Nintendo doet test met demo’s voor WiiWare-spellen


Satoru Iwata heeft een kleinschalig experiment aangekondigd met speelbare demo’s voor WiiWare-spellen. Erg veel vertrouwen lijkt hij er niet in te hebben – de Nintendo-directeur sprak al bij voorbaat zijn twijfels uit over de effectiviteit van demo’s als promotiemiddel – maar hij gaat het toch proberen. Belangrijkste reden is dat WiiWare en DSiWare niet zo populair zijn als Nintendo zou willen. De downloadwinkels worden tot nu toe vooral bezocht door mensen die precies weten wat ze willen, dat downloaden en daarna meteen weer weggaan. Met de demo’s hoopt Nintendo te bereiken dat bezoekers langer blijven en ook andere spellen uitproberen. En dus krijgen later deze maand een aantal Japanse WiiWare-spellen een gratis demo. Om welke spellen het gaat en of het experiment ook wordt uitgebreid naar Europa en Amerika is nog niet bekend. Ik heb altijd geroepen dat het WinkelKanaal populairder zou zijn als mensen de spellen eerst konden proberen, laten we hopen dat dit experiment bewijst dat het inderdaad zo werkt.

[games.blog forum]

Lees ook:Verrassings-update: WiiWare Demo’s nu beschikbaar
Lees ook:De WiiWare-demo’s komen terug
Lees ook:Verrassing: mensen houden van gratis WiiWare demo’s
Lees ook:Download binnenkort demo’s voor de DS via je Wii
Lees ook:Hoe jij kunt helpen om WiiWare-demo’s langer online te houden

11 reacties op “Nintendo doet test met demo’s voor WiiWare-spellen

  1. Berend Jan

    Ik geloof heilig in de kracht van Demo’s zo heb ik torchlight (zie forum PC of wat hebben we gespeeld deze week op het forum) eerst uitvoerig getest voor ik tot aanschaf over ging. En dat was maar een spel van 15 euro. Ook heb ik laatst demo’s van batman en Burnout gedaan en misschien ga ik die spellen nog wel aanschaffen…
    .
    Voor mij werken demo’s best goed maar, wat veel beter werkt voor mij zijn de Acrties die steam doet. een weekend deal of een mid week ddeal (zo heb ik vorige week S.t.a.l.k.e.r. gekocth voorde PC voor 5 euro, terwijl ik die waarschijnlijk nooit echt ga spelen) die special price deals doen mij meer en meer spellen kopen.
    .
    Ik wacht bijvoorbeeld met Left 4 Dead 2 omdat ik verwacht dat die na 2 maand wel ergens in de weekend deal komt…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Erik

    Tijdelijke prijsverlagingen klinkt niet echt als Nintendo. Ik zou het al heel wat vinden als het demo-experiment daadwerkelijk een succes wordt, maar het duurt voorlopig nog wel een paar jaar voordat Iwata zich ook durft te wagen aan dynamische prijzen. Denk ik.
    .
    Maar demo’s zou ook al een hele stap vooruit zijn. Met al die indiegames van onbekende uitgevers is het gewoon prettig om een spel eerst te kunnen proberen. Ik kan me niet voorstellen dat de verkopen er niet door zullen stijgen.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jeffrey

    Je kan ook de demo spelen en dan niks kopen, en daar zijn ze denk ik bang voor.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Daar bang voor zijn is wel heel weinig vertrouwen hebben in je eigen product. Als je als producent bang bent dat mensen je spel niet meer zullen kopen wanneer ze het geprobeerd hebben… tja. Misschien is het dan gewoon tijd om het spel maar helemaal te schrappen.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Pauly Wauly

    ik denk eerder dat Iwata toe is aan vervanging ;) hij is niet echt meer van deze tijd als ie over zoiets logisch al moeilijk doet. kijk naar de ps3 en de xbox360, die hebben al sinds jaren demo’s op hun netwerken staan. Dankzij de demo op xbox-live van castle crashers en splosion man heb ik die spellen gekocht!!! het werkt gewoon goed.
    -
    maar ja ik ben iwata niet ;) , waarom kijken ze niet naar de concurrentie??

      /   Beantwoorden  / 
    1. Berend Jan

      Het zijn Japanse mensen.
      Sony is veel meer westers georiënteerd dan Nintendo. Nintendo heeft altijd al met een minder indrukwekkend product haar winst behaald. Ze weten dat ze door goede spellen te maken op een shitty console absurd veel winst kunnen maken (zie O.A. Wii Fit) Ze zijn grensverleggend binnen de onderdelen waarvan Nintendo denkt dat ze grensverleggend moeten zijn.
      .
      Vaak lopen ze in Japan voorop met leuke dingen (diskplay op de NES, satelliet download op de SNES, 64DD, GBA-Cube connectie) maar komt dat OF niet naar het westen OF het faalt.
      .
      Dan “trekken ze de keutel weer in” en doen er nooit meer iets mee. Terwijl NU de tijd in het westen rijp is om over te gaan op internet en download. En de daarbij behoorende community’s, demo’s en (gratis) DLC.
      .
      Blijft Nintendo (met hun Japanse conservatieve bril op) keurig wachten tot de volgende generatie consoles voor het echt wordt geimplementeerd. Als iedereen het al doet DAN PAS gaat nintendo het doen.
      .
      En geen dag eerder.
      .
      Zo doen ze het al jaren en ze zijn van de bedrijven die vanaf generatie 2 (NES/master system) consoles bouwt de enige overgebleven console maker. Zowel SEGA als Atari de 2 grootste concurrenten toen zijn nu als console maker verdwenen en alleen SEGA is nog iets van het bedrijf dat ze vroeger waren. Atari is alleen nog maar een merknaam die af en toe van eigenaar verwisseld (momenteel is het van infogrammes).
      .
      Dus hun tactiek werkt duidelijk al meer dan 20 jaar. Wachten tot de techniek zo goedkoop wordt dat je het heel goedkoop kan maken en bij de klant kan neerzetten en daarna pas kijken naar het volgende product.
      .
      Als je daar niet tegenkan moet je wat “minder veilig beleggen” in een game console en een wat meer risico volle PS3 of een 360 kopen. Die staan wel voorop met hun techniek maar ze zijn duurder (alhoewel de PS3 de goedkoopste console is in totaal) maar je neemt de SEGA weg, dus wel stoere dingen doen maar niet weten of ze de volgende generatie nog bestaan. Dit zal nu wel meevallen maar als je naar de DreamCast kijk dan zie je dat een te hip product te vroeg gelanceerd heel snel mis kan gaan.
      .
      Dit zal je bij nintendo niet heel snel hebben (Virtal Boy uitgezonderd) zijn alle consoles hits geworden.

        /   Beantwoorden  / 
  5. Kikujiro

    Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoekje van Nintendo. Als ik mijzelf in ogenschouw neem, heb ik na het spelen van een demo, wel eens het desbetreffende spel aangeschaft. Recent voorbeeld: Battlefield 1943 via PSN. Daarnaast overweeg ik na een prijsdaling overigens Need for Speed: Shift en Brütal Legend aan te schaffen. Hetzelfde geldt voor Sonic Unleashed (ook weer als de prijs laag genoeg is trouwens). Dit zijn allemaal spellen die ik na het spelen van een demo niet zou hebben aangeschaft. Wat vooral voor Nintendo geld is eigenlijk dat op de Wii helemaal niet zoveel 3rd party games uitkomen als op de PS3 of 360. Nintendo heeft wat hun eigen software betreft, dus veel minder concurrentie. Nintendo software verkoopt altijd wel redelijk goed, ook zonder demo’s. Spellen waarvan ik persoonlijk wel een demo zou willen spelen zijn Wii Music, The Conduit en Disaster: Day of Crisis. Dit zijn dan ook weer spellen waarvan je je afvraagt of ze het Nintendo Seal of Quality niveau halen. Bij Mariokart of Galaxy zit ik niet echt op een demo te wachten, je weet gewoon dat die spellen kwalitatief in orde zijn.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Berend Jan

      ze gaan ook alleen demo’s voor Wiiware spellen maken. Dat vind ik dan weer beter aangezien de disc spellen wel gerevieuwd worden in bladen en op websites maar de Wiiware revieuws zijn veel moeilijker te vinden. Ik wil graag een demo spelen van Bonsai Barber en heel veel andere Wiiware spellen. Het voordeel van demo’s is dat je toch kan spelen zonder dat het je extra geld kost.
      .
      Als ik de top 10 wiiware USA bekijk:
      1 [1] – LostWinds: Winter of the Melodias
      2 [2] – Reel Fishing Challenge
      3 [3] – World of Goo
      4 [4] – My Aquarium
      5 [6] – Tetris Party
      6 [5] – Contra Rebirth
      7 [18] – Tales of Monkey Island: Chapter 3
      8 [7] – Dr Mario Online Rx
      9 [10] – My Pokémon Ranch
      10 [9] – Final Fantasy IV: The After Years
      .
      Zie ik veel spellen waar ik eerst een demo van wil spelen. Alle rebirth spellen, en die final fantasy spellen trekken me wel maar ik heb er nog geen een gekocht…
      .
      van My auqarium (die niet uit de top 5 is geweest voor 2 jaar al wat ook al een prestatie is) hoef ik geen demo daar is de beschrijving al voldoende. Terwijl ik van Contra Rebirth graag een leveltje speel en dan waarschijnlijk wel tot aanschaf overga.

        /   Beantwoorden  / 
  6. Teun

    Nu ik erover begin na te denken: Ik vond Wii music altijd wel boeiend klinken, maar de pers schreef het af. Als ze daar een demo voor hadden, had ik het zeker gespeeld.

    En via het nintendo kanaal heb ik ooit de demo van Ninja Gaiden voor de DS gespeeld en uiteindelijk ook gekocht. Dus waarom zou het niet werken? Ik denk eerder dat het een kwestie is van techniek (demo’s van ‘echte’ games zijn te groot) en van onbegrip (ik denk dat Iwata nooit een game als Halo of Gran Turismo meer dan 5 min heeft gespeeld). Sommige games vragen gewoon om een demo!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kikujiro

      Nu je het zegt… via het Nintendo Kanaal ooit eens de demo van Bing Bang Mini gespeeld en die vond ik best wel goed. Uiteindelijk niet gekocht, maar dat lag meer aan de prijs/verkrijgbaarheid. Hetzelfde geld voor de Apollo Justice demo, die heeft uiteindelijk wel mijn interesse in de Phoenix Wright serie gewekt.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.