Kart 64 en dat ik eigenlijk meteen weer verder wilde in GoldenEye. Ik ben het met je eens dat Mario Kart 64 het minst leuke spel in de serie is, maar dat komt voornamelijk omdat de kwaliteit van de andere spellen in de serie zo enorm hoog is.

      /   Beantwoorden  / 
  4. erik

    “de balloon battle is top”

    Ik moet toegeven dat de Battle Mode arena’s inderdaad wel erg goed waren!

    “MKDD vond ik stukken leuker, en SMK heb ik nooit veel gespeeld, aangezien ik geen SNES had.”

    Die is nog beter, al weet ik niet of het anno 2007 nog steeds mogelijk is om er echt “in” te komen voor mensen die vroeger nooit een SNES hadden.

    “Ik weet nog dat ik me erg teleurgesteld voelde in Mario Kart 64″

    Mijn eerste indruk was ook erg slecht. Het voelde gewoon totaal niet als Mario Kart! De kart’s reden veel langzamer, de powerslide was totaal anders en de banen waren veel langer.

    Na een tijdje begon ik het wel steeds leuker te vinden, maar het spel haalde het gewoon niet bij SMK.

    “maar dat komt voornamelijk omdat de kwaliteit van de andere spellen in de serie zo enorm hoog is.”

    Daar heb je wel gelijk in denk ik. Als SNES MK niet had bestaan zou ik MK64 waarschijnlijk een stuk leuker vinden.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Mithrandir

    MKDD is veel verfijnder qua gameplay dan MK64 (of welke MK dan ook)en heeft door de gare GC generatie nooit een goede kans gehad.

    Gameplay wise bied MKDD het meest, echter zijn de meer klassieke versies puurder :)

    MK64 was heel erg leuk, maar zonder twijfel de aller-aller minste uit de serie. Ik deed vooral balloon battle :)

      /   Beantwoorden  / 
  6. Paulywauly

    Nou, om er nog maar even wat aan toe te voegen.

    MK64 heb ik erg veel lol aan beleefd, en is zeker een goed spel.

    Wat ik niet snap is waar jullie de mening vandaan halen dat MKDD beter is dan MK64?
    want dat is dus echt niet zo, tuurlijk ziet MKDD er beter uit, maar qua gameplay is heel het spel vertieft.

    Ik heb toendertijd veel meer uren gestoken in MK64 dan in MKDD, een veel betere MK is die op de ds die komt mooi na Super mario kart in de top 5, en je zult het wel raden MKDD komt op de 5e plaats ja nog onder de GBA versie!!

    Dit is ook maar my 2 cents. En die andere 48 laat ik dan aan die neger over met dat vertiefte gezicht.

    De groetjes

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    “en je zult het wel raden MKDD komt op de 5e plaats ja nog onder de GBA versie!!”

    Waarom heeft iedereen toch altijd een hekel aan de GBA versie? Super Circuit is fantastisch!

      /   Beantwoorden  / 
  8. Mithrandir

    [quote]Wat ik niet snap is waar jullie de mening vandaan halen dat MKDD beter is dan MK64?
    want dat is dus echt niet zo, tuurlijk ziet MKDD er beter uit, maar qua gameplay is heel het spel vertieft.

    [/quote]Qua gameplay is MKDD dus echt wel beter. Alleen al de saaie lange banen maakt MK64 me minst favoriete. Ik heb beide gespeeld en ben/was in beiden snoeigoed (MK64 tijden waren vergelijkbaar met de beste uit EGM magazine, MKDD tijden zaten in de tp 10 van NL) dus heb echt wel een objectieve mening hierover :)

    Mijn lijstje:

    1: SMK
    2: MKDS
    (Maar in zekere zin qua gameplay minder dan MKDD puur door gebrek aan analoog, je kan nog steeds SSMT’s uitvoeren maar dat gaat niet zo soepel met de DS VPDT.
    3: MKDD
    4: MK64

    Ik heb MKSC eigenlijk nooit echt gespeeld…want ik heb nooit een GBA gekocht.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Mithrandir

    ps: Met punt 2 bedoel ik: MKDS had helemaal geen SSMT moeten hebben, dan was het beter geweest. Als je gebruik van SSMT meeneemt, dan is MKDD beter.

    SSMT = Straight Stretch Mini Turbo.

      /   Beantwoorden  / 
  10. erik

    “ps: Met punt 2 bedoel ik: MKDS had helemaal geen SSMT moeten hebben, dan was het beter geweest. Als je gebruik van SSMT meeneemt, dan is MKDD beter.”

    Die mini-turbo’s zijn hinderlijk. Ik vind ze irritant, maar nu ik het eenmaal een beetje onder de knie heb kan ik niet ophouden ze te gebruiken. Het spel zou inderdaad beter geweest zijn als het hele mechanisme eruit gesloopt was.

    Ik zou een moord doen voor een nieuwe Mario Kart met de exacte controls van SMK. Sliden erg lastig om onder de knie te krijgen, maar als het eenmaal lukt voelt het ook echt geweldig. Niks van dat mini-turbo gedoe. ;)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.