Sony’s concurrent is niet Microsoft

Omdat ik weet hoe gek jullie allemaal zijn op analisten, is hier weer zo’n interessant artikel van Next-Gen.biz. Dit is gebaseerd op twee onbevestigde geruchten die hen ten ore zijn gekomen.

Ten eerste het gerucht dat Sony ergens in de periode februari-maart een grote aankondiging zal doen omtrent de Playstataion 3. En het tweede gerucht is dat de Japanse Playstation 3 release pas helemaal aan het einde van dit jaar zal zijn. De bron van Next-Gen wist niet te melden of dit betekent dat de Amerikaanse release dan nog later, tegelijkertijd of eventueel zelfs vroeger zal zijn. Tot zover de geruchten, dan volgen nu de conclusies waar vervolgens over gespeculeerd wordt. (Ik blijf erbij dat dat de grote kracht van analisten is).
De schrijver van het artikel betoogt dat het Sony er niet in de eerste plaats om is te doen de grootste spelcomputer te worden. Dat zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar veel belangrijker is om die Blu-Ray spelers in de huiskamers van de mensen te krijgen. Met de volgende generatie DVD’s is veel, heel veel, meer geld te verdienen dan met de volgende generatie spelcomputers. Als het ze lukt om het Blu-Ray formaat erdoor te drukken zou Sony potentieel de komende zes jaar royalties kunnen ontvangen over elke DVD die wereldwijd verkocht wordt.

Hoewel het ze misschien een valse start zou geven als spelcomputer, zou het als Blu-Ray leverancier nog best gunstig kunnen zijn om met een paar duizend PS3′s al vroeg te lanceren, zelfs al zouden er dan nog maar een handvol spellen voor beschikbaar zijn. Hun echte concurrent zou in dat scenario toch niet Microsoft met de Xbox360 zijn, maar Toshiba met hun HD-DVD-spelers (de eerste wordt aankomende lente verwacht voor ongeveer 800 dollar).

De film-industrie zit helemaal niet te wachten op twee verschillende formaten (alles dubbel uitbrengen, duur en onhandig), en de algemene verwachting is dan ook dat de strijd al heel snel beslist zal worden. Er wordt een formaat gekozen, en daar gaat men vervolgens voor zonder achterom te kijken. Als Sony dan kan zeggen: "Wij hebben al 300.000 Playstation3′s verkocht, en we produceren er nu zo’n 30.000 per week die als warme broodjes over de toonbank vliegen", dan is dat een heel sterk argument in hun voordeel.

Michael Pachter, analist, had er het volgende over te zeggen: "Heel veel mensen in de game-journalistiek missen hier ‘the big picture’. Dit gaat niet over Sony vs. Microsoft. Dit is de strijd tussen Sony en Toshiba. Elke Playstation3-gerelateerde beslissing van Sony wordt daar door gekleurd."

Tenslotte nog interessant om te vermelden dat de strijd om de volgende generatie DVD niet in Japan, maar in Amerika uitgevochten zal worden. Daar wordt de winnaar beslist, de rest van de wereld neemt dat vervolgens gewoon over. Als de theorie van Next Gen zou kloppen, dan zou het dus niet onlogisch zijn om zo vroeg mogelijk in de USA te lanceren. Tegen mensen die zeggen dat Sony zoiets nooit zou doen, heeft Next Gen te zeggen dat het een paar jaar geleden ook ondenkbaar was dat een Engelsman de directeur van Sony zou worden, en kijk Howard Stringer nu eens zitten.

Meer nieuws volgt ongetwijfeld.

Bron: Next Gen

Zie ook:
Playstation 3: moeilijk begin, uiteindelijk de succesvolste console
Playstation 3 pas over 14 maanden in Europa
Hoe ligt de Playstation 3 controller in de hand?

Lees ook:Sony reageert: weinig mensen gebruiken backwards compatibility
Lees ook:Dit is pas leven – de Europese slogan voor Playstation 3
Lees ook:Volgende generatie spelcomputers nog ver weg
Lees ook:Wat we van Sony niet mochten weten
Lees ook:Iwata: fan van Will Wright, geen concurrent van Sony

Eén reactie op “Sony’s concurrent is niet Microsoft

  1. terrormaster

    ben het er helemaal mee eens

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.