Online spelletje: Don’t Shoot The Puppy


RRRRthats5Rs is geen gewone site. De makers omschrijven hun creaties zelf als 'frustrerende spellen' – en dat zijn het zeker – "maar is het kunst?" zou de kunstcriticus zich afvragen. Toen Marcel Duchamp in 1917 een omgekeerd urinoir tentoonstelde noemde hij het kunst. Toen Wim T. Schippers in 1962 een fles limonade leeg goot in de zee was dat kunst. Waarom zou een spannend racespel als Get to the Finish dan geen kunst zijn? En waarom verdient de absurdistische quizgame How Much? niet ook een plaats in het museum?

Don't Shoot the Puppy is echter verreweg RRRRthats5Rs interessantste spel. Vooral vanwege het effect dat dit spelletje heeft op de speler. Je zou kunnen zeggen dat jouw reactie hier werkelijk een onderdeel wordt van het 'kunstwerk.' Het doel van het spel is om vijftien levels lang niet op de puppy te schieten. En dat vergt, zoals je zult merken, meer zelfbeheersing dan je denkt.

Speel: Don't Shoot the Puppy

Bekijk alle Online Spelletjes

Lees ook:Online spelletje: Robot Wants Puppy
Lees ook:Won’t someone think of the puppies?
Lees ook:Star Soldier R heeft maar twee levels
Lees ook:Kojima heeft het mis – games zijn wel kunst
Lees ook:De verrassend leuke minigames van Kirby Mass Attack

11 reacties op “Online spelletje: Don’t Shoot The Puppy

  1. Kevin S

    hondjes neerschieten? :O
    Ik zal es kijken wat voorn spel dat is :p

      /   Beantwoorden  / 
  2. Kevin S

    Hhahahahahahaha vet grappig spel XD

    Time Spent Not Shooting the Puppy: 6 min 35 sec

    Ben t/m level 11 gekomen, vanaf daar is het vet lullig :p

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    Toch knap dat je tot daar gekomen bent!

    Bij level 12 trapte ik er ook in. Verdorie, je zou denken dat ik na 11 levels m’n lesje wel had geleerd. Zonde, ik was al zo ver. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  4. Kevin S

    Pfff nu tot lvl 16 gekomen, maar ging af doordat ik als spastische neiging mijn duim bewoog :(

    Nu vind ik het wel genoeg hoor :)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Mark

    lv. 16!? is het bij 15 nog niet over dan?!
    Sh*t dan ben ik er zeker in getrapt :( :P

      /   Beantwoorden  / 
  6. denise

    hij gaat inderdaad maar door tot 15, probeer ons geen onzin aan te hangen meneer kevin..
    heb hem uitgespeeld, zoveel moeite was dat toch niet?

      /   Beantwoorden  / 
  7. Maarten

    ik heb hem ook uitgespeeld maar als ik niet gelezen had dat erik er bij 12 intrapte was ik niet zo alert geweest en was ik er denk ik ook in gerapt :P

      /   Beantwoorden  / 
  8. Lufiacomic

    Dat Schippers een flesje limonade in de zee heeft gegooid is bullshit. Je zou dit gegeven filosofisch of poëtisch kunnen interpreteren, maar als je niet zo’n romanticus bent en Schippers er zelf ook nog op wijst dat het om de handeling zelf gaat, denkt hij er als kunstenaar in mijn optiek er veelste makkelijk over; deze ‘handeling’ heeft in de huidige tijdsgeest echt te weinig om het lijf om interessant te zijn.

    De games als ‘dont shoot the dog’ zal ik zeker als kunst beschouwen; zowel de omdraaiing van de functie van de ‘game’ als de impact is een kunstzinnig gegeven, maar de game is niet uit zijn context gehaald wat het geheel imo degradeerd tot ‘maar’ een webgame.

    BTW wat is je affiniteit met kunst eric?

      /   Beantwoorden  / 
  9. erik

    Die limonadefles was natuurlijk altijd al maar voor de helft kunst en voor de andere helft kwajongensstreek. Maar juist het feit dat hij zichzelf een kunstenaar noemde, dat iedereen het zo serieus nam en dat de pers massaal uitrukte om te zien hoe iemand een fles limonade leeggoot, maakt het voor mij toch wel een erg interessante gebeurtenis. In de huidige tijdgeest misschien niet meer, maar in de jaren zestig, voordat YouTube bestond, kan ik me voorstellen dat het toch een reactie opriep bij iedereen die erover hoorde.

    “maar de game is niet uit zijn context gehaald wat het geheel imo degradeerd tot ‘maar’ een webgame.”

    Hm, dat weet ik niet hoor. Denk je dat het in een museum beter zou werken? Ik denk dat je juist de context van andere webgames nodig hebt omdat je er anders met de verkeerde instelling aan begint. Je verwacht nu iets speelbaars en krijgt dat niet echt. In een museum durven bezoekers sowieso nooit iets aan te raken dus zou iedereen het in één keer “uitspelen” ;)

    “BTW wat is je affiniteit met kunst eric?”

    Vier jaar kunstgeschiedenis op de kunstacademie, maar ik moet toegeven dat het niet mijn favoriete vak was.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Lufiacomic

    Nam iedereen die daad vd limonade fles serieus? Das wel lachen :P . Zoveel let ik ook niet op tijdens kunstgeschiedenis haha

      /   Beantwoorden  / 
  11. killer

    was best wel simpel

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.