Nintendo vreest dat mensen de aantrekkingskracht van de 3DS niet begrijpen

“Nintendo 3DS has not been selling as expected since the second week, and this is not just in the Japanese market but also in the United States and Europe, where no direct impact from the great earthquake has occurred.
[...]
It is now clear that the combination of these new features is not necessarily easy-to-understand by just saying one word to those without experience. There seems to be more than a few consumers who have Nintendo 3DS hardware but don’t know about this software and possibly haven’t had a chance to get interested in it.”

Nintendo’s directeur Satoru Iwata breekt zijn hoofd over de vraag waarom de 3DS niet zo goed verkoopt als verwacht. Hij lijkt te denken dat het vooral komt omdat mensen niet begrijpen hoe tof de 3DS eigenlijk is. Zelfs gamers die er één hebben gekocht blijken nauwelijks gebruik te maken van de StreetPass-mogelijkheden (standbeeldjes unlocken in Steet Fighter IV), de automatische Mii Maker of de ingebouwde Augmented Reality-spelletjes.

Okee, maar zou dat echt het probleem zijn? Hoe geinig ik de Mii Maker en de Augmented Reality-spelletjes ook vind, ik zou zeker niemand aanraden om speciaal daarvoor een 3DS aan te schaffen. Ze zijn geen killer apps zoals Wii Sports dat was voor de Wii. Misschien denk ik te veel als een ‘hardcore gamer’, maar volgens mij is er gewoon een schokkend gebrek aan goede spellen. Sinds ik Pilotwings Resort heb uitgespeeld heb ik mijn 3DS in ieder geval nauwelijks meer aangeraakt. (Sorry Mormel).

Daarnaast lees ik nog steeds verontrustend veel reacties van gamers die gewoon echt niet onder de indruk zijn van het 3D scherm. Ze zien het wel, maar het doet ze niets. Ik snap het ook niet – dat HDTV een paar jaar geleden zo’n big deal was onder gamers en dat het veel coolere 3D-effect diezelfde gamers nu koud laat – maar als ik Satoru Iwata was zou ik me eerder zorgen maken om het percentage kopers dat alleen op hun 3DS speelt met de 3D depth slider omlaag geschoven. (Al durf ik te wedden dat zelfs die Nintendofans alsnog massaal een 3DS kopen als Pikmin, Mario Kart en Super Mario 3DS eenmaal uit zijn).

Eén lichtpuntje: om te zorgen dat de release van de eShop niet óók onopgemerkt voorbij gaat wil Nintendo (in ieder geval in Japan) een gratis spel weggeven: een aangepaste versie van Excitebike met 3D-graphics. Woohoo! Ik ben benieuwd welke klassiekers nog meer een 3D-makeover hebben gekregen als de eShop volgende maand wordt gelanceerd.

[g.forum]

Lees ook:Nintendo onderzoekt nieuw zakenmodel na slechte jaarcijfers
Lees ook:Improvisatie-comedy met Miyamoto, Iwata en Reggie
Lees ook:Satoru Iwata: niet genoeg goede Wii-spellen in 2009
Lees ook:Sony wil een Super Mario-animatiefilm maken
Lees ook:Satoru Iwata over Nintendo’s toekomstplannen

8 reacties op “Nintendo vreest dat mensen de aantrekkingskracht van de 3DS niet begrijpen

  1. Berend Jan

    Volgens mij is ook voor de trage verkoop van de 3DS niet het probleem dat er te weinig spellen zijn voor het ding. Maar ook dat de spellen die erzijn allemaal al eens eerder zijn uitgebracht.
    .
    .
    Ow als je om een spel verlegen zit, ik kan Ridge Racer aanraden dat is best een goed spel. Alleen kan ik driften niet op de schouderknoppen zetten waardoor ik fout drift.
    .
    Mijn meest gespeelde spel in mijn 3DS is Mario Kart DS. Eindelijk in de goede kleuren (in plaats van lelijke kleuren op de DS phat) en mijn kinderen hebben mijn safe gewist dus kan weer opnieuw beginnen :( wie wil mijn vriendcode…

      /   Beantwoorden  / 
  2. newspaper

    1 ding waarmee ze er wel 300 duizen meer hadden kunnen verkopen

    fout: nintendo nieuwste handheld: nintendo 3DS!

    goed: nintendo nieuwste handeld: Nintendo dimensions(of een andere naam zonder DS erin)

      /   Beantwoorden  / 
  3. piratus

    Ik heb zelf ook nog geen 3ds gekocht, vooral eigenlijk omdat er nog geen leuke games voor uit zijn. geloof me, release een grote game als monsterhunter voor japan of super smash bros voor amerika/europa en de 3ds verkoop schiet omhoog. het tweede probleem is dat hij regio-locked is zodat het onmogelijk op spellen die ”te japans” zijn te impoteren.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Gulzt

    [quote Erik]Daarnaast lees ik nog steeds verontrustend veel reacties van gamers die gewoon echt niet onder de indruk zijn van het 3D scherm. Ze zien het wel, maar het doet ze niets. Ik snap het ook niet – dat HDTV een paar jaar geleden zo’n big deal was onder gamers en dat het veel coolere 3D-effect diezelfde gamers nu koud laat[/quote]
    *
    Ik geef ook niks om 3D, maar wel om HD. Een hogere resolutie maakt het mogelijk om veel meer details in de game te stoppen. Al die nuances helpen bij de atmosfeer en dus de beleving. Het is echt een hogere kwaliteit en dus een stap voorwaarts.
    *
    Sja, 3D is een heel ander verhaal. Het is een gimmick. Een optische illusie, gekenmerkt door een 3D afrastering. Nou is een afrastering niet zo erg, maar in het geval van deze illusie is de rand van het scherm ook beperkend voor het effect! Je kunt bijvoorbeeld een speer recht op je af laten komen en de illusie creëren dat het recht van voren komt. Maar een speer vanaf de zijkant laten komen werkt niet. Je moet alles “in your face” krijgen om de truc te laten werken.
    Mij zou 3D pas echt aanspreken als het werkt met headtracking. Als ik om mee heen kan kijken en om die manier onderdeel uitmaak van de wereld van de game, dan pas zou ik er idolaat van raken. Misschien is het gebruik van een ‘scherm’ gewoon niet het beste medium voor 3D illusies.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Gulzt

      Oh ja, daarnaast koop ik geen 3DS voordat er een interessante library is ontstaan. Ik sluit me dus bij jullie aan dat het voornaamste gebrek van dit apparaat de spellen zijn.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Kikujiro

        Veelal was de nieuwe HD TV ook meteen een stuk groter dan de oude televisie, wat wellicht ook meespeelde. Persoonlijk hou ik wel van optische illusies e.d., maar moet toegeven dat ik ook nog niet echt warm loop voor de 3DS. Ligt ook wel een beetje aan het spelaanbod trouwens (en de stapel ongespeelde games in mijn kast).

          /   Beantwoorden  / 
  5. The Dude

    Tja, zodra je het moet gaan uitleggen zit je eigenlijk al fout. Mijn 15 eurocent:
    - Het had een eigen naam en uiterlijk moeten hebben om het “nieuwe” te benadrukken
    - 3D is de USP, dus dat moet de core zijn van elk spel
    - regelbaar 3D is OK, maar uitzetten zou niet moeten kunnen (nogmaals, 3D is de USP)

      /   Beantwoorden  / 
  6. LC

    @ helemaal mee eens. Ook vind ik hetzelfde als Gulzt, 3D met headtracking (de frontfacing camera volgt je) is nu gewoon al ingebakken bij andere gadgets met 3D scherm, Nintendo loopt dus eigenlijk achter met een halfafgebakken feauture.
    Hoe tof ik de games ook vind (die er nog niet zijn) sla ik pas mijn slag als de 3DS hardware zelf verbeterd wordt; dwz headtracking, een aantrekkelijkere vormgeving (Lees DSi) en natuurlijk een langere batterijduur. Het is em nou net niet… De ingebakken software (ik heb er even meegespeeld) is prima. Tja waarom het niet verkoopt? Men is verzadigd, vind het te kinderachtig (‘Gimmick’!) of laat zich leiden door de doorgeslagen negatieve berichtgeving op nu.nl wat Nederland betreft: ‘de DS3 is slecht voor de ogen/verkoopt voor geen meter/Nintendo draait verlies/wordt overgenomen door Apple’. :/
    Ook denken de niet ingewijden/geeks dat het weer een iteratie is van de DS, dus passable.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.