Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 23

Nog 7 nachtjes slapen.

We hebben vroeger wat gekke dingen gedaan zeg. Het maken van sprongen om sneller in de bonenstaken en ladders te klimmen is natuurlijk nog altijd een populaire, en effectieve, techniek. Maar in Super Mario Bros 2 bijvoorbeeld, kon je soms een stukje meeliften op een lieveheersbeestje. Afhankelijk van welk lieveheersbeestje je trof was dat af en toe ook sneller dan zelf klimmen. Vanaf Super Mario Bros 3 konden in veel levels, met een beetje geluk, de hogere gedeeltes ook nog wel bereikt worden door te vliegen.

En met de komst van 3D spellen kwamen er uiteraard nog veel meer mogelijkheden. Soms was het zelfs mogelijk, met een aantal slimme sprongen en walljumps, om ladders en dergelijke helemaal te vermijden. Er waren wel betere manieren om hoog gelegen platforms te bereiken.
Eén ding is in al die jaren wel duidelijk geworden: mensen klimmen niet graag in bonenstaken. Natuurlijk is de bonenstaak opzich een leuke vondst, en ik zou ze ook niet willen missen.. Maar het klimmen zelf is een saai klusje. Het enige wat gedaan hoeft te worden is ‘up’ ingedrukt houden en toekijken hoe Mario klimt. Niet bepaald de spannendste momenten in het spel. Het werd hoog tijd dat iemand daar eens wat op verzon.

En raad eens? Dat is exact wat Nintendo gedaan heeft in New Super Mario Bros. Het is zo logisch dat je je afvraagt waarom het 20 jaar heeft moeten duren, maar geldt dat achteraf niet voor de meeste geniale uitvindingen? Iets heeft zijn nut pas echt bewezen als je je als gebruiker afvraagt hoe je het al die tijd zonder hebt gedaan. Al het andere is waarschijnlijk overbodig.

Hoe dan ook, als je in New Super Mario Bros het ‘ren’ knopje ingedrukt houdt tijdens het klimmen, klimt Mario sneller. Je zou je af kunnen vragen of Nintendo niet beter gewoon de hele klim animatie had versneld, maar zo werkt het in de praktijk nu eenmaal niet. Zoals Kirby Air Ride geen bevredigend race-spel is omdat je geen knop in hoeft te drukken om gas te geven, zo voelt het snelklimmen in New Super Mario Bros beter omdat je wel een knop ingedrukt houdt. Het voelt alsof je ditmaal echt positieve actie onderneemt. Verbazingwekkend hoe iets simpels als het ingedrukt houden van een knopje zoveel verschil kan maken. De springtechiek is nog steeds sneller, maar ik merk dat ik er in dit spel bijna altijd genoegen mee neem om gewoon versneld te klimmen.

- (Overzichtspagina met links naar alle voorgaande berichten).
- Geïllustreerd Animal Crossing dagboek

Lees ook:Japanse verpakking New Super Mario Bros wordt GEEL
Lees ook:Speed Mario Bros. is Mario op dubbele snelheid
Lees ook:Dit is de wereldkaart van New Super Mario Bros.
Lees ook:Amerikaanse New Super Mario Bros boxart
Lees ook:New Super Mario Bros later in Japan als in Amerika?

3 reacties op “Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 23

  1. mark

    Erik heb vrijdg Ds lite gekocht met brain training.
    Heel mooi ding!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Kikujiro

    Eindelijk! Dat slome geklim was toch altijd wel een minieme bron van ergernis. Zo zie je maar weer… “All good things come to those who wait.”

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jelle

    Sry je dagboek had iets te veel posts :P Je staat trouwens bij mij als een groen rondje. Stiekem in Urk geweest ;) ? Anyway ”communication is lagging.” is een heel vervelend probleem. KOOP EEN INTERNET-ROUTER! Ik heb er net een gekocht en nu ben ik binnen 10 sec in een ander dorp :)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.