LittleBigPlanet, het is wel even doorbijten


LittleBigPlanet gaat diep. Heel diep. Als je het komende kwartier niks beters te doen hebt, bekijk dan eens deze video op Eurogamer. Het is de zogenaamde 'LittleBigPlanet Expert's Guide', waarin een professionele Media Molecule level-ontwerper uitlegt hoe je een schuifdeur maakt. In vogelvlucht gaat dat ongeveer zo:

Eerst tekenen we een grote metalen deur en daarboven maken we, om de deur aan op te hangen, een gewichtloos blok van dark matter. We verbinden ze aan elkaar met een ketting waarvan we in een apart menu de minimum- en maximumlengte instellen (tot op één cijfer achter de komma). In een submenu van het eerste menu vullen we vervolgens in dat de ketting er 4,0 seconden over doet om in te krimpen en weer uit te zetten.

De volgende stap is een magnetische schakelaar om de deur volautomatisch te openen zodra spelers Voorwerp X hebben gevonden. We verbinden de schakelaar met de ketting via een onzichtbare connector en we stellen in het menu 'radius' tot op de milimeter nauwkeurig in hoe dicht Voorwerp X bij schakelaar Y moet komen voordat de deur automatisch omhoog schuift.

Máár, legt level-ontwerper Dan Leaver uit, om te voorkomen dat hij daarna weer automatisch dichtvalt moeten we een beveiliging inbouwen. Op een nieuw blok gewichtloze dark matter leggen we een blok dissolvable material. We verplaatsten de connector die eerst aan de ketting was gekoppeld naar het blok dissolvable material, en via twee nieuwe magnetische schakelaars laten we de ketting weten (met een tweede onzichtbare connector, uiteraard) dat hij permanent op minimumlengte moet blijven nadat Voorwerp X eenmaal met schakelaar Y in contact is geweest.

Enfin, nog eens twaalf minuten later (waarin Dan Leaver onder andere alle polygonen netjes afrondt met de corner editor en in de camera zone bepaalt vanuit welke hoek de deur wordt gefilmd) hebben we een schuifdeur. Mijn gedachten zijn dan allang afgedwaald naar Sackboy's nieuw zonnebril en dat schattige level over een gevangenisuitbraak wat ik vannacht speelde, zodat ik het eigenlijk nog steeds niet helemaal begrijp.

Waar ik wel van ben doordrongen is de onmetelijke diepgang van de level-editor. Dit is de software die Media Molecule zelf ook gebruikt om levels te bouwen en dat merk je. Iedere optie heeft z'n eigen sub-opties, menu's en instellingen. En ik mag nog geen baksteen omdraaien zonder dat er eerst een verplichte tutorial aan vooraf gaat. Toegankelijk is niet het goede woord voor dit spel. (Tip: stel de systeemsoftware van je PlayStation 3 in op English, want zelfs al doet de Nederlandse verteller het helemaal niet slecht, tegen de Engelse humor van Stephen Fry kan hij echt niet op).

Maar is LittleBigPlanet al die moeite waard? Dat is de grote vraag die niemand durft te beantwoorden. Het kost uren van je leven om een mooi level te bouwen, maar is het dan ook, jeweetwel, leuk om te spelen? Ik weet het voorlopig nog niet zo zeker. Als iemand die ongeveer de helft van Media Molecule's zelfgemaakte Story Mode heeft doorlopen vind ik het tot nu toe maar een middelmatig platformspel. Sackboy bestuurt traag en zweverig, alsof hij bijna geen gewicht heeft, en als een gevolg daarvan zijn alle levels veel te makkelijk. Het is niet alsof de level-editor geen moeilijk levels zou kunnen maken, het probleem is meer dat ze met zo'n waardeloze hoofdrolspeler alleen maar frustrerend zouden zijn om te spelen. Bodemloze putten waarboven je tot op de milimeter nauwkeurig van blokje naar blokje moet springen? Vergeet het maar. De realistische physics maken Sackboy veel te onvoorspelbaar voor zo'n secure taak. Brede platformen met veel ruimte voor fouten, dat is de enige manier om het spel nog enigszins speelbaar te houden. Nee, dit is niet bepaald de nieuwe Super Mario Bros.

En over Super Mario gesproken: je weet hoe de Italiaanse loodgieter soms blokken tegenkomt waar hij zowel voorlangs kan lopen als bovenop kan springen? En je weet hoe dat systeem altijd werkt en 100% betrouwbaar is? Mario zal nooit eens per ongeluk mis springen waardoor hij bijvoorbeeld achter een blok terechtkomt terwijl hij er eigenlijk bovenop wou springen.


LittleBigPlanet probeert ook zoiets, maar doet het in drie dimensies. Ieder level bestaat uit drie lagen waartussen je kunt wisselen door de controlstick omhoog of omlaag te duwen. Om de bovenstaande scene uit Super Mario Bros. 3 na te maken zouden we het roze blok op de voorste laag moeten bouwen, en het lichtblauwe blok er letterlijk een laag achter, dieper in het level. In principe is Sackboy vervolgens geprogrammeerd om automatisch van het roze naar het lichtblauwe blok te kunnen springen zonder dat spelers handmatig van laag hoeven wisselen. In principe.

En om eerlijk te zijn: in de meeste gevallen werkt dat inderdaad. Het levert soms wat Escheriaans onmogelijke situaties op, qua perspectief, vooral als Sackboy in één sprong helemaal vanuit de achterste laag naar de voorgrond verspringt, maar het werkt. Van iedere twintig sprongen verlopen er minstens negentien zonder problemen. Maar laat me je vertellen: als die ene keer dat een sprong niet vlekkeloos verloopt zich precies boven een bodemloze put afspeelt is het alsnog behoorlijk frustrerend! Eén van de basisregels van ieder goed platformspel is dat de besturing en de interne logica van de levels 100% betrouwbaar moeten zijn, en precies op die twee vlakken scoort LittleBigPlanet… wel, ik wilde zeggen 'onvoldoende' maar dat is misschien iets te sterk uitgedrukt. Laten we het houden op een krappe voldoende.

En zo presenteert LittleBigPlanet zich als een middelmatig platformspel met een briljante level-editor. Als de besturing net zo haarscherp en nauwkeurig zou zijn als Super Mario Bros. 3, wel, dan waren we klaar. Dan was dit het ultieme platformspel waardoor we nooit meer iets anders nodig zouden hebben. (Hint Nintendo! Hint!).

Tegelijkertijd heb ik tussen de user created levels al zoveel geniale vondsten gezien (niet zozeer leuk om te spelen, maar vooral enorm creatief verzonnen met standaard de prachtigste graphics) dat ik inmiddels vastbesloten ben om het ook onder de knie te krijgen. Ik zal niet rusten voordat ik minstens één geniaal platformlevel op de 'cool levels' planeet heb geslingerd.

Dus hoe zat dat nu precies met die magnetische schakelaars en schuifdeuren?

Zie ook:
- Afbeeldingen importeren naar LittleBigPlanet lijkt iets dichterbij
- Japanner bouwt Gradius-level in LittleBigPlanet

[games.blog forum]

Lees ook:Japanner bouwt Gradius-level in LittleBigPlanet
Lees ook:New Super Mario Bros Wii – Mario doet een Four Swords Adventures
Lees ook:LittleBigPlanet levels die je niet mag missen: Zorro’s Suicide Factory
Lees ook:New Super Mario Bros! 80 levels!
Lees ook:Japanse verpakking New Super Mario Bros wordt GEEL

22 reacties op “LittleBigPlanet, het is wel even doorbijten

  1. Kikujiro

    “Ik zal niet rusten voordat ik ook minstens één geniaal platformlevel op de ‘cool levels’ planeet heb geslingerd.”

    Oei… nu haal je jezelf iets op de hals. Ik zal LBP na jouw “review” zeker niet full-price kopen. Zodra je dat LBP level klaar hebt, zal ik er nog eens over nadenken! ;)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Caemgen

    Je leert het vanzelf! Ik heb ondertussen twee levels gepubliceerd en al een hoop geleerd. De physics hebben zo hun nadeel op de besturing inderdaad, jammer genoeg, maar de dynamiek van de game is daarmee wél vrijwel eindeloos..

    Ik geniet er in elk geval van, en ook de Story Mode zit hartstikke leuk in elkaar. Verhaalgewijs misschien niet, maar technisch zeker wel. De creaties van Media Molecule zijn een lust voor het oog! Geniaal zelfs, durf ik haast te stellen.

    Dit zijn twee YouTube-filmpjes van mijn levels (waarvan ‘Saved by the Light’ ondertussen al twee keer zo lang is, omdat ik de eerste versie nog snel moest publiceren voordat de BETA ten einde liep):

    http://www.youtube.com/watch?v=v5pYTMYxCuc

    en

    http://www.youtube.com/watch?v=bcqdYSXGZzo

      /   Beantwoorden  / 
  3. Skar

    Sjeeeez. Heb dus net 12 minuten video gekeken. Vond het wel interessant, maar ja… dan kan je net zo goed een level-editor pakken van UnrealTournament ofzo en daarmee een heel gaaf level maken.
    Tuurlijk, dit is ‘simpeler’. Maar als je toch een paar leuke dingetjes erin wilt hebben (zoals een jumppad of een simpele deur) – dan lijkt het erop dat het toch niet zo intuitief is als ze claimen.
    ‘Gelukkig’ heb ik geen PS3 en hoef ik dus niet te beslissen of ik LBP wil kopen (zijn al genoeg spellen nu die m’n aandacht trekken) ;-)

      /   Beantwoorden  / 
  4. Linkster/G.tom

    brawl: tien keer sneller.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Swiiman

    en dit moet leuk zijn???
    joepie levels maken die je 100% kent er dan doorheen lopen… lekker saai dan.
    ik ben zowiezo al niet creatief. zus ik zou net een blok neer kunnen zetten en dan heb ik het al gehad…
    nahhh doe mij maar een avondje Brawl met wat bier hoor!

      /   Beantwoorden  / 
  6. Caemgen

    Zucht.. Swiiman:
    Het is de bedoeling dat duizenden andere mensen jouw level spelen, en jij de levels van duizenden anderen ;)

      /   Beantwoorden  / 
  7. Mark

    “(Hint Nintendo! Hint!).”

    IDD, Nintendo. Luister eens!!!
    Want, ik heb laatst zelfs getwijvelt over het kopen van een PS3 door het weinig aantal leuke spellen op de wii (ook op de ds wordt het steeds minder)

    Met een “nieuwe” Animal Crossing alleen, wordt ik niet echt blij :P

    Echt.. Listen Nintendo!! :P
    Zucht.. zullen ze ooit luisteren naar Games.blog lezers? Ik hoop et maar :P

      /   Beantwoorden  / 
  8. Pfffff

    OMG wat een azijnpisser diegene die dit stuk geschreven heeft.

      /   Beantwoorden  / 
  9. RemyZ

    helemaal fantastisch en moddervet is LBP,eis niet zoveel van jezelf(je bent geen Cliffy B) en geniet van de enorm leuke interface en looks van alles,het is om klaar van te komen zo strak zijn de graphics en t is zo grappig en de muziek en geluiden passen zo goed bij t geheel..kortom:kopen en niet naar iemand luisteren die zn hele halflife avontuur op zn blog heeft gezet;)

      /   Beantwoorden  / 
  10. Mark

    Omg mense, wat zijn die 2 bovenste voor zielige reacties..? Ga dan niet lezen als je het niet leuk vind man :S
    Pfffff,

      /   Beantwoorden  / 
  11. RemyZ

    haha mark ik vind het stukje juist erg leuk:)ben ik toch lekker zielig,kan er niet mee zitten hoor als jij het zegt:)

      /   Beantwoorden  / 
  12. erik

    “Oei… nu haal je jezelf iets op de hals. Ik zal LBP na jouw “review” zeker niet full-price kopen. Zodra je dat LBP level klaar hebt, zal ik er nog eens over nadenken! ;)

    Ik voel de verantwoordelijkheid branden op mijn schouders!

    “UnrealTournament ofzo en daarmee een heel gaaf level maken.”

    Ja maar ja, UnrealTournament is geen platformgame. Dat maakt LittleBigPlanet voor mij nu juist zo aantrekkelijk. ;) Opzich vind ik het wel leuk, amateur-ontwerpers zo bizar veel vrijheid en mogelijkheden geven (zelfs al zal 95% van alle gebruikers nooit alle opties benutten). Het is spannender dan 100.000 ‘zelfgemaakte’ levels waar je steeds dezelfde voorgefabriceerde schuifdeuren en jumppads tegenkomt. Alleen spijtig dat de besturing tegenvalt… en daar valt dan weer helemaal niets aan te tweaken. :(

      /   Beantwoorden  / 
  13. RemyZ

    ey mark dat vind ik juist zo’n goed nr:)wat goed van je:)bedankt!jaren 80(heimwee)ik was overigens ook bang voor de besturing van LBP maar ik vindt dat ze het toch nog aardig rechtgetrokken hebben,je moet jezelf ff die manier van spelen aanleren en dan gaat het imo uitstekend..ben jij het met me eens mark?;)nogmaals bedankt voor het clipje van rick ashley maar ik had em al in mn favorieten staan,toch bedankt!

      /   Beantwoorden  / 
  14. RemyZ

    vooral je hihi’tje op het eind past goed bij de hele rick ashley atmosfeer,je hebt het goed bedacht:D TOP!

      /   Beantwoorden  / 
  15. berend jan

    “geniet van de enorm leuke interface”

    Dat is een grapje neem ik aan…

    ik wil van veel dingen in een spel genieten maar niet van de interface, die moet gewoon er zijn en doen wattie moet doen…

      /   Beantwoorden  / 
  16. Mark

    rick ashley

    Yeah!!
    Ik meen het, hijs gewelig :P
    Vooral die dansjes van die barman, echt top! :)

    “ik was overigens ook bang voor de besturing van LBP maar ik vindt dat ze het toch nog aardig rechtgetrokken hebben,je moet jezelf ff die manier van spelen aanleren en dan gaat het imo uitstekend..ben jij het met me eens mark?;)”

    Jah heb je wel gelijk in idd, in et begin is et ff wennen, maar later gaat et wel,,
    laten we op de volgende recensie van erik wachten, die zal misschien wel weer anders zijn :O

    enne RemyZ, heimwee naar jaren 80? :O Nooit meegemaakt :P was et leuk? :D

      /   Beantwoorden  / 
  17. tom

    Na het zien van dit geweldige fimpje ben ik geïntrigeerd en bang tegelijk. Geïntrigeerd omdat er belachelijk veel mogelijk is. De switches vind ik echt geniaal, maar m’n hoofd gaat zo langzamerhand pijn doen van het besef dat er werkelijk onbegrensde mogelijkheden zijn. Bang ben ik omdat ik denk dat ik, hoe creatief ook, een waardeloos level designer zou zijn. Ik kon de jongen in het filmpje nog maar net volgen.
    Wat zal ik gaan maken? Die vraag achtervolgt me nu al een paar maanden. Een hele grote…of nee een hele hoge…eehm nee twee! Twee hele…eeh….

      /   Beantwoorden  / 
  18. RemyZ

    jaaaa de jaren 80 waren TOP,mooie tijd,Atari mmm..je weet wat ze zeggen he,je bent nix als je niet in de jaren 80 bent geboren!ik ga ff verder met LBP,excuseer mij:)

      /   Beantwoorden  / 
  19. RemyZ

    helpt een hoop als je ff het filmpje bekijkt en alles nadoet wat hij doet..ik ga er heeeeel veel uren insteken iig,gelukkig ben ik autodidact:p

      /   Beantwoorden  / 
  20. berend jan

    ik vraag me af of ze geen gezeik krijgen met de uitgever van Little Big Planet de geniale adventure uit de jaren 90….

      /   Beantwoorden  / 
  21. Joris

    Little Big Adventure zal je bedoelen, maar inderdaad een geniale adventure, eb me dood geamuseerd met beide delen van dat spel.
    Dacht zelfs dat er ooit een derde was aangekondigd, maar helaas…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.