Umihara Kawase komt ons kwellen op de Nintendo DS

Een kleine Japanse uitgever brengt Umihara Kawase naar de Nintendo DS. Ik weet nog niet of dat goed of slecht nieuws is. Je moet weten dat Umihara Kawase één van de meest unieke spellen is die ik ooit heb gespeeld. Het lijkt aanvankelijk zo onschuldig; een klein schoolmeisje wandelt door surrealistische levels en alle vijanden zijn gemuteerde vissen met benen. Maar onder dat vrolijke uiterlijk zit een spel verstopt met een bijna onmetelijke diepgang. Umi’s enige wapen is haar vishaakje, waarmee ze als een volleerde Bionic Commando door de levels slingert. Alleen is Bionic Commando kinderspel vergeleken bij Umihara. Hier is het slingertouw elastisch en heb je te maken met een nauwkeurig nagebootste zwaartekracht. Voor Rad Spencer is slingeren een netjes uitgewerkte animatie die bij ieder ravijn hetzelfde uitpakt, Umihara heeft veel meer mogelijkheden, maar het is wel een stevige uitdaging om de physics in je voordeel te gebruiken. Bijna alles is mogelijk, maar je moet het allemaal zelf doen.

Na het zien van dit soort filmpjes was ik dom genoeg om te denken dat Umihara Kawase mijn soort spel zou zijn. Ik betaalde veel te veel geld voor de Japanse Super Famicom Cartridge, begon enthousiast te spelen… en kwam al na een paar levels tot de deprimerende conclusie dat ik er barslecht in was. En dat was een probleem. Na ongeveer tien levels gaat het spel er vanuit dat jij er niet barslecht in bent en gooit de moeilijkheidsgraad ineens flink omhoog. Alleen echte experts, spelers die de elasticiteit en zwaartekracht volledig onder de knie hebben, maken vanaf dat punt nog een kans.

Umihara is nooit buiten Japan uitgebracht (al staat de PSP-port van vorig jaar nog steeds op TBA (To Be Announced) voor een uiteindelijke Amerikaanse uitgave). Maar aan de andere kant is kennis van de Japanse taal niet echt een vereiste. Importeren zou geen probleem moeten zijn, als je denkt dat je dat je het aankunt. Misschien zou ik het ook een tweede kans moeten geven. Ik bewonder nog steeds wat het spel probeert te bereiken. Waar andere spellen vooruitgang en persoonlijke groei nabootsen door je geleidelijk aan te belonen met nieuwe bewegingen, daar moet je in Umihara Kawase echt oefenen om beter te worden. Er zijn in het hele spel nooit powerups of upgrades. Alle special moves zijn al vanaf het eerste level mogelijk, je moet ze jezelf alleen zien aan te leren.

Zie ook:
- Contra 4 niet naar Europa
- Tokyo Beat Down brengt de sidescrolling beat’em up terug naar je DS
[games.blog forum]

Lees ook:Yoot Saito is misschien bezig met Seaman DS
Lees ook:Rittai Picross komt eraan, maakt Picross driedimensionaal
Lees ook:Final Fantasy Crystal Chronicles: Echoes of Time filmpjes
Lees ook:The Chase: Felix meets Felicity, bekijk de trailer
Lees ook:Fluidity komt op 24 december, heet voortaan Hydroventure

6 reacties op “Umihara Kawase komt ons kwellen op de Nintendo DS

  1. Shitbull55

    Precies het soort spel waar ik verslingerd aan zou raken!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Shitbull55

      Sjezus wat een slechte grap…

        /   Beantwoorden  / 
      1. Shitbull55

        Verzin eens een betere dan? Makkelijk hoor dat afkraken! Maar zelf…ho maar!

          /   Beantwoorden  / 
        1. Shitbull55

          Eeh…oke…iets met meisje en tarzan…nee, dat gaat de verkeerde kant op…eeeh…eeeh…*damn!*

            /   Beantwoorden  / 
  2. Shitbull55

    Ha! Zie je wel! En nu opslingeren! Dat gezeik ook altijd…

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    Haha shitbull, jij hebt ook niemand anders nodig om een goed gesprek aan te slingeren!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.