Iwata Vraagt over Starfox 64 3D


“Satoru Iwata: What did you like about Kyoto?

Dylan Cuthbert:Well…

Shigeru Miyamoto: (whispering) The girls?

Dylan Cuthbert: Well, yes. I was 18, so especially that. (laughs)

Everyone: (laughs)”

Ja ja, Miyamoto weet wel waarom mensen graag naar Japan komen. Alleen al vanwege deze uitspraak vond ik dit één van de leukere Iwata Vraagt’s. Natuurlijk ook omdat het over Starfox gaat. Dat spel heeft een enorm interessante ontstaansgeschiedenis waar Dylan hier weer uitgebreid over vertelt. De leukste nieuwe weetjes uit dit interview:

  • De ruimteschepen worden bestuurd door dieren omdat Miyamoto per se iets afwijkends wilde. In sciencefictionfilms waren robots en buitenaardse monsters populair, en juist daarom moest Starfox volgens Miyamoto anders worden. Het team reageerde eerst verbaasd, maar ging toch akkoord.

  • Op het hoesje zijn Fox en zijn vrienden afgebeeld als poppen omdat Miyamoto een enorme fan was van de sciencefictionserie Thunderbirds. Stiekem hoopte hij dat het spel zo populair zou worden dat het bedrijf achter Thunderbirds ook een poppenserie over Starfox zou maken. Bij dat overleg zou hij dan op die hoes wijzen en triomfantelijk zeggen: “To be honest, I’ve always loved Thunderbirds.”
  • De stemmen voor Starfox 64 moesten al worden opgenomen voordat het script klaar was. Daarom liet Nintendo de acteurs alleen maar algemene zinnen inspreken die toepasbaar zouden zijn op meerdere situaties. “I wrote a line like, “They’re raining down!” even though I didn’t know what would be raining down! I wrote, “Watch out!” even though I didn’t know what you needed to watch out for!” Wat een bizarre manier van werken.


Kijken op YouTube

  • Het team geeft elkaar een pagina lang schouderklopjes over hoe geweldig de bewegingssensor van de 3DS wel niet werkt in Starfox 64 3D. Je beweegt de hele 3DS om te richten en dat zorgt voor een compleet nieuwe ervaring. Iedereen klinkt zo enthousiast dat ik bijna zin krijg om Starfox 64 3D toch weer te kopen – ook al had ik me eigenlijk voorgenomen deze remake over te slaan.
  • Nog een reden om de remake aan te schaffen: de toekomst van Starfox hangt af van dit spel. Als Starfox 64 3D niet aanslaat ziet Miyamoto geen reden om nog een nieuw spel te maken. Nu waren de vorige drie Starfox-spellen (Adventures, Assault en Command) niet zo geslaagd, maar die waren dan ook alle drie uitbesteed aan andere ontwikkelaars. Een nieuwe Starfox van Nintendo zelf zou misschien wél goed uit kunnen pakken.

[g.forum]

Lees ook:Waarom DSi-bezitters zich moeten verheugen op dit spel: 3D Space Tank
Lees ook:Uitgebreid Starfox 2 filmpje
Lees ook:Atari’s Yar’s Revenge-remake lijkt op Starfox
Lees ook:Nieuwe Starfox Command screenshots
Lees ook:Iwata Vraagt kijkt terug op de Game & Watch-serie

9 reacties op “Iwata Vraagt over Starfox 64 3D

  1. Kikujiro

    Jammer dat nooit iemand op het idee is gekomen die poppen als een soort van action figure uit te brengen. Ik had ze waarschijnlijk allemaal gekocht.
    .
    Zou Wes Anderson’s Fantastic Mr. Fox een klein beetje geïnspireerd zijn door Starfox? ;)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Dylan

    wat een coole naam heeft die gast XD

      /   Beantwoorden  / 
  3. Afello

    Ze zouden Star Fox aan Treasure moeten geven…

      /   Beantwoorden  / 
  4. Kikujiro

    Een 2D side scrolling Starfox lijkt me eigenlijk ook wel wat.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Maar dan heb je toch gewoon een shoot’em up? Niet dat daar iets mis mee is, maar ik vraag me af wat Starfox voor unieks aan dat genre zou toevoegen. Misschien het samenwerken met je teamgenoten of zoiets…
      .
      En die poppen zijn inderdaad een gemiste merchandising-kans! :D Ze missen een beetje de schattigheid van andere Nintendo-personages, maar daar staat tegenover dat ze ontzettend stoer zijn.

        /   Beantwoorden  / 
  5. Gulzt

    Die man is toch van pixeljunk?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Yup hij is de oprichter van Q-Games inderdaad. Volgens mij heeft Nintendo een grote fout gemaakt door hem niet in vaste dienst te nemen toen ze de kans hadden… die man maakt echt interessante spellen.

        /   Beantwoorden  / 
  6. Benny

    Dus de toekomst van SF hangt af van een handheld die momenteel slecht verkoopt… Ja ja…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Eigenlijk zei Miyamoto dat de toekomst van SF afhangt van hoe “interessant” deze port zou zijn om te spelen.
      .
      “I told Dylan-san that if this game wasn’t interesting, I couldn’t make any more Star Fox games!”
      .
      Maar daarna vertaalt zakenmaken Iwata dat meteen als:
      .
      “The future of Star Fox depends on the reception it finds.”
      .
      Maar goed, ik zou de 3DS nog niet te vroeg afschrijven. Hij wordt volgende week 80 euro goedkoper en er komen later dit jaar een paar erg interessante titels voor uit. Wie weet ligt hij in december toch nog onder aardig wat kerstbomen.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.