Nieuwe oude Mizugushi puzzelaar onderweg


Als ik tegenwoordig iets over Tetsuya Mizugushi lees, staat er steeds minder vaak "de maker van Rez" achter zijn naam. Zijn ster is duidelijk rijzende. Hij is er misschien nog niet, maar wel langzaam op weg om één van de bekende gameproducers (naast namen als Miyamoto en Kojima) te worden.
Daar komt bij dat zijn recente Lumines onderhand populairder begint te worden dan Rez ooit geweest is. (Meteos voor de Nintendo DS is minstens net zo goed, maar heeft helaas veel minder impact gemaakt. Binnenkort verschijnt er zelfs, in een uiterste poging om toch nog wat exemplaren te verkopen, een "Disney Edition" van Meteos. Brrr…)

Dat is een ontwikkeling die Mizugushi vast en zeker goed bevalt. En nu hij zich dan eenmaal een beetje in de spotlight heeft gewerkt doet hij er ook alles aan om daar zo lang mogelijk te blijven. Ik kan het hem niet kwalijk nemen. Tijd dus om even snel een paar oude vergeten pareltjes opnieuw uit te brengen. Iedereen die een Wonderswan bezit (niet allemaal tegelijk…), kent Gunpey misschien al wel. Het is wederom een muzikale puzzlegame. Mizugushi’s grote specialiteit. De blokjes komen ditmaal vanaf de onderkant van het scherm omhoog, en in plaats van rechte horizontale lijnen te maken moet je in Gunpey de verschillende stukjes van de "grafiek" met elkaar verbinden. Kronkellijnen dus. Het is een aardige twist op het bekende gegeven. Hoe de muziek er ditmaal een precies een rol in speelt is me minder duidelijk, maar daar maak ik me geen zorgen over. Dat is vast en zeker weer het meest fantastische onderdeel van het spel.

Dat Gunpey dus, is nu omgedoopt tot Gunpey-R en komt binnenkort naar de Nintendo DS en de PSP. Voor de DS-versie slaat men de coole kunstzinnige vormgeving maar direct over, en gaat meteen voor de Disney-aanpak. Of in dit geval de Japanse anime-aanpak. En dat vind ik eigenlijk best wel jammer. Meteos had nog een hele unieke interplanetaire vormgeving waarbij de verschillende aliens waren gestyleerd tot bijna typografisch ogende symbooltjes. Dit is veel meer dertien in een dozijn.

De PSP-versie ziet er qua vormgeving stukken interessanter uit. De vrolijke dieren-optocht bovenaan dit bericht komt bijvoorbeeld ook van die minisite. Uiteraard kunnen smaken verschillen, maar ik vind de PSP-vormgeving in ieder geval stukken hipper. Het lijkt bijna alsof deze zich op volwassenen richt, en de DS "Gunpey-R for kids" krijgt. Daar staat dan weer wel tegenover dat de DS-versie uiteraard wordt uitgerust met stylus-controls. In plaats van een cursor om de blokjes te verschuiven hoef je ze op de DS alleen maar aan te raken op het touchscreen. Dat moet haast wel zalig wegspelen.

Kortom, het is nog even afwachten welke handheld de beste versie zal krijgen, maar voor de puzzle-fanaat breken er hoe dan ook mooie tijden aan.

Bron: official homepage

Zie ook:
- Freedom Wings trailer
- Eerst vijf PSone emulatie titels (PSP) bekend
- Dual Screen Lite is coming…
- Ultimate Ghosts ‘n Goblins trailer
- Waar ziet Nintendo ons wel niet voor aan?
- Pokemon Diamond/Pearl filmpje

Lees ook:Gunpey gameplay-video
Lees ook:Meteos – Disney Edition?! (En Q’s andere plannen)
Lees ook:Minder winst voor Nintendo
Lees ook:Binnenkort Myst op de PSP?
Lees ook:Tetsuya Mizuguchi over de Wii. Een nieuwe Rez?

Eén reactie op “Nieuwe oude Mizugushi puzzelaar onderweg

  1. SinnardoCode

    lijkt me saai.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.